Sneeuwalarm

Ontvang gratis een sneeuwalarm per e-mail van jouw bestemming in aanloop naar je wintersport vakantie! De meldingen stoppen automatisch na je vakantie.

Corona-uitbraak onder skileraren in Flachau

JessicaKroef op 27 januari 2021· 29 reacties

Flachau
Afgelopen donderdag werd er een cluster coronabesmettingen ontdekt bij een skilerarenopleiding in Flachau. Inmiddels is dit uitgegroeid tot 76 besmettingen. Uit voorzorg zijn er PCR-testen uitgevoerd op 172 betrokken personen, onder andere cursisten, trainers en medewerkers uit het jeugdpension.

In quarantaine

De groep cursisten bestond uit 152 toekomstige skileraren, waarvan bijna alle geïnfecteerden tot deze groep behoorde. Alle betrokken personen moeten nu uit voorzorg in quarantaine. De overige uitslagen worden op zijn vroegst vrijdagmiddag verwacht. Tot nu toe is er geen bewijs dat het virus afkomstig is uit Engeland, wel zijn twee positief geteste deelnemers Brits. Tot nu toe is er niemand in het ziekenhuis opgenomen.

Alle opleidingen in Salzburg geannuleerd

Omdat de skileraren in beroepsopleiding waren, konden deze plaatsvinden tijdens de lockdown. Direct nadat de uitbraak bekend werd zijn alle skilerarenopleidingen en cursussen in Salzburg geannuleerd inclusief de cursussen die momenteel in Obertauern en Maria Alm lopen. Ook zijn met de Salzburger Berufsschilehrer & Snowboardlehrer Verband (SBSSV) maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat er onder de huidige randvoorwaarden geen opleidingen plaatsvinden.

Inspectie ter plaatse

Er heeft ondertussen een inspectie plaatsgevonden en cursisten zijn ondervraagd. Echte overtredingen waren lastig te constateren. Wel werd door de voorzitter van de Salzburger Skilehrerverband, Gerhard Sint, aangegeven dat aan alle wettelijke eisen en voorgeschreven maatregelen is voldaan.

Onduidelijkheid over bron

Hoe de besmettingen in Flachau tot stand zijn gekomen, is nog onduidelijk. De bevolking vindt het vooral moeilijk om te zien dat in een periode waarin vrijwel niks mogelijk is, er een skilerarenopleiding plaatsvindt. De kans is groot dat binnenkort ook de opleidingen in andere deelstaten worden geannuleerd.

JessicaKroef
is skifanaat en stagiaire op de redactie van wintersport.nl

Plaats een reactie

SkiTirol27 januari 2021 · 21:36

Same (als het St Anton artikel). Waarom gaat dit platform rapporteren over dit soort uitbraken en corona nieuws berichten?
Krijgen alles ruimschoots mee, hoeft wat mij betreft niet ook nog op deze site.
Als het voor de clicks is dan kijk ik er wel overheen 🙂

Hooykaas27 januari 2021 · 21:44

Dat is weer typisch.
De media berichten over skileraren.
Maar niet over de locale ( jeugd) die volop feesten in de dorpen.

PS je bent wel goed bezig @JessicaKroef met al je Posts 👍

DrPhil27 januari 2021 · 22:11

Same (als het St Anton artikel). Waarom gaat dit platform rapporteren over dit soort uitbraken en corona nieuws berichten?
Krijgen alles ruimschoots mee, hoeft wat mij betreft niet ook nog op deze site.
Als het voor de clicks is dan kijk ik er wel overheen 🙂

SkiTirol op 27 jan 2021 21:36

Omdat het wintersportgelateerde risico’s aangeeft?

Vivace27 januari 2021 · 23:11

Same (als het St Anton artikel). Waarom gaat dit platform rapporteren over dit soort uitbraken en corona nieuws berichten?
Krijgen alles ruimschoots mee, hoeft wat mij betreft niet ook nog op deze site.
Als het voor de clicks is dan kijk ik er wel overheen 🙂

SkiTirol op 27 jan 2021 21:36

Omdat het wintersportgelateerde risico’s aangeeft?

