Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Update: strengere coronaregels in Frankrijk (coronabewijs in liften en boosterprik)

Rogier op 22 november 2021·bewerkt op 26 november 2021· 192 reacties

null

Update 26-11-2021: Nieuwe strengere coronaregels in Frankrijk

In Frankrijk zijn gisteren nieuwe en strengere coronaregels bekend gemaakt. Een groot deel van deze regels hebben weinig invloed op de wintersport. Maar een paar zijn wel voor ons van belang:

  • In alle publieke binnenruimtes zijn mondkapjes verplicht. Dit geldt ook op plekken waar de pass-sanitaire gevraagd wordt. In de praktijk maakt dit weinig uit, op veel plaatsen waren deze al verplicht in Frankrijk.
  • De geldigheid van een negatieve test voor de pass-sanitaire wordt teruggebracht naar 24 uur!
  • Alle Fransen ouder dan 18 jaar waarvan het laatste vaccin meer dan zeven maanden oud is behouden vanaf 15 januari 2022 alleen hun coronabewijs als zij een boosterdosis hebben gekregen. Het is nu onduidelijk of dit ook geldt voor toeristen.
  • Let op: het aantal besmettingen in Frankrijk is hoger dan 200 per 100.000 dat betekent dat vanaf zaterdag 4 december een pass-sanitaire nodig is om in de lift te mogen.

Wat betekenen Franse coronamaatregelen voor Nederlandse en Belgische wintersporters?

Er heerst nog onduidelijkheid wat dit allemaal voor Nederlandse en Belgische wintersporters betekent. Momenteel geeft Anticovid aan dat men de Nederlandse QR-codes niet kan deactiveren zoals men wel kan met de Franse QR-codes. Hierdoor zouden Nederlandse QR-codes gewoon geldig zijn in Frankrijk. Ook heeft de Franse staatssecretaris van toerisme aangegeven dat men ‘geen Oostenrijkse toestanden wil’ en dat wintersporters met één Janssen-vaccin welkom zijn in de skigebieden. Hierop is men nog niet teruggekomen. Met al deze informatie lijkt het erop dat je als je volledig bent gevaccineerd in je eigen (Europese) land, je in Franse skigebieden welkom bent. De vraag is of dit zo blijft. Momenteel is men in Europa aan het overleggen over aanpassingen van de QR-codes om met het verschil van vaccinatie-eisen in verschillende landen om te kunnen gaan.

Ik probeer jullie zo goed en precies mogelijk op de hoogte te houden van alle mogelijkheden en onmogelijkheden in Frankrijk.

Update 20-11-2021: Coronaregels Franse skigebieden bekend

De Franse regering heeft de precieze coronaregels bekend gemaakt voor komende winter. Een groot deel van deze regels waren natuurlijk al bekend. Maar nu staan deze duidelijk op papier, zo is er ook duidelijk welke mondkapjes gevraagd worden. Op deze manier weten skigebieden en wintersporters waar zij komend seizoen rekening mee moeten houden.

Mondkapje verplicht in skiliften

Het dragen van een masker is verplicht vanaf de leeftijd van 11 jaar in alle skiliften en in de wachtrijen. Het wordt aanbevolen dat kinderen tussen 6 en 11 jaar ook een mondkapje dragen. De skiliften en de magische tapijten zijn alleen vrijgesteld als zij slechts door één gebruiker tegelijk worden gebruikt. Wintersporters zijn verplicht een chirurgisch masker of een stoffen masker van categorie 1 te dragen (AFNOR SPEC S76-001 certificering). Wat speciale nekwarmers betreft, alleen filtrerende en goedgekeurde beschermers worden toegestaan als alternatief voor maskers. In Nederland zijn soortgelijke buffs inmiddels ook te bestellen. Bij DAKA heb je bijvoorbeeld de Buff filter tube vanaf €22,99). De goedgekeurde modellen, die zeer praktisch zijn voor het skiën en aan dit protocol zijn aangepast, kunnen in enkele seconden worden aangebracht en van de neus worden gehaald. Een mondmasker hoeft niet gedragen te worden tijdens het skiën.

