Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Italië voert 2G-regel in, wintersport mogelijk

Roel op 25 november 2021·bewerkt op 15 december 2021· 173 reacties

null

Na Oostenrijk heeft ook Italië besloten vanaf 6 december de 2G-regel te gaan invoeren. Dat betekent dat er in Italië meer restricties komen voor mensen die niet gevaccineerd zijn. Wintersport blijft met 2G echter goed mogelijk in de zogenaamde witte en gele regio’s/provincies. De maatregelen blijven tot en met 15 januari van kracht.

Super Green Pass

Na invoering van de ‘Green Pass’ (het 3G-bewijs) komt er nu de ‘Super Green Pass’ voor de 2G-regel. 2G is van toepassing als je in de afgelopen 9 maanden gevaccineerd bent. Als je genezen bent verklaard is de duur 6 maanden. 2G geldt vanaf 12 jaar. In veel gebieden hebben vanaf 6 december alleen gevaccineerde en genezen personen toegang tot o.a. restaurants, bars, discotheken en zwembaden. In rode gemeenten met een zeer hoge besmettingsgraad (zie het nieuwsbericht over Zuid-Tirol) zijn de verscherpte maatregelen op iedereen van toepassing. Voor hotels en accommodaties geldt de 3G-regel. Hier kunnen geteste mensen dus nog wel terecht. Hetzelfde geldt voor het openbaar vervoer.

Veel skigebieden met 2G open

Via onze contactpersoon Sytske Maaijen uit Trentino hebben we bevestigd gekregen dat wanneer een hele regio of provincies rood kleurt (op dit moment niet van toepassing) de skiliften dicht moeten. In oranje provincies blijft het mogelijk om te skiën (2G) maar zullen veel andere voorzieningen en activiteiten dichtgaan. In gele en witte provincies is met 2G bijna alles mogelijk. Witte en gele provincies (o.a. Trentino) accepteren voor de skiliften zelfs nog een negatieve test. In de praktijk betekent dit dat met 2G bijna alles mogelijk is, zo lang de provincies wit en geel zijn.

Achtergrond

De Italiaanse overheid hanteert de kleuren wit, geel, oranje en rood voornamelijk op basis van ziekenhuisopnames en de bezetting van IC-bedden door coronapatiënten. Dit bepaalt of in regio’s en/of provincies bepaalde maatregelen gelden. Voor de laatste stand van zaken zie onze coronapagina.

Roel
is redacteur en sinds 2009 onze vertrouwde wintersportweerman. In het seizoen schrijft hij dagelijks over sneeuw en achtergronden van de wintersport.

Plaats een reactie

Wat zijn eigenlijk de regels op regioniveau voor de kleur? Ik kan dat nergens vinden, maar ben wel nieuwsgierig:).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Volgens mij klopt de info niet dat skigebieden in rood dicht moeten. In ieder geval is men aan het skiën in Schnals. En da’s één van de 20 gemeenten. Staat ook niets van op hun site.

*bericht bewerkt door bartvwg op 25 nov 2021 12:49

Bla, bla, bla.

@bartvwg de maatregel gaat 6 december in en het is vers van de pers. Dus ik kan me voorstellen dat je daar nog niks van ziet.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Hier na te lezen, de maatregelen voor ‘rood’: https://www.provinz.bz.it/sicherheit-zivilschutz/zivilschutz…

Bla, bla, bla.

@bartvwg de maatregel gaat 6 december in en het is vers van de pers. Dus ik kan me voorstellen dat je daar nog niks van ziet.

Roel op 25 nov 2021 12:51

De maatregelen voor de rode gebieden gelden vanaf 24 november, de 2G is voor 6 december. https://www.provinz.bz.it/sicherheit-zivilschutz/zivilschutz…

Bla, bla, bla.
at zijn eigenlijk de regels op regioniveau voor de kleur? Ik kan dat nergens vinden, maar ben wel nieuwsgierig:). § Roy83 op 25 nov 2021 12:44

Hier kan je het overzicht (wit, geel, oranje, rood) vinden, de regels zullen ook wel ergens staan maar die heb ik niet kunnen vinden (ook niet echt gezocht.) :) https://www.salute.gov.it/portale/nuovocoronavirus/dettaglio…

Het zal wel zo zijn dat wanneer de hele regio rood wordt dat het over en uit is met skiën maar dat dit niet geldt per gemeente.