DrPhil op 27 jan 2021 22:11

Ik had het zelf ook nog niet via andere media gehoord.

Glide on!
JessicaKroefauteur28 januari 2021 · 09:34

Dankjewel! @Hooykaas

bram8228 januari 2021 · 09:34

Tja, heel erg nieuwswaardig vind ik dit niet. Corona uitbraken zijn overal waar mensen bij elkaar kruipen. Toevallig zijn het nu skileraren, dus wintersport gerelateerd, maar dit gebeurt overal om ons heen en is dan ook niet echt nieuws.
Zolang het virus er is zullen er uitbraken zijn waar mensen bij elkaar zitten.

ello28 januari 2021 · 09:42

Genoeg ander nieuws te lezen, ik lees ook niet alles, wat je niet nieuwswaardig vindt lees je gewoon niet, simpel! Iets over sneeuwval is ook weinig nieuwswaardig, dat is nu eenmaal zo in de wintersportlanden…

Skimams28 januari 2021 · 10:39

Wetende dat hier op deze site fatsoenlijk brononderzoek wordt gedaan voordat iets wordt geplaatst, vind ik het prettig dit soort nieuws uit de wintersportgebieden hier te kunnen lezen.

*bericht bewerkt door Skimams op 28 jan 2021 10:40

mama on a mission in the snow
Frank28 januari 2021 · 14:03

…en dan krijg je ruzie met mensen waar je geen ruzie mee wilt hebben!
https://nos.nl/collectie/13840/artikel/2366079-judoka-s-alwe…

2021, geen wintersport, het voelt onvoldoende veilig.
ruudsan28 januari 2021 · 14:20

Same (als het St Anton artikel). Waarom gaat dit platform rapporteren over dit soort uitbraken en corona nieuws berichten?
Krijgen alles ruimschoots mee, hoeft wat mij betreft niet ook nog op deze site.
Als het voor de clicks is dan kijk ik er wel overheen 🙂

SkiTirol op 27 jan 2021 21:36

Klik niet op het topic als je het niks en vind reageer dan niet.

Skimams28 januari 2021 · 15:20

…en dan krijg je ruzie met mensen waar je geen ruzie mee wilt hebben!
https://nos.nl/collectie/13840/artikel/2366079-judoka-s-alwe…

Frank op 28 jan 2021 14:03

Dat is erg jammer voor die judoka’s. Natuurlijk is dat het risico als je besluit te reizen. Maar het blijft zuur voor atleten.

mama on a mission in the snow
Leon10029 januari 2021 · 08:57

Same (als het St Anton artikel). Waarom gaat dit platform rapporteren over dit soort uitbraken en corona nieuws berichten?
Krijgen alles ruimschoots mee, hoeft wat mij betreft niet ook nog op deze site.
Als het voor de clicks is dan kijk ik er wel overheen 🙂

SkiTirol op 27 jan 2021 21:36

Het is wel degelijk nieuwswaardig, want het heeft gevolgen voor de rest van het seizoen. En dit bericht heb ik nog niet in de Nederlandse media gezien, dus prima.

Robert.29 januari 2021 · 10:26

Same (als het St Anton artikel). Waarom gaat dit platform rapporteren over dit soort uitbraken en corona nieuws berichten?
Krijgen alles ruimschoots mee, hoeft wat mij betreft niet ook nog op deze site.
Als het voor de clicks is dan kijk ik er wel overheen 🙂

SkiTirol op 27 jan 2021 21:36

Spreek voor jezelf. Voor mij is dit vooral een bevestiging dat sommige gebieden er, helaas, nog altijd niet klaar voor zijn. Ik heb dit jaar liever niet weer een situatie zoals Ischgl afgelopen maart, waarbij alles escaleert binnen een periode van 36 uur.

