Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Les Gets verbiedt roken op de pistes en in skiliften

Rogier op 14 december 2022· 52 reacties

Vanaf deze winter is roken verboden in Les Gets
Vanaf deze winter is roken verboden in Les Gets

Deze winter verbiedt Les Gets het roken in het gehele skigebied, zowel op de pistes als in de liften. Er zijn vijf rookzones om degenen die behoefte hebben aan een rookpauze de gelegenheid te geven een sigaret op te steken. Volgens het skigebied zelf is dit een "primeur in Europa”.

900.000 liter vervuild grondwater

Vanaf aanstaande zaterdag, vanaf de opening van het skigebied, is het roken op de pistes en in de liften verboden. Dit verbod treedt in werking middels een gemeentebesluit. Natuurlijk speelt volksgezondheid een rol, maar Les Gets wil vooral de vervuiling van grondwater tegengaan. Elk jaar vind het skigebied bij schoonmaakacties meer dan 3000 peuken. Eén peuk kan zo’n 300 liter water vervuilen. In een sigaret zitten 150 giftige stoffen en de afbraak duurt zo’n 15 jaar. De peuken vervuilen dus zo’n 3000 x 300 = 900.000 liter water,

Ook in de liften wordt roken verboden
Ook in de liften wordt roken verboden

Zakasbakken niet voldoende

Afgelopen jaren probeerde Les Gets deze vervuiling tegen te gaan door het uitdelen van
zakasbakken, maar dat vond men niet genoeg. Vandaar het verbod. De in de rookzones verzamelde peuken zullen worden omgezet in energie, in samenwerking met de vereniging Tree6clope.

“Wij willen onze belangrijkste troef promoten, namelijk de zuivere berglucht, waardoor elk jaar duizenden bezoekers ons komen bezoeken.”
Benjamin Mugnier, Marketing directeur Les Gets in een persbericht

Een resort dat voorop loopt in Europa

Hoewel er andere rookvrije resorts zijn in Noord-Amerika en Japan, is het initiatief van Les Gets een primeur in Europa. Het project wordt ondersteund door Mountain Riders met het initiatief “Domaine Skiable Sans Tabac”.

Het geboed stelt 5 rookzones in
Het geboed stelt 5 rookzones in

(Nu) nog geen boetes

“De medewerkers van de skiliften zullen rokers aanspreken, maar zij hebben geen politiebevoegdheden. Alleen de gendarmerie en de gemeentepolitie kunnen boetes uitdelen. Aangezien dit een nieuwe maatregel is voor onze bezoekers, zal er dit seizoen een periode van voorlichting op het terrein zijn, in eerste instantie zonder boetes. Het blijft mogelijk om op het domein te roken in de daarvoor bestemde zones, dus we vertrouwen erop dat de rokers zich aan deze nieuwe regels zullen houden”, aldus Mugnier. Uiteindelijk zullen er boetes uitgedeeld gaan worden. Momenteel is de hoogte van de boete nog niet vastgesteld.

Een beleid ter ondersteuning van de rokende werknemers

Met het oog op een coherent beleid heeft Sagets (de exploitatiemaatschappij van het skigebied Les Gets) ook een begeleidingsprogramma opgezet om haar werknemers te helpen bij het stoppen met roken. Les Gets wil meebetalen aan behandelingskosten voor zijn werknemers die willen stoppen met roken.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Nu de rest nog!!

Netjes!
Vind de peuken, zowel in de Alpen/natuur als in een stad, altijd een afschuwelijk zicht en begrijp echt niet waarom rokers dat zonder verpinken op de grond gooien.
Zéker in de prachtige natuur is dit nog meer verwonderlijk.

Het is o zo hard genieten.

Overal direct invoeren.

Waaaat kan ik me ergeren aan rokers in de skilift en dan vooral het naar beneden schieten van sigaretten dat is zo ongelofelijk asociaal. De hele dag genieten van in de natuur en dan het als openbare prullenbak te gebruiken. Het is het helaas een universeel (lekker generaliseren) iets bij rokers dat er bij lijkt te horen; want ook na een dagje duiken op het Great Barrier Reef heb ik ze peuken overboord zien schieten, ongelofelijk.

