Maria Alm - skigebied en verbindingen

Hoi,
Ik overweeg naar Maria Alm te gaan in Oostenrijk in maart. Ikzelf kan prima skiën, maar mijn vriendin die dan ook mee gaat heeft minder ervaring en zal waarschijnlijk les moeten gaan nemen.
Een paar vragen:

  • is het skigebied goed geschikt voor beginners?
  • is Hochkonig één aaneengesloten gebied (met Dienten/Muhlbach) of moet je hier busjes voor nemen?
  • als je een dagje wil skien in een ander gebied van Ski Amadé, is dat te doen? Zo ja hoe (auto / busverbindingen)?
  • andere tips of juist redenen om hier niet heen te gaan?
    Benieuwd naar jullie reacties, bedankt alvast!
    Gr Jon

Bij het dorp Maria Alm heb je zelf de Natrunberg. Dat is goed te doen voor de beginnende skier. Vanaf de Natrun kan je richting de Aberg om vandaaruit verder het Hochkonig gebied in te gaan. Het hele gebied is niet echt moeilijk. Maar om terug te komen vanaf de Aberg naar Maria Alm moet je de skibus nemen. Dat is hooguit 5 a 10 minuutjes.
Maria Alm is verder een leuk gezellig dorp maar weinig apres-ski. Have fun!

Op zich kan een beginner zich er (net zoals in bijna alle andere gebieden in Oostenrijk) prima amuseren.
In het dorp zelf is een beginnersgebiedje genaamd "Natrun", praktisch tegen het dorpscentrum aan.

Het gebied is aaneengesloten. vanuit Maria Alm, via Hinterthal naar Dienten en dan Mulbach en weer terug.
Heeft ook een naampje (marketingkreet natuurlijk) De Königstour.
Alleen het laatste stuk naar de beginnerspiste van "Natrun" sluit niet aan.

Kaart: http://nl.bergfex.com/mariaalm/panorama/

Met de auto zit je redelijk vlot in een ander gebied. Maar waarom zou je? Hochkönig is een waanzinnig leuk en mooi skigebied waar je jezelf een week prima kan uitleven!

Dank jullie Hans en Gast749 voor de info!
@Hans: weet je hoe lang dat ongeveer rijden is?
Waarom een ander gebied? Het gaat om een gevarieerde groep waar we mee gaan, waarvan sommigen zich wel een week in Hochkonig zoet zullen zijn, maar anderen graag ook in verschillende gebieden skien…

Vanuit Maria Alm naar St Johann in Pongau is iets van 50 km, dus zal drie kwartier tot een uurtje rijden zijn.
De andere kant op naar Zell am See is een half uur rijden, en naar Saabach-Hinterglemm misschien net iets meer.

Obertauern ligt op anderhalf uur, maar is wel erg de moeite waard!

En fijn dat je jezelf aangemeld hebt! Een stuk persoonlijker dan dat gastgebeuren ;-)

Gewoon doen!
Beginners kunnen prima terecht in maria alm zelf (natrun), en ben je wat verder met skieen dan vermaak je jezelf daar ook prima.
Maar ga vooral ook naar de Aberg ook goed te doen voor beginners voldoende keuze tussen verschillende piste gradaties. En dan aan het einde vd week met z’n allen de konigstour doen, 32 km, leuk het idee alleen al 32 km skieen.
Onderweg lekker eten, ook de kleine stubes niet overslaan.
Naast/aan de piste van Natrun een leuk klein ongedwongen stube.
Veel plezier.

Op de Aberg zelf kan je natuurlijk ook als beginner prima uit de voeten met boven een mooi oefen terrein.
Je hoeft natuurlijk niet perse naar Natrun. Vorige week voor het eerst geweest. Ik heb in vrij veel skigebieden in oostenrijk geskied. Ik was aangenaam verrast! sterker nog het is een van m’n favorieten geworden. Dit omdat het uitgestrekt is, nog authentiek is, er een gastvrije instelling heerst en daarbij is de koningstour door de natuur daar echt wel bijzonder is voor oostenrijk. Wat me opviel is dat er veel oostenrijkers zaten. Dat is meestal wel een goed teken. pistes waren breed en mooi aangelegd. Ik denk dat je een goede keuze maakt met Maria alm.

Thanks voor al jullie reacties! Jullie zijn erg positief, valt me op!

Haha kom ik ook nog ff als fan van Hochkönig. Ik zou net als Martijn aan geeft de beginners laten lessen op Aberg, prima blauwe piste. Het is dan voor diegene die daar wel gaan skien gezelliger om voor de lunch daar wat aftespreken met elkaar. Breng ook een bezoekje aan de Thorau Alm.
Zoals de vorige topicgangers als zeiden het hele skigebied, behalve Natrun en Hochkeil is aaneengesloten. In maart is het er ook niet zo druk zeker niet aan de kant van Dienten/Mulbach en altijd genoeg sneeuw. Heeft hier vandaag de hele dag gesneeuwd :) Als je lid bent van FB kun je ook even op de FB Hochkonig kijken, staan mooie filmpjes en foto’s van het skigebied. En hier bij wintersorters de filmpjes van Geertje :)

Dienten Die Alte schule

Zie dat je ws nog wat moet boeken? dan kun je ook nog overwegen om in Dienten te gaan zitten, dan loop je zo naar de lift, geen bus of auto nodig. Rustige oostenrijkse apres ski in de brundlstadl, of in de dorfstadel. Op donderdag in Vital post met de schilerhermusi en op maandagavond Liebenau avond met demo skischolen en live muziek na. Het dorp zelf is knus maar klein, maar ja je komt tenslotte om te skien neem ik aan ;) Vanuit Dienten is het ook korter om in andere skigebieden van het ski Amade te skiën alles met de zelfde skipas.
Ga je vanuit maria Alm naar Saalbach of Zell dan heb je een andere pas nodig of moet je een Salzburgerkaart kopen. Vanuit Dienten doe je er ong 25 min over om in Alpendorf of in Dorfgastein te komen.

