Alpe d’Huez 7 t/m 10 december 2018

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alpe d'Huez - Grand Domaine

Momenteel werk ik in Waregem, België en ik had een lang weekend vrij. Skiën dus. Een gebied dat niet te ver weg is (vanuit Waregem is Oostenrijk verder dan de meeste Franse plaatsen), al voldoende pistes open heeft om me een paar dagen te vermaken, een plek waar ik niet later in het seizoen al heen ga (zoals Val Thorens en Tignes)… Alpe d’Huez it is. Ik heb ook nog het Aosta-dal overwogen of centraal Zwitserland. Maar met de voorspelde storm zou ik dan zondag en maandag vol in de vuurlinie zitten. Hoewel ik hou van verse sneeuw, kunnen die grote hoeveelheden ook behoorlijk onpraktisch zijn (liften dicht dus je kan niet skiën, met de auto weg komen is ook vragen om gedoe).
Om die reden – die storm die eraan komt – heb ik er ook voor gekozen om niet in Alpe d’Huez zelf te verblijven. Ik wil niet ‘vast’ komen te zitten op een berg. Hoewel de storm deze regio meer lijkt te schampen dan de volle laag te geven, wil ik het risico toch niet lopen. Bovendien heeft een aardige en zeer eerlijke Nederlandse medewerkster van de Tourist Info me een paar dagen geleden verklapt dat het dorp zowat is uitgestorven ’s avonds. De mensen die er komen skiën zijn voor 90% dagjesmensen. En veel restaurants e.d. zijn nog niet open.
Dus ik zit in Grenoble. Dat is dagelijks een ritje van 75 minuten (en ‘s middags ook weer terug). Maar ik vind rijden niet erg en in de bergen zelfs leuk. En in Grenoble is ’s avonds wat te doen. Bovendien heeft mijn hotel (B&B Hotels, bij de Alexpo) een prima tramverbinding met het centrum, je kan er laat aankomen (was voor de eerste dag handig) en het kost zowat niks. Je krijgt dan ook niet meer dan bed, bad (nou ja, douche) en brood (ontbijt). Maar meer heb ik ook niet nodig. Gisteren ben ik vanuit mijn werk in 7 uur (netto rij-tijd) naar Grenoble geknord.

null

Vrijdag 7 december

Geopende liften:
Signal
DMC 1 en 2
Rifnel Expres
Marmotte 1, 2 en 3
Herpie
Alpauris
Télévillage
Alpexpress

Geopende pistes:
Marcel
Chamois
Premier Troçon
Clarines
Couloir
Cloche de Macle
Lièvre Blanc
Déversoir
Bergers – Chez Roger
Cristallière
Herpie (deels ongeprepareerd)
Sarenne

Hoewel er niet al te veel open was, waren die pistes gewoon echt heel erg goed. Boven is de sneeuw beter dan lager, waar het toch merkbaar een aantal dooi-vries-cycli heeft doorstaan. Maar het was gewoon erg goed skiën. Naast de piste heeft best wat sneeuw gelegen, getuige ook de smeltende hopen in het dorp. Maar daar is niet heel veel meer van over. Dooi, bakken in de zon en regen (je ziet de inslagen van regendruppels in het sneeuwdek) heeft de kom direct boven het dorp geen goed gedaan. Tijd voor verse sneeuw.

null
^ Het sneeuwdek is dun, veel pistes zijn niet geprepareerd. Het is te warm (geweest) om kunstsneeuw te spuiten.
Maar op de geopende pistes is het dus genieten. Zeker boven, op 3060 meter is het goed toeven. Blauwe lucht, een mooi zonnetje en heerlijke sneeuw. Ik het de Cristallière en de Herpie wel een aantal keer gedaan.
null
^ De ongeprepareerde, maar heerlijke Herpie.

De mooiste afdaling (zeker van wat open was), is toch wel de trots van het gebied: de Sarenne. Lekker lang, weg van het (oerlelijke) dorp en de liften en de mensen…

null
^ Boven aan de Sarenne.
null
^ Het einde van de Sarenne: een lang glijpad. Niet moeilijk, maar je moet wel wat vaart houden. Keihard overigens, omdat hier in deze tijd van het jaar de zon nooit komt.

