Alpenarena Flims-Laax-Falera 13-2-14 t/m 28-2 14

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flims - Laax - Falera

@Quick
-Volgens mij klopt het kaartje wel(aleen dat"NEU" staat er niet meer bij). Op http://www.Laax.com heb je ook een interactieve kaart.
-Vanaf de Cassonsgrat lopen inderdaad alleen maar skiroutes. Denk aan categorie zwart.Vanaf het restaurant moet je ook eerst nog een steil stukje omhoog klimmen. Bij Vorab, La Siala, Nagens, Scancinas ook zwart. Crap Masegn:rood-zwart , bij Crap Sogn Gion:rood. (Dit weet ik van Morris de weerman van Wepowder.)
-Als je snel midden in het gebied wil zitten zou ik kiezen voor Laax Murschetg.

  • De dalafdalingen naar Laax Murschetg zijn rood en er is ook een zwarte. Ik lees in je profiel dat je een Pro bent, dus dat lijkt me dan geen probleem.

@Quick
Ik vind de dalafdaling naar Flims altijd heel mooi. Mooi tussen de bomen, afwisselend en niet te flauw, rood. Maar ook wel weer zo dat je aan het einde van de dag met verzuurde benen ook nog veilig beneden komt. Het einde loopt uit op een vlak blauw stuk naar het dalstation.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Frank @joepiedepoepie bedankt voor de goede en uitgebreide informatie! Nog tips voor een chalet/appt voor 4pers?

Mr. Slow

hoihoi Joepie de…
Wij vertrekken volgende week (20-02-2015) voor de ZESDE keer naar …
(klein gehucht vlakbij Ilanz, ong. 8 km rijden-)
Super-uitgerust vakantieverblijf, elke dag met de auto ergens heen
om te ‘Winterwandern’ en echt waar:
Èlk jaar doen we weer nieuwe ontdekkingen!
Fervente skiërs geweest, jarenlang maar door 'n auto-ongeluk
een kwetsbare knie opgelopen, daar gaan we niets mee riskeren dus…
Winterwandelen!
Fantastisch, geen hectiek meer en wèl genieten van de
gewèldige uitzichten van de Alpenarena
en de vele andere gebieden op minder dan 'n half uur rijden.
Heb alles van je gelezen en het was een feest van herkenning,
bedankt!

Maar… je hebt daar een heleboel nog NIET gedaan…
Je moet echt terug!

Groeten HJ BoZ NL
(Als jij mij jouw verblijf vertelt, krijg jij 't mijne ;-)

Wij gaan, omdat we inderdaad nog laaaang niet alles gezien en gedaan hebben, dit jaar weer terug! We gaan van 17_2 t/m 27_2. Wij zitten in een klein agezellig ppartementje in Castrisch.
Als je nog tips hebt, hoor ik ze heel graag!

@huubjurgers @joepiedepoepie wij hebben afgelopen kerstvakantie in Val Lumnezia (ook iets voorbij Ilanz) inderdaad ook prachtige winterwandelingen gemaakt, als afwisseling voor het skiën. Ook in de zomer zijn we de afgelopen jaren steeds daar geweest (in Morissen om precies te zijn, in winter zijn we in Vella). En je blijft inderdaad nieuwe dingen ontdekken.

Omdat het nog steeds niet goed gaat met mijn pols( ik moet binnenkort weer geopereerd worden) zullen we minder skiën en dit afwisselen met wandelen. Dus vandaar dat ook wandel tips welkom zijn!

Tot daar dan. Wij (m’n zoontje van 11) en ik zijn er ook van 21 t/m 27 feb, Berghaus Nagens. We hebben er veel zin in en de beelden nu zijn geweldig! Wel nog een vraag. Als het zonnetje niet schijnt waar kun je goed op de berg ergens binnen je eigen lunch oppeuzelen.