Bla, bla, bla.

Ik lees niks over geldigheid van vaccins. Betekent dit dat gewoon de Europese regels/standaarden van toepassing zijn?

Ik lees niks over geldigheid van vaccins. Betekent dit dat gewoon de Europese regels/standaarden van toepassing zijn?

SkierFreek op 25 nov 2021 14:39

hier ben ik ook beniewd naar inderdaad, helemaal nu FR misschien moeilijk gaat doen.

Ik lees niks over geldigheid van vaccins. Betekent dit dat gewoon de Europese regels/standaarden van toepassing zijn?

SkierFreek op 25 nov 2021 14:39

hier ben ik ook beniewd naar inderdaad, helemaal nu FR misschien moeilijk gaat doen.

Rob97 op 25 nov 2021 14:44

https://www.provinz.bz.it/sicherheit-zivilschutz/zivilschutz…

Geimpfte (gültig ab dem 15. Tag nach der Erstimpfung bis zur Zweitimpfung sowie für 365 Tage ab der Zweitimpfung)

Dit is wat het NU is maar morgen, overmorgen, volgende week of maand kan het anders zijn.

*bericht bewerkt door bartvwg op 25 nov 2021 14:48

Bla, bla, bla.

Ik lees niks over geldigheid van vaccins. Betekent dit dat gewoon de Europese regels/standaarden van toepassing zijn?

SkierFreek op 25 nov 2021 14:39

De regering overweegt de geldigheid van vaccins in te korten naar 9 maanden schrijft Rainews, maar dat is nog niet besloten.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Ik lees niks over geldigheid van vaccins. Betekent dit dat gewoon de Europese regels/standaarden van toepassing zijn?

SkierFreek op 25 nov 2021 14:39

De regering overweegt de geldigheid van vaccins in te korten naar 9 maanden schrijft Rainews, maar dat is nog niet besloten.

Roel op 25 nov 2021 15:01

Dit is ondertussen al een advies van de EU:
Europese Commissie raadt lidstaten aan: “Boosterprik binnen 9 maanden na volledige vaccinatie om vrij te kunnen reizen”

Dus je kan er vergif op innemen dat het er van gaat komen.

Bla, bla, bla.

Ergo Italie kan, als er niets veranderd richting de feestdagen, ook van het lijstje. Ga niet 2x meer dan 1.000 km rijden om de andere dag te horen dat het rood wordt en dat de liften dichtgaan. Vrees echt WEER voor een verloren seizoen. Vrouw Holle vindt dat leuk kennelijk, want zolang als wij al niet kunnen is er geen gebrek aan sneeuw met Kerst. Dat is wel eens anders geweest.

@bartvwg de maatregel gaat 6 december in en het is vers van de pers. Dus ik kan me voorstellen dat je daar nog niks van ziet.

Roel op 25 nov 2021 12:51

Ik heb deze middag nog naar ons hotel gebeld in Selva / Wolkenstein, daar zeiden ze nog steeds gevaccineerd is in orde en skiliften open. Hebben jullie ergens een geschreven bron?

@bartvwg en @Roel

betekent dit dat het een grote waarschijnlijkheid is dat dit ook dus 9 maand zal worden (blijven) in Oostenrijk.
Er is al veel bla bla geweest in Oostenrijk dat ze dat willen inkorten naar 7 maand. Tot heden nog geen officiëel nieuws hieromtrent. Maar als ik jullie bovenstaande opmerkingen lees kunnen/mogen wij er ook van uitgaan dat dit ook 9 maand is voor Oostenrijk?

Alvast bedankt,

Bij deze wat extra info vanuit en over Italie ter verduidelijking:
Italie hanteert wit, geel, oranje en rood inmiddels vrnl, naast besmettingen, zijn bepalend de ziekenhuisopnames en bezetting IC-bedden covid.
Italie is tot heden WIT waarbij afstand en dragen masker binnen of bij grote groepen nog altijd de regel zijn. Een aantal regio’s kunnen mogelijk vanaf maandag geel kleuren, die informatie volgt meestal op vrijdag m.i.v. maandag erop.

