Alpenarena Flims-Laax-Falera 13-2-14 t/m 28-2 14

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flims - Laax - Falera

Omdat er toch een aantal mensen hier op het forum geïnteresseerd waren in een verslag van dit gebied en omdat ik het ook min of meer beloofd had(o.a. aan @Quick), komt hier dan toch eindelijk het verslag van mijn wintervakantie naar Flims Laax Falera.

Het heeft even geduurd maar dat komt omdat ik tijdens mijn eerste skidag op 14 februari mijn pols gebroken heb en die daardoor een hele tijd niet goed heb kunnen gebruiken. Het gaat nu langzaam ietsje beter. Het verslag komt in delen omdat ik nog steeds niet superlang achter elkaar kan typen.

Op donderdag 13 februari zijn we 's morgens vertrokken uit Zuid-Holland. De reis is goed verlopen. We hebben geen opstoppingen en files gehad. Het weer was ook goed te doen. We zijn via Duitsland naar Basel gereden en van daar uit via Zürich richting Chur. (Het vignet hadden we al bij de ANWB gekocht en Zwitserese Franken kan je gewoon bij het tankstation bij Basel uit de muur halen.) Vanaf Chur was het nog een kleine 3 kwartier rijden naar ons huisje in de buurt van Ilanz. Ilanz ligt ongeveer in het midden tussen de skigebieden van Laax en Obersaxen.

Een sfeerfoto van het interieur van het huisje

null

Uitzicht aan de voorkant van het huis

null

Voor het huis ingezoomd op het kerkje

null

Ook voor het huis maar met veel minder sneeuw.
Als je goed kijkt zie je rechts boven in Crap Sogn Gion.
Het dorp op de berg er voor is Falera.

null

Hier nog een keer ingezoomd vanaf dezelfde plek op Falera en Crap Sogn Gion.

null

We zijn op tijd gaan slapen en lekker geen wekker gezet.

Vrijdag 14 februari gewoon rustig wakker worden, lekker ontbijten en op het gemakje naar de pistes van Laax.
Het was lekker weer en heerlijk rustig op de pistes. Prachtige pistes en goed onderhouden. We zijn met de grote gondel direct naar Crap Sogn Gion gegaan en van daaruit verder met een gondel naar Crap Masegn. Geskied naar Fuorcla en het gondeltje gepakt naar Vorab. Daarna weer richting Crap Masegn en verder naar beneden omdat we wilden gaan lunchen in het restaurantje bij Curnius. Daar zijn we uiteindelijk die dag nooit aangekomen omdat het noodlot toesloeg in de buurt van Treis Palas.
Tot en met zondag heb ik mogen genieten van de gastvrijheid en goede service van het Kantonspittal te Chur.

Van deze dag heb ik geen foto’s want er moest natuurlijk geskied worden maar later in het verslag komen er nog wel foto’s en kun je een beetje een indruk krijgen van het skigebied.

Morgen weer verder!

ziet er mooi uit, ik kijk uit naar de foto’s van in het gebied zelf! jammer van je pols, sterkte!

Certified ski-boy, glijbewijs

Inderdaad jammer van je pols… Lijkt mij nog is een leuk skigebied dat Flims Laax Falera :d

Gang is alles

Noodgedwongen ben ik er achter gekomen dat je buiten skiën ook heel goed kan winterwandelen in en rond het skigebied van Flims Laax Falera.
Zoals er mooie pisteplannetjes te krijgen zijn hebben ze er ook winterwandel- en langlaufplannetjes.

Dinsdag 18 februari zijn we een wandeling gaan maken vanuit het dorpje Trin, dit ligt iets voorbij Flims. Je kunt je auto kwijt op een gratis parkeerplaats, heel bijzonder want verder moet je werkelijk overal betalen om je auto neer te mogen zetten.

Mooi zicht op de Flimserstein(Crap da Flem) Dit is de zuidkant met daaronder het dorp Fidaz. De berg is aan deze kant bijna loodrecht omdat er in een ver verleden een Bergsturtz(grootste in Zwitserland) heeft plaatsgevonden. Aan de noordkant van de Flimserstein ligt de Cassonsgrat maar die is van af dit punt niet zichtbaar.

null

Ook een gevolg van de Bergsturrz

null

Even genieten op een bankje

null

Een doorkijkje naar de Rheinslucht(Ruinaulta)

null

Donderdag 20 februari wilden we naar de Cassonsgrat. Thuis even gekeken of die open was en dat was zo (toen nog wel).
We zijn naar Flims gereden, de auto in de parkeergarage gezet en een voetgangerspas(30,- CHF) gekocht. Je hebt drie liften nodig om op de Cassonsgrat te komen.
Om te beginnen de lift naar Foppa. Dit is een 3 persoons stoeltjeslift waar je niet met je ski’s aan je voeten in zit. Er zitten bakjes aan de zijkant om je ski’s in te zetten. Er waren zetels met kap, zonderkap, met harde zittingen en zachte kussens. Ik heb nog geprobeerd er een bepaalde regelmaat in te vinden maar dat is me niet gelukt.Wat mij betreft een bijzonder ding.