Afstandsregels blijven van kracht

Wintersporters moeten te allen tijde afstand bewaren. De toepassing van afstandsmaatregelen is verplicht in het hele skigebied. De exploitanten van de liften moeten op de relevante punten hydro-alcoholische gel ter beschikking stellen.

Pass-sanitaire in skilift bij verslechtering situatie

De coronapas, de pass-sanitaire, wordt verplicht als de gezondheidssituatie verslechtert. Als het nationale aantal besmettingen in Frankrijk meer dan 200 gevallen per 100.000 inwoners bedraagt, wordt de coronapas verplicht vanaf de leeftijd van 12 jaar en twee maanden naast het dragen van een masker. Om iedereen de gelegenheid te geven zich hieraan aan te passen, heeft de regering zich ertoe verbonden de invoering van de gezondheidspas enkele dagen van tevoren aan te kondigen. De officiële aankondiging zal uiterlijk de dinsdag worden gedaan voor de volgende zaterdag. Er zal gecontroleerd (kunnen) worden in de verkoopruimten van skipassen, bij skilessen, bij alle liften en in het skigebied. De coronapas wordt ook gevraagd in restaurants, op terassen en in zwembaden en dergelijke.

Rogier
woont in de Franse Alpen. Als er maar een beetje sneeuw ligt, is hij buiten te vinden, om ons daarna bij te praten.

Plaats een reactie

Dank @rogier! Heb jij enig idee of/ hoe het masker van categorie 1 verschilt van het ‘Oostenrijkse’ FFP2 masker?

Wat vooral onduidelijk is, zie Oostenrijk, is hoe lang de geldigheid van de vaccinaties zal zijn. Ik hoorde bij Oostenrijk dat ze zelfs naar 7 maanden wilden gaan? Dat zou betekenen dat niemand daar meer heen kan. Zal zoiets bij Frankrijk ook kunnen gaan gebeuren?

Is de pas sanitaire gewoon de internationale QR code zoals we die in de Nederlandse corona app hebben?

Born to Ride

Ik ken de technische specificaties niet precies, maar het zijn veel kleinere, goedkopere en ‘normalere’ maskers. Ik denk dat die speciale buff-achtige nekgaiters de meest handige / ideale optie zijn in Franse skigebieden.

Click. Click. Peace

Prima te doen!!
Frankrijk zit al op 140 per 100000, een verdubbeling in een week tijd. Dus die 200 gaat gemakkelijk gepasseerd worden de komende week. Je kan er wel rekening mee houden dat iedereen zijn pass sanitair nodig heeft in de kerstvakantie. Nog niet erg!! Zolang we maar in de gezonde berglucht mogen skiën.
Hopen dat het niet te ver zal stijgen uiteraard.

Is de pas sanitaire gewoon de internationale QR code zoals we die in de Nederlandse corona app hebben?

Matthias123 op 22 nov 2021 15:08

Ja, de Nederlandse corona-app met QR code werkt gewoon in Frankrijk. (Tenminste tot nu toe wel.)

Click. Click. Peace

Prima te doen!!
Frankrijk zit al op 140 per 100000, een verdubbeling in een week tijd. Dus die 200 gaat gemakkelijk gepasseerd worden de komende week. Je kan er wel rekening mee houden dat iedereen zijn pass sanitair nodig heeft in de kerstvakantie. Nog niet erg!! Zolang we maar in de gezonde berglucht mogen skiën.
Hopen dat het niet te ver zal stijgen uiteraard.

nils3 op 22 nov 2021 15:09

Sowieso, als je ook wat buiten de deur wilt leven, heb je snel een coronapas nodig in Frankrijk.

Click. Click. Peace

Is de pas sanitaire gewoon de internationale QR code zoals we die in de Nederlandse corona app hebben?

Matthias123 op 22 nov 2021 15:08

Ja, de Nederlandse corona-app met QR code werkt gewoon in Frankrijk. (Tenminste tot nu toe wel.)

Rogier op 22 nov 2021 15:10

Dankje, Frankrijk zou Frankrijk niet zijn als ze er een eigen naam aan zouden geven, waar de rest van de wereld het gewoon QR code noemt.