2G - super green pass
Vaccinatie of genezen in de afgelopen 9 maanden. Oftewel is je vaccinatie of genezing langer dan 9 maanden geleden is je 2G of Super Green Pass niet geldig.

Provincie Zuid-Tirol is dus NIET op rood gezet door de overheid, enkel die gemeentes door eigen provincie president ingesteld en daardoor DRAAIEN DE LIFTEN in skigebieden. Er geldt wel een avondklok 20-5 uur en horeca dicht om 18 uur naast andere beperkende maatregelen. Dit vooralsnog tot 7 december.

Veel informatie dus soms verwarrend en uiteraard zijn voorspellingen onmogelijk maar op dit moment is de situatie hier gelukkig vrij goed onder controle.
Ciao, Sytske

Ik heb het artikel aan de hand van de input van Sytske aangevuld met de achtergrondinformatie hoe het nu werkt in Italië. Ik hoop dat het zo duidelijk is. Maar het kan dus heel snel veranderen, het is zaak de boel goed te blijven volgen. Ook op regionaal niveau.

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Bij deze wat extra info vanuit en over Italie ter verduidelijking:
Italie hanteert wit, geel, oranje en rood inmiddels vrnl, naast besmettingen, zijn bepalend de ziekenhuisopnames en bezetting IC-bedden covid.
Italie is tot heden WIT waarbij afstand en dragen masker binnen of bij grote groepen nog altijd de regel zijn. Een aantal regio’s kunnen mogelijk vanaf maandag geel kleuren, die informatie volgt meestal op vrijdag m.i.v. maandag erop.

2G - super green pass
Vaccinatie of genezen in de afgelopen 9 maanden. Oftewel is je vaccinatie of genezing langer dan 9 maanden geleden is je 2G of Super Green Pass niet geldig.

Provincie Zuid-Tirol is dus NIET op rood gezet door de overheid, enkel die gemeentes door eigen provincie president ingesteld en daardoor DRAAIEN DE LIFTEN in skigebieden. Er geldt wel een avondklok 20-5 uur en horeca dicht om 18 uur naast andere beperkende maatregelen. Dit vooralsnog tot 7 december.

Veel informatie dus soms verwarrend en uiteraard zijn voorspellingen onmogelijk maar op dit moment is de situatie hier gelukkig vrij goed onder controle.
Ciao, Sytske

sytske op 25 nov 2021 15:47

Super Sytske, bedankt ! Wij vertrekken volgende week vrijdag naar Selva, dus duimen maar dat volgende week vrijdag niets wijzigt !

Iemand een idee waarom de periode 4-8 december hoogseizoen is voor een skipas valle d’aosta? Hebben ze daar bepaalde feestdagen deze periode?

@systske - dit beeld heb ik ook! Zolang ze niet gaan sleutelen ook de geldigheid van 9 maanden, hoop ik er het beste van.

Iemand een idee waarom de periode 4-8 december hoogseizoen is voor een skipas valle d’aosta? Hebben ze daar bepaalde feestdagen deze periode?

pieterjanvancauwenbe op 25 nov 2021 15:57

Ja, de 8ste is “Day of the Immaculate Conception” kan even niet op de Nederlandstalige benaming komen.

Iemand een idee waarom de periode 4-8 december hoogseizoen is voor een skipas valle d’aosta? Hebben ze daar bepaalde feestdagen deze periode?

pieterjanvancauwenbe op 25 nov 2021 15:57

Ja, de 8ste is “Day of the Immaculate Conception” kan even niet op de Nederlandstalige benaming komen.

FORZAM op 25 nov 2021 16:03

Ja klopt 8 december feestdag. Veel gebieden gaan ook meestal rond die datum open, officiele start seizoen - dit jaar dus weekend ervoor en dat verklaart ‘hoogseizoen’ of soms iets hogere prijzen dan de weken die erop volgen tot kerst.

Ik heb het artikel aan de hand van de input van Sytske aangevuld met de achtergrondinformatie hoe het nu werkt in Italië. Ik hoop dat het zo duidelijk is. Maar het kan dus heel snel veranderen, het is zaak de boel goed te blijven volgen. Ook op regionaal niveau.

