Ski's gestolen op wintersport..!! (ervaring...?)

4 jaar geleden Zell am See (Schmittenhohe)… direct op de 1e dag na aankomst de berg op met m’n gloednieuwe ski’s… perfect…!

Hele ochtend flink bezig op m’n “nieuwe” ski’s… en om 13.00 uur honger… ik ga eten bij het restaurant Areitbahn III trassExpress… met dat ik m’n ski’s neerzet (en ze voor de 1x alleen laat) denk ik nog ze zullen toch niet worden gestolen… en zet ze nog extra in het zicht zodat ik ze (denk ik) vanuit het restaurant kan zien staan…

Heerlijk gegeten, en naar buiten om de middag vol te maken… … … Ski’s weg…!!!

Als je het meemaakt, denk je echt dat je Alzheimer hebt… je loopt 20x het terrein rond en komt telkens weer op dezelfde plek,…ze stonden hier toch echt…?!

Na m’n 21e ronde kom ik nog een verdwaasd stelletje tegen waarbij 1 v/d 2 gedrag vertoond welk ik niet kan neertypen… ook hun ski’s waren weg…!

Met 't andere stel zonder ski’s met de gondel naar beneden (1e keer in m’n leven tijdens Wintersport) en aangifte gedaan bij de politie…

Wat bleek er was een Oosteuropese bende aan de gang, en was de laatse weken (was dec. 2007) vaker voorgekomen…!

Let op… als je dit overkomt moet je echt naar de politie voor een verklaring/verbaal, dit i.v.m. de verzekering…!

Ik heb toen in Oostenrijk nieuwe ski’s moeten kopen, waarbij ik direct een ski-slot/lock heb gekocht (is een verkort kabel/fietsslot), hiermee kan je je ski’s aan de ski-rekken vastzetten…

Zoals ik het nu zie ben ik altijd de enige die zijn ski’s “op slot” zet, waarbij iedereen altijd raar staat te kijken als ik ze op slot zet…

Wat is jullie ervaring met diefstal…?

Gr. Karel…

Nou, eerijk gezegd ben ik er soms ook wel een beetje bang voor maar zo een slot, kan je dat met een flinke tang niet doorknippen? zit toch ook maar met een dun staalkabeltje vast?

tot nog toe heb ik het met vertrouwen gered, maar de gedachte kwam meermaals bij me op dat dat ook mij kan gebeuren in oostenrijk,
maar toen ik in Winterberg was en daar hoorde dat er extra politiecontrole was juist vanwege dit feit, heb ik de ski’s eigenlijk niet meer uit het oog verloren, ook als we in een restaurant zaten, moet zeggen het vergalt dan wel wat van het plezier, want als er een plaats is waar je mag hopen dat de mensen eerlijk zijn dan is het wel op een wintersport vakantie…maar helaas dat blijkt dus een naieve gedachte

Dat is wel héél naïef Kees, wintersportgebieden trekken juist criminaliteit aan.

WATeenGEK, het zijn veelal gelegenheidsdieven die hun slag slaan… ik zet ons materiaal, na wat ervaring in Tsjechië te hebben opgedaan, vast met een kabelslot. Eén keer trok iemand mijn board weg, maar die trok met een hoop kabaal de hele stelling omver en nam de kuierlatten. Niet hard genoeg overigens, want één kerel heeft 'em op 't rechte pad geschopt! Woehoe! :)

Mensen kijken wel vaker raar, daar zijn het de simpele zielen voor en daar sta jij dus boven. Simple as that!

Mocht je materiaal gestolen zijn, laat het je vakantie niet verzieken! Eén belletje naar je verzekeringsmaatschappij en binnen een paar minuten sta je nieuw materiaal uit te zoeken, waarvan je de bon opstuurt en het geld snel weer op je bankrekening staat. Een PV’tje is vaak wel een must overigens, vraag dat na bij je verzekeringsmaatschappij.

ik was in 2007 ook in Zell am See (schutorf), maar wat een oostblokkers en Russen daar.
Mijn skileraar had een pension daar en op dat moment veel Roemenen, hij had er geen goed woord voor over, ze gappen als raven.( ik snap dan niet waarom hij ze als gast wil, maar dat is weer wat anders)
Op een avond waren we in een restaurant en een stel Russen maakten zoveel ruzie, dat ze met z’n allen op straat werden gezet.
Ik ga zo’n 10 jaar op wintersport, maar zoveel oostblokkers en Russen heb ik nog nooit gezien als in 2007 ( oud en nieuw) in Zell am See. Dat volk wat s’middag stomdronken op de piste zwabbert, zonder mijn inziens enige les genoten te hebben.
Wij waren met een groep van 18, en iedereen had zijn spullen nog hoor… maar toch, ik vond daar een ander sfeertje hangen.

