Skiën in Winterberg

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skiliftkarussell Winterberg

Beste mensen,
Ik ga 1 feb naar Winterberg met school! Super leuk natuurlijk, vooral voor mij als wintersport gek! Alleen is de sneeuw daar wel oké daar? Is het niet alleen kunstsneeuw?

Het is de eerste keer dat ik naar dit gebied ga dus graag ook tips!

groeten

Ben er dinsdag nog heen geweest!
Alle sneeuwkanonnen waren van dienst, maar er lag meer dan voldoende verse sneeuw…
Al bij al toch een dikke 50cm!

Winterberg is alleszins pakken beter dan eender welke indoorpiste.

Have fun!!!

*edit: Het was er de hele dag -7°C en het heeft er de hele dag door gesneeuwd :-)

Ben er dinsdag nog heen geweest!
Alle sneeuwkanonnen waren van dienst, maar er lag meer dan voldoende verse sneeuw…
Al bij al toch een dikke 50cm!
Winterberg is alleszins pakken beter dan eender welke indoorpiste.
Have fun!!!
*edit: Het was er de hele dag -7°C en het heeft er de hele dag door gesneeuwd :-)

Anthony op 24 jan. 2013 16:28

Was deze sneeuw geen kunstsneeuw? lag er naast de piste ook 50cm?
Wel koud zeg -7, ik heb gezien dat 1 feb het een stuk warmer wordt =)

Kunstsneeuw is toch ook prima? Kijk de webcams op http://www.sneeuwcams.nl/winterberg en je weet genoeg… :D

Kunstsneeuw is ook prima, maar liever natuur sneeuw natuurlijk! Maar ik zie op de webcam dat er ook veel sneeuw op de bomen ligt dus de natuur sneeuw zit ook wel goed denk ik!
groeten

momenteel 20-30 cm natuursneeuw, naast 40-120 cm kunstsneeuw. Volgende week lopen de verwachtingen sterk uiteen. Het is nog niet te zeggen of de natuursneeuwlaag intact blijft, maar skiën kan ook prima op de kunstmatige sneeuw, die overigens exact hetzelfde skiet als een pak "Altschnee".

Harry (Winterberg)

Bij Winterberg is voorspellen erg lastig. Door de hoogte is het vaak maar 2 tot max 3 graden kouder dan bij ons en boven de 3 graden valt neerslag als regen. 2e deel volgende week wordt cruciaal. Een paar graden verschil maakt uit of de zaak verregent en of ijs of bijna weg is maar het kan ook net koud genoeg blijven om een grote bak sneeuw te krijgen. Duimen dus. Voorlopig staat het op regen maar het hangt op 1 a2 graden. Kan dus verschil maken of het een warmte of koude front is en hou de kou van de afgelopen tijd handhaaft.

Maw kun je niks van zeggen en neem je zwembroek mee.

@SPAM: De temperatuur verschillen zijn meer dan alleen 2-3 graden. Dit kan je terugzien op de weerstations. De Kahler Asten ligt op ruim 800 meter hoogte. In de regel geldt dat per 100 meter hoogteverschil het 0,65 graden Celsius kouder wordt. Dat betekend dat het temperatuurverschil 5,2 graden is met het zeeniveau. Bovendien ligt het Sauerland meer landinwaarts, waardoor het sneller kouder wordt als aan de kust. Uit ervaring kan ik zeggen dat alleen al tussen Dortmund en de Kahler Asten temperatuur verschillen van 5-6 graden optreden.

Het laagste punt van het Skiliftkarussell ligt op ruim 600 meter hoogte. Dat is altijd nog 4 graden kouder als op zeeniveau.

De aankomende dooi periode valt voor Winterberg mee met lichte plus temperaturen. 's Nachts blijft het voorlopig nog steeds heel licht vriezen. Er zal in de loop van volgende week wel iets regen vallen, maar er komen ook meer drogere perioden aan. Het zal beslist nu niet meer zo weg regenen als rond de kerst en de jaarwisseling. In februari zal het beslist weer kouder worden.

klopt helemaal frans!!! 2 a 3 graden is echt te klein. Tis in de praktijk vaak eerder 5 graden

Dank jullie wel voor alle info, hopelijk wordt mijn skietrip een groot succes!
groeten

Laten we het hopen. Voorlopig geven de weersites nog temp van plus 4 a 5 aan met regen tegen midden volgende week. Als ik die temp vergelijk met NL is dat 2 tot 4 graden kouder.

@Spam
Verschil zit hem in de berekeningen van de Europese en de Amerikaanse weerdiensten. De eerste zetten in op flinke en natte, zware dooi, de laatsten op drogere en nauwelijks dooi. Onvoorspelbaar dus de komende week.
Harry (Winterberg)

@Spam
Bij zuidelijke en oostelijke stroming is de Kahler Asten nauwelijks kouder, bij westelijke stroming ca. 7 en bij noordelijke stroming ca. 9 graden kouder dan NL

Zoals ik al zei in de gunstige situatie een hele bak sneeuw. Maar het wordt wel spannend.

Ik hoop met jullie dat de kou van nu stand houdt en we nog lang kunnen genieten.

Wij gaan morgen lekker met Winterbergbus naar Winterberg, 22,50 daar kun je niet voor thuisblijven. Hopelijk niet al te veel ijs op de piste, zag dat het morgen -8 vriest :/ Maar goed des te eerder zitten we bij de Brabander binnen :)

Midden volgende week zwaar weer verwacht: regen en storm. Helaas… Later in de week weer kouder…
Harry (Winterberg)

Ho ho het zou blijven sneeuwen en vriezen hebben jullie mij fijntjes uitgelegd? Wat is dit nu? :-)

ben benieuwd wij gaan volgend weekend of beter gezegd 6 feb.

Seriously snow addicted family!

Hoi allemaal,

Heb een klein vraagje. wij komen woensdag naar winterberg, ze voorspellen wat ontstuimig weer met regen en harde wind. Is het wel eens voor gekomen in winterberg dat ze moesten sluiten vanwege het weer door te harde wind?

beetje regen maakt mij niet uit als ik maar kan skien.

gr Roel

@Roel
Sommige liften sluiten bij zware storm. Hoe het woensdag wordt is nu nog niet te zeggen, behalve dat het niet meteen de beste dag van de week wordt… zacht uitgedrukt. .

We zullen het zien in ieder geval bedankt.

Als het maar niet de hele dag gaat het regenen.

ik ga vrijdag weer een dagje. Hopen dat het dan droog blijft.

Tja winterberg kan je nooit van te voren voorspellen he… wij gaan er ook wel eens heen maar altijd last minute. De afgelopen week was het er super, de twee weken ervoor was t helemaal groen en volgende week kan het wel weer groen zijn… of niet… het ligt nou eenmaal laag en niet sneeuwzeker. Kwestie van mazzel hebben in jouw geval dus.

@Gast493: Zo snel groen wordt het niet zomaar in Winterberg. Daar moet een heftige dooi periode aan vooraf gaan, zoals rond de feestdagen. Dat zal in januari of februari niet zomaar gebeuren. Natuurlijk kunnen de condities achteruit gaan, maar skiën zal je beslist kunnen.

Eind van de week gaat het weer winteren. Ik was er vandaag met geweldig mooie condities en tot een uur of 2 ook nog redelijk mooi weer (daarna sneeuw). Op Moeppi na eigenlijk weinig wachttijden, 2-4 minuten hooguit (bij 10 en 12 + Kappe ben ik met de kids niet geweest).

Plaats een reactie