Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

'Van onze coronamaatregelen hadden we een Doppelmayrlift kunnen kopen'

Roel op 01 oktober 2020· 18 reacties

Andreas Steibl (Ischgl) aan het woord op de Winter Opening
Andreas Steibl (Ischgl) aan het woord op de Winter Opening

Dat de wintersport er in het seizoen 2020-2021 anders uitziet moge duidelijk zijn. Het coronavirus vormde afgelopen dinsdag ook de rode draad bij de Winter Opening, het congres dat de Nederlandse Ski Vereniging jaarlijks voor de wintersportbranche organiseert. Andreas Steibl, directeur van de VVV in Ischgl, vertelde niks aan het toeval over te willen laten. “Voor het geld dat wij uitgeven aan een veilige wintersport, hadden we ook een nieuwe Doppelmayrlift kunnen kopen”, zette hij zijn stelling kracht bij.

Winter Opening

De Winter Opening bij SnowWorld Zoetermeer was een bijeenkomst van saamhorigheid. Niet in de laatste plaats omdat de hele wintersportbranche in hetzelfde schuitje zit en maar één doel heeft: van de komende winter een succes maken. De gehele wintersportbranche was vertegenwoordigd. Touroperators, toerismebureau’s uit de Alpen, SnowWorld, retailers en niet te vergeten de Nederlandse Ski Vereniging zelf kwamen (op coronaveilige afstand) in Zoetermeer samen om de laatste ontwikkelingen binnen de reiswereld te delen. Deze staat voor grote uitdagingen, maar het was mooi om te zien hoe gezamenlijk naar oplossingen werd gezocht.

Al snel werd duidelijk dat communicatie een belangrijke sleutel is tot succes. Weten waar je aan toe bent is cruciaal voor het vertrouwen van de consument, en zorgen dat je de wintersporter maximale zekerheid biedt, was de gezamenlijke conclusie van Sunweb, TUI en ChaletsPlus die in een paneldiscussie naast elkaar zaten. Er zaten geen concurrenten naast elkaar, maar partijen in hetzelfde schuitje die alles uit de kast halen om de wintersporter veilig op vakantie te laten gaan. Zo pakt TUI uit met extra korting en een COVID Care service, en bieden Sunweb en ChaletsPlus een geld-terug-garantie bij een negatief reisadvies. Met alle mogelijke financiële risico’s van dien zo werd beaamd, maar men zal het vertrouwen van de consument moeten winnen.

null

Binnen twee uur testuitslag

Ischgl gooit het over een andere boeg. Vanuit Oostenrijk was VVV-directeur Andreas Steibl overgekomen die uitleg gaf over de situatie in het geplaagde Alpendorp. Maandenlang werd Ischgl als belangrijke broeihaard van coronabesmettingen in Europa bestempeld. Steibl vertelde welke enorme impact dit heeft gehad op de toerismebranche in Ischgl. Tot 13 maart was het seizoen 2019-2020 het meest succesvolle ooit, en toen kwam corona. Na het voortijdige einde van het seizoen heeft Ischgl meteen koppen bij elkaar gestoken, om te kijken hoe het vertrouwen van de wintersporter teruggewonnen kon worden. Dat dit een grote opgave zou worden was vanaf het begin duidelijk, maar kosten noch moeite moesten worden gespaard. Andreas Steibl: “Voor de miljoenen die we nu uitgeven ter voorkoming van corona, hadden we een nieuwe Doppelmayrlift kunnen kopen”. Dat lijkt niet gelogen als je de maatregelen hoort die genomen worden. Uiteraard is er geen après-ski, maar belangrijker is dat 6.000 inwoners en medewerkers in het dorp wekelijks worden getest op het coronavirus. “Bovendien wordt er een grote corona-teststraat in het dorp neergezet waar alle gasten zich kunnen laten testen. Zij krijgen binnen twee uur de uitslag.”, zegt Steibl.