Born to Ride

Wat vooral onduidelijk is, zie Oostenrijk, is hoe lang de geldigheid van de vaccinaties zal zijn. Ik hoorde bij Oostenrijk dat ze zelfs naar 7 maanden wilden gaan? Dat zou betekenen dat niemand daar meer heen kan. Zal zoiets bij Frankrijk ook kunnen gaan gebeuren?

Bens op 22 nov 2021 15:07

Voor het moment houdt Frankrijk zich hierbij aan Europese gegevens. Maar dit kan snel veranderen. Onduidelijk is wel hoe Frankrijk zometeen omgaat met 65 jarigen die geen booster hebben gehad. Ik zal, als ik hier meer over weet, jullie het als eerste laten weten.
Tot nu toe (alhoewel dit geen garantie is) heeft Frankrijk zich zeer reeël getoond en bijvoorbeeld afgelopen zomer hele logische keuzes gemaakt. De kans dat zo opeens alles omgooien acht ik niet heel groot. Maar nogmaals dit is geen garantie.

Click. Click. Peace

@Rogier Weet jij ook hoe dit werkt bij kinderen onder de 12? Zij hoeven - als ik het goed begrijp - geen pass sanitaire te hebben. Moet je dan in plaats daarvan steeds ‘bewijzen’ dat een kind nog geen 12 is door een identiteitsbewijs te laten zien?

@Jorien83 Ja maar dat zal natuurlijk slechts bij grote kinderen van 10 / 11 een probleem op leveren. Eventueel kopie van ID in de jas zak? En de echte ID wel mee netjes in binnenzak.

Click. Click. Peace

Is de pas sanitaire gewoon de internationale QR code zoals we die in de Nederlandse corona app hebben?

Matthias123 op 22 nov 2021 15:08

Ja, de Nederlandse corona-app met QR code werkt gewoon in Frankrijk. (Tenminste tot nu toe wel.)

Rogier op 22 nov 2021 15:10

Dankje, Frankrijk zou Frankrijk niet zijn als ze er een eigen naam aan zouden geven, waar de rest van de wereld het gewoon QR code noemt.

Matthias123 op 22 nov 2021 15:12

Nederland: CoronaCheck
België: Covid Safe Ticket
Duitsland: CovPass
Oostenrijk: Grüner Pass
Italië: Certificazione Verde
Zwitserland: Covid Zertifikat
Frankrijk: Pass Sanitaire

*bericht bewerkt door paolie op 22 nov 2021 15:45

Paolie was me voor. :)

*bericht bewerkt door bartvwg op 22 nov 2021 15:51

Bla, bla, bla.

Begrijp ik goed dat de regels toch nog veranderd zijn zonder dat de grens van 200/100.000 is overschreden? Aanvankelijk werd toch slechts gesteld dat het dragen van een mondmasker verplicht zou worden in afgesloten ruimtes, in wachtrijen en op drukke plaatsen? Nu is daar blijkbaar alsnog de skilift bijgekomen.

Hoe begrijpelijk ook, het gaat mijn vakantie behoorlijk vergallen (mocht deze al door gaan, maar dat zien we dan wel weer). Ik draag namelijk zelden een shawl of buff en zonder dat is het nagenoeg onmogelijk om op een fatsoenlijke manier een mondkapje op en af te zetten. Ik heb het topic daarover al bekeken, maar ook de daar aangedragen opties zagen er verre van handig uit. En steeds handschoenen uit, helm af, kapje op (met gedoe ivm bril), helm op en handschoenen aan ga ik heel snel beu zijn.

*bericht bewerkt door Snowy1970 op 22 nov 2021 15:58

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

@Jorien83 Ja maar dat zal natuurlijk slechts bij grote kinderen van 10 / 11 een probleem op leveren. Eventueel kopie van ID in de jas zak? En de echte ID wel mee netjes in binnenzak.

Rogier op 22 nov 2021 15:24 [@Rogier](/profiel/rogier)

@Rogier Thanks. Mijn oudste is 11, dus die zit idd wel op die grens. En de jongste is 9 maar bijna even groot, dus dan is het goed om te weten dat de ID mee wel zo handig is;)

*bericht bewerkt door Jorien83 op 22 nov 2021 16:00

Begrijp ik goed dat de regels toch nog veranderd zijn zonder dat de grens van 200/100.000 is overschreden? Aanvankelijk werd toch slechts gesteld dat het dragen van een mondmasker verplicht zou worden in afgesloten ruimtes, in wachtrijen en op drukke plaatsen? Nu is daar blijkbaar alsnog de skilift bijgekomen.