Rokers in de skilift ben ik nog nooit tegengekomen, gelukkig. Hooguit dat je op terrassen soms wat last van rokers hebt. Desalniettemin klinkt het heel logisch en er zullen vast meer gebieden gaan volgen.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Rokers in de skilift ben ik nog nooit tegengekomen, gelukkig. Hooguit dat je op terrassen soms wat last van rokers hebt. Desalniettemin klinkt het heel logisch en er zullen vast meer gebieden gaan volgen.

Roy83 op 14 dec 2022 12:02

Dan vraag ik me af of je ooit geskied hebt. Juist de rit in de lift is voor veel rokers het moment om een peuk op te steken. Het is altijd zo smerig als er naast je in de lift iemand zit te roken. Snel overal dit verbod invoeren.

Born to Ride

Ik heb ze ook nog niet gezien in de lift.
Je moet ook niet naar die Tokkiegebieden gaan.
Prima zaak om te verbieden.

Dan vraag ik me af of je ooit geskied hebt. Juist de rit in de lift is voor veel rokers het moment om een peuk op te steken. Het is altijd zo smerig als er naast je in de lift iemand zit te roken. Snel overal dit verbod invoeren.

Matthias123 op 14 dec 2022 12:12

Wellicht verschilt het per gebied/land? Volgens mij is dat op de meeste plekken ook allang verboden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ik heb ze ook nog niet gezien in de lift.
Je moet ook niet naar die Tokkiegebieden gaan.
Prima zaak om te verbieden.

DrPhil op 14 dec 2022 12:54

Tokkiegebieden zoals Tignes, 4 vallees, 3 vallees, Alpe d’Huez, Serfaus enz? In al deze gebieden heb ik ze in de liften zien roken.

Born to Ride

Niet echt op tegen. Toen ik zelf nog rookte had ik altijd een leeg flesje in mn tas zitten voor de peuken. Roken in de lift is gewoon asociaal.

Ben alleen bang dat dit verbod weinig gaat doen tegen de mensen die hun peuken gewoon in de sneeuw flikkeren. Moet toch een speciaal soort iemand zijn om dat te doen, vraag me af of die zich tegen laten houden door een verbod als dit.

*bericht bewerkt door Thehenk op 14 dec 2022 13:13

Ik heb het de laatste jaren in de lift echt bij hoge uitzondering meegemaakt. Er werd zelfs niet gerookt in notoire tokkiegebieden als Westendorf en Gerlos :-)

Op de piste roken heb ik niet gelijk veel moeite mee. Als je maar niet geconfronteerd wordt met een dikke walm en/of peuken die achteloos worden weggegooid.

Totales Vollidiot

Zolang rokers niet inzien wat de nadelige gevolgen zijn van hun “eigen” rookbeleid, heeft het geen enkel nut ze hierop te wijzen. Zolang het ontbreekt aan voortschrijdend inzicht zal dit probleem zich blijven herhalen, ongeacht alle excuses

I am a skiing dad, just like a normal dad. Except much cooler | retired :-(

De laatste twee keer dat ik rokers meemaakte in liften was in Gaschurn (Montafon) en in Willingen. En in beide gevallen betrof het lokale jeugd. En rookten ze geen reguliere sigaretten, maar de ietwat geestverruimendere variant.

*bericht bewerkt door paolie op 14 dec 2022 13:58

Ik ben zelf geen roker, maar die “tapijtbombardement” verbiedcultuur begint toch echt wel de spuigaten uit te lopen…

In liftgebouwen, gesloten liften of wanneer je met vreemden en/of kinderen in zetellift zit is een verbod niet meer dan logisch, maar niemand heeft er last van wanneer een roker op de piste in de buitenlucht staat te stinken.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 14 dec 2022 15:07: Deel reactie weggehaald. Dit topic heeft niets te maken met corona-maatregelen.

Waar het om gaat is dat de rokerspopulatie hun rotzooi blijkbaar niet opruimt. Deden ze dit wel dan had je de betreffende vervuiling niet en ook deze maatregel niet.

Waar het om gaat is dat de rokerspopulatie hun rotzooi blijkbaar niet opruimt. Deden ze dit wel dan had je de betreffende vervuiling niet en ook deze maatregel niet.

Dinictus op 14 dec 2022 14:46

Dus je gaat een hele groep straffen voor fout gedrag van enkelingen?

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 14 dec 2022 15:09: Deel reactie onzichtbaar gemaakt, welke puur is om reactie uit te lokken. Ook dat was compleet off-topic.