Zonder vreemden in de gondel

Er is ook veel te doen geweest over de de liften, want 's ochtends staan er in een normaal seizoen al rijen voor de gondels. Ik vroeg hem hoe dat moet met corona? Steibl antwoordt dat er naast bebording en markeringen, tientallen extra liftmedewerkers in dienst worden genomen om ervoor te zorgen dat wintersporters veilig van de liften gebruik maken. Wintersporters worden aangesproken als er in de wachtrij onvoldoende afstand wordt gehouden, en bij het instappen zorgen medewerkers ervoor dat de gondels (waar een mondkapjesplicht geldt) niet overvol komen te zitten. Steibl: “We hebben vanaf het begin de optie opengehouden om de capaciteit van de liften terug te schroeven. Het is geen officiële maatregel die we afkondigen, maar je mag er vanuit gaan dat wij zorgen dat bijvoorbeeld families zonder vreemden in een gondel kunnen zitten. Overal staan medewerkers die dit in goede banen leiden”. Om de wachttijd en wachtrijen toch enigszins te beperken, wil Ischgl de liften sneller laten draaien en wordt gekeken of de liften eerder openkunnen.

Steibl benadrukt dat Ischgl met haar maatregelen veel verder gaat dan de Oostenrijkse regering nu van skigebieden eist, de landelijke maatregelen zijn soepeler. “Wij vonden het ook onze plicht om, voordat de landelijke maatregelen bekend werden gemaakt, onze eigen strenge maatregelen te communiceren. Dat lijkt zich uit te betalen”. Het is duidelijk dat Ischgl niks aan het toeval overlaat en er alles aan doet om het vertrouwen terug te winnen, een geluid dat de gehele branche dinsdag liet horen. Laten we hopen dat het genoeg is om er een mooi seizoen van te maken!

Je kunt het congres terugkijken via onderstaande video:

Tip: lees meer over corona op de themapagina Corona en wintersport.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

@Skiwi
…notoir onbetrouwbare overheden…
Wellicht liever een Trump of Poetin paspoort?

@Skiwi
…notoir onbetrouwbare overheden…
Wellicht liever een Trump of Poetin paspoort?

Wunderkammer op 01 okt 2020 16:01

Wat hebben die er in godsnaam mee te maken???

Laten we hier geen politieke discussie van maken. Daar zijn genoeg andere sites voor.

Click. Click. Peace

Heel goed van Ischgl. Ze hebben het begrepen en zo hoort het. Strakke discipline. Dit ipv toch openingen zoeken waardoor twijfel, onrust en angsten zaaien en het draagvlak verminderen zodat het uiteindelijk alleen maar langer duurt.
We doen het samen, elkaar beschermen tegen verdere besmetting en verspreiding. Zodat ieder kan blijven skiën.

Rood of oranje gebied zou voor mij geen issue zijn. Ik kan prima in quarantaine namelijk. En op wintersport afstand houden ben je veel zelf bij gelukkig. Alleen bij de liften is het lastiger, maar daar kunnen de skigebieden bij helpen.

Voor mij zou het geen reden zijn om niet te gaan. Enige issue is dat reisorganisaties bij Oranje gebied óók niet meer gaan… Dus als ik ga, zal het (voor het eerst) met eigen vervoer worden.

Nikske. weer geknoeid met quoten. 🙄🤓

*bericht bewerkt door bartvwg op 02 okt 2020 08:43

Bla, bla, bla.

Zo kan ik als Belg op dit moment:

  • niet naar Vorarlberg of Tirol (want rode zone en dus verplichte 7 dagen quarantaine bij terugkeer in België)
  • iet naar Franse Alpen, behalve de Haute-Savoie (want rode zone en dus verplichte 7 dagen quarantaine bij terugkeer in België) § Skiwi op 01 okt 2020 15:36

@Skiwi dit klopt maar nu ook weer niet helemaal, afhankelijk van de ‘vragenlijst zelfevaluatie’ kan je hieraan ontkomen.
Zie volgende link, onderaan:https://travel.info-coronavirus.be/nl/public-health-passenge…

*bericht bewerkt door bartvwg op 02 okt 2020 08:42

Bla, bla, bla.

@Skiwi dit klopt maar nu ook weer niet helemaal, afhankelijk van de ‘vragenlijst zelfevaluatie’ kan je hieraan ontkomen.
Zie volgende link, onderaan:https://travel.info-coronavirus.be/nl/public-health-passenge…

bartvwg op 02 okt 2020 08:41

Ook vanuit een rode zone? Dat wist ik nie.
De vraag is natuurlijk of je er wel kan aan ontkomen als je bent gaan skiën en dus samen met onbekenden in een lift en in een hotel hebt gezeten. Dat lijkt me onwaarschijnlijk

@Skiwi dit klopt maar nu ook weer niet helemaal, afhankelijk van de ‘vragenlijst zelfevaluatie’ kan je hieraan ontkomen.
Zie volgende link, onderaan:https://travel.info-coronavirus.be/nl/public-health-passenge…

bartvwg op 02 okt 2020 08:41

Ook vanuit een rode zone? Dat wist ik nie.
De vraag is natuurlijk of je er wel kan aan ontkomen als je bent gaan skiën en dus samen met onbekenden in een lift en in een hotel hebt gezeten. Dat lijkt me onwaarschijnlijk

Skiwi op 02 okt 2020 09:15

Ja, ook in de rode zone.
En of je aan quarantaine ontkomt of niet hangt er van af wat je invult, waarmee ik helemaal niks wil zeggen… 🤐😁

Bla, bla, bla.

