Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

'Oostenrijk opent skigebieden met half gevulde liften'

Roel op 16 december 2020· 23 reacties

Stoeltjesliften met kap mogen maar voor de helft gevuld worden

In de nieuwe coronaverordening van de Oostenrijkse regering staat dat gesloten skiliften maar voor de helft gevuld mogen worden, en dat geldt ook voor stoeltjesliften met beschermkappen. Dit heeft grote gevolgen voor de geplande opening van de Oostenrijkse skigebieden op 24 december. Skigebieden reageren boos.

De verordening is gisteren uitgelekt en zorgde meteen voor kritiek. Dit zit hem in twee onderdelen:

  • Gesloten en overdekte vervoermiddelen, dus gondels maar ook stoeltjesliften met beschermkappen, mogen maar voor de helft van de capaciteit gevuld worden;
  • Aanvullend eist de regering een uitgebreide risicoanalyse van de inbedrijfname van skigebieden.

Kritiek

Het schoot vooral in het verkeerde keelgat bij de voorzitter van de Oostenrijkse Bergbahnen (WKÖ) en bekend politicus Franz Hörl. Hij verwijt de regering slechte communicatie en spreekt van een “aanslag op de wintersportbranche”, onder andere omdat nooit eerder over een extra risicoanalyse is gesproken. “Als ze ons willen sluiten, moeten ze dat gewoon zeggen.”, was zijn reactie gisteren. Vandaag is hij een stuk milder, en dankte hij Bondskanselier Kurz dat deze zich altijd bekommert heeft om het toerisme met snelle en doelgerichte maatregelen.

De regels treden in werking vanaf de dag dat de liften opengaan op 24 december. Deze zijn alleen te gebruiken door Oostenrijkers.

Roel
is sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman en redacteur. Dagelijks schrijft hij over zon, sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Matthias12316 december 2020 · 12:22

gewoon de kappen fixeren dat ze open blijven. Dan mag je ze gewoon volledig vullen.

Born to Ride
dJaco16 december 2020 · 12:42

Ik vind dat best ok. Duidelijk en makkelijk uitvoerbaar.
Dan schuiven we maar wat langer aan. So be it.
Ik heb dat er voor over.

Zo blijf ik dromen en hopen op sankt anton vanaf 17 januari, al blijft dit mogelijks bij een droom.

RFKANGOO16 december 2020 · 12:43

gewoon de kappen fixeren dat ze open blijven. Dan mag je ze gewoon volledig vullen.

Matthias123 op 16 dec 2020 12:22

Dan zit je nog steeds “overdekt”. De hele kap eraf lijkt mij dan de enige oplossing.

Übung macht den meister!!!
franksplinter16 december 2020 · 12:44

Dat langer aanschuiven is vervolgens natuurlijk ook wel een dingetje…De rijen die we gezien hebben in social media stemmen dan ook niet echt hoopvol.

Hessel16 december 2020 · 13:00

Voor de ankerliftjes zou ik dit wel een uitkomst vinden, maar daar geldt het weer niet…

Matthias12316 december 2020 · 13:44

gewoon de kappen fixeren dat ze open blijven. Dan mag je ze gewoon volledig vullen.

Matthias123 op 16 dec 2020 12:22

Dan zit je nog steeds “overdekt”. De hele kap eraf lijkt mij dan de enige oplossing.

RFKANGOO op 16 dec 2020 12:43

Met de kap open zit je zeker niet overdekt. De kap zit dan achter de stoel in je zit gewoon met je snufferd in de wind en buitenlucht.

Born to Ride
ruudsan16 december 2020 · 15:35

Meestal zitten ze toch halfvol.

RFKANGOO16 december 2020 · 15:49

gewoon de kappen fixeren dat ze open blijven. Dan mag je ze gewoon volledig vullen.

Matthias123 op 16 dec 2020 12:22

Dan zit je nog steeds “overdekt”. De hele kap eraf lijkt mij dan de enige oplossing.

RFKANGOO op 16 dec 2020 12:43

Met de kap open zit je zeker niet overdekt. De kap zit dan achter de stoel in je zit gewoon met je snufferd in de wind en buitenlucht.

Matthias123 op 16 dec 2020 13:44

Ik denk toch dat de overheid er anders naar kijkt dan jij. 😊

Übung macht den meister!!!
Elly316 december 2020 · 16:21

Prima toch zo druk zal het niet gaan worden denk ik. ;)

Dienten Die Alte schule
GerritA16 december 2020 · 16:40

gewoon de kappen fixeren dat ze open blijven. Dan mag je ze gewoon volledig vullen.

Matthias123 op 16 dec 2020 12:22

Ik zit liever droog en warm met zijn tweeën dan in de kou met zijn vieren. ;)

Het sneeuwt altijd in mijn hoofd....
Flinty16 december 2020 · 19:14

Het staat hier niet echt beschreven, maar zit het echte probleem niet in de capaciteit die dan gehalveerd wordt… en daarmee de skipassen die verkocht kunnen worden?

Verder maakt die capaciteit nu nog niet zoveel uit lijkt me. Met name in de grote vakantietijd. En dat zal toch in de kerstvakantie met alleen Oostenrijkers en mensen met huizen in Oostenrijk wel meevallen ten opzichte van normaal?

Allemaal aannames, maar jullie nog andere ideeën hierover?

