Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Italiaanse gebieden mogen op 18 januari open (mits code geel)

Rogier op 02 januari 2021· 32 reacties

Vanmiddag is door de minister van Volksgezondheid, Speranza, een verordening ondertekend die het mogelijk maakt de liften in Italië op 18 januari te openen. De voorwaarde is dat het skigebied in een zone met code geel ligt. Eerst stond de opening op 7 januari gepland, maar discussie over de voorwaarden maakte een opening op 7 januari inmiddels onmogelijk.

Skigebieden openen alleen bij kleurcode geel

Op verzoek van het technisch wetenschappelijk comité (CTS) dat de Italiaanse regering adviseert, worden ondertussen enkele aanpassingen aan de richtlijnen doorgevoerd. In de regio’s met code geel mogen skigebieden, hoe het er nu naar uitziet, openen op 18 januari. In veel bergregio’s gaat het relatief goed met de besmettingscijfers, dus de kans dat de gebieden mogen openen is reëel. Zuid-Tirol en Trentino zaten de afgelopen week onder de R-waarde van 1. Lombardije zit er tegenaan en Veneto zit er nog boven.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Yippee2 januari 2021 · 21:44

Minister Speranza: dat is wel een mooie naam in deze tijd.

Gillesski3 januari 2021 · 08:17

Zal het mogelijk zijn om uit buitenland te komen skiën denk je?

FULL SEND
Wiebe843 januari 2021 · 08:39

Heeft iemand een bestemmings tip in Italie waar (een flink deel) te skiën is zonder gebruik te maken van gondelliften? Heb niet veel Italie ervaring maar ik zie verdraaid veel gondelliften op de kaartjes staan en die vermijd ik dit seizoen liever. Het mag een klein maar fijn gebied zijn!

*bericht bewerkt door Wiebe84 op 03 jan 2021 08:40

Bennie3 januari 2021 · 09:51

La Thuile/La Rosiere komt als eerste bij me op.

Sasja3 januari 2021 · 10:01

Vooralsnog maakt het voor ons niet uit dat de skigebieden open gaan als de quarantaine regels niet veranderen. Nu moet je 2 weken in quarantaine als je Italië in reist (in ieder geval tot 9 januari).

Jamesblond3 januari 2021 · 10:17

Passo Tonale hft ook bijna geen gondels, alleen voor de doorgaans rustige verbinding ts ponte di legno - passo tonale en voor de presena gletsjer zijn er eitjes. Bij de laatste durft het een tikje drukker te zijn.
Bardonecchia heeft ook maar een gondel, zelf nog niet geweest.
Folgaria - Alpe Cimbra hft enkel sleep & stoeltjesliften.

*bericht bewerkt door Jamesblond op 03 jan 2021 10:42

luuk777w3 januari 2021 · 10:27

@Wiebe84 Pila zou ook een leuke optie kunnen zijn. Als je in Pila zelf verblijft, en niet in Aosta, of vanaf Aosta zelf naar boven rijdt heb je geen gondel liften. Gebiedje heeft zo’n 70km aan pistes, maar je mag ook in Bruil-cervinia en nog wat andere gebiedjes skiën voor 2 dagen bij je 6 daagse pas.

Wintersport, het beste wat er is.
Roy833 januari 2021 · 10:48

Gondels in het laagseizoen deel je praktisch nooit, tenzij je net aan het begin van de dag zit, of bijvoorbeeld de Sella Ronda doet. Pila aan het eind van de dag overigens ook (geen dalafdaling).

Daarnaast kan je Latemar volgens mij prima doen zonder gondel (tenzij je vanuit Predazzo het gebied in gaat), heeft Carezza wel gondels maar die heb je buiten de vakantie echt gegarandeerd alleen en zit je met een hotelletje op de Seiseralm ook wel goed volgens mij.

Cervinia benut je niet echt optimaal zonder gondels, maar ook daar heb je ze vaak voor jezelf, alleen de bak naar Plateau Rosa wil soms wat voller zijn en als je in de ochtend de gondeltje naar Plan Maison moet hebben, zal je ze ook moeten delen, maar dat is na een uurtje ofzo ook wel voorbij.

Het hangt dus ook echt wel van de periode af, maar in een laagseizoen buiten het weekend zal je harder moeten zoeken naar volle gondels in Italië dan naar lege gondels. Ik denk dat alleen de SR gondeltjes echt ‘problematisch’ kunnen zijn.

