salomon en pijn a/d enkel !!

ik heb mij een paar salomon skiboots gekocht die i/d verhuur gezeten hebben,en heb er een week mee geskiet en ondervond na een 3tal dagen pijn aan mijn enkel de buitenkant,ik mag ze terug inleveren en krijg het bedrag terug,wat zou ik doen,de pijn is wel dragelijk zou het aan de boots liggen omdat er al verschillende voeten ingezeten hebben ??

Nee, want dan had je het na 1 dag al gehad. Na 3 dagen gaan de binnenschoenen zich vormen naar jouw voet en dan ga je de buitenschaal voelen als ie knelt. Ook gaan je voeten misschien doorzakken zodat je enkel zich anders vormt in de schoen. Zorg dat je altijd een goede zool erin hebt: beste laten bakken, en anders (stuk goedkoper) superfeet zooltjes, dan voorkom je dat. Bij goede zaak kunnen ze dit. Kost wat maar heb je ook wat!

Je weet nooit hoeveel weken ze in de verhuur hebben gezeten, na verloop wordt de polstering ook minder, Sommige schoenen van salomon hebben ook een smalle leest, heb zelf ook altijd Salomon omdat ik smalle voeten/ enkels heb. Ik zou ze terug brengen als je toch je geld terug krijgt, anders zit je de vlgd keer ws weer met zere voeten en dat hoeft niet.
Als je aan het einde van het seizoen naar nieuwe schoenen kijkt zijn die vaak flink afgeprijst, mijn dochter had een paar Atomic hocks voor 150 euro.

Dienten Die Alte schule

Ik heb veel verschillende merken skischoenen gepast en gehad. De laatste generatie Salomons heeft (meestal) een schoenvorm die de hiel en de achillespees als het ware ‘vastpakt’ en fixeert. Dat is een soort kommetje waarbij de enkel dan op de bovenkant van dat kommetje ligt. Ikzelf vind dat heel fijn bij mijn huidige schoen (Salomon X3 120), maar als je enkel net iets lager zit dan het voetmodel waar de mal van Salomon op is gemaakt, dan kan ik me voorstellen dat dit gaat irriteren en zelfs pijn doen. Maar het is volgens mij dus wel echt een feature van Salomon, wat je bij andere merken niet of minder hebt.

Ik zou de schoenen terugbrengen en je geld terug vragen. En - als je zo lang kan wachten - zou ik in april of mei gaan shoppen voor nieuwe schoenen. Zoals Elly al aangeeft grote kortingen op nieuw materiaal (dan weet je zeker dat het aan het model en type schoen ligt en niet aan het feit dat die in de verhuur is geweest). Ga naar een winkel met een groot aanbod van verschillende merken, dan kan je kijken of een ander merk, dat die hielfixatie op een andere manier heeft aangepakt dan Salomon, beter bij jouw voetvorm past.

Ik weet natuurlijk niet of dit voor jouw geldt, maar veel mensen kopen het eerste wat ze aanhebben en wat ‘wel goed’ zit, zonder te kijken of het niet nog veel beter kan. Maar zeker met schoenen is het denk ik belangrijk dat je het beste kiest wat er voor jouw voet te krijgen is. Want niets kan je skiplezier en techniek zo verpesten als schoenen die niet goed zitten of niet passen bij de skiër die jij bent (wat dat ook is).

Ik ga met skiester mee, als het aan je schoenen licht merk je dat veel eerder dan pas na een paar dagen.

Pannenkoek; een castrerende discus die door een agrarische autochtoon tussen je benen geramd wordt

En Salomon staat overigens helemaal niet bekend om hun smalle leest. Ze zullen misschien best wel een paar smallere modellen hebben maar Salomon is eerder breder dan smaller. Voor echt smal moet je vaak naar de race versies gaan met leesten van 97 mm.

Dubbel, sorry. Zie mijn onderstaande post.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

Ik ben zelfs nu voor de low volume versie gegaan van de Lange XT130, 97mm. Dat zijn freeride schoenen gebouwd op race leest. Dus het smalle van race maar toch flexibel genoeg voor freeride. Alleen erin en eruitkomen is een crime!

Wat betreft Salomon, is het ook mijn ervaring dat de meeste skischoenen erg breed zijn.

Ik heb zelf smalle voeten, en heb voor de Atomic hawx 100 gekozen, omdat dit een smal model is.

Ik ben het dus met skiester eens.

Maar even on topic: @Rob, als ik jou was, zou ik de skischoenen terug brengen. Skischoenen die pijn doen, is nooit goed. En dan weer verder kijken bij een goede bootfitter/skisportzaak, en je verhaal ook daar vertellen. Zodat ze je goed kunnen helpen.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

@skiester: Bekend verhaal, ik heb zelf ook Lange schoenen (omdat deze over het algemeen genomen voor smalle voetjes zijn) maar zeker met een koude (in de achterbak gelegen) schoen sta ik mijn enkels bijna te breken om erin te komen… Eruit lukt meestal wel :)

@Topicstarter: Terugbrengen en andere schoenen proberen, kan soms een hele zoektocht zijn naar de perfect zittende schoen…

Let it snow!