Dienten Die Alte schule

Als we nog lang wachten kan je vanaf Maria Alm naar Obertauern skieen. Want Flachau-Kleinarl zal er op de lange termijn wel komen net als Zauchensee-Obertauern. G-Link (Wagrain-Wagrain) is volgend seizoen klaar. De aansluiting Alpendorf - Muelbach zal nog wel wat langer duren omdat Alpendorf-Sankt Johann Bergbahnen bijna falliet is geweest (hadden 12 mil. nodig, zogenaamd voor vernieuwing "Panoramabahn" maar er is bewijs dat ze er sneeuwkanonen van hebben gekocht (TA T40))

Van Maria Alm naar Obertauern skiën???
Ik heb de kaart van Oostenrijk niet voor mij liggen, maar hoe zou je dat willen realiseren??

@ Hans, met een beetje fantasie?!! Maria Alm- Hintertal- Dienten-Mulbach met de bus naar Hochkeil- skiroute naar Bisschofshofen ( of Michi ziet al pistes en liften door het dal naar St Johan) dan een lift over de provinciale weg naar Alpendorf-Wagrain-Flachau-Flachauwinkl-Kleinarl- Zauchensee hierna ben ik de topo naar Obertaurn ff kwijt.
Maar als je een week op vakantie gaat kun je mooi ff heen en weer :)

Dienten Die Alte schule

Flachau- Kleinarl; Verbinding dmv Saukar [Probleem: Blijkbaar zit Shuttleberg niet te wachten op de Flauchau gang(st)ers]
Zauchensee - Obertauern: Huidige Tauernkarlift (2-SL) zal worden vervangen door een nieuwe lift vanuit Untertauern. Op een vreemde manier wordt er dan ook een aansluiting gemaakt naar Obertauern. Deze gaat waarschijnlijk over Gnadenalm en dan zo verder. Dit is nog wel toekomst muziek, maar de eerste stappen zullen waarschijnlijk 2015 gezet. [Probleem: Obertauern wil niet bij de Ski Amade]

@ Michi, misschien heeft Obertaurn wel gelijk, het wordt allemaal wel heel erg groot op die manier.
En hoe wil je Mulbach met pongau verbinden?

Dienten Die Alte schule

Met een beetje fantasie (en geld!!) gaat het lukken!

null

Van Dalstation Karbachalm naar Dalstation Gernkogel 1 en Gondelbahn Alpendorf. En natuurlijk terug! ;)
Realisatie; waarschijnlijk nooit, maar het zou wel leuk zijn.

Flachau- Kleinarl; Verbinding dmv Saukar [Probleem: Blijkbaar zit Shuttleberg niet te wachten op de Flauchau gang(st)ers]
Zauchensee - Obertauern: Huidige Tauernkarlift (2-SL) zal worden vervangen door een nieuwe lift vanuit Untertauern. Op een vreemde manier wordt er dan ook een aansluiting gemaakt naar Obertauern. Deze gaat waarschijnlijk over Gnadenalm en dan zo verder. Dit is nog wel toekomst muziek, maar de eerste stappen zullen waarschijnlijk 2015 gezet. [Probleem: Obertauern wil niet bij de Ski Amade]

Michi op 30 jan. 2013 18:41

Dat Shuttleberg niet op de Flauchau’ers zit te wachten is voor mij nieuw. Maar men wilde in eerste instantie van de top van de Absolut shuttle een verbinding maken met Grießenkareck. Echter is die kom gevoelig voor lawines, dus dat gaat hem niet worden. Nu wordt er overwogen om halverwege het dal van Kleinarl een gondel te maken langs de Schwarzwand en eentje richting de Grießenkareck welke net onder het bergstation Flying Mozart uit zal komen.

Over de verbinding met Mulbach - Alpendorf. No way dat dit gaat gebeuren, Alpendorf ligt circa 200 meter boven Sankt Johann i. P. – Dit zou betekenen dat men ook weer een verbindingslift zou moeten maken (net als de G-link). Dit gaat echter niet omdat in het Salzachtal een vliegveld is voor helicopters, dit zou met oog op de gebeurtenissen in Italië (US Army Figter vloog een kabel doormidden, tientallen doden) niet verantwoord zijn.

Hup Willem II

Mooi, hoe een vraag over verbindingen vanuit een skigebied leidt tot plannen voor het maken van een mega gebied! :)

Omdat wij allemaal 10 Milj. willen hebben, om vervolgens zelf die lift te bouwen…

Hoe sneeuwzeker is Hochkonig, met name Aberg, eind december rond de kerst? En wat is dan het alternatief per skibus?

De trend van de afgelopen 7 jaar staat op de site.
Zie: https://www.wintersport.nl/skigebieden/hochkonig/sneeuwhoogt…

Plaats een reactie