Freeride vrienden gezocht van 12 to 20 januari (2019) in alpe d'huez

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alpe d'Huez - Grand Domaine

Gaan er mensen naar alpe d’huez van 12 to 19 januari (2019) die mee willen/kunnen freeriden? Ik doe het liever niet alleen in een gebied wat ik niet ken.

[moraalridder_modus]Ik ben er niet, maar freeriden in je eentje is bij voorbaat een NO-GO als je het mij vraagt.[/moraalridder_modus]

When life gets too complicated.... SKI

@Alex daarom zoekt hij toch ook mensen?

Mr. Slow

@Alex daarom zoekt hij toch ook mensen?

Quick op 20 dec 2018 11:09

correct :p

Solly, maar ik interpreteerde deze zin Ik doe het liever niet alleen in een gebied wat ik niet ken. als: Als ik het gebied wel ken dan ga ik wel alleen.

When life gets too complicated.... SKI

Ik snap het. Het is misschien afhankelijk van hoe je freeride interpreteert dan. In een gebied wat je wel kent kun je altijd wel stukjes van de piste af omdat je goed weet waar je nog in gehoor/zicht afstand van andere mensen blijft. Maar in een gebied wat je niet kent vind ik dat toch altijd enger, een verkeerde afslag is zo genomen.

@Alex

Solly zei de CHINESE wintersporter…🤣

Born to run. B.S.

Ik snap het. Het is misschien afhankelijk van hoe je freeride interpreteert dan. In een gebied wat je wel kent kun je altijd wel stukjes van de piste af omdat je goed weet waar je nog in gehoor/zicht afstand van andere mensen blijft.

Zazzoo op 20 dec 2018 11:15

Veiligheidsexperts, kom er maar in… :p

Ik interpreteer Freeride als Off-piste. Misschien is dit ook wel een boude aanname van me, maar als ik jouw reactie lees kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je dit zonder lawine 3-eenheid doet.

Don’t get me wrong. Ik wil hier niet de moraalridder uithangen (doe ik wel, maar goed), maar ik zou het erg vervelend vinden als jou iets overkomt wat je had kunnen voorkomen door je gezonde verstand te gebruiken.

Mijn advies zou zijn (als mijn aanname klopt): Huur een gids voor een dag die je op een veilige en verantwoorde manier het gebied kan kan laten zien. Om de kosten wat te drukken kun je dit met meerdere personen doen.

*bericht bewerkt door Alex op 20 dec 2018 11:25

When life gets too complicated.... SKI

@zazzoo: even los van de veiligheidsaspecten: je kunt beter even rondvragen op wepowder.nl

levert het niks op, gewoon even bioj de skischool binnenlopen. vaak kun je voor redelijke bedragen met een gegidste groep mee. Waarschijnlijk betere routes (kennen het gebied als hun broekzak), veiliger en al met al meer fun. Kun je altijd met de gids/leraar overleggen waar je naar zijn idee en op basis van wat hij van jou gezien heeft, zelf uit de voeten zou kunnen. Wellicht met een maatje uit die groep. Vanzelfsprekend even uitgaande van 3-eenheid en weten hoe hiermee te werken ;).

Edwin van Riel

[moraalridder_modus]Ik ben er niet, maar freeriden in je eentje is bij voorbaat een NO-GO als je het mij vraagt.[/moraalridder_modus]

Alex op 20 dec 2018 11:08

Zal ik dan even [devilsadvocate_modus] spelen?

Zolang je tussen de bomen blijft kan je best in je eentje buiten de piste skien. Als ik de eerdere posts lees gaat hij niet heel diep ver weg van de pistes af, tussen de bomen kan dat niet echt kwaad. In alpiene terrein is dit wat lastiger, zelf heb ik er geen problemen mee om alleen te gaan als ik 10-20 meter buiten de piste wil gaan skien, of je dat nu freeriden. noemt of niet. Zolang Zazzoo weet wat de risico’s zijn en hij bereid is ze te willen nemen moet hij lekker in z’n eentje gaan als hij daar zin in heeft (doe ik ook wel eens) [Devilsadvocate_modus]

Wel altijd met de 3-1heid skien als je aan het freeriden bent!

