Na het zien hiervan ski je nooit meer zonder helm! niet voor gevoelige kijkers! ECHT NIET

hu? Bedoel je nu dat ik te lui ben? Ik draag juist wel een helm en wil dit iedereen aanmoedigen door de gevolgen te tonen…? Ik moet niets van leedvermaak hebben, dit is gewoon een boodschap om andere mensen te overtuigen als dat al nodig was…

Sven op 24 jan. 2013 19:08

zucht Dat bedoel ik niet, ik doel helemaal niet op jou. Ik spreek in het algemeen. ;)

Niels op 24 jan. 2013 19:11

aaaah :D ja omdat je ‘jouw keuze’ zei voelde ik me aangesproken :D

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Was afgelopen oud en nieuw in het Zillertall ,Wat mij opviel was dat 99% tegenwoordig een helm draagt.van die 1% zijn nog 98% van die eigenwijze hollanders die het om een of andere reden niet nodig vinden.

Yep, beter voorbeeld van "zie je nou wel" kan ik niet verzinnen.
Deze meneer heeft eigenlijk nog geluk. Het ziet er allemaal heel naar uit, maar een hoofdwond bloedt gewoon heel erg. Als je hele hoofd dan onder zit lijkt het veel erger dan het is.
Hij houdt er een flinke jaap en wat hechtingen aan over, maar geen hersenschudding, fractuur of nog erger…

Downloaden van filmpjes naar je computer kan met de gratis versie van RealPlayer! Gewoon legaal hoor!

In Frankrijk zijn er veel meer die geen helm dragen en dat zijn meestal de Fransen zelf…

Was afgelopen oud en nieuw in het Zillertall ,Wat mij opviel was dat 99% tegenwoordig een helm draagt.van die 1% zijn nog 98% van die eigenwijze hollanders die het om een of andere reden niet nodig vinden.

Gast947 op 24 jan. 2013 19:46

Dat viel mij eigenlijk ook op dit jaar. Ook wij zit dit jaar voor het eerst met helm gegaan. Echt een enkeling zonder helm daar, verrassend!

Zijn er nog mensen die geen helm dragen dan? Niet in de gebieden waar ik kom in ieder geval. Ik dacht dat dat inmiddels alweer paar jaar achterhaald was. Alleen nog mensen die niet bij de tijd zijn en beetje achterlopen op de rest dragen geen helm meer, beetje een achterhoede gevecht.

Alleen nog mensen die niet bij de tijd zijn en beetje achterlopen op de rest dragen geen helm meer, beetje een achterhoede gevecht.

Gast965 op 25 jan. 2013 10:24

Wat is dit nu voor een comment dat het "achterlopen" zou zijn als je geen helm draagt. Die keuze ligt toch nog altijd bij de mensen zelf? Een groot deel van de groep waar ik elk jaar mee weg ga heeft nog steeds geen helm en zie dat ook niet snel gebeuren. Maar dat is toch volledig aan hun of ze dat willen ja of nee?

Shocking filmpje. Ik ga nu zeker weten nooit meer zonder helm!!
En ik ga al mijn vrienden er van overtuigen dat ze ook ‘aan de helm’ moeten…

Bah, heb er kippenvel van gekregen.

Was afgelopen oud en nieuw in het Zillertall ,Wat mij opviel was dat 99% tegenwoordig een helm draagt.van die 1% zijn nog 98% van die eigenwijze hollanders die het om een of andere reden niet nodig vinden.

Gast947 op 24 jan. 2013 19:46

Dat viel mij eigenlijk ook op dit jaar. Ook wij zit dit jaar voor het eerst met helm gegaan. Echt een enkeling zonder helm daar, verrassend!

ReneS op 25 jan. 2013 08:36

Viel mij vorige week in Ischgl ook op, 99% had wel een helm. Terwijl vorig jaar naar mijn idee veel minder mensen een helm hadden. Gaat het toch de goede kant op.

It's all about the turns duuuuuude!

…trekt een zak chips los, hier gaan we weer…

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

…trekt een zak chips los, hier gaan we weer…

bartus op 25 jan. 2013 12:30

Ook een biertje??? Heerlijk die discussies over wel/geen helm :P

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

Wie draagt er hier een helm tijdens het fietsen? Bar weinig waarschijnlijk
Wel 'ns een gem. amerikaan gevraagd wat hij daarvan denkt?

Hoe vaak horen we van hoofdletsel tijdens wintersport? (Overigens is ook het percentage beenletsel nog steeds verwaarloosbaar, en bijvoorbeeld onvergelijkbaar met voetballen)
Enne, how about schaatsen…wie draagt daar een helm? IJs is toch veel harder dan sneeuw…

Onder invloed van reclame worden we hier net zo hysterisch als de gemiddelde amerikaan

Ik ski al bijna 30 jaar met muts. En dat blijft zo, heerlijk comfortabel!

