Wat is nu écht een sneeuwzeker skigebied in Oostenrijk?

Veel gebieden of plaatsen presenteren zich als ‘sneeuwzeker’ gebied en dan niet alleen door de vele sneeuwkanonnen.
Ik ben benieuwd welk gebied/plaats écht sneeuwzeker is v.w.b. de sneeuwval.
Je leest wel eens iets over plaatsen in een sneeuwloch o.i.d…

Klein walsertal. Of natuurlijk alles met een gletcher.

Obertauern en Lech zijn denk ik wel de meest extreme Schneelochs, altijd raak daar. Flaine is ook zo’n sneeuwrijk dorp.
Opvallend weinig sneeuw gezien de hoogte ligt er meestal in Sölden, maar daar krijg je weer een hoop zon voor terug!

Verder zegt de hoogte niet alles, de ligging is ook erg belangrijk. Dorpen als St. Johann in Tirol (650m), Fieberbrunn en Ellmau (800m) zijn vaak opvallend sneeuwrijk, dorpen in het Zillertal, Stubaital, Pitztal en Ötztal sneeuwarm beneden.

Warth-Schröcken is echt sneeuwzeker. Het is een sneeuwfuik, waar het in de zomer een regenput is. Damüls ligt er ook in de buurt en daarvoor geldt ongeveer dezelfde regel.

Verder zijn vaak de Gletscher skigebieden echt sneeuwzeker, zoals o.a. Hintertux, Stubai, Sölden, Mölltal, Zermatt en Engelberg.

Winterberg beweert zelfs nu ook met z’n sneeuwkanonnen sneeuwzeker te zijn van half december tot maart. Ik denk dat als daar de dooi er flink in zit je toch weinig meer kan beginnen met de sneeuwkanonnen.

Mellau-Damüls schijnt het meeste sneeuw van de wereled te hebben. Au-Schoppernau schijnt ook van de meeste sneeuw te hebben, beiden in Vorarlberg. Dan nog erg sneeuwzeker: St. Anton am Arlberg, Lech.Zürs, alle Gletscher Gebieden, Ost Tirol, alle extreem hoge gebieden zoals Kühtai, Hoch-Obergurgl, Hochfügen…

Ik kan iets gemist hebben maar Flaine ligt toch echt in Frankrijk :)

Hey Harry, in het dal in Solden smelt de sneeuw inderdaad vaak heel snel. De dalafdaling is dan ook heel vaak een vette pap. Ik ben geen weerkundige, maar merk heel vaak dat er heel wat wolken blijven hangen tussen Italie en Oostenrijk.

Het is quasi iedere vakantie hetzelfde symptoom:

null

null

Allicht daarom dat Solden zo zonnig is, maar ook zo vaak een te warm dal heeft (en dus mindere sneeuw). Hoghgurgl ligt 500m hoger en 10km verderop in het dal, daar is dat een stuk beter.

Qua sneeuwzekerheid heb ik Lech altijd al bij de hoogste geweten. En 3 Vallees natuurlijk.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Dorpen zoals Solden liggen dan ook echt op de alpenhoofdkam, dus er valt minder sneeuw, maar ze pikken wel sneeuw mee van zowel nord als zuid fohn!

Eigenlijk zou je inneralpiene gebieden moeten zoeken waar de fohn winden weinig invloed hebben want als deze eraan komen smelt er heel veel sneeuw weg/ wordt er veel weggeblazen.

Maar dan kan Roel je meer over vertellen :-)

Echt 100% sneeuw/skizeker is in de Alpen alleen Hintertux. Daar kun je gegarandeerd 365dagen per jaar skien. Zelfs hartje zomer is er nog een redelijk gedeelte(20km piste) open.

Ahum… Zermatt ligt nog even iets hoger dan Hintertux en is een stuk groter zomer skigebied.

Hintertux is overigens wel erg mooi! :-)

Ahum… Zermatt (en Engelberg) liggen niet in Oostenrijk…

Zermatt is overigens wel erg mooi (in de zomer).

zermatt: de naam alleen al doet je hart smelten!!!

Geef mij maar een skigebied waar mijn hart sneller van gaat kloppen ipv smelten ;-)

Zoek een gebied op met een gletsjer.