@Skiwi
…notoir onbetrouwbare overheden…
Wellicht liever een Trump of Poetin paspoort?

Wunderkammer op 01 okt 2020 16:01

ontopic: dit jaar gaat het jaar worden voor de die-hard wintersporter die alleen maar meters wil maken. de feestbeesten zullen weg blijven nu de apres-ski niet door gaat en dat zorgt voor meer rust op de pistes.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 02 okt 2020 10:36: off-topic reactie onzichtbaar gemaakt.

Laten we hier geen politieke discussie van maken. Daar zijn genoeg andere sites voor.

Rogier op 01 okt 2020 17:41

Ik herhaal dit nog maar een keer.

Update: ik voeg hier aan toe dat mensen die zich hier niet aan houden een ban kunnen verwachten.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 02 okt 2020 17:17

Click. Click. Peace

Heel goed van Ischgl. Ze hebben het begrepen en zo hoort het. Strakke discipline. Dit ipv toch openingen zoeken waardoor twijfel, onrust en angsten zaaien en het draagvlak verminderen zodat het uiteindelijk alleen maar langer duurt.
We doen het samen, elkaar beschermen tegen verdere besmetting en verspreiding. Zodat ieder kan blijven skiën.

Frank66 op 01 okt 2020 17:47

Tsja, goede voornemens zijn leuk, maar hoe gaat het in de praktijk. Als het net zo gaat als afgelopen jaar in Ischgl heb ik er weinig vertrouwen in. We doen wat me moeten, maar met minimale inspanning en kosten, en niets meer.

Ondanks dat Ijsland al waarschuwde deden ze alsof er niets aan de hand was (nee, ze hadden elkaar in het vliegtuig besmet, niets met ons te maken). En de beheerder van Kitzloch in een interview? Voel mij niet schuldig, personeel was wat ziek, maar dat was griep en verkoudheid, had geen enkele reden om aan corona te denken…

Helft van het aantal mensen in de cabine lift? Simpel, maak de toegang smaller zodat er minder mensen kunnen instappen. Dat er dan een lange rij van mensen boven op elkaar voor de lift staat, dat is niet ons probleem.
Maar 100 mensen in de het restaurant (Alpenhaus)? Doe vooral niet te veel moeite, zorg dat er maar 100 zitplaatsen zijn. Dat al die zitplaatsen naast elkaar zijn en er nu veel meer dan anders tafeltjes gedeeld worden en iedereen boven op elkaar zit? Maar we voldoen aan de regels, minder dan 100 mensen!

En dan af en toe wat krantenberichten afgelopen zomer met krokodillentranen uit Ischgl. We hebben toch niets verkeerd gedaan? Hoe schijnheilig kan je zijn.

En dan nu de eerste aanklachten, (https://www.tagesschau.de/ausland/ischgl-corona-111.html). Iedereen had niet die laatste vrijdagmiddag naar huis gestuurd mogen worden, maar zouden in quarantaine gezet moeten worden. Misschien zouden ze ook eens moeten kijken wat er aan vooraf ging…

Maar ja, om eerlijk te zijn. Zelf ook in overvolle cabinelift gezeten, zelf ook 1 van die sukkels geweest die in het overvolle Alpenhaus een tafel gedeeld heeft. En dus ook op de laatste vrijdag in de ochtend met keelpijn naar huis gereden. En eigenlijk zou ik best wel weer terug willen, want het ski gebied bevalt me wel…

@Skiwi dit klopt maar nu ook weer niet helemaal, afhankelijk van de ‘vragenlijst zelfevaluatie’ kan je hieraan ontkomen.
Zie volgende link, onderaan:https://travel.info-coronavirus.be/nl/public-health-passenge…

bartvwg op 02 okt 2020 08:41

Ook vanuit een rode zone? Dat wist ik nie.
De vraag is natuurlijk of je er wel kan aan ontkomen als je bent gaan skiën en dus samen met onbekenden in een lift en in een hotel hebt gezeten. Dat lijkt me onwaarschijnlijk

