Alpe d’Huez 7 t/m 10 december 2018

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alpe d'Huez - Grand Domaine

Ik ben vandaag wat eerder gestopt met skiën en ben even Grenoble in gegaan. Behalve wat charmante pleintjes en straatjes is het niet een heel bijzondere stad. Alleen de uitzichten en het decor van bergen rondom is natuurlijk iets waar wij laaglanders alleen maar van kunnen dromen…

null
null
null

En nog een paar plaatjes van vanochtend:

null
null
null

Hoewel ik een groot voorstander ben van de Franse gebieden, vond ik persoonlijk Alpe d’huez verreweg het minst. Ik vond het idd klein aanvoelen, en aan al die groene pistes in de kom heb je niks (bovendien werd dat snel pap door de zonligging en ‘s ochtends dus betonhard). Dan zou ik veel eerder naar Serre Chevalier gaan.

DrPhil op 8 dec 2018 13:00

Mensen hebben nog al snel de perceptie dat een skigebied niet goed/groot genoeg is voor een week omdat 1. er te weinig in de uithoeken van het gebied wordt geskied en 2. als ze dan in de uithoeken zijn ze snelsnel er doorgaan en zogezegd alles hebben gezien. Ik betrap me er zelf ook wel is op, omdat het moeilijk is om bepaalde deelgebiedjes in een geheel fatsoenlijk af te gaan en het te waarderen.

Toegepast naar Alpe d’Huez…Je kan je hier makkelijk een week amuseren (als er genoeg sneeuw is, want voor de vergevorderde is het dan echt een topgebied)
In Auris kan je je gemakkelijk een dag goed amuseren, ik zou zelfs zeggen anderhalve. Met L’escapade, Fumet en de lekkere rode en zware pistes van de Fontfroide. Dat half dagje van auris kan je makkelijk combineren met een halve dag rondom de signal. Village is een mooie blauwe, foret een uitdagende ook eens leuk om naar Huez te skien via de Petite sure. Dan moet je ook goed de pistes van Marmotte en DMC 2 afgaan met Balme, echt lekker rode pistes waarop ge kunt knallen. Op de gletscherpistes kunt ge u ook makkelijke uren plezieren, opnieuw uitdagende zwarte pistes die je allemaal uitgeprobeerd moet hebben, en het uizicht daar, echt top. Wanneer je dat allemaal fatsoenlijk hebt afgeskied kan je nog naar Oz en Vaujany. De pistes hier zijn iets makkelijker maar speels. Ook la fare is zeer goed te doen. Ga bij verse sneeuw direct naar Montfrais met piste Stade, geen kat en verse diepe poeder.

En dan heb je waarschijnlijk nog een dag (of 2) over om de leukste pistes opnieuw te doen. Je kan je er gemakkelijk een week amuseren.

Maar opnieuw, bij weinig sneeuw is het idd geen topgebied.

Zondag 9 december

Vandaag heb ik gegokt en ben ik naar boven gereden. Hoewel het regende was de weg goed te doen; pas de laatste 200 hoogtemeters heb ik op een wit wegdek gereden. En dat was ook goed te doen met winterbanden en een behoedzame rijstijl.
Boven aangekomen werd al snel duidelijk dat alle hoge liften zeker gesloten zouden blijven, net zoals gisteren. Om 9.30 uur werd uiteindelijk besloten dat alles dicht zou blijven vandaag, vanwege de wind. Ik ben naar de kassa gegaan om wat geld terug te krijgen voor de onbruikbare skipas. Alle liften waren immers gesloten. Alle liften? Nee. Eén fokking sleepliftje bleef dapper weerstand bieden tegen de niet aflatende windvalgen… dus geen geld terug.
Onverrichterzake ben ik weer terug gereden. Vandaag dan maar verplicht skiën kijken (van wat niet geannuleerd is althans) en skireviews schrijven. Ik heb er nog een paar te doen 😂

Is het een drama? Nee. Is het jammer? Ja. Was het onverwacht? Nee. Ik heb gegokt en verloren om uitgerekend dit weekend te willen gaan skiën. Je bent jong (ahum) en flexibel… De trip was het toch zeker waard. Nu maar richten op de volgende trip: 15 dagen Livigno-Bormio-Aprica-Val di Sole-Madonna die Campiglio en Andalo.