Obertauern, ook nu alweer bakken met sneeuw. 2x met kerst geweest, steeds top

22 december naar Mellau, ben benieuwd!

Waren met Pasen 5 dagen op Hintertux, 3 dagen sneeuw gehad. Zie je boven niets. Maar is uiteraard sneeuwzeker.
Eigenlijk is alles boven de 2500 meter wel sneeuwzeker in jan t/m maart zijn mijn ervaringen.

Bijna steeds blijven dezelfde namen genoemd worden.
Na mijn omzwervingen ben ik hier terecht gekomen :

http://www.hochkoenig.at/winter/skigebiet/

En blijf er weer keren.
Telkens ik ergens anders in de sneeuw stond, verlang ik
weer naar die geweldig gebied!
Achja, om jezelf te pletter te zuipen moet je hier
niet echt zijn. Dit is een skigebied!
Maar vooral, doe de moeite eens, kijk de statistieken van
de laatste 20 jaar na en leg de resultaten naast dat van een veel hoger gelegen ( Frans-) skigebied!

Have White Fun!

o ja, Hochkoeninig is zeker een erg mooi skigebied hoor, absoluut. Maar echt sneeuwzeker, ja, dat is altijd moeilijk te zeggen he. Maar echt weinig sneeuw heb ik in de 8 jaar dat ik in Oostenrijk woon nog nooit gehad, nergens.

gewoon kort van te voren of er in het gewenste skigebied voldoende sneeuw ligt en dan pas boeken… Dat is de beste optie en je kan veel verschillende gebieden bezoeken.

Waar je ook naar kunt kijken, zijn gebieden die juist niet sneeuwzeker zijn. In slechte sneeuwseizoenen zijn dit bijvoorbeeld de gebieden met veel zon-uren. Dit is leuk als de sneeuw goed is en de winter streng is, maar als het een zachte winter is heb je een probleem. Heb dit 2x meegemaakt in Fiss (niet voor niks het zonneplateau genoemd). Dan krijg je papsneeuw en is alles groen met witte streepjes en wordt je er treurig van.

Ik zou voor Engelberg gaan ook al ligt het niet in Oostenrijk.
Het is hoog, en er is veel sneeuwval rond de 1500 mm per jaar dus ook wel een schneeloch.

vor arlberg, sint anton is zeker een aanrader!

is er ergens een website waar je kunt zien wat de gemiddelde sneeuwval van diverse gebieden over een heel aantal jaren is geweest? Vlgs mij zou je dan statistisch gezien de sneeuwzekerheid van een bepaald gebied (en hoogte) moeten kunnen inschatten,
Op deze website kun je dat per dorp ook wel opzoeken, maar dan is het vergelijken met andere oorden lastiger

http://www.skiinfo.be/Sneeuwzekerheid-Wizard/Oostenrijk-EAT-… blijkt dat onze zuiderburen zo,n functie hebben

Mooie site , je kunt heel uitvoerig weerberichten, sneeuwberichten etc. Opzoeken en allerlei voorkeuren heel makkelijk instellen

Het meest sneeuwzekere gebied is Tauplitz,het ligt in een
sneeloch,we zijn net terug gekomen op 28 februari en de sneeuw was prima,tot het dal aan toe.Het is een prachtig gebied met nieuwe liften,en niet touristisch,met 80 km piste
kan je ook voor snowborders goed uit de voeten.Het is niet nodig om op de gletsjers te skieen,want in Solden had je maar één afdaling beschikbaar,in Tauplitz alle afdalingen.
Ook een aanrader is hotel sonnenuhr aan de lift en piste,je skiet zo het hotel in,we komen er al 14 jaar.

Dat jij fan bent van Tauplitz en er al 14 jaar komt wil natuurlijk niet zeggen dat Tauplitz het meest sneeuwzekere gebied in Oostenrijk is.

Ik geloof dat ieder skigebied in Oostenrijk in een Schneeloch ligt tegenwoordig.

Dan zou ik voor Zermatt gaan, Het is wel duur maar het is zeker een sneeuwzeker gebied met veel Km piste. Zweden heeft ook de sneeuwzekerheid maar het zijn daar vaak kleine gebieden en het is ver reizen.

Is dat een nieuw skigebied? Zermatt in Oostenrijk?

Plaats een reactie