Het broken body parts topic

Het van een berg afglijden is een risicovolle bezigheid, zoals ik zelf vorig mei heb ondervonden. Ik bleef met mijn linkerski in de stuifsneeuw steken, terwijl ik met mijn rechterski nog vrolijk door glee. Met als wonderbaarlijk gevolg dat mijn been achterstevoren in mijn skischoen stond. Resultaat: gebroken kuitbeen en 6 weken gips.

null

Afgelopen Kerst kwam op onze gezamenlijke skivakantie Martijnski ongelukkig ten val en brak zijn pols:

Lig je in duigen? Heb je een gipsvlucht achter de rug? Wij willen er alles van weten. Schrijf je hier in en wordt lid van de broken body parts club.

En verder zijn alle beterschapswensen natuurlijk ook van harte welkom.

:)

Drie jaar geleden; een val van niets. Ik viel om en brak mijn linkerschouder plus arm uit de kom.
In een banaan naar bendeden gebracht en arm teruggezet. Wintersport voorbij.
Het vervelende was dat ze vertelden de mitella 4 weken om te houden. Stom!!! Resultaat een frozen shoulder. Het heeft 1 1/2 jaar intersief fysiotherapie gekost om de schouder en arm weer redelijk normaal te kunnen bewegen.
Dus mensen, zo snel mogelijk uit de mitella!

Een jaar of 5 geleden in Solden: Met slecht weer (harde wind en weinig zicht) werd ik bovenaan een rode piste door een of andere loser omver geskied. Enorme pijn in mijn duim, die heb ik een tijdje in de sneeuw gehouden tegen de pijn. Daarna naar EHBO bij het middel station geskied die de duim hebben ingepakt en het advies gaven om naar het ziekenhuis te gaan voor een foto. Heb ik gedaan, maar wel aan het einde van de dag :-)
Bleek mijn duim uit de kom te zijn + breukje in het bot. Gipsspalk en daarna nog vrij lang een brace en fysio. Beetje jammer!

Heb van mijn fysio de tip gekregen om zonder bandjes van de skistok te skiën. Je hand is dan vrijer om te reageren op onverhoedse acties. Ik ben nog nooit een stok verloren.

Gast786 is Slagerbart. Ter info

@Paul: hoe cynisch ook je hebt een mooi topic gecreëerd. Maar euh lees jij Deense kranten? Wow veelzijdig!

Na vorig jaar iemand zijn kruisband zien scheuren, hoop ik toch niet echt actief te hoeven deelnemen aan dit draadje, maar natuurlijk sterkte iedereen. Ook voor jou Martijnski! Even zuur nu, maar wacht maar op de gipsvrije dagen

euh... doen!?

Ik heb gelukkig nog nooit iets gebroken tijdens het skiën, dat is nog wel steeds mijn grootste angst. Een vriend van me brak beide duimen tijdens een iets te enthousiast verblijf in het funpark. Dit was dag 1 van zijn skiweek. Vervolgens heeft hij de andere 5 dagen wel gewoon doorgeskied met 2 gebroken duimen (uiteraard wat gas terug genomen om vallen te voorkomen). Iemand ervaring met door skiën terwijl je iets gebroken hebt?

''Powder to the people''

@Paul: hoe cynisch ook je hebt een mooi topic gecreëerd. Maar euh lees jij Deense kranten? Wow veelzijdig!

Antoine op 13 jan. 2013 10:15

Ik zat er ook al naar te staren… LOL

@Paul: hoe cynisch ook je hebt een mooi topic gecreëerd. Maar euh lees jij Deense kranten? Wow veelzijdig!
Na vorig jaar iemand zijn kruisband zien scheuren, hoop ik toch niet echt actief te hoeven deelnemen aan dit draadje, maar natuurlijk sterkte iedereen. Ook voor jou Martijnski! Even zuur nu, maar wacht maar op de gipsvrije dagen

Antoine op 13 jan. 2013 10:15

Geen Deense maar een Noorse krant. Ik liep mijn beenbreuk namelijk op in Røldal. Mijn vrouw had mijn been ingepakt en na ons vakantiehuis te hebben opgeruimd zijn we vertrokken naar Stavanger om daar de boot naar Denemarken te nemen. Pas in Nederland is mijn been in het gips gezet.

Zat te twijfelen of het ook Noors kon zijn maar mijn Scandinavische talenkennis is wat minder…

Heb ik dit filmpje gemist Paul? Kan bijna niet zo leuk ondanks je been! Is Noorwegen een aanrader in de winter?

euh... doen!?

