Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Wanneer mogen de Franse skigebieden open?

Rogier op 05 januari 2021· 34 reacties

Skiliften open in Frankrijk
Zullen de skiliften in Frankrijk dit jaar nog opengaan?

Skigebieden waren met kerst ‘ouvert’ maar de liften ‘fermé’, een nogal bijzondere regel van de Franse overheid. In de Franse bergen houdt zich men momenteel met een vraag bezig: “wanneer mogen de liften open”. De hoop op een opening deze week op 7 januari is nihil.

Enorme economische gevolgen

Het spreekt voor zich dat de economische gevolgen van de deze sluiting met Kerst heftig zijn. In totaal waren er 70% minder mensen in de skigebieden. De authentieke dorpjes trekken dit cijfer nog iets omhoog, want de in de hooggelegen Franse skigebieden waren er maar liefst 81% minder personen. In totaal was de omzet 80% lager dan normaal. Het directe verlies in de skigebieden tijdens de kerstvakantie wordt op ongeveer 1,5 miljard euro gerekend. Een zware klap voor een regio welke bijna geheel leeft dankzij het toerisme.

Meer bekend op 6 januari

Morgen, op 6 januari, wordt er bekend gemaakt wanneer de skigebieden eventueel (zoals altijd tijdens deze crisis onder voorbehoud) open kunnen. De skigebieden houden er geen rekening meer mee dat dit op 7 januari is. Deze dag werd door Minister Véran op 11 december als optie gezien mochten de cijfers het toelaten. Maar vorige week liet de Franse regering al weten dat de kans dat de skigebieden deze week kunnen openen heel onwaarschijnlijk is. Op de Franse radio hoorde ik vandaag ook dat de kans dat restaurants rond 20 januari weer open kunnen ook heel erg klein is. Er wordt zelfs gevreesd voor een saison blanche, een seizoen zonder dat de liften mogen draaien.

Avondklok vanaf 18:00

Verder geldt er in de Hautes Alpes, de Vogezen en in de Alpes Maritimes een avondklok vanaf 18:00. Alleen dit geeft al aan hoe klein de kans is dat gebieden in deze regio’s open kunnen.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Saison blanc…een mooie uitdrukking voor een zeer teleurstellende uitkomst. Ik merk dat ‘het kunnen verheugen op’ helpt om alles te relativeren. 'Wie weet in Maart. Wie weet in April". Ik hoop dat we die voorpret kunnen vasthouden. En nog liever dat we gewoon kunnen gaan aan het einde van het seizoen.

sneeuw witje en de 7 bergen

De tijd zal het leren, maar ik heb er wel vertrouwen in. De economische belangen wegen zwaar mee al weegt Parijs de belangen van de stad meestal zwaarder dan die van de periferie. Verder gaan ze het vaccinatieprogramma versnellen las ik in het nieuws. Anyways: ik heb “gewoon” geboekt voor April. Als mijn skigebied niet opengaat krijg ik op grond van de voorwaarden het geld terug.

*bericht bewerkt door yoguido op 05 jan 2021 14:12

Saison blanche dan en niet saison blanc toch?

Volg mij op Twitter @SkieurVT

Bien sur.

Saison blanche dan en niet saison blanc toch?

Skieur op 05 jan 2021 14:08

Natuurlijk! Aangepast!

Click. Click. Peace

Ik zie het meer als saison noire 🙈

Zou echt zonde zijn had de lobby daar wel wat sterker verwacht. Wie weet

Zou echt zonde zijn had de lobby daar wel wat sterker verwacht. Wie weet

Skiwi87 op 05 jan 2021 18:53

Alleen die lobby? Ik vraag me af of er nog genoeg blijft wat uberhaupt nog open kan of kan draaien als ze nog een week of 6 dicht zouden blijven of hoe duur alles gaat worden zodra het wel weer open gaat. Dit kunnen deze en vele andere sectoren toch helemaal niet aan?

En een avondklok van 18 uur? Dat is toch helemaal niet realistisch? Moet je dan voor elke dag dat je naar je werk gaat een papiertje halen? Wat een debielen

Not all who wander are lost

Ik ga uit van een compleet seizoen touren, dan kan alles wat erbij komt qua liften alleen maar meevallen. Zou wel zwaar zijn om te zien dat bijna alles behalve Frankrijk zijn/haar liften open heeft en we hier alles omhoog moeten lopen.

Freeride = Life

Ik las vandaag in wat Franse nieuwsartikelen mogelijk de 20e…

Het is vandaag duidelijk geworden dat restaurants dan niet open mogen. Ik ben echt bang voor het nieuws van morgen of overmorgen

Click. Click. Peace

Als de skiliften in Frankrijk dit jaar niet openmogen dan zal Frankrijk bij de EU wel aankloppen voor de nodige Euro’s. Of de Nederlanders en Belgen daar nu wel of niet kunnen gaan skiën dit jaar, meebetalen zullen we.

Als de skiliften in Frankrijk dit jaar niet openmogen dan zal Frankrijk bij de EU wel aankloppen voor de nodige Euro’s. Of de Nederlanders en Belgen daar nu wel of niet kunnen gaan skiën dit jaar, meebetalen zullen we.

DavidW op 05 jan 2021 23:02 Zo werkt dat niet Frankrijk zal uit de eigen al toegezegde pot moeten financieren.