Na de lunch heb ik nog wat afdalingen gedaan onder de Marmotte 2 en DMC 2 liften. Heerlijk nog steeds. Hier wat foto’s van de middagsessie.

null
null
null
null

Daarna heb ik nog een keer de Sarenne gedaan, maar die is rond 14.00 uur toch papperig geworden. Vol in de zon de hele dag. Of sommige stukken nooit, en dan kan de compleet anders aanvoelende sneeuw mensen wel eens verrassen.
Om 15.30 ben ik ermee gestopt en terug gereden naar Grenoble. Het mooiste plaatje voor het laatst bewaren…

null

*bericht bewerkt door moderator (Roel) op 16 dec 2020 17:18

Waren er ook andere mensen?

Wie nooit valt zal niet weten waar z´n grens ligt.

Nauwelijks. Het was niet ingewikkeld om foto’s te maken zonder andere mensen erop.

Leuk! Veel plezier nog de komende paar dagen. Je zult zondag wel amper iets zien.

Mr. Slow

Leuk! Veel plezier nog de komende paar dagen. Je zult zondag wel amper iets zien.

Quick op 7 dec 2018 18:10

Zicht is voor mietjes. Ik heb rocker. En ik heb een Oakley, daar zit een soort X-ray vision in. Prizm heet dat ;)

Leuk dat je ons op de hoogte houd Gigi!
Zelf ga ik in maart naar Alpe d’huez, Kan je me misschien voorzien van aan- of afraders?

Dank voor het uitgebreide verslag. Wij zijn donderdag in Alpe d’huez en ben benieuwd of er nog meer liften op korte termijn open gaan?

Leuk dat je ons op de hoogte houd Gigi!
Zelf ga ik in maart naar Alpe d’huez, Kan je me misschien voorzien van aan- of afraders?

Rja1994 op 7 dec 2018 19:54

Dat ligt eraan wat je leuk vindt natuurlijk. ;)
Er is niet heel veel open, dus er zal meer zijn wat ik niet geskied heb dan wel.

@pietervanlangen we gaan het zien. Op de interactieve kaart van het gebied kan je zelf zien wat al in voorbereiding is: http://live.skiplan.com/moduleweb/2.0/alpedhuez.php#…

Leuk verslag @GiGi
Is er in Grenoble centre ville wat te beleven deze dagen?

Na het skiën 75 minuten de andere kan op en je kunt bij @Rogier aan de koffie 😉

Uitrusten doe je maar in de lift.

Zaterdag 8 december

Vandaag stevige wind. De hogere liften zijn (nog) dicht. Maar de 3 cm sneeuw die vannacht is gevallen geeft een lekker gevoel op de pistes die wel open zijn. Aan het eind van de middag een uitgebreider verslag. Nu een indruk van de windvlagen, gefilmd vanuit een warme La Folie Douce
Https://youtu.be/Mx23T7YJYVA

Ziet er nog wel uit als een flinke bries! Veel plezier vandaag!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Enjoy your stay @Gigi en zie dat je niet bergop waait! 😉

Born to run. B.S.

Veel plezier. Wat betaal je nu voor de skipas?

Windje hoor! Niet in Val D’isere aan het kijken bij de mannen GS? Als je toch in de buurt bent…

Let it snow

Windje hoor! Niet in Val D’isere aan het kijken bij de mannen GS? Als je toch in de buurt bent…

JurrianvanLoo op 8 dec 2018 11:25

Dat is niet bepaald ‘in de buurt’.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Haha stom. Ik zat met tignes in Mn hoofd 🤨

Let it snow

Haha stom. Ik zat met tignes in Mn hoofd 🤨

JurrianvanLoo op 8 dec 2018 11:39

Haha. Dat kun je inderdaad ‘in de buurt’ noemen. In de zomer is het overigens een mooie rit over de cols.

*bericht bewerkt door Roko op 08 dec 2018 11:42

Uitrusten doe je maar in de lift.

Al gevonden. Skipas € 39, voor 2 dagen € 74.

Wauw, dan krijg je welgeteld vier euro korting voor een tweedaagse skipas!

Een serieuze vraag voor GiGi: ik zou daar ook graag eens heen willen, maar vraag me af hoe jij het gebied beoordeelt. Volgens mij is het groot genoeg, maar ik vraag me altijd af hoe groot die kom boven AdH nou echt is. Op foto’s ziet dat er namelijk altijd kleiner uit dan de pistekaart doet vermoeden. Als gevorderde skiër zul je dat gedeelte normaliter wel mijden denk ik? Dan heb je wat mooie pistes bovenin, een leuk deel boven Auris en wat pistes en oude liften boven Vaujany? En natuurlijk de Sarenne en Pic Blanc pistes. Maar doet het kleiner aan dan je op basis van de km piste en kaart zou vermoeden?