Flims en Paraglider vanuit de Foppalift gezien

null

Bergstation Foppalift met restaurant. In de verte zie je de lift naar Naraus en rechts een sleeplift en een soort van oefenweide. Ik zag hier veel kinder- en beginnersklasjes bezig.

null

Gewoon leuk, zo midden tussen de skipistes

null

Zitten we in de 4 persoonsstoeltjeslift naar Naraus…komen er ineens wolken opzetten!
Ook bij deze lift moeten de ski’s uit en in het daar voor bestemde bakje aan de zijkant.

null

Foto genomen bij het berg station van Naraus. Het is er heerlijk rustig op de pistes.

null

De Cassonslift was inmiddels dicht gegaan i.v.m. de ineens opgekomen bewolking. Dus ons feestje ging niet door. In ieder geval vandaag niet.

Dalstation van de Cassonslift

null

We zijn toen maar weer richting Flims gegaan. We hebben daar de gondel naar Plaun genomen, daarna de gondel naar Nagens via Scansinas.

Nagens

null

Nagens. Ook hier zie je dat de pistes erg rustig zijn. Op de achtergrond zie je de stoeltjeslift Mutta Rodunda en verderop de lift van Plaun naar Crap Sogn Gion.

null

Bergstation Plaun

null

Gewoon mooi(bergstation Plaun)

null

Crap Sogn Gion. Snowpark

null

Crap Sogn Gion. Uitzicht en pistes richting Laax, Flims zie je verderop ook liggen.

null

Lift naar La Siala.Heel rustig ook hier weer.

null

Bergstations van Scansinas, Nagens en Grauberg gezien vanuit de 6 persoonsstoeltjeslift van Crap Sogn Gion terug naar Plaun.

null

Tipitent(Plaun)

null

Vanaf Plaun hebben we weer de gondel naar Flims genomen.
Beneden was het gezellig druk.

Morgen of overmorgen komt het volgende deel.

Getver! Ik zag wat typfoutjes staan maar ik kan het bericht niet meer bewerken.

Leuke foto’s. Wij zijn een paar jaar geleden twee weken in Laax geweest. Superskigebied met mooie afdalingen. Nu ik deze foto’s zie, krijg ik een beetje heimwee.

Vrijdag 21 februari

Helaas was het weer niet zo mooi vandaag. Bewolkt en af en toe regen. Daarom zijn we maar een stukje gaan rijden in de omgeving. We zijn van Ilanz via Laax naar Falera gereden en hebben daar even rondgekeken. Daarna verder gereden naar Flims, Trin, Reichenau, Bonaduz en toen terug naar Ilanz via Versam en Valendaz. De terugweg is erg mooi omdat je steeds vlak langs de Ruinaulta(Rheinslucht) rijdt. Er zijn langs die weg ook diverse uitkijkpunten.

Uitzicht bij Falera. Je ziet op de achtergrond het skigebied van Obersaxen.

null

Bij Flims
Inclusief sneeuwkettingen en sneeuwschuiver. Ik ben benieuwd of die ook nog echt gebruikt wordt.

null

Bij Trin
Mijn favoriete stukje Bergsturz

null

Uitkijkpunt op de terugweg langs de Ruinaulta

null

De Rhätische Bahn die in een tunnel verdwijnt

null

Een ander uitzichtspunt. Hier hebben we iemand gespot die op een Alpenhorn speelde. We hoorden de muziek en zijn net zo lang met de verrekijker bezig geweest tot we 'm zagen. Het geluid draagt heel ver en klonk echt mooi. Goede akoestiek daar boven die Rheinslucht!

null

Zaterdag 22februari

Vandaag was de Cassonslift gesloten dus daar konden we niet naar toe. In het skigebied is het in het weekend ook wel een stuk drukker. Toen we er 's morgens langs reden, was er in de parkeergarages nog wel plek maar toen we aan het eind van de middag langskwamen, waren ze vol. Als je dan toch niet kan skiën heb je er niets te zoeken.
We gingen dus maar wandelen. Weer vanuit Trin. De bedoeling was om naar het uitzichtsplatform Il Spir bij Conn te gaan en nu niet verkeerd te lopen.

Gewoon mooi

null

Lief! een lammetje

null

En zelfs de lammetjes hebben een mooi uitzicht op Crap Sogn Gion

null

Uitzichtsplatform Il Spir

null

Je moet geen hoogtevrees hebben hier

null

Overzichtsfoto Ruinaulta

null

Lekker genieten van een kopje espresso. In het zonnetje op een ligbed met zacht schapenvachtje.

null

De Flimserstein(op de terugweg)

null

Morgen onder andere een stukje over de Cassonsgrat.

wauw, ziet er mooi uit!

Certified ski-boy, glijbewijs

Hoezo kun je niet vermaken als je niet skiet !!! Buiten het skiën zijn er altijd leuken dingen te doen in de omgeving als je er maar op uit trekt. Natuurlijk kom ik je voor het skiën. Maar je geeft mooi weer dat er meer is dan skiën.

Ben benieuwd naar het volgende deel

May the ski force be with you !!