Volgens mij was er altijd sprake van mondkapjes in skiliften. In Frankrijk moet je deze op heel veel plaatsen dragen.

Hoe begrijpelijk ook, het gaat mijn vakantie behoorlijk vergallen (mocht deze al door gaan, maar dat zien we dan wel weer). Ik draag namelijk zelden een shawl of buff en zonder dat is het nagenoeg onmogelijk om op een fatsoenlijke manier een mondkapje op en af te zetten. Ik heb het topic daarover al bekeken, maar ook de daar aangedragen opties zagen er verre van handig uit. En steeds handschoenen uit, helm af, kapje op (met gedoe ivm bril), helm op en handschoenen aan ga ik heel snel beu zijn.

Snowy1970 op 22 nov 2021 15:57

Heel eerlijk gezegd, kapje om, op de neus in de lift, onder de kin aan het skiën, ik vind het echt geen probleem. En die buffs werken ook echt goed wat mij betreft.

*bericht bewerkt door moderator (Rogier) op 22 nov 2021 16:00

Click. Click. Peace

@Rogier: Wordt er in Frankrijk al gesproken over 2G? En is de geldigheid voor tests voor de Pass Sanitaire nog altijd 72 uur? Wordt er al gesproken om dat te verkorten?

@Rogier: Wordt er in Frankrijk al gesproken over 2G? En is de geldigheid voor tests voor de Pass Sanitaire nog altijd 72 uur? Wordt er al gesproken om dat te verkorten?

Nics op 22 nov 2021 16:06

Over 2G nog niets gehoord. (wederom geen garantie)
Ja 72 uur voor pass sanitaire in FR. 24 uur of FR in te komen.
Let op: testen zijn niet meer gratis, en regelmatig zijn de wachttijden erg lang. Kan zomaar dat je dus opeens of ver moet rijden of geen plek hebt. Alhoewel ik wel hoorde dat de skigebieden daar een oplossing voor willen zoeken, maar die is er nog lang niet altijd.

Click. Click. Peace

Nog iets wat voor mij niet helemaal duidelijk is: is een buff op zich al genoeg of moet je daarin nog een filter doen?

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam

Nog iets wat voor mij niet helemaal duidelijk is: is een buff op zich al genoeg of moet je daarin nog een filter doen?

Snowy1970 op 22 nov 2021 16:17

In die buffs zitten filters verwerkt. Die je ook kunt / moet vervangen. Dus het is niet zomaar een gewone buff.

Click. Click. Peace

Is de pas sanitaire gewoon de internationale QR code zoals we die in de Nederlandse corona app hebben?

Matthias123 op 22 nov 2021 15:08

Ja, de Nederlandse corona-app met QR code werkt gewoon in Frankrijk. (Tenminste tot nu toe wel.)

Rogier op 22 nov 2021 15:10

Dankje, Frankrijk zou Frankrijk niet zijn als ze er een eigen naam aan zouden geven, waar de rest van de wereld het gewoon QR code noemt.

Matthias123 op 22 nov 2021 15:12

Yep - de Academie Française heeft zich uitgesproken; sterker nog: het is officieel een ‘passe sanitaire’

Overigens kan ik het systeem van Buff niet per sé aanraden. Afgelopen winter hebben wij die dingen gekocht, en uiteindelijk niet voor skiën maar voor dagelijks gebruik gebruikt. Dat filter dat je kunt vervangen is op zich een ideaal systeem, ware het niet dat dat filter nooit goed blijft zitten. Vooral als je hem constant aan/af doet. Het filter schuift naar boven/klapt dubbel en is niet makkelijk netjes te zetten.

Zo’n buff met een ingebouwd wasbaar filter lijkt me handiger. Maar goed, dan moet je er misschien een paar van hebben weer… Dus als iemand nog een handige tip heeft voor een buff met wisselbare filters die wel chill zitten, dan houd ik me aanbevolen.