Rokers in de skilift ben ik nog nooit tegengekomen, gelukkig. Hooguit dat je op terrassen soms wat last van rokers hebt. Desalniettemin klinkt het heel logisch en er zullen vast meer gebieden gaan volgen.

Roy83 op 14 dec 2022 12:02

Dan vraag ik me af of je ooit geskied hebt. Juist de rit in de lift is voor veel rokers het moment om een peuk op te steken. Het is altijd zo smerig als er naast je in de lift iemand zit te roken. Snel overal dit verbod invoeren.

Matthias123 op 14 dec 2022 12:12

Ook nog nooit gezien in een skilift dus het moet toch wel in tokkiegebieden zijn.

Verder geloof ik niet in verbieden, ze moesten dat verbieden al dat verbieden.

Bla, bla, bla.

Ik heb ze ook nog niet gezien in de lift.
Je moet ook niet naar die Tokkiegebieden gaan.
Prima zaak om te verbieden.

DrPhil op 14 dec 2022 12:54

Tokkiegebieden zoals Tignes, 4 vallees, 3 vallees, Alpe d’Huez, Serfaus enz? In al deze gebieden heb ik ze in de liften zien roken.

Matthias123 op 14 dec 2022 13:02

Dan is er maar één conclusie mogelijk.
Tokkies zitten graag bij jou in de lift.

Verder geloof ik niet in verbieden, ze moesten dat verbieden al dat verbieden.

Amen.

Vroeger was dit schering en inslag maar ik heb het ook al zeker vijf seizoenen niet meer meegemaakt. Het is in veel gebieden ook al jaren verboden om te roken in de lift. In ieder geval in de gebieden waar ik recentelijk geweest ben; Pitztal, 3Vallees, Ischgl.

Rokers in de skilift ben ik nog nooit tegengekomen, gelukkig. Hooguit dat je op terrassen soms wat last van rokers hebt. Desalniettemin klinkt het heel logisch en er zullen vast meer gebieden gaan volgen.

Roy83 op 14 dec 2022 12:02

Dan vraag ik me af of je ooit geskied hebt. Juist de rit in de lift is voor veel rokers het moment om een peuk op te steken. Het is altijd zo smerig als er naast je in de lift iemand zit te roken. Snel overal dit verbod invoeren.

Matthias123 op 14 dec 2022 12:12
Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Haha zo ook op de pistes rond Valtho, vooral groepjes snowboarders. Het leek soms net of je in hartje Amsterdam was qua geur. Ik hou er wel van.

De laatste twee keer dat ik rokers meemaakte in liften was in Gaschurn (Montafon) en in Willingen. En in beide gevallen betrof het lokale jeugd. En rookten ze geen reguliere sigaretten, maar de ietwat geestverruimendere variant.

paolie op 14 dec 2022 13:56
Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Waar het om gaat is dat de rokerspopulatie hun rotzooi blijkbaar niet opruimt. Deden ze dit wel dan had je de betreffende vervuiling niet en ook deze maatregel niet.

Dinictus op 14 dec 2022 14:46

Dus je gaat een hele groep straffen voor fout gedrag van enkelingen?

Skiwi op 14 dec 2022 14:54

Er zijn wel opbergetuitjes voor de filter van een sigaret maar hoeveel % van de rokers in skigebieden zal dit nou bij zich hebben èn gebruiken?

Gang is alles

Haha zo ook op de pistes rond Valtho, vooral groepjes snowboarders. Het leek soms net of je in hartje Amsterdam was qua geur. Ik hou er wel van.

De laatste twee keer dat ik rokers meemaakte in liften was in Gaschurn (Montafon) en in Willingen. En in beide gevallen betrof het lokale jeugd. En rookten ze geen reguliere sigaretten, maar de ietwat geestverruimendere variant.

paolie op 14 dec 2022 13:56

Lekker onder invloed van de piste. Daar hou jij dus wel van…

KrisWeer op 14 dec 2022 15:16

Toevallig kom ik nu deze tegen:

null

Heb zo een gids/boer gekend, de peuken vlogen in het rond terwijl ie liep, alle kanten uit. Mja. 🙄

Bla, bla, bla.

volgende verbod is geheel alcohol verbod in de horeca omdat enkelen meer nuttigen dan verantwoord is om nog te skien.