Skiwi op 02 okt 2020 09:15

Ja, ook in de rode zone.
En of je aan quarantaine ontkomt of niet hangt er van af wat je invult, waarmee ik helemaal niks wil zeggen… 🤐😁

bartvwg op 02 okt 2020 10:08

In ons belgenlandje is het resultaat van die vragenlijst nog steeds dat je een “advies” krijgt om je te laten testen en om in quarantaine te gaan. Net zoals er voor rode gebieden sterk afgeraden wordt om af te reizen, maar er helemaal geen reisverbod is.
Ook als je de allerslechtste antwoorden geeft zal je waarschijnlijk slechts een “sterk advies” krijgen om je te laten testen.
Jammer dat je de vragenlijst en het resultaat niet vrijblijvend kan invullen, ik zou er niet versteld van staan om als je terugkeert uit een rode zone en de best mogelijke antwoorden op de vragenlijst geeft, je nog steeds een (minder sterk) advies krijgt om alle contact zoveel mogelijk te vermijden en best toch in zelfisolatie te gaan.

In Duitsland is het wat dit betreft allemaal veel duidelijker:https://www.bundesgesundheitsministerium.de/coronavirus-info…

  • Testplicht
  • Stichprobenkontrollen
  • Pflicht zur häuslichen Quarantäne
  • Geldbuße
    -> alles “sehr gründlich” als je het mij vraagt
Glide on!

@Vivace een advies is ook maar een advies en niets meer. Of het nu een “licht miniadviesje” of “zwaar-strengaangeraden advies” is.
Aan jezelf om het al dan niet op te volgen.
Als iedereen een beetje zijn verstand gebruikt is er helemaal geen advies of andere kleuterachtig bemoei nodig.

*bericht bewerkt door bartvwg op 02 okt 2020 16:54

Bla, bla, bla.

@bartvwg dat bedoel ik ook, nu hebben we in België een overvloed aan regeltjes en adviezen waar op den duur te veel mensen hun voeten aan vegen.
Duidelijke (Europese?) richtlijnen zouden toch iets kunnen helpen. Bij voorbeeld rode zone = ook rode zone voor eigen landsburgers. Ik snap niet waarom ik zonder problemen met de trein/metro/bus naar Brussel mag, maar wel in quarantaine moet als ik nu ga wandelen in de bergen in Tirol, zelfs als ik met een eigen mobilhome op reis zou gaan.

“Als iedereen een beetje zijn verstand gebruikt” … tja, je weet ook wat de praktijk hiervan is, er zijn jammer genoeg veel mensen die niet snappen of niet willen snappen welke verantwoordelijkheid ze hierin kunnen hebben.
Kijk eens rond je heen: hoeveel keer per dag zie je nog iemand op een drukke plaats die zijn mondmasker onder zijn neus draagt? Hoeveel mensen wassen hun handen meerdere keren per dag? Hoeveel mensen wassen hun mondmasker minstens dagelijks? Ook in de horeca zie ik ook vaak dat niet alle personeel altijd een mondmasker draagt, waar ik mij toch ongemakkelijk bij voel.

En ondertussen blijf ik als wintersport-fan hopen dat ik deze winter nog naar de bergen kan gaan en ben ik ondertussen al blij dat ik elke week de grens over mag naar Landgraaf.

Glide on!

Hoog tijd dat dit op Europees niveau wordt geregeld.
Dat echte brandhaarden (en dan bedoel ik regio’s waar er echt wel een stuk meer dan bijvoorbeeld die 0,237% besmettingen , of liever positieve testen, op 14 dagen in Frankrijk; ik denk dan eerder aan ratio’s van meerdere procenten én bovendien in combinatie met een hoge positiviteitsratio) in lockdown worden gezet daar valt iets voor te zeggen, maar wat mij betreft zou dat dan niet enkel voor buitenlanders mogen gelden.
Bovendien zou er ook een onderscheid moeten worden gemaakt tot op stads-, dorps- of zelfs wijkniveau.

oog tijd dat dit op Europees niveau wordt geregeld. § Skiwi op 02 okt 2020 18:09

Jazeker maar tegen dat Europa hiermee rond is zitten we aan Cov-Sars-9999999999999 😁

*bericht bewerkt door bartvwg op 02 okt 2020 18:36

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie