Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Voorlopig geen coronabewijs nodig in Franse skiliften

Rogier op 06 november 2021·bewerkt op 07 november 2021· 63 reacties

null

Hoe het er nu uitziet heb je geen coronabewijs nodig om in de Franse skiliften te mogen stappen. “We zullen een mooi seizoen kunnen starten in onze skigebieden, zonder een gezondheidspas. Wij zullen de toepassing ervan pas activeren als er op nationaal niveau meer dan 200 besmettingen per 100.000 inwoners zijn”, zo kondigde minister Jean Castex aan in zijn toespraak op het 88e burgemeesterscongres van de Haute-Savoie, dat zaterdag in La Roche-sur-Foron werd gehouden.

Strengere maatregelen mogelijk bij verslechtering situatie

“De pandemie is nog steeds onder ons, we moeten waakzaam en pragmatisch blijven, zonder te verslappen”, voegde Jean Castex eraan toe. Parallel daaraan zal een “ernstig en verscherpt” gezondheidsprotocol, met “steekproefsgewijze controles”, worden toegepast: een coronabewijs in restaurants en op terassen, afstand houden, maskers dragen in afgesloten ruimtes, in wachtrijen en op drukke plaatsen. “Mocht de situatie in de verkeerde richting evolueren, dan zijn er wel strengere maatregelen mogelijk om de geloofwaardigheid te garanderen van een veilig winterseizoen”, aldus de premier. “Indien de gezondheidssituatie zou verslechteren, bijvoorbeeld in geval van een nieuwe variant, dan zullen we een periode van acht dagen in acht nemen tussen de aankondiging van extra maatregelen en de toepassing ervan”, verzekerde hij.

Positieve reacties vanuit de wintersportgebieden

Al met al is dit nieuws met veel optimisme ontvangen door de skigebieden in de Franse Alpen. Men is vooral erg blij dat er dit jaar, in tegenstelling tot vorig seizoen, geen verschil wordt gemaakt tussen de wintersport en het gewone leven. Vooral het feit dat vorig seizoen het openbaar vervoer en winkelcentra open bleven, maar dat skigebieden gesloten moesten blijven leverde veel kritiek op.

Let op: wel coronabewijs nodig in restaurants en hotels

Om als buitenlander Frankrijk in te komen heb je, vanaf 12 jaar, wel een coronabewijs nodig. Ook heb je een coronabewijs nodig in restaurants, hotels, op terrassen en in bijvoorbeeld zwembaden. Verder geldt in skiliften en op drukke plaatsen als verzamelplaatsen van skischolen een mondkapjesplicht (geen FFP2). Lees hier meer over de coronamaatregelen in Frankrijk.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Oei dat kan dan wel eens heel druk gaan worden in Frankrijk. Zeker gezien de idioterie waar ze in Oostenrijk mee bezig zijn. Iedereen meet janssen, kinderen tussen de 6 en 12 en iedereen die niet gevaccineerd is zal naar Frankrijk gaan. Dat zijn best wel heel veel mensen.

Born to Ride

Over 2 weken gaat France gewoon over de 200 incidentie. Mark my words!
Dan komen ook daar de maatregelen.

Hopelijk komen in alle wintersportlanden de zelfde voorwaarden, of we komen terug zoals vorig jaar iedereen naar Zwitserland

Hopelijk komen in alle wintersportlanden de zelfde voorwaarden, of we komen terug zoals vorig jaar iedereen naar Zwitserland

Pieter230976 op 06 nov 2021 16:51

Misschien als je in sprookjes geloofd. De afgelopen ruim 1,5 jaar had ieder land totaal andere regels, dat gaat echt niet opeens veranderen.

Born to Ride

In Frankrijk is de vaccinatiegraad ondertussen blijkbaar al 90%, wat de ondergrens is om echte groepsimmuniteit te hebben. Dat is dankzij de enorme toename van vaccinaties door de passe sanitaire van Macron deze zomer. In Oostenrijk zitten ze nog maar aan 64% las ik en dat verklaart waarschijnlijk de nieuwe maatregelen waarmee ze de vaccinatiegraad onder de Oostenrijkers flink hoger proberen te krijgen.

En euh … alle uit principe niet-gevaccineerden naar Frankrijk op wintersport? Non, merci. Daar zit ik niet op te wachten. Laat die maar lekker thuis van hun individuele vrijheid genieten.

@rogier waar is die eerste foto in dit topic gemaakt? Ziet er best aantrekkelijk uit met een korte hike eigenlijk 😉

Edwin van Riel

@rogier waar is die eerste foto in dit topic gemaakt? Ziet er best aantrekkelijk uit met een korte hike eigenlijk 😉

evr66 op 06 nov 2021 18:37

Volgens mij is dat in serre che

Born to Ride

@rogier waar is die eerste foto in dit topic gemaakt? Ziet er best aantrekkelijk uit met een korte hike eigenlijk 😉

evr66 op 06 nov 2021 18:37

Volgens mij is dat in serre che

Matthias123 op 06 nov 2021 18:38

Bingo voor @matthias123 ! De vallons lift met de cucumelle op de achtergrond in Serre Chevalier

Click. Click. Peace

Ik zal blij zijn als we deze berichten eens achter ons kunnen laten en het gewoon over de heerlijke geplande skitrips kunnen gaan hebben.

Kwestie van dagen als je ziet hoe het overal gaat.

Hopelijk komen in alle wintersportlanden de zelfde voorwaarden, of we komen terug zoals vorig jaar iedereen naar Zwitserland

Pieter230976 op 06 nov 2021 16:51

Gelukkig hebben we 1 europa…met 1000 verschillende regeltjes per land!!!

@rogier waar is die eerste foto in dit topic gemaakt? Ziet er best aantrekkelijk uit met een korte hike eigenlijk 😉

evr66 op 06 nov 2021 18:37

Volgens mij is dat in serre che

Matthias123 op 06 nov 2021 18:38

Bingo voor @matthias123 ! De vallons lift met de cucumelle op de achtergrond in Serre Chevalier

Rogier op 06 nov 2021 18:58

Heel lang gelden dat ik in serre was. Mss toch maar weer eens kijken daar.

Edwin van Riel

@rogier waar is die eerste foto in dit topic gemaakt? Ziet er best aantrekkelijk uit met een korte hike eigenlijk 😉

evr66 op 06 nov 2021 18:37

Volgens mij is dat in serre che

Matthias123 op 06 nov 2021 18:38

Bingo voor @matthias123 ! De vallons lift met de cucumelle op de achtergrond in Serre Chevalier

Rogier op 06 nov 2021 18:58

Heel lang gelden dat ik in serre was. Mss toch maar weer eens kijken daar.

evr66 op 06 nov 2021 20:54

Heren, wel on topic blijven hé. We hebben het hier over Corona. : ) : )

sneeuw witje en de 7 bergen

ok, hierboven heb ik (tussen de regels inlezend), een waarschijnlijk antwoord gevonden op mijn vraag in een ander topic, nl. dat een coronabewijs (waarschijnlijk) niet nodig zal zijn voor -12-jarigen, noch voor het binnengaan van Frankrijk, noch bij restaurantbezoek en dus waarschijnlijk ook niet voor het liftgebruik indien op niveau van Frankrijk nationaal meer dan 200 besmettingen per 100.000 inwoners zijn.

Glide on!

ok, hierboven heb ik (tussen de regels inlezend), een waarschijnlijk antwoord gevonden op mijn vraag in een ander topic, nl. dat een coronabewijs (waarschijnlijk) niet nodig zal zijn voor -12-jarigen, noch voor het binnengaan van Frankrijk, noch bij restaurantbezoek en dus waarschijnlijk ook niet voor het liftgebruik indien op niveau van Frankrijk nationaal meer dan 200 besmettingen per 100.000 inwoners zijn.

Vivace op 07 nov 2021 10:46

Onder de 12 niks idd. Vanaf 12 wel.

LA NORMA😍☃️

@Rogier ik mis in het artikel wel de mondkapjes plicht? Kun jij zeggen of er nog een bepaalde vereiste aan je kapje is zoals dat voor nu bepaald is of dat een gewone buff ook volstaat?

LA NORMA😍☃️

@Rogier ik mis in het artikel wel de mondkapjes plicht? Kun jij zeggen of er nog een bepaalde vereiste aan je kapje is zoals dat voor nu bepaald is of dat een gewone buff ook volstaat?

Piefke op 07 nov 2021 10:54

Reken op mondkapjesplicht (gewone mondkapjes) in alle publeike ruimtes / liften en op drukke plekken.
Dus geen eisen aan de mondkapjes.

Click. Click. Peace

Wat me opviel afgelopen week in Oostenrijk, weinig of geen controle van de mondmaskers. In de grote bak naar boven droeg iedereen,verplicht. Maar in de zetellift zag je meer zonder dan aan. Gaan ze in Frankrijk er streng op toezien. En betreft mondmaskers een bepaald type verreist?
Ga midden dec naar Val Thorens en 1ste week jan St.fr longchamp . Hopelijk kunnen we zonder al teveel problemen een leuk verblijf hebben.

Volgens mij zijn er twee dingen belangrijk deze winter:

  • wees flexibel. Zorg dat je dingen kan annuleren en/of dat je kan wisselen van land
  • lees je goed in op de lokale maatregelen, ook nog een keer vlak voor je gaat

Als je gevaccineerd bent, is er waarschijnlijk genoeg mogelijk, maar met de korte(re) geldigheidsduur en aanpassingen voor kinderen is dat toch ook onzeker.

Als je niet gevaccineerd bent, reken dan in ieder geval niet op Oostenrijk. Die zijn overduidelijk in hun aanpak en die is echt gericht op de niet gevaccineerden. Andere landen ook, maar (nog) wel minder heftig.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Volgens mij zijn er twee dingen belangrijk deze winter:

  • wees flexibel. Zorg dat je dingen kan annuleren en/of dat je kan wisselen van land
  • lees je goed in op de lokale maatregelen, ook nog een keer vlak voor je gaat

Als je gevaccineerd bent, is er waarschijnlijk genoeg mogelijk, maar met de korte(re) geldigheidsduur en aanpassingen voor kinderen is dat toch ook onzeker.

Als je niet gevaccineerd bent, reken dan in ieder geval niet op Oostenrijk. Die zijn overduidelijk in hun aanpak en die is echt gericht op de niet gevaccineerden. Andere landen ook, maar (nog) wel minder heftig.

Roy83 op 07 nov 2021 08:34

Helemaal mee eens. Oostenrijk is een echte Corona Hot Spot geworden, daar moet je aankomende 2-3 maanden echt niet willen zitten.
Italië gaat de goede kant op, heeft het behoorlijk goed onder controle, net als Frankrijk.
Wij hadden alles al geboekt voor 1 week Italië + 1 week Oostenrijk, maar hebben nu alles omgegooid en gaan nu 2 weken naar Frankrijk. We komen uit Chili, dus we zijn gebonden aan vrij veel extra beperkingen per land. Dus inderdaad: boeken met 100% annuleringsmogelijkheid is Key!!

4 weken frankrijk op de planning deze winter. Even een aantal bufjes met filter bestellen en lekker gaan genieten hoop ik.

Met skiën kom je echt tot rust.

4 weken frankrijk op de planning deze winter. Even een aantal bufjes met filter bestellen en lekker gaan genieten hoop ik.

Leandro op 08 nov 2021 16:09

Je hebt geen filter nodig, voorlopig niet althans😉☃️
Hopelijk blijft een “standaard” buff ook voldoende.

LA NORMA😍☃️

4 weken frankrijk op de planning deze winter. Even een aantal bufjes met filter bestellen en lekker gaan genieten hoop ik.

Leandro op 08 nov 2021 16:09

Je hebt geen filter nodig, voorlopig niet althans😉☃️
Hopelijk blijft een “standaard” buff ook voldoende.

Piefke op 08 nov 2021 16:14

Klopt, maar gezien het feit dat ik toch nog geen buff heb, een beetje bescherming kan voor mijn eigen gezondheid ook geen kwaad.

Met skiën kom je echt tot rust.

@hupla: de vergelijkbare cijfers kwa vaccinatiegraad (met tussen haakjes de volledige gevacc.) in de Alpenlanden zijn:
Italie: 77% (72%)
Frankrijk: 76% (68%)
Oostenrijk: 66% (63%)
Zwitserland: 66% (64%)
Ter vergelijking, BE 75% (74%), NL 76% (69%)
(Bron: ourworldindata.org)

@hupla: de vergelijkbare cijfers kwa vaccinatiegraad (met tussen haakjes de volledige gevacc.) in de Alpenlanden zijn:
Italie: 77% (72%)
Frankrijk: 76% (68%)
Oostenrijk: 66% (63%)
Zwitserland: 66% (64%)
Ter vergelijking, BE 75% (74%), NL 76% (69%)
(Bron: ourworldindata.org)

Videast op 08 nov 2021 20:34

De cijfers voor BE zijn iig al onjuist.
Zie https://www.laatjevaccineren.be/vaccinatieteller

*bericht bewerkt door bartvwg op 08 nov 2021 20:56

Bla, bla, bla.

Ik schreef toch BE? Jij verwijst naar een site die de VLAAMSE cijfers toont denk ik.
De site van Sciensano bevestigt trouwens nagenoeg dezelfde cijfers als ourworldindata: 75% total en 76% minstens 1 dosis… (kan mogelijks door het moment van update zijn)

*bericht bewerkt door Videast op 08 nov 2021 21:59

@roel weet je ook al wat de regels zijn voor Andorra komende winter

Ik schreef toch BE? Jij verwijst naar een site die de VLAAMSE cijfers toont denk ik.
De site van Sciensano bevestigt trouwens nagenoeg dezelfde cijfers als ourworldindata: 75% total en 76% minstens 1 dosis… (kan mogelijks door het moment van update zijn)

Videast op 08 nov 2021 21:58

Inderdaad, klopt toch, ik ben mis. https://covid-vaccinatie.be/nl

Bla, bla, bla.

Zie https://www.laatjevaccineren.be/vaccinatieteller

bartvwg op 08 nov 2021 20:54

Ook best rare cijfers voor Vlaanderen.
Op deze site staat dan dat er 46.000 -12 jarigen gevaccineerd zouden zijn (verschil +12 en algemene bevolking).
Het lijkt me toch sterk dat er zoveel hoog-risicopatiënten zouden zijn in deze leeftijdsgroep (5.4% van de 850.000 kinderen).
Nu over het algemeen: in Vl is de vaccinatie graad zeer hoog.

(frustratie-mode aan)
Binnenkort gaan al die cijfer-sites nogal werk hebben:
extra veldjes voor aantal en % mensen die binnen de afgelopen 270 dagen gevaccineerd zijn / die binnen de afgelopen 365 dagen gevaccineerd zijn / die met Johnson vaccin X gevaccineerd zijn / die met vaccin X en binnen de Y dagen gevaccineerd zijn /…
En dan is er een grapjas die de servers achter de covid-safe-app platlegt op een wisseldag.
(frustratie-mode uit)

Glide on!

Plaats een reactie