Hoe lang zijn drugs in Frankrijk al verboden?

Ben echt benieuwd hoe ze dit gaan handhaven, heb in Frankrijk nog nooit een agent op de piste gezien.

Lijkt mij een gevalletje symboolpolitiek.

Ik heb ze ook nog niet gezien in de lift.
Je moet ook niet naar die Tokkiegebieden gaan.
Prima zaak om te verbieden.

DrPhil op 14 dec 2022 12:54

Tokkiegebieden zoals Tignes, 4 vallees, 3 vallees, Alpe d’Huez, Serfaus enz? In al deze gebieden heb ik ze in de liften zien roken.

Matthias123 op 14 dec 2022 13:02

Dan is er maar één conclusie mogelijk.
Tokkies zitten graag bij jou in de lift.

DrPhil op 14 dec 2022 15:12

Dus je geeft aan dat je graag bij mij in de lift stapt? Nee dankje…

Born to Ride

Zolang de liftie geen bevoegdheid krijgt tot het geven van boetes gaat dit natuurlijk nergens over. Meeste liften zijn lang genoeg om snel even eentje op te steken en voor de lift aankomt is ie alweer op, niemand met een bevoegdheid die daar wat van ziet.

Freeride = Life

Haha zo ook op de pistes rond Valtho, vooral groepjes snowboarders. Het leek soms net of je in hartje Amsterdam was qua geur. Ik hou er wel van.

De laatste twee keer dat ik rokers meemaakte in liften was in Gaschurn (Montafon) en in Willingen. En in beide gevallen betrof het lokale jeugd. En rookten ze geen reguliere sigaretten, maar de ietwat geestverruimendere variant.

paolie op 14 dec 2022 13:56

Lekker onder invloed van de piste. Daar hou jij dus wel van…

KrisWeer op 14 dec 2022 15:16
Dinictus op 14 dec 2022 15:51

Nee, ik heb het over de geur van Cannabis. Als we iets willen doen aan mensen die onder invloed van de piste gaan dan moeten we trouwens beginnen met de enige sociaal geaccepteerde hard drug en dat is alcohol.

Vijftienhonderd is het nieuwe duizend

Ben zelf een roker en heb steeds een potje mee waar ik mijn peuk kan instoppen zodat ik hem niet op de grond moet doen. Net zoals al de andere afval van koekjes of lege flesjes steeds weer in de rugzak verdwijnen.
Mijn motto roker of niet blijf hoffelijk. Zelfs op een terrasje zal ik steeds proberen me zo te plaatsen dat niemand last heeft van mijn rook.

Haha zo ook op de pistes rond Valtho, vooral groepjes snowboarders. Het leek soms net of je in hartje Amsterdam was qua geur. Ik hou er wel van.

De laatste twee keer dat ik rokers meemaakte in liften was in Gaschurn (Montafon) en in Willingen. En in beide gevallen betrof het lokale jeugd. En rookten ze geen reguliere sigaretten, maar de ietwat geestverruimendere variant.

paolie op 14 dec 2022 13:56

Lekker onder invloed van de piste. Daar hou jij dus wel van…

KrisWeer op 14 dec 2022 15:16
Dinictus op 14 dec 2022 15:51

Nee, ik heb het over de geur van Cannabis. Als we iets willen doen aan mensen die onder invloed van de piste gaan dan moeten we trouwens beginnen met de enige sociaal geaccepteerde hard drug en dat is alcohol.

KrisWeer op 14 dec 2022 21:01

Ik weet niet waar jij woont, maar zowel in België als Nederland is bij een steeds groter wordende groep het gebruik van echte harddrugs zoals speed, coke, xtc… Voor steeds meer de meest normale zaak van de wereld (helaas). Niet zelden vormt cannabis de opstap. Van een eenmalig pilsje is nog niemand verslaafd geraakt, zaken zoals cocaïne en heroïne kunnen na eenmalig gebruik al tot verslaving leiden.

Maar goed, dit is een skiforum ik wil ook niet te veel offropic gaan.

Was een tweetal maand geleden nog in Landgraaf, daar werd toen ook op de lift gerookt. Wat de liften in Frankrijk betreft moeten we onszelf vooral niet te veel wijs maken :-) Politie is nu al vaak onderbemand in Frankrijk.

*bericht bewerkt door DavidW op 15 dec 2022 07:55

Plaats een reactie