Zondag 9 december

Vandaag heb ik gegokt en ben ik naar boven gereden. Hoewel het regende was de weg goed te doen; pas de laatste 200 hoogtemeters heb ik op een wit wegdek gereden. En dat was ook goed te doen met winterbanden en een behoedzame rijstijl.
Boven aangekomen werd al snel duidelijk dat alle hoge liften zeker gesloten zouden blijven, net zoals gisteren. Om 9.30 uur werd uiteindelijk besloten dat alles dicht zou blijven vandaag, vanwege de wind. Ik ben naar de kassa gegaan om wat geld terug te krijgen voor de onbruikbare skipas. Alle liften waren immers gesloten. Alle liften? Nee. Eén fokking sleepliftje bleef dapper weerstand bieden tegen de niet aflatende windvalgen… dus geen geld terug.
Onverrichterzake ben ik weer terug gereden. Vandaag dan maar verplicht skiën kijken (van wat niet geannuleerd is althans) en skireviews schrijven. Ik heb er nog een paar te doen 😂

Is het een drama? Nee. Is het jammer? Ja. Was het onverwacht? Nee. Ik heb gegokt en verloren om uitgerekend dit weekend te willen gaan skiën. Je bent jong (ahum) en flexibel… De trip was het toch zeker waard. Nu maar richten op de volgende trip: 15 dagen Livigno-Bormio-Aprica-Val di Sole-Madonna die Campiglio en Andalo.

GiGi op 9 dec 2018 10:46

Wat een rot vooruitzicht… beter gegokt en verloren dan helemaal niet gaan want dan verlies je altijd. Je hebt toch maar mooi weer wat meters gemaakt.

Vaak knuffel ik de berg onvrijwillig....

Mooi verslag, jammer van de inkorting van je weekendje… Vooral een mooie eerste dag!

Op naar Andalo. Heel benieuwd wat je daarvan vindt.

Nu maar richten op de volgende trip: 15 dagen Livigno-Bormio-Aprica-Val di Sole-Madonna die Campiglio en Andalo.

GiGi op 9 dec 2018 10:46

Vergeet niet om Santa Catharina Valfurva mee te nemen. als je wil weten waarom
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=50889…
https://www.alpinforum.com/forum/viewtopic.php?t=52454#p5007…

The older I get, the better I was

Zeker. Livigno (beide zijden), Bormio (Santa Caterina, Bormio 3000 en Cima Piazzi), Aprica en alle gebieden op de pas van Brenta Dolomiti (Passo Tonale-Ponte di Legno, Peio, Madonna di Campiglio, Marilleva, Pinzolo en Andalo) staan op het programma. Gewoon van links naar rechts op de kaart.

Op naar Andalo. Heel benieuwd wat je daarvan vindt.

Sndr op 11 dec 2018 21:43

Leuk gebied vond ik

May the ski force be with you !!

alle gebieden op de pas van Brenta Dolomiti (Passo Tonale-Ponte di Legno, Peio, Madonna di Campiglio, Marilleva, Pinzolo en Andalo) staan op het programma. Gewoon van links naar rechts op de kaart.

GiGi op 11 dec 2018 22:17

Dan vergeet je Folgaria-Lavarone (Alpe Cimbra) ;)

alle gebieden op de pas van Brenta Dolomiti (Passo Tonale-Ponte di Legno, Peio, Madonna di Campiglio, Marilleva, Pinzolo en Andalo) staan op het programma. Gewoon van links naar rechts op de kaart.

GiGi op 11 dec 2018 22:17

Dan vergeet je Folgaria-Lavarone (Alpe Cimbra) ;)

Bennie op 11 dec 2018 22:53

Dat beschouw ik als onderdeel van het geheel van Madonna + Marilleva ;)

Benieuwd naar je bevindingen. Wij doen een weekje later Val di Sole, Peio en Tonale. Afhankelijk van de weersomstandigheden, wensen en vermoeidheid misschien ook nog Paganella op zaterdag 5 januari.

Mr. Slow

Benieuwd naar je bevindingen. Wij doen een weekje later Val di Sole, Peio en Tonale. Afhankelijk van de weersomstandigheden, wensen en vermoeidheid misschien ook nog Paganella op zaterdag 5 januari.

Quick op 11 dec 2018 22:59

We zitten dan in dezelfde week in die regio. Espresso’tje doen?

Dat beschouw ik als onderdeel van het geheel van Madonna + Marilleva ;)

GiGi op 11 dec 2018 22:57

Best eindje rijden hoor. En nee, ik doel niet op Folgarida maar Folgaria. Nog voorbij Andalo als je vanaf Mezzana/Passo Tonale zou rekenen.

Ah… dat zit niet in de Brenta-pas. In geen enkele pas denk ik.

Staat wel op mijn lijstje trouwens, net zoals Monte Bondone, Lavarone en Bentonico. Best zuidelijk en niet zo hoog. Flinke südstau heb je daar nodig denk ik. @Roel weet wel welke week ik moet gaan denk ik… in 2020 heb ik nog wel een gaatje. ;)

Het zit overigens wel op de Adamello Brenta pas hoor: https://www.valdisole.net/EN/Skirama-Dolomiti-Adamello-Brent…

Dan nog… geen dagen meer deze trip. Druk druk druk.

Bovendien wil ik wel eens in Riva del Garda zijn als het sneeuwt. Palmbomen met een laagje sneeuw erop lijkt me geweldig.

*bericht bewerkt door GiGi op 11 dec 2018 23:29

Plaats een reactie