Koken of uit eten gaan op wintersport ?

Wat doen jullie met het eten tijdens de wintersport?
Mijn vrouw en ik koken zelf, net zoals wij ook ons eigen brood meenemen de piste op…en wat zijn jullie redenen daarvoor?
Mijn vrouw is bijvoorbeeld een moelijke eter !

Een echt moeilijke eter ben ik niet. Maar ik ben helemaal niet van de kaas. En dan ben je natuurlijk zuur in de Alpen! Dus als we zelf koken, vind ik al gauw dat wat we zelf op tafel zetten lekkerder is dan wat een restaurant voorschotelt. Met Kerst gaan we naar Italië, misschien wordt dat dan de uitzondering…

Daarnaast houden we er niet zo van om in een of andere berghut te lunchen. Niet eens vanwege het eten (of de prijzen!), maar omdat het veel meer tijd kost dan ergens aan de rand van de piste: kop in de zon, prachtig uitzicht over het dal en zelf gesmeerde boterhammetjes. Bij slecht weer is iets warms eten of drinken wel weer lekker, maar dat doen we eigenlijk niet vaker dan een keer of twee per vakantie.

Ja Cheizz ik kan mij helemaal vinden in jou stukje

1 avond in de week gaan we gezellig met z’n allen uit eten, die andere avonden koken we zelf (ook heel gezellig).

Jeroen (een andere dan…)

hier ook 1 of 2 avonden buiten de deur. Geen bammetjes op de piste maar ondersteunen van de locale economie ;-) Dan wel de tenten die er niet vreetschuur uitzien, maar iets echts hebben

Met Kerst en oud & nieuw word hier weinig buiten de deur gegeten als het niet anders hoeft. Als je uit de horeca komt weet je wel waarom (massaproductie, geen hoogstandjes, maar knallen liefst in 3 shifts en opgewarmde zooi).

Bammetjes op de piste (nog) niet aangezien ik eerst zeker van mezelf wil zijn dat het geen geplette boterhammen worden ;-)

zelf komen is trouwens de eerste dagen mee vanuit NL (ingredienten dan wel, niet voorgemaakte opwarmmaaltijden) en de rest ter plekke kopen. Eet je nog eens wat anders (zij het met een Nederlandse twist)

euh... doen!?

Lunchen is bij ons altijd in de bergrestaurantjes, lekker eten en daarnaast gewoon even gezellig met z’n allen op het terras of binnen zitten (wintersport is ook genieten!), 's avonds praktisch altijd zelf koken en voor de afwisseling meestal 1 avond uit eten.

Meestal in een week skiën 1x op de piste wat eten en 1x 's avonds uit eten. Voor de rest lekker zelf koken en tussen de middag zelf gesmeerde broodjes die we 's ochtends bij de bakker hebben gehaald. Scheelt veel tijd en we zijn toch echt op vakantie om te skiën! :) Daarnaast geniet ik er even veel van om ergens langs de piste een mooi plekje in de zon te hebben, heerlijk!

Heel veel variatie dus onder de wintersporters!

Lekker buiten de deur eten tis ten slotte voor iedereen vakantie.
Van de hele dag buiten spelen en een après-skietje worden we best wel moe/lui :-)
Dus geen zin meer om zelf te gaan staan kokerellen, daarna komt natuurlijk ook nog de afwas, en in die tijd wandelen wij alweer naar het dorp voor een slaapmutsje.
Rond middernacht onder de wol want vanaf 07:30 staathet ontbijt weer klaar :-) :-)

Hoge bomen........lange latten!

Tegenwoordig lunchen we altijd op de piste, "vroeger" vanwege de kosten namen we meestal brood mee. Ik geniet ook van het eten in een berghut (we gaan dit seizoen naar Italie, dus dat wordt weer genieten) tussen het skiën door. We gaan dit jaar naar een hotel met half pension. Als we met een groep vrienden naar een appartement gaan, dan gaan we 2 of 3 keer uit eten en de andere avonden koken we zelf.