Mooi! Lijkt me toch raar om al die pistes te zien en er niet op te kunnen :o

Gang is alles

@Jesper Dat is het ook! Je moet echt een soort knop omzetten. Dan lukt het wel om alsnog te genieten van al het moois om je heen.

@joepiedepoepie gelukkig is dat gelukt :D

Gang is alles

Zondag 23 februari

Vandaag was het mooi weer maar we hebben de AlpenArena bewust even links laten liggen omdat het morgen vast een stuk rustiger zal zijn.
We zijn een stukje gaan rijden richting de Oberalppas bij Disentis. Die is in de winter gesloten dus je kunt daar niet verder.
Vlak voor het dorp Trun hebben we de afslag naar Obersaxen genomen. Dat is een heel leuk bergweggetje. Het dorp Obersaxen vond ik ook erg gemütlich. Omdat het wat hoger op de berg ligt, heb je er ook een mooi uitzicht. Het dorp en het skigebied waren erg rustig, zelfs op deze zonnige zondag!
Ik zou hier ook best wel eens willen gaan skiën.

Obersaxen(richting Ilanz)

null

Obersaxen(richting Disentis)

null

Vanaf de parkeerplaats van het dalstation in Obersaxen(Meierhof)

null

Skigebied Breil(Brigels)/ Andiast gezien vanuit Obersaxen

null

We zijn weer terug naar beneden gereden en verder gegaan, richting Disentis.
Bij het dorpje Sumvitg zagen we een leuk weggetje naar boven gaan en waren nieuwschierig waar dat naar toe zou leiden. Zo kwamen we in Sogn Benedetg(Sankt Benedikt). Daar stond een kapel(eigendom van het klooster in Disentis) die in 1984 verwoest is door een lawine. Peter Zumthor(Zwitserse architect die o.a. ook de Thermen in Vals heeft ontworpen) heeft er een nieuwe gebouwd(maar dat vind ik een lelijk ding). Er heerste daar een serene rust en het uitzicht was prachtig.

Overblijfselen van de oude kapel van Sogn Benedetg

null

Uitzicht bij Sogn Benedetg

null

Uitzicht richting Disentis

null

Kerk van Sumvitg

null

Het dorpje Surrein aan de overkant van Sogn Benedetg

null

Van Disentis zelf heb ik geen foto’s gemaakt. Ik vond het niet een erg charmant dorp. Het klooster is wel bijzonder.

Maandag 24 februari

Vandaag zijn we het skigebied van Flims Laax Falera weer ingetrokken. We hebben de auto geparkeerd in de garage van Flims en zijn weer richting de Cassonsgrat gegaan. Dit keer hadden we geluk want de Cassonslift was open.

Bergstation Cassonslift

null

Uitzicht vanaf het terras van het bergrestaurant

null

Cassonslift

null

Bergstation Cassonslift

null

Uitzicht richting Grauberg en Nagens. Op de achtergrond Crap sogn Gion en Crap Masegn.
Rechtsonderin liggen de skiroutes. Op de pistekaart zijn die in het geel aangegeven.

null

Ingezoomd op een paraglider en bergstation van La Siala

null

Vanuit de lift

null

Bergstation Naraus

null

Flims vanuit de Foppalift

null

Vanuit Flims hebben we de gondel naar Plaun genomen en daarna de 6 persoonsstoeltjeslift naar Crap Sogn Gion. Dit is eigenlijk de drukste plek in het hele skigebied.

null

We hebben de 4 persoons stoeltjeslift van Crap Sogn Gion naar Curnius genomen en weer terug. Dit was een vrij druk bezette lift. Dat komt waarschijnlijk omdat die een freestyle piste bedient.

null

Je hebt vanuit de Curniuslift ook een goed zicht op de Half Pipe

null

De Rock Bar(Crap Sogn Gion) met daar achter het bergstation van de Curniuslift

null

Van Crap Sogn Gion richting Crap Masegn. Je ziet verder een aantal sleepliften die de snowparken bedienen. Links van Crap Masegn, zie je de 6 persoons stoeltjeslift die van Treis Palas komt en rechts zie je het bergstation Crest la Siala, die komt vanaf Alp Dado(6 persoons stoeltjeslift).

null

Ingezoomd op het bergstation Nagens. De andere is de 6 persoons stoeltjeslift naar Mutta Rodunda.

null

We zijn weer via Plaun terug gegaan naar Flims waar de auto geduldig op ons stond te wachten.

Morgen of overmorgen komt er een stukje over Crap Masegn en Vorab.

Leuk om te lezen @joepiedepoepie en bedankt nog voor het uitgebreide verslag (beter laat dan nooit)!

Wat ik me afvraag: Gedurende de week ziet het skigebied er niet druk uit. Klopt dit?

Je logeerde dus niet in één van de dorpen Flims/Laax/Falera?
Die Cassonslift ziet er wel heel erg verouderd uit, klopt dat? En hoe zijn de rest van de liften?
En vaak rare namen (Crap Soign Gion en dergelijke. Is dit al Rheto-Romaans / Graubünden?

Mooie foto’s!