Als de skiliften in Frankrijk dit jaar niet openmogen dan zal Frankrijk bij de EU wel aankloppen voor de nodige Euro’s. Of de Nederlanders en Belgen daar nu wel of niet kunnen gaan skiën dit jaar, meebetalen zullen we.

DavidW op 05 jan 2021 23:02

Want? Dat is per land geregeld en niet door de EU. De horeca, musea, cultuur of evenementen sector kloppen toch ook niet bij de EU aan? Het is allemaal belangrijk.

Not all who wander are lost

Als de skiliften in Frankrijk dit jaar niet openmogen dan zal Frankrijk bij de EU wel aankloppen voor de nodige Euro’s. Of de Nederlanders en Belgen daar nu wel of niet kunnen gaan skiën dit jaar, meebetalen zullen we.

DavidW op 05 jan 2021 23:02

Een interessante vraag zou zijn dat Duitsland en Frankrijk druk zullen blijven zetten op Oostenrijk en Italië om de infrastructuur gesloten te houden voor toeristen. Initieel ging het over een belangrijke vakantieperiode, maar nu evolueer je richting een seizoen.

@Rogier
Enig idee wanneer het door de overheid bekend zal worden gemaakt ?
Toespraak Macron of Castex ?

Alain (BE)

@alaind Macron gaat donderdag weer meer bekend maken.

Als de skiliften in Frankrijk dit jaar niet openmogen dan zal Frankrijk bij de EU wel aankloppen voor de nodige Euro’s. Of de Nederlanders en Belgen daar nu wel of niet kunnen gaan skiën dit jaar, meebetalen zullen we.

DavidW op 05 jan 2021 23:02

Want? Dat is per land geregeld en niet door de EU. De horeca, musea, cultuur of evenementen sector kloppen toch ook niet bij de EU aan? Het is allemaal belangrijk.

Edwin. op 06 jan 2021 11:06

De EU voorziet steun voor alle sectoren. Het is aan de landen om te bepalen hoeveel % daarvan naar cultuur, naar toerisme, enz. gaat.

@alaind
Ik begrijp dat Premier Jean Castex donderdag om 18.00 uur tijdens een persconferentie zal spreken over de vaccinstrategie en ‘maatregelen om de epidemie te beteugelen’.

Morgen wordt meer bekend, ik hou jullie op de hoogte.
Maar de verschillende personen die ik gesproken heb (burgemeesters, directeuren van skigebieden etc) verwachten niet dat de gebieden snel open gaan…

Click. Click. Peace

Morgen wordt meer bekend, ik hou jullie op de hoogte.
Maar de verschillende personen die ik gesproken heb (burgemeesters, directeuren van skigebieden etc) verwachten niet dat de gebieden snel open gaan…

Rogier op 06 jan 2021 18:05

Echt zonde, hoewel ik me ook Kan voorstellen ergens de druk van de italiaanse voorgestelde opening. Fransen zijn ook niet gek en zien ook liever niet hun toeristen naar italie gaan…

En @rogier ???

Het wordt morgen bekend gemaakt. Maar ik reken er niet op dat het snel is. Al hoop ik dat wel.

Click. Click. Peace

Het wordt morgen bekend gemaakt. Maar ik reken er niet op dat het snel is. Al hoop ik dat wel.

Rogier op 06 jan 2021 19:15

Oh sorry, ik dacht vandaag!

Dat dachten wij ook ;-)

Click. Click. Peace

@rogier , hoor juist dat de côte d´Azur in lockdown gaat voor 14 dagen, gaat het eigenlijk dan zo slecht in Frankrijk, mogen we de hoop op paasvakantie dat laten varen

@rogier , hoor juist dat de côte d´Azur in lockdown gaat voor 14 dagen, gaat het eigenlijk dan zo slecht in Frankrijk, mogen we de hoop op paasvakantie dat laten varen

Pieter230976 op 23 feb 2021 19:52

Inderdaad, wanneer wordt er in Frankrijk opnieuw beslist of de skigebieden open mogen? Is er een datum vooropgesteld?

Ik dacht dat de skigebeiden dicht waren tot eind deze week. Ik dacht tot1 maart als datum. ik vermoed dus dat er deze week toch wel wat nieuws zal komen, althans dat hoop ik. Hoop nog steeds om met pasen naar La Plagne te kunnen.

@rogier , hoor juist dat de côte d´Azur in lockdown gaat voor 14 dagen, gaat het eigenlijk dan zo slecht in Frankrijk, mogen we de hoop op paasvakantie dat laten varen

Pieter230976 op 23 feb 2021 19:52

In de Cote d’azur gaat het erg slecht, verder is het behoorlijk stabiel, maar de Franse overheid lijkt weinig zin te hebben te gaan versoepelen.

Verder verwacht ik niet dat er veel skigebieden binnenkort open gaan. Er is geen datum gegeven wanneer de skigebieden weer open mogen. Er wordt eind van de week een persconferentie van Macron verwacht.

Click. Click. Peace

Ik heb trouwens het geld van mijn seizoenspas terug gestort gekregen… dat is ook in bijvoorbeeld Serre Chevalier ook al gedaan… dat zegt genoeg denk ik.

Click. Click. Peace

Plaats een reactie