Freeride = Life

Wel altijd met de 3-1heid skien als je aan het freeriden bent!

Hahahaha, wat heeft dat voor zin als je alleen gaat? Dat is namelijk bedoelt voor kameraden redding. En als je alleen bent, nou ja…

En tussen de bomen vind ik ook een slecht advies, maar dat zal aan mij liggen. Als je niet weet wat de risico’s zijn, is alleen gaan gewoon een slecht idee. Bomen valt sowieso niet mee in Alpe d’Huez.

It's all about the turns duuuuuude!

M.b.t. solo-freeriden: naar mijn mening gewoon niet doen. Zelfs iets relatief onschuldigs als een gebroken been kan desastreus zijn als je hiermee in een stukje bos ligt, dat einde dag niet gepatrouilleerd wordt.Tegen de tijd dat er (einde dag?) gealarmeerd wordt, heeft geen hond meer een idee waar men naar je moet gaan zoeken.

Edwin van Riel

Er is wel iemand die me op den duur gaat missen hoor.

Maar ik ben vorig jaar voor het eerst in Frankrijk geweest en je ziet soms echt sporen totaal van de piste af tussen andere bergen door gaan. Met een groep is dat te doen denk ik. Alleen ga ik niet ergens heen waarvan ik niet zeker ben waar het uit komt.

Er is wel iemand die me op den duur gaat missen hoor.

Maar ik ben vorig jaar voor het eerst in Frankrijk geweest en je ziet soms echt sporen totaal van de piste af tussen andere bergen door gaan. Met een groep is dat te doen denk ik. Alleen ga ik niet ergens heen waarvan ik niet zeker ben waar het uit komt.

Zazzoo op 20 dec 2018 13:49

De vraag is hoe lang het duurt voor ze je gaan missen en dus op welke termijn er gezocht gaat worden. Kan wel eens tegenvallen.

Ga eens naar wepowder.nl en volg de snowsafety academy online. Dan heb je een beetje idee waar dit naar toe gaat. Vanzelfsprekend is dit soort dingen gewoon goed en verantwoord te doen, MITS met de juiste kennis, materiaal en gezelschap. Gewoon met een paar mensen er in duiken omdat het er lekker en relatief eenvoudig uit ziet (zeker met verse sneeuw in het zonnetje) is gewoon een slecht plan.

Maar ik houd erover op, @Alex is tenslotte de moraalridder vandaag ;) ;)

Edwin van Riel

Maar ik houd erover op, @Alex is tenslotte de moraalridder vandaag ;) ;)

evr66 op 20 dec 2018 14:00

Tjah, ik dacht ik zeg het maar alvast bij voor iemand anders me ervan beschuldigd :-) Ik houd er nu ook over op hoor. Nuff said.

When life gets too complicated.... SKI

https://kbyg.org/learn/ Is ook een online intro cursus, iets interactiever dan Wepowder-Safety-Academy, en gratis. Safety-Academy gaat wel iets dieper op andere gevaren in(behalve lawines).

Verder: Wanneer ben je off-piste?
https://wepowder.com/nl/forum/topic/260768

*bericht bewerkt door Slim op 20 dec 2018 14:23

Ik heb m op kbyg.org niet bekeken, maar houd altijd even erg in de verschillen tussen het Amerikaanse en Europese systeem voor wat betreft lawine-veilige gedeeltes. Kortom: in Europa alleen gemarkeerde pistes en skiroutes, in Amerika alles binnen de “boundaries” (grens skigebied) dus daar zijn ook de gebieden tussen de pistes in in principe veilig v.w.b. lawines.

Edwin van Riel

Ik heb m op kbyg.org niet bekeken, maar houd altijd even erg in de verschillen tussen het Amerikaanse en Europese systeem voor wat betreft lawine-veilige gedeeltes. Kortom: in Europa alleen gemarkeerde pistes en skiroutes, in Amerika alles binnen de “boundaries” (grens skigebied) dus daar zijn ook de gebieden tussen de pistes in in principe veilig v.w.b. lawines.

evr66 op 20 dec 2018 14:44

Klopt.
In die post op Wepowder wordt dat uitgebreid besproken, en in allebei de online intro-cursussen wordt het ook vermeld. (Dus ook in die op KBYG).

Plaats een reactie