Mr. Slow

@Quick
-Door de weeks is het héél er rustig. Je hebt de pistes zowat voor jezelf. De drukste plek is rond Crap Sogn Gion maar zoals je op de foto’s ziet, valt dat ook wel mee. In het weekend is het wel wat drukker maar ook niet echt overdreven. Het gebied is heel uitgestrekt en weids. Er liggen ook geen 10 pistes naast elkaar op dezelfde helling(met de bijbehorende hoeveelheid liften)zoals je in sommige andere skigebieden wel eens ziet. Toch kun je vrij vlot van de ene naar de andere kant van het gebied komen. (Laax ligt wel het meest centraal.)
-Ik logeerde in een klein gehucht net buiten Ilanz, zo’n 8 km rijden van Laax. Voor ons zijn de dorpen Flims, Laax en Falera te duur. Flims is wel een aardig wat groter dorp(deels modern, deels authentiek), Falera is een authentiek, wat kleiner dorp en ligt heel mooi op de berg dus daar heb je een prachtig uitzicht op de bergwereld om je heen. van Laax vond ik alleen Laax Dorf wel aardig. De andere dorpsdelen vond ik ronduit lelijk maar Laax Murschetg(waar ook de dalstations en het Rockresort zijn,) heeft wel een relaxte sfeer.
-De Cassonslift is gebouwd in 1956 en deels gerenoveerd half jaren '70, dus die is inderdaad heel oud maar ik vind ik wel wat hebben. Het uitzicht daar boven is echt fenomenaal! In het echt nog véél mooier als op de foto’s te zien is. Als je de gele skiroutes wil skiën, moet je alleen wel vanaf het restaurant nog een steil stukje naar boven klimmen.( Helaas heb ik dat niet kunnen doen i.v.m. mijn gebroken pols.)
In het hele gebied is het liftenaanbod gemengd. Er zijn oude langzame liften en moderne snelle. Dat geldt voor de stoeltjesliften, gondels en kabelbanen. Er zijn ook nog een paar sleepliften maar die zijn vooral gesitueerd rond de snowparcs en bij de oefenweides. Verder zijn er alleen nog twee sleepliften op de Vorabgletscher(daar komt morgen nog een foto van).
-In heel Graubünden wordt Reto Romaans gesproken en geschreven maar hier zijn ook weer 5 verschillende dialecten in. In dit deel wordt het Surselvisch dialect gesproken. Iedereen spreekt daarnaast ook Duits.

Het is nu al laat dus het stukje over Crap Masegn en Vorab komt waarschijnlijk morgen aan de beurt.

Mooie plaatjes weer!

Gang is alles

@joepiedepoepie bedankt voor het uitgebreide antwoord!

Mr. Slow

Balen dat je daar je pols hebt gebroken, en dat dan nog helemaal op het begin van je vakantie zeg!
Aan de andere kant ben je nu wel op plaatsen geweest waar je normaal gezien niet zou komen:p
Waren er mensen mee die niet aan wintersport deden? Dat is dan wel geluk hebben, want alleen gaan wandelen enz. is ook niet altijd even leuk.
Prachtig stukje landschap die Ruinaulta:o Mooie foto’s!
Wat me trouwens verwondert is dat je als voetganger daar in zo veel (stoeltjes)liften mag!

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

@Snowjan
-Dat breken van die pols is zeker balen. Het gaat nu al wel beter maar nog niet goed genoeg.
-Dat je op andere plaatsen komt dan normaal met een skivakantie is inderdaad wel weer leuk.
Normaal gesproken plan ik 1 dag per week iets anders tussen het skiën door. In het oorspronkelijke plan was het ook al de bedoeling om de wandeling naar het uitzichtsplatform in Conn te maken en we zouden een dagje naar de Thermen in Vals gaan. Dit laatste kon nu niet doorgaan i.v.m. de wond+hechtingen van de operatie.
-Eigenlijk ben ik de enige die echt fanatiek skiër is en heb ook heel veel jaren alleen geskied. De rest houdt meer van zomervakanties. 's Zomers gaan we altijd met zijn zessen en dan ben ik de underdog. In de winter gaan we met z’n tweeën(de rest wil dan écht niet mee want het is te koud) en dat is dan ook een beetje mijn vakantie(Ik zoek het skigebied uit, de accomodatie, etc).
-Die Ruinaulta is echt heel bijzonder(wordt ook wel “The Swiss Canyon” genoemd). Ik denk alleen dat het nog mooier is als er veel sneeuw zou liggen of als je er in de zomer komt als alles mooi groen is.
Het lijkt me ook wel leuk om er eens met de trein langs te rijden.
In de AlpenArena FLF mag je in de winter als voetganger in 9 of 10 liften(er zijn 28 liften inclusief de slepertjes) en zo kun je eigenlijk bijna op alle belangrijke punten in het gebied komen.