*bericht bewerkt door Robert. op 29 jan 2021 10:26

Wouter_Berendsen29 januari 2021 · 10:59

Wat een onzin sensatie journalistiek dit. Wat mij betreft geen nieuwswaarde. In Oostenrijk staat toch ook niet (hoop ik) het nieuws over de uitbraak bij basisschool in Lansingerland? Dit helpt de Corona angst niet…

Errant29 januari 2021 · 11:22

Same (als het St Anton artikel). Waarom gaat dit platform rapporteren over dit soort uitbraken en corona nieuws berichten?
Krijgen alles ruimschoots mee, hoeft wat mij betreft niet ook nog op deze site.
Als het voor de clicks is dan kijk ik er wel overheen 🙂

SkiTirol op 27 jan 2021 21:36

Spreek voor jezelf. Voor mij is dit vooral een bevestiging dat sommige gebieden er, helaas, nog altijd niet klaar voor zijn. Ik heb dit jaar liever niet weer een situatie zoals Ischgl afgelopen maart, waarbij alles escaleert binnen een periode van 36 uur.

Robert. op 29 jan 2021 10:26

Dat het gebied er niet klaar voor is, dat kan ik echt niet uit dit artikel afleiden. De uitbraak is specifiek binnen de opleiding, en er is sprake van een pension. Dat een groepsaccomodatie corona-gevoelig is mag geen verrassing zijn.

Snowy197029 januari 2021 · 12:31

Wat een onzin sensatie journalistiek dit. Wat mij betreft geen nieuwswaarde. In Oostenrijk staat toch ook niet (hoop ik) het nieuws over de uitbraak bij basisschool in Lansingerland? Dit helpt de Corona angst niet…

Wouter_Berendsen op 29 jan 2021 10:59

Bijzondere opmerking van je. Het nieuws over de uitbraak in Lansingerland zal ongetwijfeld niet in Oostenrijk in de krant staan, om de simpele reden dat het helemaal niet van belang is voor Oostenrijkers.

Het nieuws over deze uitbraak in Flachau KAN wel degelijk van belang zijn voor ons:

  • lezers van deze site zijn geïnteresseerd in de ontwikkelingen in skigebieden met betrekking tot Covid (maak ik nog kans op een skitripje dit seizoen?). Dan is het toch goed om te weten wat de stand van zaken is?
  • velen van ons hebben de maken of te maken gehad met skileraren. Het is ook goed om te weten dat ZIJ risico’s nemen om ervoor te zorgen dat WIJ goede lessen krijgen

De door jou gebruikte termen “onzin” en “sensatie” slaan echt nergens op. Als eerste geeft het artikel feiten weer, dus is het geen onzin. Ten tweede wordt er helemaal geen sensatie van gemaakt. Dat zou pas het geval zijn als er allerlei suggesties over uitspattingen van de leraren bij zouden zijn gehaald. Over de oorzaak wordt helemaal niet gesproken.

Als het voor jou (of iemand anders) geen nieuwswaarde heeft, dan haal je toch je schouders op en klikt het artikel weg? Ga je de NOS, RTL of de krant ook meteen een bericht sturen als je een artikel leest wat voor jou geen nieuwswaarde heeft? Even iets verder nadenken dus. De redactie neemt de moeite om artikelen te plaatsen waarvan zij denken dat een redelijk aantal lezers dit interessant vindt. Respecteer dit.

Beter één piste onder mijn ski's dan 10 op de webcam
Robert.29 januari 2021 · 12:47

Dat het gebied er niet klaar voor is, dat kan ik echt niet uit dit artikel afleiden. De uitbraak is specifiek binnen de opleiding, en er is sprake van een pension. Dat een groepsaccomodatie corona-gevoelig is mag geen verrassing zijn.

Errant op 29 jan 2021 11:22

Ik was even vergeten dat skileraren zich nooit onder de mensen zullen bevinden. Zover bekend is zeker de helft van deze groep besmet. Dat zegt voor mij toch wel iets over hoe er wordt omgegaan met de situatie. Als het zo snel kan verspreiden tussen (toekomstige) leraren, verwacht jij dat het veel beter zal gaan met de besmettingen wanneer deze leraren toeristen instructies gaan geven?