AartvanEs16 december 2020 · 19:29

Het staat hier niet echt beschreven, maar zit het echte probleem niet in de capaciteit die dan gehalveerd wordt… en daarmee de skipassen die verkocht kunnen worden?

Verder maakt die capaciteit nu nog niet zoveel uit lijkt me. Met name in de grote vakantietijd. En dat zal toch in de kerstvakantie met alleen Oostenrijkers en mensen met huizen in Oostenrijk wel meevallen ten opzichte van normaal?

Allemaal aannames, maar jullie nog andere ideeën hierover?

Flinty op 16 dec 2020 19:14

Inderdaad, dat is ook mijn idee.

lover16 december 2020 · 20:11

Hoe kijken jullie nu naar al die mensen op Schiphol die naar Tenerife en dergelijke gaan? En wintersport, nee dat kan echt niet😔

Hulst16 december 2020 · 20:16

Lees ik nu alleen dat ze enkel gebruikt mogen worden door Oostenrijkers?

Hen48
SleeVanEee16 december 2020 · 20:40

Lees ik nu alleen dat ze enkel gebruikt mogen worden door Oostenrijkers?

Hulst op 16 dec 2020 20:16

Dat schrijft @Rogier wel, maar zoals ik het begrijp zijn de pistes alleen te gebruiken door lokale bewoners (Ortsansässige) en dagjesmensen.
Maar dat kan tegenwoordig zo weer wijzigen natuurlijk…

Snow.ice16 december 2020 · 20:57

Lees ik nu alleen dat ze enkel gebruikt mogen worden door Oostenrijkers?

Hulst op 16 dec 2020 20:16

vanaf de 7de pas open voor toeristen, hoop dat het doorgaat. heb geboekt vanaf de 7de sankt anton 🤞

Vivace16 december 2020 · 21:18

Ik zit liever droog en warm met zijn tweeën dan in de kou met zijn vieren. ;)

GerritA op 16 dec 2020 16:40

Ik zit liever in de kou op een skipiste dan hier thuis in de warmte
doch helaas …

Bij mij moet de kap alleen dicht bij extreme weersomstandigheden (regen/hagel/zeer felle wind), maar afgezien van regen zijn dat meestal toch geen omstandigheden waarbij de liften open zijn.
Aan de andere kant, zijn de liften toch open in die omstandigheden, dan zal er ook heel weinig volk op de piste/in de lift te vinden zijn.

Glide on!
dJaco16 december 2020 · 21:19

vanaf de 7de pas open voor toeristen, hoop dat het doorgaat. heb geboekt vanaf de 7de sankt anton 🤞

Snow.ice op 16 dec 2020 20:57

Ik duim met je mee, dan zal ik 10 dagen later ook wel kunnen ;)

franksplinter16 december 2020 · 21:19

Lees ik nu alleen dat ze enkel gebruikt mogen worden door Oostenrijkers?

Hulst op 16 dec 2020 20:16

Dat schrijft @Rogier wel, maar zoals ik het begrijp zijn de pistes alleen te gebruiken door lokale bewoners (Ortsansässige) en dagjesmensen.
Maar dat kan tegenwoordig zo weer wijzigen natuurlijk…

SleeVanEee op 16 dec 2020 20:40

Er staat nog een belangrijke aanvulling bij de dagjesmensen, namelijk “im Inland”. Dat betekent volgens mij inderdaad alleen voor mensen woonachtig in Oostenrijk.

AartvanEs16 december 2020 · 21:20

Lees ik nu alleen dat ze enkel gebruikt mogen worden door Oostenrijkers?

Hulst op 16 dec 2020 20:16

Dat schrijft @Rogier wel, maar zoals ik het begrijp zijn de pistes alleen te gebruiken door lokale bewoners (Ortsansässige) en dagjesmensen.
Maar dat kan tegenwoordig zo weer wijzigen natuurlijk…

SleeVanEee op 16 dec 2020 20:40

Voor de duidelijkheid: heb je als NL’er een Zweitwohnsitz/Nebenwohnsitz en kan je dat middels een document van je Oostenrijkse gemeente aantonen dan ben je van harte welkom in de liften en op de pistes. In die zin dus niet alleen voor Oostenrijkers.

SleeVanEee17 december 2020 · 08:32

Lees ik nu alleen dat ze enkel gebruikt mogen worden door Oostenrijkers?

Hulst op 16 dec 2020 20:16

Dat schrijft @Rogier wel, maar zoals ik het begrijp zijn de pistes alleen te gebruiken door lokale bewoners (Ortsansässige) en dagjesmensen.
Maar dat kan tegenwoordig zo weer wijzigen natuurlijk…

SleeVanEee op 16 dec 2020 20:40

Er staat nog een belangrijke aanvulling bij de dagjesmensen, namelijk “im Inland”. Dat betekent volgens mij inderdaad alleen voor mensen woonachtig in Oostenrijk.

franksplinter op 16 dec 2020 21:19

Misschien had ik het iets duidelijker moeten opschrijven, maar in Oostenrijk wonen niet alleen Oostenrijkers

Eijsski17 december 2020 · 10:10

Dat langer aanschuiven is vervolgens natuurlijk ook wel een dingetje…De rijen die we gezien hebben in social media stemmen dan ook niet echt hoopvol.

franksplinter op 16 dec 2020 12:44

Nou inderdaad. De rij in Engelberg gezien? Houden ook heel goed afstand in die rij (not). Het blijft gewoon allemaal drama wat we ook bedenken.