Zou dat filmpje graag op mijn iPhone willen hebben. Kan ik alle leerlingen laten zien die geen helm (willen) dragen. Ook veel lokale skileraren gaan nog elke dag op pad zonder helm. Het zou verplicht moeten worden.

John Sölden op 24 jan. 2013 17:29

Je kan deze downloader gebruiken John.

http://youtubedownloader.nl/

Wie draagt er hier een helm tijdens het fietsen? Bar weinig waarschijnlijk
Wel 'ns een gem. amerikaan gevraagd wat hij daarvan denkt?
Hoe vaak horen we van hoofdletsel tijdens wintersport? (Overigens is ook het percentage beenletsel nog steeds verwaarloosbaar, en bijvoorbeeld onvergelijkbaar met voetballen)
Enne, how about schaatsen…wie draagt daar een helm? IJs is toch veel harder dan sneeuw…
Onder invloed van reclame worden we hier net zo hysterisch als de gemiddelde amerikaan
Ik ski al bijna 30 jaar met muts. En dat blijft zo, heerlijk comfortabel!

Gast615 op 25 jan. 2013 13:02

'k dacht in het begin ook dat zo’n helm voor geen meter zou goed zitten. Het tegendeel werd ma bewezen en ik voel me ‘naakt’ zonder helm dusja…
Het is maar wat je gewend bent zeker,niemand verplicht het je (nog niet) maar je doet er zeker niets verkeerds mee he

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Wie draagt er hier een helm tijdens het fietsen? Bar weinig waarschijnlijk

Gast615 op 25 jan. 2013 13:02

Bij het fietsen ga je ook geen 40-50km/h he. Al zeker niet als het zicht slecht is. Bovendien is remmen op een fiets net iets eenvoudiger dan op 2 latten.

Op een racefiets draagt praktisch iedereen een helm.
Op een gewone fiets ga je inderdaad niet zo snel en een normaal mens valt niet regelmatig met zijn fiets en botsen ook niet tegen iemand anders op. Ik fiets al mijn hele leven en val nooit van de fiets en er botst ook nooit iemand tegen mij op. Skiën doe ik maar een paar weken per jaar en iedere vakantie maak ik wel een paar mooie duikelingen en er is al meerdere keren iemand tegen mij aan geskied. Ik vind dat, zolang het niet verplicht is iedereen zelf moet weten of hij wel of niet een helm draagt. Maar stellen dat je op een gewone fiets dan ook een helm op zou moeten slaat wat mij betreft nergens op.

Bij het fietsen ga je ook geen 40-50km/h he. Al zeker niet als het zicht slecht is. Bovendien is remmen op een fiets net iets eenvoudiger dan op 2 latten.

Niels op 25 jan. 2013 17:01

Maar de meesten onder ons die zowel fietsen als wintersporten zullen frequenter fietsen. + In België gebeurt dat vaak op onaangepaste wegen tussen of vlak naast autoverkeer dat wel 40-50km/u of soms zelfs sneller rijdt.

Toen ik begon te snowboarden heb ik direct een helm gekocht en dat bleek best wel comfortabel. Een tijdje later begon ik mij de vraag te stellen waarom ik geen fietshelm droeg, zeker gezien de bijna-ongelukken die ik ongeveer dagelijks tegenkom (fietsen in Gent is niet altijd een pretje).

Geek, Snowboarder, iPhone developer

Wie draagt er hier een helm tijdens het fietsen? Bar weinig waarschijnlijk
Wel 'ns een gem. amerikaan gevraagd wat hij daarvan denkt?
Hoe vaak horen we van hoofdletsel tijdens wintersport? (Overigens is ook het percentage beenletsel nog steeds verwaarloosbaar, en bijvoorbeeld onvergelijkbaar met voetballen)
Enne, how about schaatsen…wie draagt daar een helm? IJs is toch veel harder dan sneeuw…
Onder invloed van reclame worden we hier net zo hysterisch als de gemiddelde amerikaan
Ik ski al bijna 30 jaar met muts. En dat blijft zo, heerlijk comfortabel!

Gast615 op 25 jan. 2013 13:02

Een muts is zeker niet minder comfortabel dan een helm vind ik, omdat een muts meer jeukt dan een helm (na een voormiddag jeuken stopt het wel) en warmte houden ze beiden evenveel vast. Maar ja, jij kan het niet weten aangezien je nog nooit een helm hebt gedragen, lees ik uit je post.

De gemiddelde fietser draagt idd geen helm, maar gaat dan ook iets van 20 a 25 km. Een wielrenner doet het al wat harder, en gelukkig dragen die nagenoeg allemaal wel een helm.