Zoals ik het zie wil je als skigebied en iedere organisatie die afhankelijk is van de wintersport sector, er nu alles aan doen om het goede voorbeeld te geven en vertouwen op te bouwen met de gemeenschap en de overheid. Dit soort getallen helpen daar naar mijn verwachting niet bij. Wat denk je dat er gaat gebeuren wanneer een skischool opeens besmet lijkt te zijn? Ik voorspel niet veel goeds voor het seizoen voor zo’n skigebied.

Dus ja, als iemand die maar al te graag op wintersport zou gaan, en waarvan er nu al drie vakanties niet door zullen gaan, vind ik dit wel relevant nieuws voor mijn situatie.

*bericht bewerkt door Robert. op 29 jan 2021 12:51

sterko29 januari 2021 · 13:54

Dat het gebied er niet klaar voor is, dat kan ik echt niet uit dit artikel afleiden. De uitbraak is specifiek binnen de opleiding, en er is sprake van een pension. Dat een groepsaccomodatie corona-gevoelig is mag geen verrassing zijn.

Errant op 29 jan 2021 11:22

Ik was even vergeten dat skileraren zich nooit onder de mensen zullen bevinden. Zover bekend is zeker de helft van deze groep besmet. Dat zegt voor mij toch wel iets over hoe er wordt omgegaan met de situatie. Als het zo snel kan verspreiden tussen (toekomstige) leraren, verwacht jij dat het veel beter zal gaan met de besmettingen wanneer deze leraren toeristen instructies gaan geven?

Zoals ik het zie wil je als skigebied en iedere organisatie die afhankelijk is van de wintersport sector, er nu alles aan doen om het goede voorbeeld te geven en vertouwen op te bouwen met de gemeenschap en de overheid. Dit soort getallen helpen daar naar mijn verwachting niet bij. Wat denk je dat er gaat gebeuren wanneer een skischool opeens besmet lijkt te zijn? Ik voorspel niet veel goeds voor het seizoen voor zo’n skigebied.

Dus ja, als iemand die maar al te graag op wintersport zou gaan, en waarvan er nu al drie vakanties niet door zullen gaan, vind ik dit wel relevant nieuws voor mijn situatie.

Robert. op 29 jan 2021 12:47

De skischool en het skigebied zijn twee verschillende organisaties. Het feit dat de skischool waarschijnlijk niet de juiste maatregelen heeft genomen of de cursisten en leraren zich niet aan de voorschriften hebben gehouden, zegt niets over het beleid van het skigebied.
Het feit dat de besmettingen zich beperken tot de deelnemers aan deze opleidingen en niet onder de andere gasten van het skigebied, zegt mij juist dat de maatregelen van het gebied wel goed zijn.

Annoying skiers since 2003
Robert.29 januari 2021 · 14:48

De skischool en het skigebied zijn twee verschillende organisaties. Het feit dat de skischool waarschijnlijk niet de juiste maatregelen heeft genomen of de cursisten en leraren zich niet aan de voorschriften hebben gehouden, zegt niets over het beleid van het skigebied.
Het feit dat de besmettingen zich beperken tot de deelnemers aan deze opleidingen en niet onder de andere gasten van het skigebied, zegt mij juist dat de maatregelen van het gebied wel goed zijn.

sterko op 29 jan 2021 13:54

Als local zijnde zou ik de definitie skigebied inderdaad beperken tot de liften en pistes, waarbij ik weinig problemen verwacht in de buitenlucht, mits bijpassende maatregelen. Als toerist kijk je voor een volgend skigebied toch ook naar accomodatie, horeca, voorzieningen, lokale organisaties en bereikbaarheid, welke op die manier ook een beetje onderdeel zijn van “een skigebied”.