Wij ruilen altijd één ski met elkaar, we maken een setje van één korte en één langere ski en plaatsen ze dan een eindje uit elkaar tussen de andere ski’s. Als je alleen bent kun je ook één ski een eindje verder neerzetten. Ik heb me laten vertellen dat de dieven geen zin hebben om complete setjes bij elkaar te zoeken. Ze willen snel handelen en wegwezen.

Da’s een goede Jojo, die onthoud ik! Al gaat met m’n board wat lastig worden… ;)

Brengt een andere vraag op. Stel, iemand neemt jouw ski’s mee, maar je bent er tijdig bij. Hij houdt echter vol dat het zijn ski\s zijn. Kun je dan aantonen dat het jouw ski’s zijn? Hebben ski’s ergens een serienummer? Stel zo’n groep wordt opgepakt en ze vinden een ruimte vol met gestolen ski’s. Hoe toon je dan aan dat het jouw ski’s zijn. Iemand hier gedachten over.

Overigens, ik heb sinds eind vorig jaar ook weer nieuwe ski’s en ga ze, al is het maar voor mijn eigen gemoedsrust, wel telkens vast leggen.

Groeten,
Harrie

Tot nu altijd eigen skies gehad en nooit enig probleem ( afkloppen). Dit jaar alleen een eigen Telemarksetje de rest huur ik een keer.
Hoe zit het eigenlijk met huurskies? Stel ze worden gestolen, hoe aan te tonen. Is een PV dan genoeg, kan je je ervoor verzekeren? Zit het in de reisverzekering?

Sjaak, in veel gevallen mag je bij huurmateriaal flink lappen… qua verzekering ben je afhankelijk van de clausules, maar vaak is er geen dekking. Een PV’tje gaat je hier niet helpen.

Harry V, ik heb op al mijn materiaal (met een mal) mijn achternaam geplaatst en als coating blanke nagellak gebruikt. Werkt perfect, weet ik direct wat van mij is en welles/nietes spelletjes met een dief maken geen schijn van kans.

Ik zet mijn snowboard ook altijd op slot. Dit doe ik met een dun spiraalslot zoals deze: http://www.bbbparts.com/locks_bbl10.php (te koop bij fietsenmaker).

Hierdoor is hij in ieder geval niet meer zo even mee te nemen.

Wij wisselen ook altijd 1 ski met elkaar en zetten ze dan een flink end uit elkaar. Het heeft natuurlijk geen zin om ze alsnog in het zelfde rek te plaatsen.

Mijn zwager is ook een keer zijn skies kwijtgeweest. Was wel bijzonder, wij hadden op de piste gelunched komen het restaurant uit, skies weg overal zoek maar nee. Gaat ie met de lift naar beneden om aangifte te doen. Maar verbazend staat ie een 15 min later weer boven op de piste met zijn skies. Is er blijkbaar iemand met zijn skies naar beneden gegaan en heeft ze daar buiten de lift in het rek gezet. dat was zo vreemd.

Member of global cooling initiative

Vorig jaar februari laatste dag! net gelunched in een restaurant ski’s weg?? Was helemaal aan de andere kant van het gebied en daar ging mijn laatste dag. Komt na een half uur een duitse mungul aan skien met mijn ski’s zegt sorry pakt zijn ski’s en gaat ervandoor.

Nee nog nooit meegemaakt in al die 32 jaar nog niet.
Ik denk dat je pech hebt gehad

Jeroen Lubberding, ik denk dat jij meer geluk hebt gehad dan gedupeerden pech…

Nog nooit voor gehad, maar nu ik eindelijk eigen skis heb ga ik toch wat voorzorgsmaatregelen nemen. Belangrijkste is om je skis te wisselen (1 om 1) met een partner, zodat ze nooit klaar staan om meegenomen te worden.

Mocht het toch zijn dat ze gestolen wordt, welke verzekering komt hier dan voor tussen? Reisverzekering? En wat als je op je eentje daar bent?

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

@Harrie V: Je kunt het aantonen als de ski’s op jouw skischoenen passen… Zou wel heel sterk zijn als de dief exact dezelfde afstelling heeft als jij.

@Anne, nou dat is natuurlijk onzin he, bindingen kan je afstellen en een beetje slimme dief zal ze direct aanpassen zodat ze niet meer onder jou schoenen passen, en buiten dat, maat 43 (om maar een voorbeeld te noemen) blijft maat 43 en daar passen ook schoenen op van anderen met maat 43…

http://www.europeesche.nl/overdeeuropeesche/nieuws/wintersport-scha…

Blijkt dus dat ski’s het meest geclaimd worden bij de verzekeringen. Ik dacht altijd dat het de zonnebrillen waren, maar die staan op de derde plaats.

