Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Italiaanse skigebieden houden vertrouwen voor opening 15 februari

Roel op 23 januari 2021· 29 reacties

madonna di campiglio
Volop sneeuw in Madonna di Campiglio waar men hoopt 15 februari te openen

Het Italiaanse Wetenschappelijk Technisch Comité (CTS) heeft opnieuw groen licht gegeven voor de maatregelen waarmee de skiliften in Noord-Italië open mogen. Daarmee houden de Italiaanse skigebieden hoop dat ze vanaf 15 februari kunnen openen.

Besmettingen blijven risico

Eerder had de Italiaanse regering geëist dat de skigebieden niet eerder dan 15 februari open mochten. De enige - maar niet onbelangrijke - spelbreker is een toename van het aantal besmettingen waardoor de liften alsnog dicht moeten blijven. De kans is groot dat de liften in eerste instantie voor de eigen inwoners opengaan. Als de situatie daarna stabiel blijft zijn mogelijk ook de buitenlanders weer welkom. Aan de sneeuwcondities zal het niet liggen, er ligt meer dan genoeg sneeuw. Daarnaast valt Pasen dit jaar vrij vroeg waardoor men hoop houdt dat wintersporters aan het einde van de winter toch nog in Italië komen skiën.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Laten we hopen ;-) Bij mij staat alles gewaxed en geslepen klaar voor de 15de! Die week is normaal gezien een erg drukke week, vanwege het krokusverlof, maar door de maatregelen in oa Nederland, Belgie, Duitsland, etc zal’ t ws een stuk minder druk zijn (buiten dan de wintergekke Italianen).

Maar goed dit is nog ver weg en eerst maar weer eens de cijfers afwachten… ik laat me niet meer gek maken ;-)

zie net op de webcam dat de lift op de Dantercepies draait en er een groepje mensen weg skien.
maar verder staat alles stop volgens mij

Bwa lokaal in Feltre wordt er ook veel geskied en draaien de liften ook op de Avena… maar dat is alleen voor competitie skieers die trainen. (Je moet genoeg punten competitie punten verzamelt hebben in de vorige seizoenen om een FIS pas te krijgen, dixit een vriendin van mij die vroeger competitie heeft geskied).

Bwa lokaal in Feltre wordt er ook veel geskied en draaien de liften ook op de Avena… maar dat is alleen voor competitie skieers die trainen. (Je moet genoeg punten competitie punten verzamelt hebben in de vorige seizoenen om een FIS pas te krijgen, dixit een vriendin van mij die vroeger competitie heeft geskied).

Asterino op 23 jan 2021 14:48

Nee hoor fis punten niet nodig ook gewoon lokale skiclub etc.

Waar hebben we dat nog gehoord

Eerst zien en dan geloven, en als ze ook alleen voor de bewoners open gaan…

Eerst zien dan geloven, misschien voor de bewoners maar geen toerisme.

Eerst zien dan geloven, misschien voor de bewoners maar geen toerisme.

michelr op 24 jan 2021 16:58

Als ze open gaan ook voor toeristen. Alleen bewoners kan niet uit. Uit buitenland met negatieve covid test

Laten we het hopen zou mooi zijn.

Ik denk dat er voor buitenlanders een streep door kan, zeker met alle voorjaars/krokus/carnavals-vakanties in aantocht.

Life is what happens while you were checking your phone

Sorry hoor… de realiteit is dat het gewoon over en sluiten is dit seizoen. We zitten nu op een haar na precies 1 jaar zonder wintersport. Maar ook zonder allerlei andere zaken die met plezier en gezelligheid te maken hebben.
Ik verwacht dat als uberhaupt pisten open gaan, het aantal mensen in een gondel vrij beperkt zal zijn. Daarnaast is het maar de vraag of pisten dan ook voor toeristen open gaan. Er is ook een scenario voor te stellen dat het alleen voor locals zou zijn en dat men FFP2 mondmaskers op moet bij het skieen. Gezellig lunchen aan een tafel zal er ook niet inzitten.
Als de pisten open gaan, dan hoeft het voor mij onder deze voorwaarden echt niet. Ik adem al bijna een jaar door FFP3 mondmaskers (dagelijks in aanraking met COVID patienten), dat is best inspannend. Die FFP2 is slechts maar een fractie minder inspanned, ik moet er niet aan denken om hier mee boven de 2000 meter me in te spannen (ik weet het, ik ben een watje). Niet lunchen, niet gezellig uit eten, en wat te denken van wachtrijen in het dal omdat er maar 2 man in een gondel mogen. Deze gifbeker laat ik aan me voorbij gaan.
De vraag is of het volgend jaar (2021/2022) wel weer kan. Ik verwacht op zijn minst de intrede van vaccinatie paspoorten… maar goed het blijft koffie dik kijken.

