Skigebied dilemma

Dit onderwerp gaat over de bestemming Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Hallo,
volgend jaar willen we met een groep vrienden gaan skien.
de belangrijkste aspecten voor ons zijn:

  • groot skigebied (min 100km)
  • apres ski
  • Oostenrijk
  • sneeuwzeker

Ikzelf had al enkele mails verstuurd naar accomodaties in Saalbach, Obertauern en Mayrhofen.

Welk van deze 3 skigebieden raden jullie mij aan, rekeninghoudend met de bovenstaande aspecten?

Ik reken op jullie ervaring! :-)

Anthony, the newbie

Zillertal Arena / Solden al eens bekeken?

Mayrhofen ben ik nog niet geweest, de andere 2 wel.

Saalbach-Hinterglemm is natuurlijk dubbel zo groot als Obertauern, dus voor de km’s moet je daarheen.

Obertauern is wel supersneeuwzeker, terwijl S-H dat net niet is. Dus hangt ook af van de periode. (vanaf maart zou ik eerder Obertauern kiezen)

Qua apresski is Obertauern top, met 2 supertenten (Edelweissalm en Lurzeralm) met oostenrijkse (duitstalige) apresski. S-H heeft wel meer keuze in apresski (zeker de 2 dorpen samen), Saalbach iets internationaler, Hinterglemm vooral veel nederlandstalig en meer zatte jongeren.

Zillertal Arena / Solden al eens bekeken?

Jan op 24 jan. 2013 08:13

Sölden heb ik gecheckt ja…
Men kon mij nog geen prijzen van hotels + skipas doormailen, aangezien ze deze nog moeten vastleggen voor 2014.
We zijn wel op zoek naar een Half Pension formule.

Mayrhofen ben ik nog niet geweest, de andere 2 wel.
Saalbach-Hinterglemm is natuurlijk dubbel zo groot als Obertauern, dus voor de km’s moet je daarheen.
Obertauern is wel supersneeuwzeker, terwijl S-H dat net niet is. Dus hangt ook af van de periode. (vanaf maart zou ik eerder Obertauern kiezen)
Qua apresski is Obertauern top, met 2 supertenten (Edelweissalm en Lurzeralm) met oostenrijkse (duitstalige) apresski. S-H heeft wel meer keuze in apresski (zeker de 2 dorpen samen), Saalbach iets internationaler, Hinterglemm vooral veel nederlandstalig en meer zatte jongeren.

Denis op 24 jan. 2013 09:00

De periode is 18/1/2014 tot 25/1/2014…
Qua aanbod en prijzen van hotels zijn ze alle 3 ver hetzelfde.

Ben zelf in Saalbach himterglemm en mayerhofen geweest. In saalbach de GoaBstall/tanzhimmel, mayerhofen yeti bar/ice bar. Beide qua gebied en après ski vergelijkbaar. Veel kilometers, beide aan te raden.

Een groot nadeel in Mayrhofen vind ik, is dat er geen dalafdaling is.

Saalbach vond ik ontzettend leuk. Mooi gebied. En de apresski in de baueralm en de hinterhag zeer gezellig,

Sölden ook zeer leuk. Het dorp is wat lang gestrekt. De Almraush, erg nederlands en zeer druk

Obertauern geen ervaring mee

Ben zelf in Saalbach himterglemm en mayerhofen geweest. In saalbach de GoaBstall/tanzhimmel, mayerhofen yeti bar/ice bar. Beide qua gebied en après ski vergelijkbaar. Veel kilometers, beide aan te raden.

Gast358 op 24 jan. 2013 09:19

Goaßstal en tanzhimmel liggen in hinterglemm,

Goaßstal is wat internationaler als de icebar in mayrhofen en grotendeels buiten, tanzhimmel is nederlandse apreski, groot feest, veel herrie veel drank (en veel herhaling).

om je keuze te benaderen:
Hinterglemm is net als mayrhofen wat aan de lage kant, tot eind februari sneeuwzeker (mits er in heel oostenrijk weinig sneeuw ligt) mayrhofen is kwa gebied uitdagend, de mogelijkheid om in de zillertal arena te gaan kijken maakt het iets grootser, maar dan moet je wel bereid zijn een half uur in de bus te zitten naar zell am ziller.

hinterglemm (en saalbach) hebben het voordeel centraal in het gebied te liggen, de pistes liggen om de dorpjes heen. hier hoef je niet zoals in mayrhofen met de gondel naar beneden (het bekendste nadeel en enige van mayrhofen.)