Na 3 weken thuis en veel tijd om na te denken is het me duidelijk, skiën met Paul E en familie is niet gezond :)

Direct na onze eerste gezamelijke afdaling had Paul al in de gaten dat ik hier op het forum flink had overdreven wat betreft m’n skikunsten. Ik ben toch ook nog maar een kneus, kan het niet helemaal alleen…misschien als ik ooit eens een lesje neem blijf ik wat vaker op de been. Hij regelde op een terrasje een goedkope, alcoholistische, geroyeerde ski leraar die ons wat bij ging spijkeren. Skistokken zijn niet belangrijk, beter je handen gebruiken om ervoor te zorgen dat de hydratatie normale doorgang kan vinden. Een uurtje later kon ik m’n skistokken niet meer gebruiken…

Na 2 biertjes, 2 afdalingen en 20 valpartijen stuurde de leraar ons door het funpark en moest ik m’n Rossi’s all-mountains maar eens in de poeder gaan proberen. Het jumpje is gefilmd, 20 seconden na de landing ook. Pijn aan de pols maar niets aan het handje volgens de skileraar. Ik kon nog een peuk draaien en z’n biertje vasthouden. Het vervolg van de les heb ik geschrapt, de skileraar teruggeschopt naar het terras (m’n nieuwe skischoenen bleken veelzijdig te zijn) en ben die dag in m’n eigen stijl verder geskied. Die avond een extra alcoholische versnapering om de pijn te vergeten.

De volgende dag scheen de zon uitbundig en klopte m’n opgeblazen hand wat minder. De piste op dus. De skistok in m’n rechterhand sleurde wat achter me aan maar dat maakte niet uit, dat had ik de dag daarvoor geleerd van Paulie de skileraar. Toen ik 's middags m’n handschoen bijna niet meer uitkreeg werd het tijd om toch maar even het ziekenhuis in Zams met een bezoekje te ‘verblijden’. Worst case scenario kwam helaas uit…

Ik kreeg er wel wat voor terug. Een lidmaatschapskaart van de ‘Broken Bodyparts Club’. Een handig kaartje dat je ook onder het gips kunt opbergen. Na dik 20 jaren skiën, waarvan 1 x een seizoen, hebben ze mij uiteindelijk ook weten te vinden. Schade, maar geen reden om dit seizoen met ‘Feierabend’ af te doen. Eind februari mag ik weer :)

Het gips zit niet helemaal rondom m’n pols, ik kan het er dus afhalen en het verband wat de boel bij elkaar houdt verschonen. Een beetje chauvinistisch was ik wel toen bij de apotheek gevraagd werd in welke kleur ik het verband graag zou willen hebben:

null

Paul, bedankt voor de leuke dagen en het topic. Laten we hopen, in namen des gezondheids, dat er niet teveel reacties bijkomen :)

Tja ik ook:

  1. Race skis gehuurd op de laatste dag, heerlijk geknald maar op de laatste dalafdaling heel langzaam skis over elkaar in de papsneeuw; vallen en pijn in knie. Wel door geskied naar beneden, maar toen ik groen aanliep van de pijn met het lopen naar het hotel toch maar naar een doc gegaan: fractuur in Tibia plateau
  2. Edge gescored met snowboarden op dag 3, landde vol op voorhoofd en borstbeen: kon mn handen niet meer optillen, - rest van de vakantie funcarves gehuurd zonder stokken. Thuis bleken een paar ribben uit de kom terug gezet en klaar: kon mn armen weer omhoog liften!
  3. Clinic freestyle. neem een kicker, zet hard af: kom hoger dan verwacht, schrik, vergeet landing op te vallen en kom neer in een kapotgevallen landing: pijn in knie en enkel, wel terug naar beneden geskiet want wilde vlucht niet missen. Heb me wel naar Salzburg laten rijden. Strompelend vliegtuig in, nog overstappen op Frankfurt. 's avonds op Schiphol taxi genomen naar de VU: resultaat fibula helemaal door (Weber B).

Dus ja ik ben ook lid.

Welkom Skiester :(

Ik hoop dat je verhaal niet aanstekelijk blijkt te zijn.

Ik had eigenlijk allang lid moeten zijn van deze club, maar ik heb ontzettend vaak geluk gehad, dus voorlopig geen lidmaatschap (even afkloppen). Ik ben bang dat ik wel tot de aspirant-leden behoor, het kan niet goed blijven gaan.