Tot nu toe: lunch in bergrestaurant want er gaat niets boven kaiserschmarren of tiroler grostl. Diner in hotel waar we geboekt hadden. Resultaat: heerlijke week skivakantie en twee kilo erbij.

Dit jaar hebben we voor het eerst in al die jaren een appartement. Tussen de middag in bergrestaurant en 's avonds soep met brood??? Ik weet het nog niet. Maar met onze kleintjes vorig jaar van toen 4 en 5 vond ik een hotel niets. Eten te laat voor ze na een dag skieen.

Bij slecht weer zitten we met de lunch altijd in een bergrestaurant, maar bij mooi weer gaat het eigen gesmeerde brood ook wel eens mee. We kunnen er ook van genieten om ergens op een plek iets buiten de piste in alle rust het eigen brood op te eten. 's Avonds meestal zelf koken, maar een keer of 2 per wk uiteten.
@Piet: afwassen? Beetje appartement heeft tegenwoordig gelukkig een vaatwasser.

Aangezien wij altijd een appartement direct aan de piste boeken, lunchen wij vaak op ons balkon in het zonnetje. Maar ik moet toegeven dat het ook heerlijk is om een boterham boven op de berg te eten. Over het algemeen is het enigste wat wij kopen bij de berghutten warme dranken of flesjes water. Wat betreft het avondeten zijn wij nogal wisselvallig. Het is maar net waar we zin in hebben als we terugkomen na een lange dag skiën.

Wij huren altijd een chalet wat praktisch aan de piste ligt. Omdat we toch de kinderen ophalen aan het einde van de skiles lunchen we in het chalet tussen de middag. Meestal gewoon brood met wat warms erbij (ragout, soep, worstjes enz)
Vorige jaar aten we om de avond in een restaurant, maar aankomende vakantie gaan we dit niet meer doen. We zijn dan met een baby van 5 mnd en dat is gewoon niet zo handig. Lekker koken in het chalet dus.

Nog even een grappig voorval:
We zaten met z’n allen te eten in een restaurant ‘s avonds.
We waren met 4 volwassenen en 9 kinderen (in de leeftijd van 1 tot 11 jr) Een behoorlijk gekwebbel dus en ook een bezienswaardigheid.
Een tafeltje naast ons zat een NL gezin met 2 kindertjes. De vader maakte zachtjes een opmerking over onze kinderrijke gezinnen.
Zoonlief draaide zich om en keek de tafel rond.
Hij verkondigde luid en duidelijk aan zijn vader: ‘’ Pap, ik heb ze geteld, het zijn er 9!!’’
Vader kreeg een knalrood hoofd en wist niet waar hij kijken moest.
Mijn zus draaide zich om en zei: "Klopt helemaal, en volgend jaar hopen we er met 10 te komen!!‘’ (ik was 13wkn zwanger van onze jongste)
Toen wist de vader helemaal niet meer waar hij moest kijken! :D

Wij eten tussende middag meestal ergens warm op de piste. 's Avonds eten we dan gewoon thuis.

Ook wij eten altijd tussen de middag gewoon op de piste in een berghut. Omdat we er al een paar jaar komen inmiddels, weten we de betere hutten dan ook wel te vinden. Eten we ‘‘stevig’’ tussen de middag, dan maak ik s’avonds thuis wel wat makkelijks. Soep met een broodje of iets anders simpels. Eten we alleen een broodje of tosti tijdens de lunch, dan kook ik gewoon een maaltijd als avondeten. Verder halen we soms een pizaatje en heel af en toe eten we ook s’avonds buiten de deur. Maar meestal hebben we daar geen puf meer voor of geen zin in. Met de kerstdagen eten we meestal ook thuis, lekker een fonduetje of gourmetten, heerlijk en gezellig!

Lekker lunchen in een restaurant op de piste. We proberen meestal pas te gaan als de meesten gegeten hebben, zo rond 13.30u. Maakt niet uit of het een zelfbedienings restaurant of gezellige Alpenhut is, het eten laat tegen die tijd nooit lang op zich wachten en we willen meestal toch buiten zitten. Rond 14.00u weer door voor de laatste uurtjes op de piste.

