Le Bettex

Dit onderwerp gaat over de bestemming Les Trois Vallées

Hallo,

Ik lees al even mee maar nu post ik zelf eens, ik zit namelijk met enkele vragen.

We gaan met een groep van 20 mensen, merendeel studenten, op 2 februari naar Les Menuires. Meerbepaald naar een chalet in Le Bettex.

Nu vroeg ik me af hoe goed dat dorp geconnecteerd is met de andere stukken van Les Ménuires en L3V.

Voor zover ik kan zien is de Bettex lift een tweezittertje, maar volgens het pisteplan loopt die precies naar nergens.
Hoe raken we bijvoorbeeld aan Croisette waar een pak interessante liften beginnen?
Bovenkant Bettexlift naar Tortollet en dan? Of is dat op de zelfde hoogte.

Voor de mensen die al kunnen skieën/snowboarden is dat hoogstens wat vervelend, maar ik zit een beetje in met de beginners die mee zijn. Die moeten toch al wat liften en kleine stukjes piste doen voor ze aan de beginnerszone kunnen komen, of niet?

Verder, hoe goed is de verbinding met bussen (of te voet?) s’avonds? We gaan ons hoe dan ook wel amuseren in onze chalet, maar de kans bestaat dat we toch eens naar een bar in Les Menuires willen ook. Is dat goed te doen?

Bedankt voor het advies alvast.

Je moet inderdaad met de stoeltjeslift omhoog, dan met de blauwe piste (redelijk vlak, voor echte beginners wel wat moeilijk) naar de Tortollet toe. Die eindigt vlak boven het centrum van Les Menuires. Er rijden geen bussen ofzo naar Les Menuires en lopend is het een eind. Ik schat een kilometer of vier, omhoog.

Er rijden geen bussen ofzo naar Les Menuires en lopend is het een eind. Ik schat een kilometer of vier, omhoog.

Gast443 op 7 jan. 2013 21:36

Damn :-)
Indien de omstandigheden op de weg het toelaten kunnen we nog altijd zelf rijden natuurlijk.

Volgend jaar toch iets beter opletten waar exact we boeken. Niet dat we veel andere keus hadden voor 20 man, we wilden graag samen in één chalet zitten ipv in verschillende appartementen.

De wegen worden goed schoon gehouden, dus met de wagen is geen probleem. Dat is iniedergeval mijn ervaring, met de auto ben je er zo!

Okay, da’s al een geruststelling.

Heb je dan enige adviezen over waar ik onze beginners best naartoe stuur op de eerste dag om er wat in te komen? De meesten hebben ofwel hier les gevolgd op een rollende mat, of ooit nog in een ver verleden eens gaan wintersporten.

Dus een groene beginnerspiste zou ideaal zijn, maar ze moeten er natuurlijk wel geraken.

Okay, da’s al een geruststelling.
Heb je dan enige adviezen over waar ik onze beginners best naartoe stuur op de eerste dag om er wat in te komen? De meesten hebben ofwel hier les gevolgd op een rollende mat, of ooit nog in een ver verleden eens gaan wintersporten.
Dus een groene beginnerspiste zou ideaal zijn, maar ze moeten er natuurlijk wel geraken.

Tom op 7 jan. 2013 22:50

In het centrum van Menuires is er een soort beginnersstoeltjeslift "Montagnettes" ofzoiets. Nadeel is wel dat de piste er doorgaans druk is. Voor de rest zou ik richting de roc des 3 marches gaan, daar zijn brede blauwe pistes.

Okay, da’s al een geruststelling.
Heb je dan enige adviezen over waar ik onze beginners best naartoe stuur op de eerste dag om er wat in te komen? De meesten hebben ofwel hier les gevolgd op een rollende mat, of ooit nog in een ver verleden eens gaan wintersporten.
Dus een groene beginnerspiste zou ideaal zijn, maar ze moeten er natuurlijk wel geraken.

Tom op 7 jan. 2013 22:50

Ook een echte aanrader is de groene piste la violette (lift roc des 3 marches). Dit is echt een mooie, vrij lange piste en niet zo’n typische oefenweide. Ik vond ze makkelijker dan de groene zone in les croisettes en ik vind het zelf nu nog een leuke piste :)

No matter how warm, there's a wintertime ahead

Er rijdt toch wel gewoon een (ski)bus door les menuires. Ik dacht dat de rode lijn van bettex naar reberty reed dwars door het centrum (ook 's avonds)

Wij zaten ook in Bettex en pakte elke middag voor half 5 de Roc 3 Marches waardoor we langs ons appartement kwamen via de Violette en stukje bettex(piste). In principe goed te doen alleen wel elke dag de tijd in de gaten houden.