Wannabe Dolomietenkenner...
Asterino3 januari 2021 · 10:55

Alpe Lusia / San Pellegrino. Als je op de San Pellegrino col blijft en niet naar Col San Margherita gaat (Falcade kant) heb je alleen maar stoeltjesliften.
https://www.dolomitisuperski.com/documents/cartine/2020-2021…

Maar zoals hierboven al geschreven is, zijn er veel skigebieden waar je alleen maar een gondel nodig hebt om van het dal in het skigebied te geraken (tenzij je natuurlijk dalafdalingen doet). Dan hangt het er vanaf of deze gondels de 50-100 personen per gondel type of de kleine gondels met 6-8 plaatsen. In het laatste geval lijkt het me geen probleem want dan laten ze alleen mensen die samen horen (zelfde gezin, bubbel) in 1 gondel.

Patteman3 januari 2021 · 11:14

Wat is eigenlijk de situatie van de horeca in Italië, weet iemand dat? Gaan bergrestaurants ook open?

Skiwi873 januari 2021 · 11:16

In zone geel voor lunch wel avond niet alleen afhaal.

Bram_DC3 januari 2021 · 11:22

Hold your horses, er zijn nog een pak obstakels: de goedkeuring van de regels door het CTS, de geldende quarantaineverplichting bij heenreis, kleurcode geel (Trentino zit op de wip voor oranje), quarantaine na terugkeer…
De cijfers in Italië zijn, in tegenstelling tot wat in bovenstaand artikel beweerd wordt, niet geweldig goed en de opening van de scholen wordt sterk bekritiseerd. De media en de regering in Rome zijn tot nu toe huiverachtig qua skiën…
Volgende week zou de inhoud van de noodverordening vanaf 15/1 bekend worden, dat zou de genoemde punten moeten verduidelijken.

roranje3 januari 2021 · 11:24

Leuk al die plannenmakerij, maar tot maart mogen wij nergens naartoe op vakantie. Accepteer nou maar gewoon dat wintersport er dit seizoen niet inzit. Het is niet anders.

KimStam3 januari 2021 · 11:42

Leuk al die plannenmakerij, maar tot maart mogen wij nergens naartoe op vakantie. Accepteer nou maar gewoon dat wintersport er dit seizoen niet inzit. Het is niet anders.

roranje op 03 jan 2021 11:24

Ik denk dat veel bezoekers van het forum, inclusief mijzelf, de hoop pas echt opgeven als het seizoen voorbij is!

Bruno3 januari 2021 · 12:16

Leuk al die plannenmakerij, maar tot maart mogen wij nergens naartoe op vakantie. Accepteer nou maar gewoon dat wintersport er dit seizoen niet inzit. Het is niet anders.

roranje op 03 jan 2021 11:24

Ik denk dat veel bezoekers van het forum, inclusief mijzelf, de hoop pas echt opgeven als het seizoen voorbij is!

KimStam op 03 jan 2021 11:42

Dat is inderdaad 1 van de weinige dingen die ze ons nog niet kunnen afpakken “HOOP” en daar heb ik veel van :-)

Nics3 januari 2021 · 13:47

Leuk al die plannenmakerij, maar tot maart mogen wij nergens naartoe op vakantie. Accepteer nou maar gewoon dat wintersport er dit seizoen niet inzit. Het is niet anders.

roranje op 03 jan 2021 11:24

De beste weken in de sneeuw heb ik eind maart/ begin april gehad… Dus ik blijf gewoon nog hoop houden

nils33 januari 2021 · 13:55

Leuk al die plannenmakerij, maar tot maart mogen wij nergens naartoe op vakantie. Accepteer nou maar gewoon dat wintersport er dit seizoen niet inzit. Het is niet anders.

roranje op 03 jan 2021 11:24

Gelukkig mag een ieder daar op zijn eigen manier mee omgaan. Het idee dat we misschien nog kunnen gaan geeft al veel voorpret door alle wintersportsites te volgen en gewoon de cams te bekijken zoals altijd.

Roy833 januari 2021 · 17:32

Nouja, als je aan de schoolvakanties gebonden bent kunnen de plannen zeker de koelkast in. Ben je dat niet, dan kan je natuurlijk altijd hopen.

Doe ik wel in ieder geval.

Nog even over san Pellegrino, daar mis je wel echt veel als je de gondel niet pakt. Ook die gondel is later op de dag vrij uitgestorven overigens. Net als de gondeltjes vanuit Falcade overigens…

Wannabe Dolomietenkenner...
Asterino3 januari 2021 · 17:56

Nouja, als je aan de schoolvakanties gebonden bent kunnen de plannen zeker de koelkast in. Ben je dat niet, dan kan je natuurlijk altijd hopen.