's Avonds meestal zelf koken. Elk lid van het reisgezelschap kookt een keer (of met z’n tweeën) zodat de taken verdeeld worden. M’n vriendin neemt meestal ook wat maaltijden uit haar restaurant mee dus ping ping en klaar. Ik vind het verder ook helemaal niet erg om na het skiën nog wat in de keuken bezig te zijn. Meestal helpt wel iemand en 8 gangen diners maken we dan toch niet. Gezellig wat babbelen, ondertussen koken, borreltje erbij…heerlijk.

'S avondspits meestal thuis, heerlijk lekker chillen in het appartement, vroeg slapen om de volgende dag weer vroeg op de piste te staan. Meestal een keer per week toch wel de lokale tentjes testen.

Tussen de middag variëerd het, meestal wel iets van eten en drinken mee de piste op maar vaak ook wel iets kleins in een leuk hutje!

Savond´s heerlijk groot bord eigen gemaakte spaghetti, dan een lekker bad en vroeg naar bed :D

Al is dat in Val Thorens niet echt het geval uit ervaring, daar kookt je spaghetti al een uur haha

De lunch vaak in een snelle self-service, een eenvoudige doch voedzame maaltijd.

's avonds het liefst een goed diner in een betaalbaar restaurant. Mochten de restaurants belachelijk duur zijn zoals in Verbier, dan wordt het één of twee keer echt dineren (het is tenslotte vakantie!) en de rest van de week een pizza of hamburger.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Toen ik kleiner was en nog met mijn ouders op vakantie ging aten wij altijd in ons appartement tussen de middag. Dit was makkelijk te doen omdat het dicht bij de piste lag. Soms gingen wij met het klasje tussen de middag ergens op de berg eten. Een aantal avonden werd er in het appartement gekookt en wij gingen meestal 3 keer uiteten.

In mijn studententijd aten we meestal een broodje op de piste of ergens snel een bord spaghetti of iets dergelijks. 's Avonds werd er gekookt in het appartement.

Nu ik 's winters in Oostenrijk werk eet ik vaak tussen de middag op de piste. Indien ik een stevige hap eet dan is het 's avonds zelf een soepje maken ofzo. Als ik tussen de middag alleen een broodje/soepje eet dan kook ik 's avonds uitgebreider.

Thank God summer is over!

Begint meestal al op de heenreis, lekker koffie in een thermoskan en gekookte eitjes. Op locatie in de ochtend meestal gebruik makend van de mogelijkheid om broodjes te bestellen, ´s middags op de piste iets vinden. Meestal op zoek naar de wat ´klassiekere´ hutjes. En ´s avonds 2 keer in de week uit eten en voor de rest zelf koken.

Tussen de middag voor de lunch in principe altijd op de piste in een berghut of bergrestaurant. Gewoon omdat we het gezellig en lekker vinden. En anders moeten we onze schoenen uit doen en 5 minuten lopen. Ook voor het gemak dus. 's Avonds eigenlijk ook altijd uit eten. Ook hier weer dat het gezellig is en omdat we graag in Oostenrijk uit eten gaan. Prijzen liggen duidelijk lager dan in Nederland. Als we met de Kerst gaan boeken we een hotel met half-pension. Met de Krokus zitten we in een FeWo.

Piste riderrrrr

In Oostenrijk tussen de middag lekker eten in een berghutje. Het liefst zo klein en gezellig mogelijk… het is altijd even zoeken. 's Avonds afhankelijk per vakantie maar het liefst, eerst apres ski en daarna gezellig uit eten. Is het erg gezellig in de Apres-ski dan maar een pizza of iets anders snels ;-).

Als we met een grote groep gaan, boeken we meestal gewoon halfpension. Het is met een grote groep moeilijk om 's avonds een plekje te vinden.

Een paar keer naar Frankrijk geweest, maar daar heb ik niet zulke positieve ervaringen met eten op de piste of in een restaurant (te duur en voor de aangeboden kwaliteit). Dus in Frankrijk noodgedwongen een broodje mee en 's avond zelf koken.

You're stronger than the mountain!

Plaats een reactie