*bericht bewerkt door Quick op 08 dec 2018 12:51

Mr. Slow

Dé vraag die aan @GiGi natuurlijk gesteld moet worden: welke ski’s heb je bij je?

Uitrusten doe je maar in de lift.

Dat is best veel hoor, @quick, In Solden krijg je de tweede dag € 1 korting. In Obertauern zelfs maar een whopping twee kwartjes.

Baas boven baas dan blijkbaar @DrPhil

*bericht bewerkt door Quick op 08 dec 2018 12:56

Mr. Slow

Hoewel ik een groot voorstander ben van de Franse gebieden, vond ik persoonlijk Alpe d’huez verreweg het minst. Ik vond het idd klein aanvoelen, en aan al die groene pistes in de kom heb je niks (bovendien werd dat snel pap door de zonligging en ‘s ochtends dus betonhard). Dan zou ik veel eerder naar Serre Chevalier gaan.

Dé vraag die aan @GiGi natuurlijk gesteld moet worden: welke ski’s heb je bij je?

Roko op 8 dec 2018 12:54

Haha Völkl Kendo.
@Quick, je moet het niet vergelijken met Tignes & Val d’Isère of Les Trois Vallées. Alpe d’Huez is als alles open is best leuk voor een paar dagen, maar een week lang hier zitten en ik zou me toch wel gaan vervelen. Tenzij je veel offpiste kan…
Misschien een combi maken met Les Deux Alpes? Dat gebied heeft mij nooit aangetrokken, maar dat is persoonlijk.

@DrPhil @GiGi dank voor de antwoorden. Serre Chevalier twee keer geweest en dat vinden wij echt een geweldig gebied. L2A trekt mij inderdaad ook (totaal) niet, maar wellicht voor een dagje. Skipas (Grande Galaxie) is daar ook één dag geldig toch?

Wat me tot nu toe eigenlijk vooral tegenhoudt naar AdH te gaan, is het feit dat je met slecht weer niks ziet en het gebrek aan charme/uitzicht op dat lelijke, uit de kluiten gewassen Alpe d’Huez.

*bericht bewerkt door Quick op 08 dec 2018 14:27

Mr. Slow

@Quick Als je alle uithoeken van het gebied gebruikt dan is het wat mij betreft zeker een bezoek van een week waard. Er zijn zelf pistes tussen de bomen te vinden ;-) (niet heel veel dat geef ik toe)…

Dagje Serre Che erbij en je hebt een super week…
@GiGi hier strak blauw en geen wind in Puy ;-)

Click. Click. Peace

Volgend jaar wellicht dan maar een ‘Franse’ winter voor mij van maken dan :)

Mr. Slow

Ik vind het trouwens wel echt een voorjaarsgebied Alpe d’Huez… Op z’n best in maart…

Click. Click. Peace

Waarom dat @rogier?

Mij lijkt het een leuk gebied om eens te bezoeken, maar naar gelang de verhalen zou ik eerst kiezen om een week naar serre Chevalier te gaan, beide nog nooit geweest overigens.

LA NORMA😍☃️

@Piefke Omdat het hooggebergte is, en die hellingen zijn vaak het beste later in het seizoen. Uit mijn ervaring is er daar vaak meer sneeuw later in het seizoen. Door de ligging heeft Alpe d’Huez meer sneeuw in de herfst en daarna weer als de grootse kou weer weg is. Het ligt nogal inner-alpien… (Achter de Belledone etc, voor stormen uit het (noord)westen

Verder al zou ik moeten kiezen, kies ik zeker voor Serre Chevalier. Maar het ene moet het andere ook niet uitsluiten toch ;-)

*bericht bewerkt door Rogier op 08 dec 2018 15:09

Click. Click. Peace

Hoewel ik een groot voorstander ben van de Franse gebieden, vond ik persoonlijk Alpe d’huez verreweg het minst. Ik vond het idd klein aanvoelen, en aan al die groene pistes in de kom heb je niks (bovendien werd dat snel pap door de zonligging en ‘s ochtends dus betonhard). Dan zou ik veel eerder naar Serre Chevalier gaan.

DrPhil op 8 dec 2018 13:00

Eens, ik ben er nu 2x geweest en daar blijft het ook bij. De kant van Vaujany (en de afdalingen vanaf de Pic Blanc) vind ik het leukste van het gebied. Boven Alpe d’Huez vond ik ook weinig bijzonder. Serre Che staat nog op mijn verlanglijst. Veel goede dingen over gehoord/gelezen (o.a. van ons aller Rogier)…

Plaats een reactie