@joepiedepoepie Toch een geluk dat je dan net bij dat skigebied zat waar je ook als voetganger met veel liften omhoog kan!:) Of was dat al een beetje gepland voor je medereizigers?:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Dinsdag 25 februari

Vandaag zijn we naar Laax Murschetg gereden. Daar is een parkeergarage en zijn de Dalstations van de Kabinebaan die direct naar Crap Sogn Gion gaat en de gondel die via Larnags naar Curnius gaat. Je kunt bij Curnius nog de 4 persoonsstoeltjeslift nemen, dan kom je ook uit bij Crap Sogn Gion. De Kabinebaan doet er iets minder dan 10 minuten over om boven te komen. Via de andere liiften ben je uiteraard wat langer onderweg.
Wij hebben gekozen voor de directe verbinding naar Crap Sogn Gion omdat we vandaag naar Crap Masegn en Vorab wilden. Bij Crap Sogn Gion kan je gelijk overstappen op de kabinebaan naar Crap Masegn.

De gondel naar Curnius en dalpiste naar Laax gezien vanuit de grote Kabinebaan van Laax naar Crap Sogn Gion. De foto’s zijn een beetje donker maar dat komt omdat ze door de getinte en bekraste ramen van de kabine zijn genomen.

null

Tegenligger!

null

Weer een tegenligger!(maar nu de kabinebaan van Crap Masegn)

null

Uitzicht vanaf Crap Masegn richting Crap Sogn Gion. Je ziet rechts de 6 persoons stoeltjes lift die vanaf Treis Palas komt. Verder kun je zien dat de pistes en wandelpaden duidelijk aangegeven worden op de rode borden. Deze borden vind je overal in het gebied terug. Ze geven de nummers van de pistes aan en de namen van de liften waar ze naar toe leiden. De pistes zijn ook vandaag weer erg rustig.

null

Uitzicht vanaf Crap Masegn richting Ruschein/Ladir. Er is wel een dalafdaling naar toe maar er gaat geen lift het skigebied in vanuit deze dorpen.

null

Nog een keer het uitzicht vanaf Crap Masegn

null

Nu gaan we van Crap Masegn naar Fuorcla met een 6 persoonsgondel en daarna van Fuorcla naar Vorab met dezelfde gondel. Fuorcla is een soort middenstation waar je in en uit kunt stappen maar je kan dus ook blijven zitten. De ramen van deze gondels zijn erg bekrast. Ik vond de in-/uitstap van deze gondeltjes vrij hoog(kan lasting zijn voor kinderen en kleine mensjes zoals ik).

Uitzicht vanuit de gondel naar Fuorcla

null

Nog een! Zo mooi stil

null

Rustige pistes rond 11 uur in de ochtend

null

Midden in het hoogseizoen!

null

De 2 sleepliften met bij behorende pistes op de Vorab gletscher

null

Uitzicht vanaf Vorab richting Crap Masegn(het is helaas vandaag een beetje heiig).

null

Bergstation Vorab

null

Vorab gondelbaan. Net naast de eerste liftpaal zie je in de verte het bergstation va Crap Masegn

null

Uitzicht vanuit de Fuorcla gondelbaan richting Vorab

null

Vorab/Fuorcla gondel

null

We zijn met dezelfde lift weer terug gegaan naar Crap Masegn. Het was zo’n beetje etenstijd en we hadden trek. We hebben heerlijk gegeten bij “Das Elephant”. Niet echt goedkoop maar wel echt heel erg lekker en natuurlijk met een van de mooiste uitzichten van het gebied.

Het restaurant ligt direct onder het bergstation van Crap Masegn.

null

Heerlijk! Een kalfsschnitzel met aardappelsalade en Gamba’s met bieslooksaus en tagliatelle

null

Lekker eten met een prachtig uitzicht vanaf Crap Masegn

null

We wilden ook nog even naar Falera. We waren er eerder al eens met de auto geweest maar nu wilden we met de liften. Vanaf Crap Masegn hebben we de lift naar Curnius genomen en daar kun je overstappen op de 4 persoons stoeltjeslift naar Falera.

Curnius.Beneden zie je rechts een restaurant en links het bergstation van de Laax-Curnius gondel, daar vlak achter(maar dat kan je niet goed zien) ligt het bergstation van de lift vanuit Falera. Onder de de lift waar we in zitten ligt een skiroute.

null

Falera

null

Op de terugweg van Falera naar Curnius

null

Behalve een piste is er ook een rodelbaan richting Falera. De piste was alleen bij het dalstation papperig maar zag er verder nog goed uit evenals de rodelbaan

null

In de lift van Curnius terug naar Laax(foto is door het raam genomen). Ook hier zien de pistes naar het dal er nog goed uit en zelfs wat later op de middag is het er nog steeds niet druk.

null

Ondanks er niet geskied kon worden, toch erg genoten van deze mooie dag!

@SnowJan Ik heb met die voetgangersliften eigenlijk helemaal geen rekening gehouden. Ik kijk wel altijd of er genoeg winterwandelwegen in de buurt van een skigebied zijn. Tot voor een paar jaar wist ik niet eens dat er skigebieden waren waar je niet als voetganger in de liften mocht. Ik ging altijd naar Obergurgl/Hochgurgl en daar kan je ook van veel liften gebruik maken als voetganger. Door dit Forum ben ik er eigenlijk achter gekomen dat het dus best bijzonder is.

Erg leuk verslag! Laax staat zeker op de shortlist van volgend seizoen.

