Mannen/vrouwen snowboard

Ik wil graag een nieuw snowboard kopen. Nu heb ik al een beetje zitten kijken naar de uitslagen van de test en heb ook wat op andere sites rond zitten neuzen. Er is alleen één ding waar ik niet uit kom:

Moeten dames per se een damesboard hebben?

Zo leek de lib tech skate banana mij bijvoorbeeld wel wat, maar ik ben uiteraard ook nog even verder aan het kijken. Alleen dit is dus een ‘mannenboard’ (ook volgens de site waar je hem kan kopen). Wat is dan precies het verschil tussen een mannen- en vrouwenboard?

Als jullie andere suggesties hebben dan zijn die uiteraard ook welkom. Ik heb ongeveer vijf weken ervaring en wil het liefst een beetje een allround board…

Thanks voor jullie hulp!

Dames hoeven niet per se een damesboard te hebben. Alleen zijn deze natuurlijk wel speciaal voor vrouwen ontwikkeld. Daardoor zijn ze vaak wat smaller ivm kleinere voeten(makkelijkere kantenwissel). En vaak wat soepeler vanwege lager gewicht. Al denk ik dat de verschillen van bv een kleine skate banana en ‘echt’ damesboard wel minimaal zijn.

Ik denk overigens wel dat een kleine skate banana zeker een goede keuze zou zijn! Maar je kunt bijvoorbeeld ook aan de Roxy boards denken. Dat is de vrouwenlijn van Mervin. Of de vrouwelijke boards van Gnu(ook Mervin;) ).

Als je dan bij de vrouwensnowboards categorie bij de blauwe tomaat kijkt heb je keuze te over over wat er specifiek op de markt is!

De libtech skate banana is unisex. Je hebt er ook narrow versies van. Idd een korte smalle banaan is geschikt voor vrouwen. Ik heb zelf de 2012 149 skate banana.

Mijn vriendin heeft de vergelijkbare GNU park pickle 142 omdat ze daar wel een vrouwen versie van hebben en ze niet hetzelfde board als mij wilde.

De dames boardjes zijn over het algemeen iets smaller maar je kunt de specs van ieder baord naast elkaar leggen om te kijken hoeveel het scheelt.

Kijk ook eens bij Smokin snowboards (vixen en PYT) zijn ook vette dames boardjes met magn traction enz.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Inderdaad check eens GNU, Lib Tech of Roxy. Allen uit de fabriek van Mervin, welke weer van Quiksilver is:)

In Nederland kun je voor deze merken even kijken bij Revert (Haarlem), Downtown (Den Bosch) en Burnside (Deventer).

Check ook eens moreboards uit Oostenrijk. Mijn Lib Tech TRS binnen 4 dagen gratis bij mij thuis bezorgd en de laagste prijs.

life is a beach, or a pile of snow

Wow dankje voor de snelle reacties!

Ik ben dan wel een dame, maar ik ben lang en heb schoenmaat 42. Mijn huurboard is ook altijd een 156 (25,5) geweest.

Maar ik zal ook eens even verder kijken naar de dingen die jullie noemen. Ik kom uit den bosch dus zal ook eens een bezoekje aan de Downtown brengen!

Ik kom telkens toch wel bij de Lib Tech terug, vraag me niet waarom. Maar zit dan ook weer in dubio: skate banana of banana attack.
Ik zie trouwens echt veel mensen rijden op een Burton board. Is dat zo’n goed merk dan? Of is het gewoon toevallig dat mij dit opvalt? Deze bijvoorbeeld: http://www.blue-tomato.com/nl/Freestyle-freeride-boards/Burt…

Goed, zal het nog laten weten als ik mijn keuze heb gemaakt :)
Thanks.

Burton is vooral heel bekend (veel aan marketing gedaan). Vraag mensen om een snowboardmerk te noemen en ze zullen zeer waarschijnlijk Burton zeggen.

Maar er zijn nog veel meer merken. Om maar te beginnen met the obvious, veel skimerken maken ook boards, salomon, rossignol, k2 etc. Maar ook zijn er nog zat boardmerken o.a. ride, batheleon, nitro.

Denk dat het voor jou idd niet zo veel uitmaakt of je een echt damesboard neemt of niet. Met jou lengte en shoenmaat kan het allemaal.

Zou zeggen ga naar Downtown vertel ze wat je wil, wat je kan en kijk wat eruit komt.
Heb je de snowboardtest al doorgenomen hier op de site? Wellicht dat je daar nog wat wijzer van wordt

Let it snow, let snow, let it snow!

Burton is een enorm bedrijf met veel commercie en is daarom op iedere hoek van de straat te krijgen. Prijs kwaliteit vind ik ze niet goed. Je moet echt de dure boardjes van Burton (custom X enz) vergelijken met de lib techs. scheelt dan toch zo 100 tot 150 euro (burton duurder) Wel enorm goede garantie.
zelfde voor nitro, salomon enz.