Ik persoonlijk hou meer van freeride afdalingen…
Dus ben ik dan beter af in Obertauern qua tracks? Of zijn er in de andere 2 gebieden ook freeride afdalingen voorzien?

Obertauern ken ik niet, de andere 2 zeer goed, dan zeg ik zeker weten Hinterglemm! Apres ski even gezellig, skigebied (bijna) even mooi, voordelen Hinterglemm: Terugskien tot het dorp (in Mayrhofen atijd met de gondel naar beneden in de rij staan - valt iedere x weer tegen na een mooie skidag), Verlichte avondpiste, Tubeglidebaan en rodelbaan alle dagen open.

Saalbach ligt veel te laag, erg sneeuw onzeker! Mayrhofen heeft het voordeel dat er oa een gletsjer in de buurt ligt. Met 1 skipas veel afwisseling mogelijk qua dorpjes. Obertauern is heel klein in vergelijking tot de andere 2.

Beetje belachelijk om Saalbach als te laag gelegen aan te geven in de derde week van januari… Mayrhofen ligt als dorp aanzienlijk lager en heeft geen dalafdaling. Verder is er ook een gletsjer in de buurt (kaprun). Als er in die week geen sneeuw ligt in Saalbach dan is het elders ook meestal niet al te best.
Obertauern is heel anders qua sfeer en skigebied. Korte liften en afdalingen, wel heel sneeuwzeker. Echter gelet op de reisperiode hoeft dit niet een beslissend punt te zijn…

Saalbach hinterglemm is gewoon minder sneeuwzeker… Alle pistes liggen grofweg tussen de 1000m en 2000m… In bijvoorbeeld Ischgl liggen 90% van de pistes boven de 2000m!

Verder vind ik SH een door Nederlanders zwaar overschat skigebied! Après ski is wel top, met name buiten bij de Goastal

Idd als je nou begin December of in april wil is t wat anders maar heb in Saalbach-Hinterglemm nog nooit gebrek aan sneeuw gehad. Wel vind ik Hinterglemm leuker dan Saalbach. Ben er 4x geweest en heb in Mayrhofen gewoont dus ken beide gebieden vrij goed.

Een aantal jaren geleden was de sneeuw tijdens de krokus vakantie drama in SH… overigens was toen in heel Oostenrijk de sneeuw beperkt! In dezelfde week ook in Ischgl daar waren de condities stukken beter! Dit zal ook in de andere hoger gelegen gebieden het geval zijn geweest!

Van de 3 opties zou ik overigens 100% zeker voor Obertaurn kiezen.

Mayrhofen is te vernederlandst en heeft geen dalafdaling, skigebied ligt redelijk hoog, maar ook het dorp ligt laag en is sneeuw onzeker

Dat een skigebied als Ischgl voordelen kan hebben qua hoogte kan ik me in vinden, maar in de derde week van januari is het normaal gezien ook in de lager gelegen gebieden prima te doen. De keuze ging volgens mij ook tussen SH, Mayrhofen en Obertauern.
Verder, skigebied van Hinterglemm vond ik gewoon mooi en afwisselend, de apres ski… Tja, laat ik zeggen dat ik niet zo gecharmeerd ben van Andre Hazes op de speaker en meezingende, lallende medelanders. Wat dat betreft is Obertauern dan ook echt een verademing. Alleen de lengte van de afdalingen is daar aanzienlijk korter dan in de andere gebieden. Mayrhofen, geen ervaring mee omdat het ontbreken van een dalafdaling voor mij een soort van no go is.

Mayrhofen te vernederlandst…? Eerder te verrussischt… 6 jaar terug de menukaarten idd nog in het Nederlands (vind ik ook niet nodig hoor) maar een paar jaar later alles in het Russisch.

Tja en als je het dan eens treft dat het een weekje erg warm is dan is het idd zo hoe hoger hoe beter, maar over het algemeen is de sneeuw echt prima tot half maart in SH.

Plaats een reactie