Doe ik wel in ieder geval.

Nog even over san Pellegrino, daar mis je wel echt veel als je de gondel niet pakt. Ook die gondel is later op de dag vrij uitgestorven overigens. Net als de gondeltjes vanuit Falcade overigens…

Roy83 op 03 jan 2021 17:32

Yup dat klopt wel… als je de gondel naar col margharita niet kan pakken dan mis je erg leuke pistes, maar 't was de eerste plek die in mij opkwam waar je zeker geen gondel nodig hebt.

Zoals gezegd als (grote als, want op dit moment zijn de cijfers niet zo goed en de regio’s moeten geel zijn voor ze kunnen openen) de skipistes openen, dan zoek ik gewoon een plek uit waar je ook kleine gondels hebt… zodat je alleen in de gondel kan.

Quick3 januari 2021 · 19:06

Leuk al die plannenmakerij, maar tot maart mogen wij nergens naartoe op vakantie. Accepteer nou maar gewoon dat wintersport er dit seizoen niet inzit. Het is niet anders.

roranje op 03 jan 2021 11:24

Ik heb geen verwachtingen, maar wel stille hoop. Overigens lijkt dit niet voor iedereen te gelden: ik begreep van een kennis in Laren (N-H) dat het dorp daar deze dagen uitgestorven is. Schijnbaar zijn daar veel mensen naar Zwitserland of een tweede woning in Oostenrijk of elders.

Mr. Slow
nils33 januari 2021 · 21:28

Nouja, als je aan de schoolvakanties gebonden bent kunnen de plannen zeker de koelkast in. Ben je dat niet, dan kan je natuurlijk altijd hopen.

Doe ik wel in ieder geval.

Nog even over san Pellegrino, daar mis je wel echt veel als je de gondel niet pakt. Ook die gondel is later op de dag vrij uitgestorven overigens. Net als de gondeltjes vanuit Falcade overigens…

Roy83 op 03 jan 2021 17:32

Mijn vrouw en ik zijn beide gebonden aan de schoolvakanties… hoe lekker was cervinia in de meivakantie wat jaartjes terug ;)
Blijven hopen, ook tegen beter weten in!

Roy833 januari 2021 · 21:37

Dat is waar! Ik duim met je mee!

Wannabe Dolomietenkenner...
Skiwi873 januari 2021 · 21:47

Is er al wat duidelijk over Frankrijk?
Ik zag Andorra wel in het nieuws maar how about the rest of the Alps?

Bruuuno3 januari 2021 · 23:08

@Quick: ik begrijp wel dat er mensen zijn die om bepaalde redenen naar hun buitenverblijf moeten… ik denk alleen dat je de bv Cook Island en Belize ook niet uit moet sluiten…

Ik begreep dat Kaaimaneilanden volledig complaint zijn tegenwoordig, dus die vallen af voor een bezoekje😂😂 vaak zijn de redenen er meer dan 1 😏

Oja, in Laren (n-h) wonen niet alleen mensen met smaak dus het nieuwe geld kan ook wel eens voor oorden als Dubai of Qatar kiezen om het lekker te laten rollen…

Dit kan wat frustratie geven bij anderen medelanders, daar hebben de reislustige vaak geen boodschap aan…

ErikM7 januari 2021 · 10:12

Ik heb gemaild met Breuil Cervinia en volgende week kunnen ze meer vertellen over een eventuele opening van het skigebied. Ik ben benieuwd…

dan587 januari 2021 · 10:13

Ik begin weer STILLETJES hoop te krijgen dat ik mijn voucher '20 kan gebruiken in Livigno Pasen’21.

Born to run. B.S.
danny12347 januari 2021 · 12:47

Niet reageren op bovenstaande. Is oplichterij!

dan587 januari 2021 · 16:00
Born to run. B.S.
evr667 januari 2021 · 16:33

@danny1234 ???

dan58 op 07 jan 2021 16:00 [@dan58](/profiel/dan58) er zat wat spam tussen hier en daar vandaag, maar dat is allemaal al weer netjes verwijderd.
Edwin van Riel
danny12348 januari 2021 · 16:37

@dan58
Was dus niet op jou bericht bedoeld, maar op spam na jou bericht, maar wat er inmiddels tussenuit is gehaald.