Woensdag 25 februari

Vandaag was het een beetje regenachtig dus zijn we een stukje gaan rijden.
Ik had eerst nog een laatste afspraak met de dokter in Laax Dorf, we zijn nog even bij een bouw-/hobbymarkt wezen kijken. Daarna zijn we naar het Safiental gereden omdat ik gewoon erg nieuwsgierig was naar dat dal. We wilden in eerste instantie helemaal tot aan het eind van het dal rijden en ook even naar Tenna gaan.Daar staat de eerste solarskilift ter wereld, dat wilde ik wel eens zien!
We zijn uiteindelijk iets voorbij het dorpje Safien omgedraaid want anders hadden we de sneeuwkettingen moeten omleggen en daar hadden we niet zo’n zin in. Dat was ook het geval voor het weggetje naar Tenna, dus dat hebben we maar overgeslagen. Het Safiental is een heel stil en smal dal,de wegen waren erg smal en bochtig. Sneeuwruimen hadden ze ook al een tijdje niet gedaan daar. In het dorpje Safien was één winkeltje, een kroeg en er stonden een paar huizen. We zijn even in dat winkeltje geweest en verwachtten bij binnenkomst dat er wel iemand zou zijn of in ieder geval zou komen. Dat gebeurde niet. Als je iets wilde kopen dan kon je het zelf pakken en dan moest je in een soort kasboek schrijven wat je had gepakt en wat het kostte. Het geld kon je dan in een doos met een gleuf(brievenbusachtig ding) doen. Zoiets had ik nog nooit mee gemaakt…wel gaaf! Moet je bij ons thuis in de buurt doen…is die winkel binnen 5 minuten leeg gejat!

Laax Dorf

null

Aan het begin van Het Safiental.
Hier was de weg nog schoon. We hebben verder niet veel foto’s genomen omdat het nogal donker weer was.

null

null

Terug bij ons huisje.Nog een keertje ingezoomd op Falera. Met rechts de oude Romaanse kerk(13e eeuw) en midden in het dorp de nieuwe kerk(gebouwd in 1903/1904).

null

Donderdag 27 februari en vrijdag 28 februari

Als alles gegaan was zoals ik me het had voorgesteld, was dit onze laatste skidag geweest en zouden we op vrijdag zonder overnachting naar huis rijden. Normaal gesproken rijden we altijd om de beurt maar nu kon ik helemaal niet rijden, ik had ook nog steeds veel last van de narcose en was daardoor erg slaperig. We hebben daarom maar een overnachting geboekt in Offenheim(Duitsland) en we zijn dus vandaag vertrokken zodat we wel gewoon op vrijdag thuis zouden zijn. Op zaterdag rijden en dan ook nog in het hoogseizoen doen we al jaren niet meer en dat bevalt ons prima. De reis verliep rustig, geen drukte en geen files.

Tja…dit ziet er dan heel anders uit ineens(Offenheim)

null

Leuke hobby! Allemaal konijntjes

null

Het overnachtingsadres. Lekker rustig…dat dan weer wel

null

Op vrijdag is het tweede deel van de terugreis ook rustig verlopen en we waren rond een uur of 4 in de middag weer thuis in (het o zo lelijke) Zuid-Holland.

Conclusie: Ondanks dat er best vaak negatief geschreven wordt over het skigebied AlpenArena Flims Laax Falera moet ik zeggen dat ik deze negativiteit niet kan onderschrijven. Ik vind het werkelijk een prachtig skigebied. De pistes zijn zelfs in het hoogseizoen heel er rustig. In het weekend is het iets drukker maar het stelt nog steeds niet veel voor. 's Morgens(zelfs rond 11 uur) kon je gewoon nog terecht in de parkeergarages van Flims en Laax. De pistes worden goed onderhouden en er is voor elk wat wils. Genoeg blauw, rood, zwart en zelfs een flink aanbod in skiroutes. Qua off piste leek er mij ook ruim genoeg te doen. Het skigebied is heel erg ruim en open, vooral in de hogere regionen. Overal had je mooie uitzichten op de bergen rondom. Je kon ook heel erg ver kijken. Voor de “Tussen de bomen liefhebbers” is er ook genoeg te doen in de lagere regionen van het gebied. Het uitzicht op de Cassonsgrat en op Crap Masegn waren mijn favorieten. Het skigebied is niet helemaal volgestouwd met liften en pistes(daar had ik het vorig jaar in de Silvretta Arena, vooral rond de IdAlp een beetje moeilijk mee).Toch kan je gemakkelijk door het hele skigebied heen.Het liftenaanbod is divers, er zijn moderne snelle liften maar ook oudere langzamere liften. De Cassonslift is uit 1956, ik vond het erg gaaf om ook eens in zo’n nostalgische kabelbaan te staan en als je dan op de terugweg nog een steenbok spot, kan gelijk je hele dag niet meer stuk! Men zegt vaak dat Zwitsers stug zijn. Hier heb ik gelukkig helemaal niets van gemerkt. De liftbediendes, kassamedewerkers, begrredders, de parkeergaragemedewerkers, etc,etc waren allemaal vriendelijk en behulpzaam. Ook wordt er heel vaak beweerd dat alles er duurder is dan in Oostenrijk of Frankrijk maar ik vind dat allemaal wel meevallen. In de supermarkt viel me wel op dat vlees, vleeswaren en vis extreem duur waren maar daarentegen was groente en fruit gewoon goedkoper dan in Nederland. Het was Februari en we hebben groene asperges gegeten en aardbeien…nou in Nederland is me dat in deze tijd veel te duur. Op de piste eten kan in verschillende prijsklasses. Op de pistekaart wordt met kleurtjes aangegeven of het easy, gemütlich of genussvoll is.Wat ik wel erg apart vond, was dat je overal in Flims parkeerautomaten had. Het leek Rotterdam wel. Alleen is het parkeren in Rotterdam 10 keer zo duur. Ook de prijs van de parkeergarages viel reuze mee. Als je in Flims, Laax of Falera zelf zit heb je daar natuurlijk geen last van. Of je zit dicht bij de pistes of dalliften en als je wat verder weg zit kan je met de gratis skibus mee. Die verbindt alle drie de dorpen met elkaar. Vanuit Ruschein en Ladir gaat er ook een bus naar het dalstation van Laax. Vanuit het skigebied is er een afdaling naar deze dorpen. Op de site en de App van Laax kan je elke dag zien welke pistes en liften open zijn en wat voor weer het wordt. Bij de dalliften heb je natuurlijk, zoals in elk skigebied, ook nog de grote borden waar je dit op kunt zien.