Zoals de keer dat een vreemde snuiter achter me ineens op mijn plek in de stoeltjeslift ging zitten, bovendien zijn snowboard schuin hield, me omverschoof, liftpersoneel zat te suffen en ik me uit de lift moest laten vallen. Een meter stuifsneeuw heeft het lidmaatschap van jullie clubje voorkomen.

Met andere woorden een steunbetuiging aan het clubje, het had mij dus ook kunnen overkomen.

Volgzaam type (off-piste mits berggids).

Nope tot mijn spijt heb ik ook nog steeds geen lidmaadschap verdiend. Ik zal de volgende keer beter mijn best gaan doen :)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

Mijn allereerste wintersport. Moesten boven bij de gondel wachten van de skileraar. Dus mijn vriend gaat mee naar boven om daar samen te wachten.
Alleen kreeg hij een duwtje, waardoor hij op mijn ski’s kwam te staan en ik mijn knie verdraaide. Was in ieder geval echt bij iemand die kon helpen zo aan het einde van de gondel ;)
Maar goed, knie werd met de minuut dikker en er werd uiteindelijk besloten datik afgevoerd moest worden met de pustebully. Ook een ervaring.
Gevolg was een scheurtje in mn knieband en niet meer skiën die week.

Na dik 20 jaren skiën, waarvan 1 x een seizoen, hebben ze mij uiteindelijk ook weten te vinden.

Martijnski op 13 jan. 2013 13:23

Zou zeker nog een keer een lesje nemen als je na 20 jaar nog zo skied, anders gaat dit niet de laatste keer zijn dat je iets breekt ben ik bang.

Volgens mij kijken sommigen filmpjes niet helemaal af…

@ Tim: :)

Maakt niet uit. Als het percentage zo blijft breek ik pas weer wat over 30-40 jaar. Ik teken daarvoor en bespaar dus op lesjes :)

Nog nooit iets gebroken (ben inmiddels 3 keer op wintersport geweest). Wel één keer op m’n kont gevallen op een ijzig paadje (was de eerste keer wintersport, ik gok dag 1), ik had echt het idee dat ik mijn stuitje had gebroken.

@Tim, dat idee kreeg ik ook, haha

Stuitje gebroken op de eerste dag snowblarden ever… Gevallen op een ijsplaat (vlak stuk), wel doorgegaan, want "iedereen heeft wel eens pijn". Terugreis met de bus was een hel, kon echt niet zitten, eenmaal thuis nog even aangemodderd en na drie weken toch maar eens naar de dokter. Stuitje gebroken, hoefde gelukkig niet gezet te worden, met rust moest het overgaan. Anderhalf jaar last van gehad en blijft een zwakke plek. Nooit meer zonder impactshort de berg op!

Ik heb veel geluk gehad tot nu toe. Niets ernstigs.
Ik heb alleen de rest van m’n leven een scheve pink. zal dus nooit een piano virtuoos kunnen worden (anders ook niet, dus dat scheelt).

Ik heb tot nu toe ook nog niks gebroken, ski nu zo’n 13 jaar. Paar jaar terug wel een spierscheur aan mijn linker oksel opgelopen (Teres Minor) door een in-air collision :D 6 weken mijn arm niet meer normaal kunnen bewegen, daarna nog een hele tijd extra oefeningen moeten doen om arm terug op normale kracht te krijgen.

null

Zo moet het er ongeveer uitgezien hebben met een zware valpartij erna…

een jaar of 15 geleden, kniebanden verrekt van de rechter knie.
4 jaar geleden, een gebroken rechter knie.
3 jaar geleden, een paar ribben gekneusd.Wel gewoon door geskied en gesnowboard. Slapen en lachen ging toen een stuk lastiger.
2 jaar terug, kniebanden verrekt van de linker knie.
Tussendoor nog wel eens wat kleins maar daar kon je gewoon mee door skiën/snowboarden.
Dat was het zo ongeveer.

Zat te twijfelen of het ook Noors kon zijn maar mijn Scandinavische talenkennis is wat minder…
Heb ik dit filmpje gemist Paul? Kan bijna niet zo leuk ondanks je been! Is Noorwegen een aanrader in de winter?

Antoine op 13 jan. 2013 11:22

Noorwegen is een erg mooi skiland. Lange afdalingen heb je er niet, wel fantastisch mooie uitzichten, die totaal anders zijn dan die in de Alpen.