Met die maten van je zou ik ook wel een heren boardje aandurven, maar kijk ook goed naar je gewicht (is net zo belangrijk als lengte)

Skate banane vs attack banana:
skate banana heeft banana technologie (rocker) en de Attack banana heeft EC2 ELLIPTICAL CAMBER / BANANA BLEND (EC2 BTX)
Mervin’s new quiver killing freestyle blend that performs halfway between original Banana Tech and C2. Rocker between your feet blended with elliptical camber to contact points. Focuses pressure between your feet for easy turns, great edge hold on ice and a medium amount of pressure to the tip and tail for end to end stability and pop while maintaining great float and catch-free freestyle.

Daarnaast is de attack banana iets stijver dan de skate banana.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

In Den Bosch kun je trouwens ook bij Schneider aan de Zandzuigerstraat kijken, die hebben ook redelijk wat boardjes staan, (onder andere veel Bataleon, mijn favoriet ;)), en er ook kennis van. Maar Downtown is ook een goede shop, heb daar goede ervaringen mee.

Running against the wind

Wederom bedankt voor de waardevolle reacties!

De test op de site heb ik inderdaad al eens doorgenomen Bien (zo kom ik ook bij de lib tech uit). Ik weeg ongeveer 65, bij een lengte van 1.75. Dus een ‘mannenboard’ zou prima moeten kunnen dan.
Als ik jouw reactie zo lees Jeroen dan is de skate banana toch wat meer geschikt voor als je park, piste en poeder wil?

Ik zal Burton maar vergeten dus, tenzij ik een goede aanbieding tegenkom. Uit jullie reacties te merken is het alleen verstandig die aan te schaffen als je echt een dure gaat kopen, toch?

En ik was inderdaad ook al van plan om behalve bij de dt ook bij schneider te gaan kijken Basso, maar dank voor de tip!

@Jetske, ik denk dat je een lib tech ook niet voor een zachte prijs kan scoren hoor. Ik ben er tegen om bepaalde merken uit te sluiten maar geef mijn mening. Als het toch een Burton of wat dan ook wordt so be it (but i love magne traction)zo erg dat ik niet meer zonder kan/wil.

Maaaar…met 65 kg… ik weeg 70 en vlam op een 149 skate banaan… 156 is da nie wa lang (brabanders onder elkaar ;-) )

Wat wil je er mee?

met 65 op een 156 zie ik je met rook onder die plank beneden komen (lees keihard naar beneden zonder klooien)

een korter stijver board kun je veel meer mee spelen. Jij Den Bosch ikke werken in Tilburg en wonen in Etten-Leur. Mocht je een 149 skate banaan willen testen pik maar op. kan je de 142 park pickle van mn vriendin ook meenemen (die weegt 65) maar is 168. skidome rucphen is kartiertje rijden vanaf hier. mijn schoonzusje heeft de smokin PYT 142 ook die mag je best testen. Dan weet je iets meer, maar zegt niet veel over de echte sneeuw/snelheid eerlijk gezegd.

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

p.s. ik 70 kg 170 schoonzusje 168 en ook ong. 65 kg… de meeste rijden hier bij skidome vrij kort omdat ze free-style georienteerd zijn net als wij. vandaar dat ik die 165 zo lang vindt? maar Bien… zit ik er naast?

If there is no park, open your eyes - the mountain is a natural one.

Lib Tech TRS met Magna Traction. I’ll love it!:) Ik rij um ook kleiner (1.59 meen ik). Ben 1.85 en weeg 85 kg.

Kom anders eens richting Scheveningen. Kan je Duijvestein (Valeriusstraat), Skihut en Eurofun (Beide Vissershavenweg) meepakken.

life is a beach, or a pile of snow

Mijn vriendin, +/- 65kg, heeft ook een Skate Banana (de gewone mannen versie van 1m56). Die wil niet meer anders. Zelf heb ik naast m’n Travis Rice ook een Skate Banana van 156 omdat het zo’n leuk speelboardje is :)

Jeroen, dat zou wel echt tof zijn! Ik kom hier misschien nog even op terug via pb als dat goed is?
Ik denk trouwens dat het een typfoutje van je is, maar ik wil een 156, geen 165 ;) Ik heb vorige week de hele week op een huurboard gereden van 156 (een nitro, weet niet meer precies welke) maar die afmeting vond ik perfect!
En wat ik ermee wil? Inderdaad wat je zegt: met rook onder die plank beneden komen (lees keihard naar beneden zonder klooien). Maar niet alleen dat, vind het ook leuk om in het snowpark wat dingen bij te leren bijvoorbeeld. Eigenlijk van alles wat dus.

En Scheveningen is wel wat ver met het openbaar vervoer voor mij, Pacal.

@gast099, das fijn om te horen

Fijn om zoveel (positieve) ervaringen te horen. Ik wil het nog wel even testen voor ik het echt koop, maar ik denk toch dat het de skate banana gaat worden. Maar mocht ik er uit zijn dan kom ik jullie vast nog wel lastig vallen met het ‘bindingen-probleem’ ^^

Plaats een reactie