Ik ga maar verder met mijn winterslaap, hopelijk is volgende winter een rede om wakker te worden.

Chrz!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 26 jan 2021 11:09

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

@Roel , is er al meer bekend of er ook toeristen en of gidsen uit de omliggende landen toegelaten gaan worden vanaf de 15de februari?
Ik heb namelijk in de Aostavallei mijn jaarlijkse mystery tour week vanaf die periode.

Never ski faster than your guardian angel can fly!

@SanderKan ik heb begrepen dat als het voor werk is je Italië in mag zonder quarantaine.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Sorry hoor… de realiteit is dat het gewoon over en sluiten is dit seizoen. We zitten nu op een haar na precies 1 jaar zonder wintersport. Maar ook zonder allerlei andere zaken die met plezier en gezelligheid te maken hebben.
Ik verwacht dat als uberhaupt pisten open gaan, het aantal mensen in een gondel vrij beperkt zal zijn. Daarnaast is het maar de vraag of pisten dan ook voor toeristen open gaan. Er is ook een scenario voor te stellen dat het alleen voor locals zou zijn en dat men FFP2 mondmaskers op moet bij het skieen. Gezellig lunchen aan een tafel zal er ook niet inzitten.
Als de pisten open gaan, dan hoeft het voor mij onder deze voorwaarden echt niet. Ik adem al bijna een jaar door FFP3 mondmaskers (dagelijks in aanraking met COVID patienten), dat is best inspannend. Die FFP2 is slechts maar een fractie minder inspanned, ik moet er niet aan denken om hier mee boven de 2000 meter me in te spannen (ik weet het, ik ben een watje). Niet lunchen, niet gezellig uit eten, en wat te denken van wachtrijen in het dal omdat er maar 2 man in een gondel mogen. Deze gifbeker laat ik aan me voorbij gaan.
De vraag is of het volgend jaar (2021/2022) wel weer kan. Ik verwacht op zijn minst de intrede van vaccinatie paspoorten… maar goed het blijft koffie dik kijken.

Ik ga maar verder met mijn winterslaap, hopelijk is volgende winter een rede om wakker te worden.

Chrz!
D

dokteruk op 26 jan 2021 11:08

D, wat een depressieve gedachten… echt!

D, wat een depressieve gedachten… echt!

Asterino op 27 jan 2021 00:19

Asterino, ik waardeer je mogelijk positievere kijk op de zaak. Ik heb echter helemaal geen depressieve gedachten. Het is voor mij de realiteit. Als ik zie hoe het op onze intensive care aan toe gaat dan gaat het echt nog niet de goede kant op. En als ik heel eerlijk ben zie ik nog wel een derde of vierde golf opdoemen. De vaccinatiegraad om deze pandemie te onderdrukken moet boven de 70% voor de gehele bevolking zijn… en dat is inclusief tieners en kinderen. Over die laatste groepen hoor ik nog niemand, sterker nog daar zijn (voor zover ik weet) nog niet eens plannen voor. Dat terwijl deze groepen juist de bron zijn voor iedere uitbarsting.
Nu weer terug naar waar ik het over had. Ik geef hierboven alleen maar aan dat het voor mij zo niet hoeft. We zijn nog heel erg ver verwijderd zijn van de tijd voor 2020. Met betrekking tot wintersport is mijn recept om er gewoon mee dealen door winterslaapje te doen.

Rock on!
D

*bericht bewerkt door dokteruk op 27 jan 2021 01:53

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Ik zou het geweldig vinden om nog een paar dagen naar Breuil Cervinia te gaan medio maart / april. Laten we hopen dat het kan op een verantwoorde wijze.

Hi Dokteruk! Misschien kan er ook nog mei, juni geskied worden, een gletschertje ergens? Ondanks realisme mag je toch een sprankje hoop houden. Succes in het ziekenhuis, veel fietsen om die bovenbenen op spanning te houden en ook die seizoensopening in oktober in de gaten houden, dan is het nog steeds 2021!

D, wat een depressieve gedachten… echt!

Asterino op 27 jan 2021 00:19

Asterino, ik waardeer je mogelijk positievere kijk op de zaak. Ik heb echter helemaal geen depressieve gedachten. Het is voor mij de realiteit. Als ik zie hoe het op onze intensive care aan toe gaat dan gaat het echt nog niet de goede kant op. En als ik heel eerlijk ben zie ik nog wel een derde of vierde golf opdoemen. De vaccinatiegraad om deze pandemie te onderdrukken moet boven de 70% voor de gehele bevolking zijn… en dat is inclusief tieners en kinderen. Over die laatste groepen hoor ik nog niemand, sterker nog daar zijn (voor zover ik weet) nog niet eens plannen voor. Dat terwijl deze groepen juist de bron zijn voor iedere uitbarsting.
Nu weer terug naar waar ik het over had. Ik geef hierboven alleen maar aan dat het voor mij zo niet hoeft. We zijn nog heel erg ver verwijderd zijn van de tijd voor 2020. Met betrekking tot wintersport is mijn recept om er gewoon mee dealen door winterslaapje te doen.

