Tijdstip openen beugels zetelliften bij afstijgen

Hoi,

ik vraag me al lang af wanneer het nu de bedoeling is om de beugel van een zetellift omhoog te hijsen.
Als ik met mijn dochtertje van 6 in een zetellift zit, ben ik steeds erg op mijn hoede wanneer dit, door andere lifter, ruim voor we aan het “opvangnet” aankomen omhoog gedaan wordt. Ongeacht hoe diep het soms ook is voor dat liftstation.
Mij lijkt de aanduiding anders toch duidelijk in de meeste gebieden: een duidelijk (vaak lichtgevend) pictogram dat een verbod tot openen laat zien. In het station zelf, met de gegane grond niet zo diep meer, zie je dan een bauw pictogram om de beugel terug te openen.
Tegenwoordig zie je vaak op de grond ook zo’n horizontal lichtbalk. Ben je niet ver genoeg dan is de kleur rood + pijltjes naar beneden. Ben je eenmaal bijna op het afstappunt gebracht, dan kleurt deze balk groen en pijltjes naar boven.
Mij lijkt dit duidelijk en simpel genoeg (en veilig). Toch ben ik hier meer op gaan letten hoe anderen hier mee omgaan. Conclusie is dat de meeste beugels dus meters voor de lift reeds opengaan.
Hebben de meeste sporters een deathwish of een beschermend krachtveld?

Hoewel ik nog nooit iets heb zien misgaan, vind ik het toch vreemd waarom die beugel zo snel omhoog moet.

Wat is jullie mening hierover?

In Mayrhofen op de Ahorn berg is er een lift waar het openen en sluiten van de beugels geautomatiseerd is.
Een skileraar vertelde me dat ze die geinstalleerd hadden omdat er veel kinderen les namen op dat punt.
Lijkt mij geen slecht idee om zo’n systeem op meerdere plaatsen te integreren.

De beugel zo lang mogelijk dicht houden. Zelf let ik altijd goed op als de beugel vroeg open gaat. Vaak is er nog een flinke afstand tussen de lift en de grond. Zeker als je in het midden zit en eigenlijk nergens aan vast kunt houden.

Je ziet toch wel vaak dat een beugel al vroeger open gaat zodat iedereen zich klaar kan maken om uit te stappen. Zeker bij een volle stoeltjeslift is dit vaak wel nodig om alle ski’s en snowboards de goede kant op te laten wijzen.

Door je voet op de voetsteun van de beugel te houden kun je er wel voor zorgen dat de beugel niet te vroeg open gaat.

Een lift in Rifflsee (Pitztal) heeft ook zo’n automatisch beugelsysteem, en ik de 1e keer maar trekken aan dat ding :)

Als ik samen met bekenden in de lift zit gaat de beugel meestal ‘op gevoel’ een keertje open. Meestal rood soms groen. Maar niet vele meters voor aankomst. Als er vreemden bij me in de lift zitten wacht ik met definitief openen totdat iemand van de anderen ook initiatief toont om de beugel te openen. Dan gaat het meestal wel goed.

Ik heb ook wel eens in een lift zonder beugel gezeten. Toen toch stiekem wel een beetje gehoopt op weinig wind :)

In winterberg hebben zeker de helft van de liften zo’n automatische opening, ideaal als je het mij vraagt.
Verder inderdaad zoals martijn zegt, op gevoel.

Krijg je zo een geautomatiseerde beugel ook terug open als er bijvoorbeeld na het dichtdoen blijkt dat een ski- of kledingsstuk vast of verkeerd zit onder de beugel?

Anders vind ik het eigenlijk niet zo een ideaal systeem.

Krijg je zo een geautomatiseerde beugel ook terug open als er bijvoorbeeld na het dichtdoen blijkt dat een ski- of kledingsstuk vast of verkeerd zit onder de beugel?
Anders vind ik het eigenlijk niet zo een ideaal systeem.

Niels op 10 jan. 2013 16:37

in Wagrain is er een 6 persoons stoeltjeslift met automatische beugel, hij gaat eerst een stuk dicht en dan moet je hem zelf helemaal naar beneden doen, om te voorkomen dat er inderdaad wat tussen zit hebben ze maar gewoon besloten om er helemaal geen voetensteun bij te doen, dus gewoon een balk die naar beneden gaat en maar net voor t uitstappen weer omhoog gaat. mij is verteld dat ook dat voor kinderen is, aangezien de skischool bovenaan die lift is geloof ik dat wel

Certified ski-boy, glijbewijs

Krijg je zo een geautomatiseerde beugel ook terug open als er bijvoorbeeld na het dichtdoen blijkt dat een ski- of kledingsstuk vast of verkeerd zit onder de beugel?
Anders vind ik het eigenlijk niet zo een ideaal systeem.

Niels op 10 jan. 2013 16:37

Eigenlijk kan dat niet gebeuren. De nieuwe liften hebben ‘randjes’ tussen de zitplaatsen als het ware. Je MOET dus tussen die randjes gaan zitten (je wordt als het ware geleid naar de juiste plek in het bakje) en als de beugel sluit zit je altijd goed, de stang komt namelijk tussen je benen dan, wat ook veiliger is want je kan er nooit onderuit glijden zo. De houdertjes waar je je ski’s op zet zijn maar heel smal, dus die kunnen je ook niet raken of klemmen.

Plaats een reactie