Mijn vrouw heeft vorig jaar op woensdag (de 3e dag) een dag niet kunnen skiën omdat ze erg pijn in 1 enkel had. Na een bezoek aan de Franse huisarts bleek de oorzaak toch echt de uitgeskiede schoenen te zijn. Dus schoengerelateerde problemen kunnen zeker wel de 3e dag gaan spelen.
Nieuwe schoenen loste dit probleem op. Dit jaar hebben we toch maar eigen schoenen gekocht.

Of dat hier het geval is weet ik niet.
Maar als je ze toch terug mag inleveren waarom niet?
Wat moet je met een schoen die pijn doet?

Don`t eat yellow snow

Ik zat de topic net door te lezen en en verbaas me over de opmerking dat de salomons smal zouden zijn. Ik heb brede voeten en mij werd juist salomon aangeraden vanwege de brede leest. Goede keus voor mij want ik ski er heerlijk op.

Breng de schoenen maar terug en wacht lekker tot na het seizoen. Dan heb je en tijd om nog wat door te sparen en je kunt in de uitverkoop schoenen kopen voor een mooie prijs. Waar je jaren mee vooruit kunt.

Member of global cooling initiative

Ik zeg ook niet dat alle Salomon smal zijn, maar ik kan altijd goed slagen, maar heb dan ook wel de stuggere/race versie vandaar, ook wat Cheizz en Skiester beschrijven, maar wist niet dat dat door het model kwam wat ik heb.
Mijn dochter heeft ook smalle voeten en die bevallen de Atomic Hawx ook goed, ( @ Maartje wist ff niet meer hoe ik het moest schrijven).

Dienten Die Alte schule

Je voeten kunnen ook wat zwellen na een paar dagen van intensief sporten. In de ochtend zijn voeten vaak ook dikker dan in de loop van de dag, althans bij mij.

Als je pijn hebt, zou ik de schoenen terug brengen! Salomon is over het algemeen een brede schoen. Mijn man heeft heel brede voeten en vindt alleen Salomon schoenen lekker zitten.

Onnodigde discussie of een merk een brede of een smalle leest heeft. Ik zou terug gaan en je geld terug vragen. Je weet namelijk niet hoe vaak en hoe lang de schoenen in de verhuur hebben gezeten. ‘Nieuw’ is in het geval van schoenen de meeste veilige optie.

Bottomline is gewoon passen, passen en nog eens passen. Trek er een halve dag voor uit, want dat heb je zeker nodig. Ik heb ooit de fout gemaakt om te grote schoenen te kopen (2005) omdat ik niet beter wist en de schoenen lekker comfortabel zaten. In 2010, toen ik serieus offpiste ging skien, kwam ik er pas achter dat ze te groot waren. (Dit heeft overigens niks te maken met pijn, maar met overhaaste beslissingen nemen :-P)

When life gets too complicated.... SKI

Gelijk terug brengen. Het is niet nodig om pijn aan je voeten te hebben. Of het nu na 1 dag of 3 dagen is, of waar het aan ligt maakt niet uit. Terug gaan en je laten adviseren en passen. Dan in de vakantie erop skien en voelen hoe ze zitten. Heb je dan weer last, ga je weer terug. Je kunt ze ook op je vakantieadres bij een ervaren sportwinkel uitproberen.

Is toch niet zo moeilijk … gewoon terugbrengen dus.

Bij een evt. nieuwe aankoop een schoen kiezen (laten adviseren) die anatomisch het best bij jouw bouw past. De binnenschoen hotfoamen, een paar minuten in skihouding gaan staan, en voila een schoen die PERFECT zit. Aan het einde van het seizoen (uitverkoop) kun je wellicht nog een goede deal maken.

ik ben naar de winkel terug geweest,en dit zou maar een klein probleempje zijn dat gemakkelijk met een apparaat te verhelpen is,dit is een bolsysteem dat onder spanning op de juiste plaats waar de enkel zit ingebracht wordt.
ze hebben dit nu gratis gedaan en ik moet toegeven,waar ik de spanning voelde is deze nu verdwenen!!
ik ga ze nu eens testen in Komen en hopelijk is het euvel verholpen.

heb ze getest in Komen en de r-enkel voelde zeer goed aan!!
ik denk dat ik op 1 maart (shortski) in Livigno geen probleem meer ga hebben.

waar heb je dit laten doen ???
ik heb ook zeer veel last aan de buitenkant van mijn enkels en heb ook een dag rust moeten inlassen. De pijn was zo intens dat ik dacht ‘nog één bobbel op de sneeuw en de enkelknop breekt gewoon af’.
Ik heb ook Salomons.

Nooit verhuurde boots kopen! Binnenbekleding en foam moeten zich aanpassen aan je eigen voeten. Beste investering in wintersport zijn je eigen (nieuwe) boots!

Skiing is a dance, and the mountain always leads.

Plaats een reactie