Rock on!
D

dokteruk op 27 jan 2021 01:48

Hey D, ik reageerde voornamelijk op vaccinatiepaspoorten. Ik zou dat een erg kwalijke zaak vinden, want het wilt eigenlijk zeggen dat de vaccinatiestrategie niet werkt (er niet genoeg immuniteit in de bevolking is). Ik vrees dat met zo’n paspoorten je de wereld verdeelt in have’s en have not’s…

Voor de rest volg ik je hoor… mijn vriendin werkt in een covid afdeling hier in Italië, 2x per week een covid test, en nu haar eerste vaccinatie. Ik hoop dat er genoeg vaccin hoeveelheid zal zijn om tegen het einde vd zomer (vanaf mei tem september zou de druk toch wat moeten verminderen, kijkende naar 2020) de 70% te halen. Voor de herfst/winter het virus terug vleugels geeft.

Veel sterkte en chapeau!

De vaccinatiegraad om deze pandemie te onderdrukken moet boven de 70% voor de gehele bevolking zijn…

dokteruk op 27 jan 2021 01:48

Dit statement klopt niet, hé: immuniteitsgraad moet boven 70% zijn, dat kan dus ook doordat je al besmet bent geweest.
In die context is het trouwens onbegrijpelijk dat men mensen die al ziek zijn geweest nog gaat vaccineren. Althans toch niet in eerste instantie.

D, wat een depressieve gedachten… echt!

Asterino op 27 jan 2021 00:19

Asterino, ik waardeer je mogelijk positievere kijk op de zaak. Ik heb echter helemaal geen depressieve gedachten. Het is voor mij de realiteit. Als ik zie hoe het op onze intensive care aan toe gaat dan gaat het echt nog niet de goede kant op. En als ik heel eerlijk ben zie ik nog wel een derde of vierde golf opdoemen. De vaccinatiegraad om deze pandemie te onderdrukken moet boven de 70% voor de gehele bevolking zijn… en dat is inclusief tieners en kinderen. Over die laatste groepen hoor ik nog niemand, sterker nog daar zijn (voor zover ik weet) nog niet eens plannen voor. Dat terwijl deze groepen juist de bron zijn voor iedere uitbarsting.
Nu weer terug naar waar ik het over had. Ik geef hierboven alleen maar aan dat het voor mij zo niet hoeft. We zijn nog heel erg ver verwijderd zijn van de tijd voor 2020. Met betrekking tot wintersport is mijn recept om er gewoon mee dealen door winterslaapje te doen.

Rock on!
D

dokteruk op 27 jan 2021 01:48

Gaat toch om de cases in Italia Nederland is niet relevant, dat NL reisadvies blijft vanuit politiek oogpunt toch nog maanden staan. Een ieder bepaalt zelf wat ie met dit advies doet (geen discussie hierover die zijn er al genoeg geweest).

Ik heb nog wel hoop dat het open gaat gegeven de daling in cases in Italie

Wat betreft vaccinaties klopt het NL beleid niet. Ik begrijp ook niet waarom niet begonnen wordt met de categorie 60 tot 75 die bezetten tenslotte voor 75 procent de ic. Zo snel de groep 50 plus is ingeend is issue zo goed als weg want het enige issue waarom de lockdowns zijn is overbelasting van de zorg. Niet zo zeer mortality rates.

*bericht bewerkt door Skiwi87 op 27 jan 2021 12:59

De vaccinatiegraad om deze pandemie te onderdrukken moet boven de 70% voor de gehele bevolking zijn…

dokteruk op 27 jan 2021 01:48

Dit statement klopt niet, hé: immuniteitsgraad moet boven 70% zijn, dat kan dus ook doordat je al besmet bent geweest.
In die context is het trouwens onbegrijpelijk dat men mensen die al ziek zijn geweest nog gaat vaccineren. Althans toch niet in eerste instantie.

Skiwi op 27 jan 2021 12:50

Is het ook niet zo dat naar verwachting kleine 3 miljoen mensen in NL al antistoffen zou hebben? Dan schiet het al lekker op… :p

De vaccinatiegraad om deze pandemie te onderdrukken moet boven de 70% voor de gehele bevolking zijn…

dokteruk op 27 jan 2021 01:48

Dit statement klopt niet, hé: immuniteitsgraad moet boven 70% zijn, dat kan dus ook doordat je al besmet bent geweest.
In die context is het trouwens onbegrijpelijk dat men mensen die al ziek zijn geweest nog gaat vaccineren. Althans toch niet in eerste instantie.