Ik hoop dat ik zo een beetje een beeld heb kunnen geven van dit skigebied. Waarschijnlijk ben ik ook nog wel dingen vergeten te melden. Als je nog iets over het gebied wil weten, kun je het altijd vragen.

Foutje! en ik ben te laat om te editten.

Deze foto hoort in plaats van de tweede konijntjesfoto te staan.
Het overnachtingsadres dus(rustiger dan slapen tussen de konijnen).

null

Bedankt voor het uitgebreide bericht. Erg jammer natuurlijk dat je je pols had gebroken. En dan al helemaal uitgerekend op de eerste dag, alhoewel dat ook op de laatste dag natuurlijk net zo ontzettend rot en vervelend zal zijn. Was je ongelukkig gevallen of hoe is het precies gekomen?

Had je daardoor ook de ‘hoofdattractie’ van het skigebied gemist? Ik dacht de Porsche-lift in je bericht tegen te komen. ;)

We zijn een stukje gaan rijden richting de Oberalppas bij Disentis. Die is in de winter gesloten dus je kunt daar niet verder.

joepiedepoepie op 9 mei 2014 03:20

Je had echter vanaf Disentis over de Lukmanierpass een dag naar het meer van Lugano of het Lago Maggiore kunnen rijden. Maar goed, in de Surselva is natuurlijk ook genoeg te zien.

In heel Graubünden wordt Reto Romaans gesproken en geschreven maar hier zijn ook weer 5 verschillende dialecten in. In dit deel wordt het Surselvisch dialect gesproken. Iedereen spreekt daarnaast ook Duits.

joepiedepoepie op 10 mei 2014 02:14

Veruit de meeste burgers zullen zelfs in die Reto Romaanse delen toch nog Duits als hoofdtaal hebben. Reto Romaans heeft slechts 0,7 % van de totale Zwitserse bevolking als hoofdtaal. Daar zijn die Reto Romaanse taalgebieden te groot voor.

Als je iets wilde kopen dan kon je het zelf pakken en dan moest je in een soort kasboek schrijven wat je had gepakt en wat het kostte. Het geld kon je dan in een doos met een gleuf(brievenbusachtig ding) doen.

joepiedepoepie op 14 mei 2014 00:47

Dat is in CH zeker geen uitzondering. :)

Men zegt vaak dat Zwitsers stug zijn. Hier heb ik gelukkig helemaal niets van gemerkt. De liftbediendes, kassamedewerkers, begrredders, de parkeergaragemedewerkers, etc,etc waren allemaal vriendelijk en behulpzaam.

joepiedepoepie op 14 mei 2014 00:47

Mee eens. Het is vaak de manier waarop je ze dient te benaderen. En wie dat goed doet krijgt er veel voor terug.

Ook wordt er heel vaak beweerd dat alles er duurder is dan in Oostenrijk of Frankrijk maar ik vind dat allemaal wel meevallen.

joepiedepoepie op 14 mei 2014 00:47

Daarvoor zat je in de verkeerde regio. Hoewel genoeg producten overal dezelfde prijs hebben zijn er ook best nog de nodige verschillen. Graubünden, en zeker de regio Surselva, valt inderdaad qua prijzen mee.

maar daarentegen was groente en fruit gewoon goedkoper dan in Nederland. Het was Februari en we hebben groene asperges gegeten en aardbeien…nou in Nederland is me dat in deze tijd veel te duur.

joepiedepoepie op 14 mei 2014 00:47

Nu is groete en fruit in Nederland ook wel erg duur. In Duitsland krijg je aardbeien en asperges zelfs tegen een nog goedkopere prijs.