Vanaf de Roc des 3 Marches kun je ook de lange blauwe afdaling naar Saint Martin (laten) nemen. Allemaal in mijn herinnering ook voor beginners goed te doen maar ook weer niet te flauw, begin februari ligt er beslist ook beneden goede sneeuw.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

er is een nieuwe piste van de Violette naar de bovenzijde van de Bettex lift, onder de weg door. Misschien dat jullie daar nog wat voordeel aan hebben.

Pas op met blauwe pistes

Cool :-) Blij dat er ook eventueel mogelijkheden zijn om naar Les Men te gaan met de bus. Dan kan er eens een pint genuttigd worden.

Cool :-) Blij dat er ook eventueel mogelijkheden zijn om naar Les Men te gaan met de bus. Dan kan er eens een pint genuttigd worden.

Tom op 8 jan. 2013 19:25

Het zal ook bij ene blijven als je de prijs kent :p

Er rijdt toch wel gewoon een (ski)bus door les menuires. Ik dacht dat de rode lijn van bettex naar reberty reed dwars door het centrum (ook 's avonds)

Gast690 op 8 jan. 2013 10:25

In les menuires rijdt inderdaad een gratis skibus, maar de rode lijn komt niet in Le Bettex :(

http://en.lesmenuires.com/images/menuires_hiver/horraires/na…

Frank, weet je toevallig nog hoe laat de Bettex lift open gaat? En zou dat veel afhangen van de periode of niet?

Zaten 2 jaar geleden met 8 personen in een chalet in Le Levassaix, dorpje tussen Le Bettex en Les
Menuires. Voor niet skiers best een probleem omdat de skibus er niet langs komt. Steeds met de
auto naar Les Menuires gebracht. Terugskien naar Le Levassaix geen enkel probleem en dat geldt ook
voor Le Bettex. Wel moet je enigszins op skies uit de voeten kunnen. Vanaf het uitstappen van de
oudere lift die vanaf Le Bettex richting Les Menuires vertrekt is het skien naar Tortollet om van daaruit gemakkelijk bij Croisette te komen, ook goed te doen maar er zijn wel enkele lastige bochten waarbij je
wel redelijk moet kunnen skien of boarden. Al met al kun je voortaan beter in Preyrand of nog wat hoger boeken dan zit je zo in Croisette. Er gaat wel enkele keren per dag een bus naar St.Martin v.v. die wellicht ook Le Bettex aandoet.

We hebben nu al geboekt :-) En zoals ik al zei is het niet zo evident om goede accomodatie voor grotere groepen te vinden. Dat we onze eigen chalet hebben is een groot voordeel.

Nog een vraagje, is er in Le Bettex een bakker? En een winkeltje?

In Le Levassaix hadden we eeb broodbezorgdienst. Deze is veelal gebruikelijk bij wat verder
van het centrum afgelegen accomodaties. Als ik op internet kijk vind ik wel informatie over een
(enkele) leuke restaurants. De verhuurder van uw chalet zal best weten of er een bezorgdienst
of bakker is ter plaatse. Ik zag ook een vraag over de start van de liften. Die was vorig jaar integraal in het gehele skigebied om circa 9.30 uur. die wat late tijd heeft waarschijnlijk te maken met de dagelijkse
uitgebreide inspecties. Bij slecht weer (wind) kan er natuurlijk sprake zijn van wisselende starttkijdden.
We gaan zelf a.s.zaterdag naar les Clarines in de wijk Preyerand. Die accomodatie ligt ideaal.
Bij jullie wordt het ook fantastisch. Iets meer uitdaging en het onbekende zijn sowieso leuk.

Ik beantwoord even m’n eigen vragen en opmerkingen, zodat mensen die hier via de zoekmachine terechtkomen een antwoord zouden vinden. Hopelijk is dat niet ongepast.