Skiwi op 27 jan 2021 12:50

Is het ook niet zo dat naar verwachting kleine 3 miljoen mensen in NL al antistoffen zou hebben? Dan schiet het al lekker op… :p

Harm op 27 jan 2021 13:25

Ik ken iemand die 2x corona heeft gehad met een tussen periode van 3 maanden. Ik maak me dus niet zoveel illusies over antistoffen.

De vaccinatiegraad om deze pandemie te onderdrukken moet boven de 70% voor de gehele bevolking zijn…

dokteruk op 27 jan 2021 01:48

Dit statement klopt niet, hé: immuniteitsgraad moet boven 70% zijn, dat kan dus ook doordat je al besmet bent geweest.
In die context is het trouwens onbegrijpelijk dat men mensen die al ziek zijn geweest nog gaat vaccineren. Althans toch niet in eerste instantie.

Skiwi op 27 jan 2021 12:50

Is het ook niet zo dat naar verwachting kleine 3 miljoen mensen in NL al antistoffen zou hebben? Dan schiet het al lekker op… :p

Harm op 27 jan 2021 13:25

Ik ken iemand die 2x corona heeft gehad met een tussen periode van 3 maanden. Ik maak me dus niet zoveel illusies over antistoffen.

Asterino op 28 jan 2021 00:30

Dat zijn in ieder geval absolute uitzonderingen.
Er zullen ook mensen zijn bij wie het vaccin niet werkt.
Zolang een hoge graad van bescherming wordt gehaald, en dat is zowel bij natuurlijke immuniteit als na vaccinatie vrijwel zeker het geval, is het goed.

De vaccinatiegraad om deze pandemie te onderdrukken moet boven de 70% voor de gehele bevolking zijn…

dokteruk op 27 jan 2021 01:48

Dit statement klopt niet, hé: immuniteitsgraad moet boven 70% zijn, dat kan dus ook doordat je al besmet bent geweest.
In die context is het trouwens onbegrijpelijk dat men mensen die al ziek zijn geweest nog gaat vaccineren. Althans toch niet in eerste instantie.

Skiwi op 27 jan 2021 12:50

Is het ook niet zo dat naar verwachting kleine 3 miljoen mensen in NL al antistoffen zou hebben? Dan schiet het al lekker op… :p

Harm op 27 jan 2021 13:25

Ik ken iemand die 2x corona heeft gehad met een tussen periode van 3 maanden. Ik maak me dus niet zoveel illusies over antistoffen.

Asterino op 28 jan 2021 00:30

Dat zijn in ieder geval absolute uitzonderingen.
Er zullen ook mensen zijn bij wie het vaccin niet werkt.
Zolang een hoge graad van bescherming wordt gehaald, en dat is zowel bij natuurlijke immuniteit als na vaccinatie vrijwel zeker het geval, is het goed.

Skiwi op 28 jan 2021 10:23

Dan ken ik veel absolute uitzonderingen. Mijn twee kinderen zijn allebei twee keer besmet en in mijn directe omgeving ken ik ook al 3 mensen die twee keer besmet zijn geweest. Ik geloof niet zo in die immuniteit en de GGD al evenmin als ik hun adviezen hoor. Maar dat is een andere discussie;).
Ik hoop (tegen beter weten in, vrees ik) met Pasen nog een aantal dagen te kunnen skiën.

*bericht bewerkt door Skiwi op 28 jan 2021 13:47

De vaccinatiegraad om deze pandemie te onderdrukken moet boven de 70% voor de gehele bevolking zijn…

dokteruk op 27 jan 2021 01:48

Dit statement klopt niet, hé: immuniteitsgraad moet boven 70% zijn, dat kan dus ook doordat je al besmet bent geweest.
In die context is het trouwens onbegrijpelijk dat men mensen die al ziek zijn geweest nog gaat vaccineren. Althans toch niet in eerste instantie.

Skiwi op 27 jan 2021 12:50

Inderdaad, je hebt volkomen gelijk! Het was een beetje kort door de bocht van mij. Zoals hier boven aangegeven, de kans dat iemand 2 maal besmet raakt met Corona is echt bijzonder klein.

BW
D

Ever tried the Thermo V20's? Good luck!

Lees net dat Italië code geel heeft. Igg voor de Italianen. https://www.ilgazzettino.it/nordest/primopiano/veneto_friuli…

*bericht bewerkt door Elly3 op 30 jan 2021 16:18

Dienten Die Alte schule

Ik lees zojuist dat Süd-Tirol weer in een harde lockdown gaat vanaf 8 februari (en 3 weken lang)
Südtirol geht in den harten Lockdown https://www.suedtirolnews.it/politik/suedtirol-geht-in-den-h…

Ja maar in gele zones zoals trento mogen de gebieden open vanaf de 15e. Trentino kiest voor vanaf de 17e.

Plaats een reactie