Roel op 25 nov 2021 15:53

Wel effe duidelijk maken dat de avondklok en horeca om 18u dicht enkel voor de rode gemeenten van toepassing is hè. 🙂

Het is me wat, nietwaar. 😁

Bla, bla, bla.

Iemand een idee waarom de periode 4-8 december hoogseizoen is voor een skipas valle d’aosta? Hebben ze daar bepaalde feestdagen deze periode?

pieterjanvancauwenbe op 25 nov 2021 15:57

Ja, de 8ste is “Day of the Immaculate Conception” kan even niet op de Nederlandstalige benaming komen.

FORZAM op 25 nov 2021 16:03

Onbevlekte ontvangenis. 🤓

Bla, bla, bla.

Vanaf welke leeftijd geldt de 2G?

Ik heb het artikel aan de hand van de input van Sytske aangevuld met de achtergrondinformatie hoe het nu werkt in Italië. Ik hoop dat het zo duidelijk is. Maar het kan dus heel snel veranderen, het is zaak de boel goed te blijven volgen. Ook op regionaal niveau.

Roel op 25 nov 2021 15:53

Wel effe duidelijk maken dat de avondklok en horeca om 18u dicht enkel voor de rode gemeenten van toepassing is hè. 🙂

Het is me wat, nietwaar. 😁

bartvwg op 25 nov 2021 16:13

Het maakt het er zo allemaal niet duidelijker op (daar staan Italianen natuurlijk ook niet om bekend :p ).

We hebben een skivakantie naar Selva tijdens kerst op de planning staan maar ik heb momenteel geen idee wat ik moet verwachten. Zit niet veel anders op dan te wachten tot het stof is neergedaald en e.e.a. duidelijk wordt.

@philip1991

Dat is nu de EERSTE juiste bemerking die ik de laatste dagen hier lees.

Inderdaad…NU panikeren heeft géén zin want de regels worden konstant bijgewerkt.

Born to run. B.S.

Vanaf welke leeftijd geldt de 2G?

franksplinter op 25 nov 2021 16:16

Vanaf 12 jaar.

Oke, dank je. Dat zou dan voor ons niet zo’n probleem zijn, 13 jarige is gevaccineerd en 9 jarige hoeft nog niet.

Ik heb het artikel aan de hand van de input van Sytske aangevuld met de achtergrondinformatie hoe het nu werkt in Italië. Ik hoop dat het zo duidelijk is. Maar het kan dus heel snel veranderen, het is zaak de boel goed te blijven volgen. Ook op regionaal niveau.

Roel op 25 nov 2021 15:53

Wel effe duidelijk maken dat de avondklok en horeca om 18u dicht enkel voor de rode gemeenten van toepassing is hè. 🙂

Het is me wat, nietwaar. 😁

bartvwg op 25 nov 2021 16:13

Zeker Bart, dat staat geschreven toch? Anyway, vanavond maar eens alles laten bezinken met een glas Weizen heb ik me net bedacht (bij gebrek aan een Italiaanse variant ;-))

Weerman, redacteur, skiër, Limburger

Ik heb het artikel aan de hand van de input van Sytske aangevuld met de achtergrondinformatie hoe het nu werkt in Italië. Ik hoop dat het zo duidelijk is. Maar het kan dus heel snel veranderen, het is zaak de boel goed te blijven volgen. Ook op regionaal niveau.

Roel op 25 nov 2021 15:53

Wel effe duidelijk maken dat de avondklok en horeca om 18u dicht enkel voor de rode gemeenten van toepassing is hè. 🙂

Het is me wat, nietwaar. 😁

bartvwg op 25 nov 2021 16:13

Zeker Bart, dat staat geschreven toch? Anyway, vanavond maar eens alles laten bezinken met een glas Weizen heb ik me net bedacht (bij gebrek aan een Italiaanse variant ;-))

Roel op 25 nov 2021 16:34

Ha, ha, ik twijfel tussen een flesje Zweigelt of Blauburgunder. 🤤😉

Bla, bla, bla.

Plaats een reactie