Wat dacht je van een "Pacsafe Retractasafe 250"?

Jaap, ik heb er daar wat van liggen, maar bij de ski’s heb ik geen mogelijkheid om het kabeltje doorheen te voeren. Bij de boards natuurlijk weer wel…

Heb dit seizoen nieuwe Fischer Progressor 10+ C Line, kabelslotje gekregen van winkel en in Kaprun elke dag gebruikt. Kabeltje door de skistoppers en dan vast aan hek, tegen een debiel met een kniptang kan je niet tegen op maar het zal ongetwijfeld iets helpen.

10 jaar geleden ski’s gestolen, waren splinternieuw. Was in dat dorp een primeur. PV gemaakt met politie( kwamen bij ons in het hotel) en andere ski’s gehuurd. Kreeg alles keurig terug van reisverzekering, ook huurprijs vervangende ski’s. Truc met 2 paar verschillende ski’s aan elkaar en een eindje uit elkaar wegzetten helpt echt. Gaat om snelle diefstal. Vooral in gebieden met veel “Oostblokgangers” wordt gewaarschuwd voor diefstal. Nadeel kabelslot is dat je er de hele dag mee rond moet sjouwen. De trend is echter, dat je voorzichtiger moet worden. Er wordt veel gestolen, ook kwaliteitsjassen/helmen e.d. in bars. Dus je spullen bij je houden!!!Ook dure stokken zijn erg in trek. Goed verzekeren en een PV bij de politie dekt je wel volkomen in, maar de grote ergernis blijft natuurlijk. Vorig jaar werd in Nauders een bestelwagen vol gestolen ski’s door de politie onderschept. Waren Hongaren. Ervaring met Russen op wintersport is hetzelfde als met Russen in de zomer in Turkije: Rare en zeer brutale jongens die Russen volgens Asterix.Tip: Maak een goede foto van je ski’s en merk ze.Nagellak is prima middel.

"Nadeel kabelslot is dat je er de hele dag mee rond moet sjouwen." zo groot zijn ze niet en een beetje wintersporter heeft toch wel een rugtas mee?

Helemaal met Bert eens. Sinds de voormalige Oostblokkers naar Oostenrijk komen, is het aantal diefstallen schrikbarend gestegen. Vooral Roemenen en Hongaren zijn de daders. Wat betreft Russen: De nieuwe Rijken( Maffia ) zijn idd onuitstaanbare lui. Bij de liften voordringen, op alles luidkeels commentaar leveren,de buffetten leegvreten( eten kan je dat niet noemen) en in alles zo brutaal als de neten.Maar ja, ze brengen geld in het laatje, dus welkom. Ze verpesten de gemoedelijke sfeer op en rond de pistes echter wel en dat is jammer. In de meer westelijker gebieden komen ze veel minder, is verder weg voor hen. In Frankrijk zie je ze nog heel weinig.

in courchevel komen anders ook wel rijke russen skiën :)

Een rus is een politieman, heb je geen last van, wel van Russen ( ha,ha )

“maat 43 (om maar een voorbeeld te noemen) blijft maat 43 en daar passen ook schoenen op van anderen met maat 43…”
Klopt niet helemaal…hangt allemaal van het merk af. Afstellen van ski’s wordt gedaan op basis van de zoollengte (aantal mm).

Zelf heb ik geen ervaring met diefstal van ski’s, maar ik heb wel altijd een skislot bij me. Deze gebruik ik alleen als ik niet in de buurt van mijn ski’s kan zitten. De optie om de ski’s apart weg te zetten blijft toch het beste.

Mijn ski’s zijn een paar jaar terug in Hoch-Fugen niet gestolen maar omgewisseld. Lekker gegeten op de berg, en naar het rek gelopen waar ik m’n ski’s had gezet. Ik wist zeker dat ik ze uiterst links had gezet, maar daar stonden ze niet meer. Wel stond een meter ernaast precies dezelfde ski’s, maar dan ruim 20centimer langer.

Uiteindelijk nog ruim een half uur gewacht totdat wellicht de ander met mijn kortere ski’s zou terug komen, en toen maar met de langere verder gegaan. Viel me echter nog zwaar tegen met langere ski’s, gelukkig was het de laatste dag.

Bij een vriend van me is afgelopen jaar z’n jas gestolen tijdens het apres-skien in Gerlos.
Tip: haal altijd je skipas uit je jas.

Dat weet ik sneeuwzeker!❄️

Wij gebruiken ook een kabelslot, neemt bijna geen ruimte in je rugtas…

Dit jaar in Mayrhofen op 150m van de penkenbahn :) kan je alles wat waardevol is lekker opbergen en laten drogen en toch direct na het skiën gaan apres skiën !

Plaats een reactie