In dit geval wordt er gezegd dat “meer dan duizend” deelnemers sinds de eerste lockdown een training succesvol en zonder problemen hebben kunnen afronden. De aanwezige skileraren maken voor veel toeristen deel uit van de ervaring tijdens de wintersport. Be it door eigen lessen, het onderbrengen van de kinderen of buiten de pistes. Schijnbaar is er iets veranderd in de situatie waardoor dit nu naar buiten is gekomen en niet in de andere groepen of de waarschijnlijk vele andere locaties waar dergelijke trainingen plaatsvinden.

In dit geval gebruikte ik de term skigebied dan ook wat breder dan alleen de liften en bijbehorende pistes om je te verplaatsen tussen eerder genoemde liften, gezien iedereen waar ze contact mee hebben nu wordt getest en dat zijn dus niet alleen instructeurs.

*bericht bewerkt door Robert. op 29 jan 2021 14:51

sterko29 januari 2021 · 17:47

Als local zijnde zou ik de definitie skigebied inderdaad beperken tot de liften en pistes, waarbij ik weinig problemen verwacht in de buitenlucht, mits bijpassende maatregelen. Als toerist kijk je voor een volgend skigebied toch ook naar accomodatie, horeca, voorzieningen, lokale organisaties en bereikbaarheid, welke op die manier ook een beetje onderdeel zijn van “een skigebied”.

In dit geval gebruikte ik de term skigebied dan ook wat breder dan alleen de liften en bijbehorende pistes om je te verplaatsen tussen eerder genoemde liften, gezien iedereen waar ze contact mee hebben nu wordt getest en dat zijn dus niet alleen instructeurs.

Robert. op 29 jan 2021 14:48

Dat begrijp ik, maar voor mij als toerist die geen les neemt, niet in skibussen stapt en met eigen auto heen en terug rijd, is naast de liften en pistes alleen de accommodatie waar ik zelf verblijf en eventuele horeca die ik gebruik (indien überhaupt open) van belang.
Wat andere mensen in hun accommodatie en binnen hun groep doen, interesseert mij niet. Het skigebied kan daar verder ook niets aan doen. Het skigebied en de lokale overheid kan alles nog zo goed regelen, maar als een bepaalde groep vrienden, familie, een skiclub of zoals in dit geval een skischool, zich daar niet aan houdt, hou je dat niet tegen. Als ze zich in de liften en de rijen wel aan de regels houden.

Annoying skiers since 2003
Shane29 januari 2021 · 21:12

Niemand hier ooit van aerosolen gehoord?

I can stick uphill ice, on my saucer...
sterko30 januari 2021 · 14:21

Niemand hier ooit van aerosolen gehoord?

Shane op 29 jan 2021 21:12

Ik denk dat iedereen hier wel eens van aerosolen gehoord heeft. Wat wil je hiermee zeggen Shane?

Annoying skiers since 2003
Shane30 januari 2021 · 20:38

Niemand hier ooit van aerosolen gehoord?

Shane op 29 jan 2021 21:12

Ik denk dat iedereen hier wel eens van aerosolen gehoord heeft. Wat wil je hiermee zeggen Shane?

sterko op 30 jan 2021 14:21

Dat de teneur overal is dat de skileraren in kwestie zich vreselijk misdragen hebben, terwijl het ook bijzonder aannemelijk is dat het ventilatiesysteem in hun gezamenlijke accommodatie verantwoordelijk is voor deze uitbraak, ook als zij binnen die acco wel in hun eigen bubbeltje zijn gebleven. Ik weet dat verongelijkt reageren over de fouten die al die anderen toch wel niet maken een hobby is van velen tegenwoordig, maar ik denk dat het totale gebrek aan aandacht voor verspreiding via aerosolen de echte boosdoener is in dezen.

*bericht bewerkt door Shane op 30 jan 2021 20:39

I can stick uphill ice, on my saucer...
Martin718230 januari 2021 · 21:52

Tja, als je met 172 mensen dicht opeen zit, dan kun je dit wel verwachten natuurlijk. Ook met een goed werkend ventilatiesysteem. Ons kantoor (100 pers) met uitstekende ventilatie is al bijna een jaar dicht. Jammer dat niet iedereen kan thuiswerken. Skien/lesgeven leer je niet achter een toetsenbord.