Het dorp

Le Bettex is vlot bereikbaar, een afslagje van de hoofdweg naar Les Menuires. Het dorp is klein, er is enkel een skishop en restaurant. Belangrijk te noteren is dat de skishop Twinner heet en geen Skiset filiaal is. Onze skihuurders moesten dus om hun materiaal in de dichtste skiset, die van Les Airelles. Gelukkig is die vlak boven aan de Bettex lift en was het liftpersoneel zo vriendelijk om ons de dag van aankomst omhoog en weer naar beneden te laten om het materiaal op te halen. Weer tijd gewonnen op de eerste echte skidag.
De Skiset is klein en heeft quasi alleen skimateriaal, dus snowboarders kunnen misschien best van tevoren even contact opnemen zodat ze zich kunnen voorzien.

wij waren met 20 en bouwden dus onze eigen feestjes in de chalet, om uit te gaan is er niets in Le Bettex. Je bent dus aangewezen op eigen vervoer om zelf naar Menuires te rijden als je per se op café wil. Nadeel voor sommigen, voordeel voor anderen. Het dorp is stil en rustig s’avonds.

Brood werd geleverd, geregeld door de uitbaatster van de chalet.

Pistes en liften

De Bettex lift is een tweezitter, al staat die gepland om vervangen te worden door een zeszitter tegen volgend seizoen. De lift was echter geen groot probleem voor ons. Rond negen uur was er hoogstens tien minuten wachttijd. De lift doet er 10 minuten over tot in Preyerand. Van daaruit moet je naar beneden om de Tortollet lift te nemen, een tricky stukje voor beginners maar in onze ervaring niet ondoenbaar. Eens bovenaan de Tortollet kun je makkelijk naar de grote liften van les Menuires (Roc des 3 marches en al de rest die in Croisettes vertrekt).

De pistes terug zijn ideaal. Gewoon zorgen dat je ergens op de linkse kant van de vallei zit op het moment dat de liften sluiten, en dan kan je rechtstreeks met mooie blauwe of groene pistes aansluiten op de Bettex piste. Die is net heraangelegd zodat ze onder de weg doorgaat en brengt je direct naar het dorp.

hallo,
super dat je nu zelf de nodige info op het net zet. Nu heb ik nog 1 vraagje; om hoe laat gaat de lift open? Wij vragen ons nl af of onze kinderen op tijd kunnen zijn voor de skiles die zou starten om 9u15 op la croisette.
alvast bedankt

Onze kinderen zitten vanaf 30/3 ook op de les op la croisette. Vorig jaar dezelfde periode draaiden de liften vanaf 9u.

Een kwartiertje vanaf de lift bij Le Bettex naar Le Croisette is wel vrij krap. De beide liften die gebruikt moeten worden zijn de traagste van het hele gebied. Enkele jaren geleden hadden we hetzelfde probleem.We hebben dat wel tevoren gecommuniceerd met de skischool. Daar komt nog bij dat het skitraject richting Tortollet nou niet bepaald geschikt is voor mensen die nog nooit hebben geskied. Zoals hierboven opgemerkt zitten er een paar wat steilere stukjes tussen die minimaal als blauw aangemerkt kunnen worden. Bovendien is er wat later in het jaar meer risico op ijzige pistes op dat gedeelte. Nogmaals, ik spreek uit ervaring. Dus communiceren dat uw kinderen wellicht iets later zullen arriveren.

onze kinderen kunnen al wel skiën dus dat moet wel lukken om tot daar te skiën. We zullen het inderdaad communiceren dat is dan aangewezen. Iemand dan ook ineens een idee bij wie we het beste skiles boeken? ons plan was gewoon bij de franse skischool (ons kinderen hopen vooral dat er ook in het nederlands les gegeven wordt)

Een van onze forumleden, ik meen @sophie3, is skilerares bij de ESF in Les Menuires.
Je kunt het beste even een account aanmaken en een PM naar haar sturen.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Aangezien de Fransen, Nederlanders,… school hebben, zitten er met Pasen vooral Belgen in de skiles en is de kans groot dat je kinderen met andere Nederlandstalige kinderen in de les zullen zitten. Onze kinderen (6 en 8 jaar) zitten 1e week van de Paasvakantie bij ESF in Les Menuires (Croisette) in de skiles.

Ik wist niet dat de Nederlanders op school zitten dan. Zoveel te beter want ik ga zelf nog een week naar Risoul :-)

Geen probleem hoor om het topic up te daten. Ik vond zelf bitter weinig info dus het kon maar nuttig zijn.

Voila voor mij is het dus duidelijk. we moeten ons haasten 's ochtends en er gaan nog kindjes zijn dien nederlands praten. TOP. onze kinderen zijn 5 en 7 dus misschien zien wel elkaar aan een les. Zondag wordt wel heftig vermits het uur zal veranderen; dus eigenlijk om 8 uur stipt aan de lift FIEUW! Allemaal veel skiplezier!

Plaats een reactie