Op mijn Youtube-kanaal staan de nodige Noorwegen filmpjes:
http://www.youtube.com/user/PaulEwintersporters

een jaar of 15 geleden, kniebanden verrekt van de rechter knie.
4 jaar geleden, een gebroken rechter knie.
3 jaar geleden, een paar ribben gekneusd.Wel gewoon door geskied en gesnowboard. Slapen en lachen ging toen een stuk lastiger.
2 jaar terug, kniebanden verrekt van de linker knie.
Tussendoor nog wel eens wat kleins maar daar kon je gewoon mee door skiën/snowboarden.
Dat was het zo ongeveer.

joepiedepoepie op 14 jan. 2013 00:50

Klinkt niet echt joepie de poepie :(

Dat je nog zin hebt om een besneeuwde berg te wagen!? Daar moet wel een echte witte poeder verslaafde voor zijn ;)

@ Paul E…Ik word in mijn omgeving inderdaad ook voor gek versleten! Ook artsen vonden dat ik maar een andere sport moest gaan doen zoals dammen of schaken. Die begrijpen blijkbaar niet dat dat nog veel slechter is voor mijn gezondheid! Dus…ja, ik geef het toe, ik ben verslaafd!!!

April 2009: piepkleine verkanting met boarden op de rollenbaan op volle snelheid. Gevolg: paar meter vrije vlucht, harde val op de achterkant van linker schouder. Sleutelbeen op meerdere plaatsen geknakt en wat lichte schade aan de schouder zelf.

Lullig was wel dat dit een week voor de meireis naar Valtho was. Verhaal ging voor mij dus niet door :-(. Verder, buiten de normale ‘blauwe plekken’ na, nooit noemenswaardige blessures overgehouden aan het beoefenen van wintersport.

Gisteren ben ik nogal ongelukkig ten val gekomen op de piste in Saalbach-Hinterglemm. Het gevolg: gescheurde kruisbanden…. Ik had nog nooit zoiets meegemaakt of gevoeld. En ik hoop het ook nooit meer mee te maken, wat doet dat een pijn zeg…
Redelijk snel in een banaan tot halverwege de berg gebracht, om vervolgens in de gondel helemaal naar beneden te gaan, waar het ambulancepersoneel al stond te wachten. In het ziekenhuisje in Saalbach foto’s gemaakt en het was gelukkig niet gebroken. Nu met een brace om m’n knie en met zalfjes, pilletjes en koelen proberen het zo aangenaam mogelijk te maken. Ook moet ik mezelf iedere dag een spuit geven tegen trombose. Vandaag gaan we alles weer inpakken en morgen weer een lange reis naar huis toe.
Het waren voor ons dus 2 leuke uren op de piste, met een vervelend einde…
Wie weet gaan we later dit jaar nog eens terug om het in te halen!

Groetjes,

Patrick

Mei 2011 Val Thorens;
Is mijn arme wijsvingertje "gesneuveld" en helaas zonder heel erg spannend verhaal… van een vette trick die mislukte oid. maar wel met verveldende gevolgen.
Mijn vinger lag op het kootje uit elkaar… bovenste stuk stond naar onderste. BIj de EHBO durfde ze hem niet recht te zetten omdat ze niet wisten of het alleen dat was. Het was al laat in het seizoen dus met de ambulance naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis :s +/- 1 uur rijden dus tegen de tijd dat ik er was stonden alle pezen e.d. al lekker strak.
Daar kreeg ik een paar spuiten in mijn hand. en begonnen ze er aan te trekken e.d. alleen kregen ze hem niet helemaal en na ongeveer een half uur trekken maakten ze een foto. en toen kreeg ik een kapje op… en toen ik bijkwam zat hij er weer op.
Helaas zijn op het gewricht splinters van mij bot en pezen zijn stuk/weg enz. Dus na een jaar revalideren en 2 keer in de week naar het ziekenhuis… is de conclusie dat ik hem nooit meer helemaal kan buigen en strekken.

null

Foto na tijdje trekken…

januari 2012 fugen

Iemand op een snowboard (toevallig een collega van mij) had mij niet gezien en kwam in mijn zijkant. We gingen alle 2 best hard… dus het viel me mee dat we niks ernstigs hadden. Alleen kreeg ik de staalkant van zijn snowboard op mijn onderarm. Gelukkig had ik een goede shell en viel het mee. Een snee en flink dik! les! zorg voor naast een helm e.d. ook voor een goede hardshell

null

Plaats een reactie