@Rogier: Wordt er in Frankrijk al gesproken over 2G? En is de geldigheid voor tests voor de Pass Sanitaire nog altijd 72 uur? Wordt er al gesproken om dat te verkorten?

Nics op 22 nov 2021 16:06

Over 2G nog niets gehoord. (wederom geen garantie)
Ja 72 uur voor pass sanitaire in FR. 24 uur of FR in te komen.
Let op: testen zijn niet meer gratis, en regelmatig zijn de wachttijden erg lang. Kan zomaar dat je dus opeens of ver moet rijden of geen plek hebt. Alhoewel ik wel hoorde dat de skigebieden daar een oplossing voor willen zoeken, maar die is er nog lang niet altijd.

Rogier op 22 nov 2021 16:09

Ik las op de site van val thorens dat je ook een eigen zelftest mag meenemen naar de testlocatie en dat hun die dan bij je afnemen en dat je dan ook een qr code krijgt.
Klopt dit?

null

*bericht bewerkt door Jurie op 22 nov 2021 16:56

Ik ken de technische specificaties niet precies, maar het zijn veel kleinere, goedkopere en ‘normalere’ maskers. Ik denk dat die speciale buff-achtige nekgaiters de meest handige / ideale optie zijn in Franse skigebieden.

Rogier op 22 nov 2021 15:09

Zo’n buffelachtige neck-gaiter werd afgelopen vrijdag nog zonder probleem geaccepteerd in Val Tho - de (retorische) vraag is: voor hoe lang nog?

Ik ken de technische specificaties niet precies, maar het zijn veel kleinere, goedkopere en ‘normalere’ maskers. Ik denk dat die speciale buff-achtige nekgaiters de meest handige / ideale optie zijn in Franse skigebieden.

Rogier op 22 nov 2021 15:09
robertski op 22 nov 2021 17:14

Nog iets wat voor mij niet helemaal duidelijk is: is een buff op zich al genoeg of moet je daarin nog een filter doen?

Snowy1970 op 22 nov 2021 16:17

Een (gewone) buff werd afgelopen vrijdag nog zonder probleem geaccepteerd in Val Tho - de (retorische) vraag is: voor hoe lang nog?

Even voor de zekerheid: in Frankrijk heb je toch - net als in NL - alleen een test nodig als je niet gevaccineerd/genezen van corona bent? Maw: volledige vaccinatie is toch (nog) voldoende voor een coronabewijs in Frankrijk?

Even voor de zekerheid: in Frankrijk heb je toch - net als in NL - alleen een test nodig als je niet gevaccineerd/genezen van corona bent? Maw: volledige vaccinatie is toch (nog) voldoende voor een coronabewijs in Frankrijk?

Jorien83 op 22 nov 2021 17:38

Ja!

Click. Click. Peace

@Rogier: Wordt er in Frankrijk al gesproken over 2G? En is de geldigheid voor tests voor de Pass Sanitaire nog altijd 72 uur? Wordt er al gesproken om dat te verkorten?

Nics op 22 nov 2021 16:06

Over 2G nog niets gehoord. (wederom geen garantie)
Ja 72 uur voor pass sanitaire in FR. 24 uur of FR in te komen.
Let op: testen zijn niet meer gratis, en regelmatig zijn de wachttijden erg lang. Kan zomaar dat je dus opeens of ver moet rijden of geen plek hebt. Alhoewel ik wel hoorde dat de skigebieden daar een oplossing voor willen zoeken, maar die is er nog lang niet altijd.

Rogier op 22 nov 2021 16:09

Ik las op de site van val thorens dat je ook een eigen zelftest mag meenemen naar de testlocatie en dat hun die dan bij je afnemen en dat je dan ook een qr code krijgt.
Klopt dit?

null

Jurie op 22 nov 2021 16:49

Ja dit klopt in Frankrijk dit kan in Frankrijk, niet elke pharmacie doet dit namelijk.

Click. Click. Peace

null

Deze flyer van de franse overheid heeft het niet over nekwarmer met filter, ik heb afgelopen zomer als motorrijder ook nooit commentaar gehad op mijn buff wanneer ik een tankstation in ging bv. Aanrader wanneer je nog een nieuwe Goggle nodig hebt…een Anon met MFI

Plaats een reactie