Een brommer, da’s wat anders. Mag officieel niet harder dan 45 km en daar is een helm ook verplicht.

De vergelijking skiën en fietsen gaat mank, die met een brommer is beter. Temeer omdat een skiër vaak ruim boven de 45 km kan komen.

Ik wil me niet teveel mengen in deze discussie, enkel wat uitlichten.

@ Hans: Klopt wat je zegt dat je beter brommers met skiërs/boarders kunt vergelijken als je naar de eigen snelheid kijkt.

Maar er wordt hier zoveel gewaarschuwd voor het gevaar van anderen. Andere piste gebruikers die jou overhoop knallen. Dat is in het verkeer toch ook? En het lijkt me dat een vrachtwagen of bus, zelfs een Fiatje 500 wat meer impact op je lichaam heeft dan een skiër/boarder. Je wordt veel sneller gelanceerd dan op de piste. En toch dragen we wel een helm gedurende 1-2 weken wintersport maar niet de rest van het jaar als we ons in het grote, drukke, gevaarlijke verkeer begeven. Dat vind ik dan wel weer raar.

Edit: Het klopt ook dat je steeds meer mensen met helm ziet skiën, maar 99% is echt overdreven. Ik schat het eerder in op 65%. En wat me dan weer opvalt is dat het dan vaker de locals zijn zonder helm…

Bij de volgende sporten is het noodzaak/nuttig om een helm te dragen:

Inline skaten
Mountainbiken
Paardrijden
Schaatsen
Skateboarden
Skiën
Snowboarden
Wielrennen

En het percentage Nederlanders die een helm dragen tijdens het skiën vind ik wel erg laag.
http://www.veiligheid.nl/nieuws/62-van-de-skiers-en-35-van-d…

Een muts is zeker niet minder comfortabel dan een helm vind ik, omdat een muts meer jeukt dan een helm (na een voormiddag jeuken stopt het wel)

Mathijs op 25 jan. 2013 18:20

Ik heb zo’n TNF mutsje met fleeceband erin, geen jeuk meer. Of is dat sinds ik wat minder haar heb :)

@Nick, ik vind het nu wel een mooi tijdstip voor dat biertje ;)

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

@Nick, ik vind het nu wel een mooi tijdstip voor dat biertje ;)

bartus op 25 jan. 2013 19:25

Ik ook is net een betere tijd dan die 12:30h, maar ik wacht nu nog wel even met die zak chips openen. Net gegeten namelijk. Heerlijk die zoveelste discussie over die helmen :D Er zijn volgens mij al minstens 3 topic’s over helm verplicht invoeren, wel geen helm dragen etc etc en het resultaat is allemaal het zelfde: Eindeloze discussie, maar heerlijk om te volgen.

Ben benieuwd welk wapen er nu in de strijd gegooid gaat worden, want de fietsen hebben we nu al gehad.

Proost Bartus :D

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

Scootmobielen misschien?? Er scheurde hier vanmiddag toch een bejaarde door de straat, niet normaal,

Ik zal ook even ontopic reageren. Over wel of geen helmplicht invoeren daar bestaat al een topic over van 253 reacties uit mijn hoofd. Over waarom je wel of geen helm moet dragen komt ook al in dat topic voor.

Een feit is dat er te veel hersenletsel bij ski ongelukken bestaat. Dat staat vast. Wat ook vast staat is dat er steeds meer mensen een helm gaan dragen, wat ik verstandig vindt, omdat het beter die hersencellen beschermt (als men die heeft), want niet iedereen kan even goed die piste regels naleven en een ongelukje kan al snel gebeuren op een aantal sneeuwvlokjes.

Een conclusie uit een onderzoek wat is geplubiceerd in een Canadees medisch vakblad over de skihelm:
“Conclusion.
Our pooled analysis of evidence suggests that helmets are effective in reducing the risk of
head injury among skiers and snowboarders. We found no significant association between
helmet use and an increased risk of neck injury. Based on our findings, we encourage the use of
helmets among skiers and snowboarders. Additional, methodologically rigorous research is
required to determine which types of helmets provide the best protection.”
Bron: http://www.cmaj.ca/content/early/2010/02/01/cmaj.091080.full…

Maar niet altijd helpt een helm, dat moet erbij gezegd worden. Het verminderd de kans en de ernst op hoofdblessures. Het is een persoonlijk beschermingsmiddel (PBM) en geen veiligheidsmiddel. Er zullen voor of tegenstanders van een helm blijven en iedereen mag er een eigen mening over hebben, daarvoor leven we in de EU en niet in Noord-Korea.

Als de Alpen een vrouw is, dan zou ik ermee trouwen.

Plaats een reactie