Door jouw ellende een heel andere kijk op een van mijn favoriete gebieden!
Nog een aanvulling: de pistes zijn afwisselend en je hebt ze van relatief eenvoudig tot wat uitdagender. Wil je het gebied echt genieten dan moet je wel rode pistes af kunnen komen, de een wat lichter rood dan de andere.

En nu ophouden over dit gebied, want anders is het binnenkort niet meer zo rustig! :)

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Frans
Ik ben gewoon erg ongelukkig terecht gekomen. Echt op zo’n plek waar zelfs een beginner niet kan vallen! Ongelofelijk maar waar!
Al maanden had ik me zitten verheugen op die Lavadinaslift. Ik wilde ook wel eens in zo’n Porschestoel zitten. Helaas kan je er als voetganger niet in en je kan er te voet niet eens in de buurt komen. Vanaf Crap Masegn hoopte ik ’ m te kunnen spotten maar dat is ook niet gelukt.
Wat me opviel, was dat alle tekst op uithangborden, verkeersborden, plaatsnaamborden en zo in het Reto Romaans waren maar de mensen spraken inderdaad Duits. Ze hebben daar wel wat meer moeite met omschakelen naar HochDeutsch als bijvoorbeeld in het Samnauntal.

Bedankt voor je geïnteresseerde
reactie, jij bent ook een échte Zwitserlandliefhebber, toch?

@ Frank
Ik hoop in positieve zin. Wat je kijk betreft.
En…ik ben in het restaurant op Crap Masegn gaan eten omdat jij me dat ergens op dit forum had aanbevolen. Inderdaad niet echt goedkoop maar überlecker! Nog bedankt daarvoor!
Als je het hele skigebied door wil, moet je zeker een rode piste goed aankunnen, daar heb je gelijk in. Maar ik zag bij Flims wel mogelijkheden voor beginners. Bij Vorab ook want je kunt dan terug met de lift naar het dal.
Nu snap ik eindelijk waarom er zo weinig mensen positief over dit gebied schrijven! Ze willen het voor zichzelf houden.:-). Ze hebben gelijk!

Ik ben gewoon erg ongelukkig terecht gekomen. Echt op zo’n plek waar zelfs een beginner niet kan vallen! Ongelofelijk maar waar!

joepiedepoepie op 14 mei 2014 14:27

Auwah. :( Dat maakt het eigenlijk des te vervelender. Persoonlijk zou ik me in zo’n geval helemaal kapot geërgerd hebben. Gelukkig hebben ze je in Chur zo te lezen goed verzorgd.

Al maanden had ik me zitten verheugen op die Lavadinaslift. Ik wilde ook wel eens in zo’n Porschestoel zitten. Helaas kan je er als voetganger niet in en je kan er te voet niet eens in de buurt komen. Vanaf Crap Masegn hoopte ik ’ m te kunnen spotten maar dat is ook niet gelukt.

joepiedepoepie op 14 mei 2014 14:27

Je hebt één troost: Ook in Andermatt en Bad Ragaz zal binnenkort zo’n Porsche-lift gebouwd worden. Officieel gezien zijn het ook de snelste stoeltjesliften in de Alpen. Maar goed, ook Laax is denk ik best een herhaling voor je waard. :)

Wat me opviel, was dat alle tekst op uithangborden, verkeersborden, plaatsnaamborden en zo in het Reto Romaans waren

joepiedepoepie op 14 mei 2014 14:27

Ja dat klopt, waarbij plaatsnamen dan wel weer eerst in het Duits en dan in het Reto Romaans op de borden verschijnen, zoals Disentis/Mustér.

Ze hebben daar wel wat meer moeite met omschakelen naar HochDeutsch als bijvoorbeeld in het Samnauntal.

joepiedepoepie op 14 mei 2014 14:27

Precies, in Samnaun spreekt men ook geen Zwitserduits meer. Daar wordt inmiddels "Tiroler Dialekt" gesproken.

jij bent ook een échte Zwitserlandliefhebber, toch?

joepiedepoepie op 14 mei 2014 14:27

Dat klopt. :) Na jarenlange vakanties in alle Alpenlanden, m.u.v. Slovenië, heb ik een voorliefde voor Zwitserland opgebouwd. Het land ken ik dan ook bijna helemaal (Oostenrijk overigens m.u.v. regio Wenen ook) en heb er zelfs wat kenissen opgebouwd. Alleen het westelijke gedeelte tegen de Franse grens rondom Delémont, Neuchâtel en Yverdon-les-Bains ken ik nog niet, maar daar maak ik wellicht aankomende zomer verandering in. Dus mocht je nog eens wat willen weten, stel gerust een vraag. ;)

@joepiedepoepie Klopt dit kaartje nog?
https://www.wintersport.nl/skigebieden/alpenarena/kaarten…

Zo ja, is het zo dat vanaf Cassons enkel skiroutes lopen (zijn deze lastig voorzover je weet)?

En welk dorp zou je aanbevelen om 's ochtends zo snel mogelijk het gebied in te komen (Crap Sogn Gion) en een leuke dalafdaling?

Mr. Slow

Plaats een reactie