Wat tips voor ‘WINTERWANDERER’ rondom Ilanz/Alpenarena:
A:
Doe de PANORAMA-route vanuit VALS:
Omhoog met de lift en dan een schitterende ‘Winterwanderung’
naar de stuwdam bij Zevreila.
Als je daar overheen bent een lekkere hap/drankje bij het restaurant.
(even nagaan wanneer het gesloten is)
Je kunt terug naar Vals via een (mooie) ‘Wanderweg’ maar ook ‘rodelend’
en -als je de tijd goed uitkient- met 'n busje.
Je kunt een combi-ticket nemen dat na een fijne ‘Wanderdag’
toegang geeft tot de ‘Thermen’ van Vals (aanrader!)
B:
Een andere mooie wandeling is te maken vanuit Breil/Brigels:
Bij de lift van Breil/Brigels parkeren en dan door het dal wandelend
naar het dalstation vd skilift Alp Dado, daar met de skilift omhoog
en dan wandelend bovenlangs terug naar Breil/Brigels.
C (1-2-3)
Derde wandelgebied is vanuit Obersaxen:
Verschillende geweldig mooie winterwandelingen te maken.
(meer info volgt)
Zorg dat je de kaarten van de verschillende skigebieden hebt;
daarop worden ook de ‘Winterwanderungen’ aangegeven.

Al eerder is de dagkaart van CHF 30,00 voor de Alpenarena genoemd:
Wij ‘doen’ dat elk jaar weer en ‘zoeven’ dan door het hele gebied:
Winterwandelen op +2500m:
Waanzinnig mooi!

Ik kan nu effe niet bij de kaarten, zal later nog wat toevoegen.
Ben bereikbaar onder:
huleopreis@gmail.com

@huubjurgers Alvast bedankt! Ik neem de tips in ieder geval mee. Btw…Die thermen in Vals wilde ik vorig jaar bezoeken maar dat ging helaas niet door omdat ik zo nodig mijn pols moest breken. Dit jaar wilde ik er heen gaan en was even gaan kijken op hun site. Is de entree prijs verdubbeld ten opzichte van vorig jaar! Van CHF 40,- naar CHF 80,- p.p. Dat word me toch echt te gortig, hoe graag ik er ook naar toe wil! Ik denk dat we nu maar naar de Tamina Thermen in Bad Ragaz gaan.

In Vals is er een hoop gedoe omtrent de Termen. De eigendom is verwisseld en het concept is nu dat het iets echt exclusiefs moet wezen. Kennelijk heeft men het idee dat het verdubbelen van de prijs daaraan bijdraagt. En ik las zelfs dat ze het hele dorp een superexclusief imago willeen aanmeten. Ik wens ze veel succes. Met een mooi termaalbad alleen kom je er niet en hoewel je er prachtig kan wandelen is het m.i. niet bijzonder genoeg om er van uit te gaan dat de mensen er in drommen op af komen om er veel te veel geld uit te geven. Dat gezegd hebbende: de panoramawandeling naar Zervreila (de stuwdam) is in de zomer in ieder geval prachtig en het lijkt mij een hele belevenis om die in de winter een keer te doen. In Val Lumnezia kan ik je aanraden om van Vella naar Lumbrein te wandelen via Davos Munts. Met de bus kan je dan weer terug. Je kan ook in Vella met de stoeltjeslift naar Triel gaan (mooi nieuw restaurant) en dan bovenlangs naar Lumbrein lopen. De VVV in Vella heeft een kaartje waar winterwandelroutes op zijn ingetekend. kan je ook downloaden via http://www.surselva.info (dat is sowieso de site die je moet hebben om te kijken voor Obersaxen, Val Lumnezia en Brigels/Andiast).

@joepert En dan te bedenken dat ik het vorig jaar al aan de prijs vond! Je kwam er toen ook al niet in zonder reservering. Exclusief was/leek het me eigenlijk al. Zonde dat het nu erg overdreven wordt.
Obersaxen staat sowieso al op mijn verlanglijstje, dus de wandeltip wordt ook opgeslagen! Die site ga ik ook eens goed bekijken.

Nou,nou…die Stoffel is me er eentje, zeg!

Tja… (over Vals en de ambities) Dat is allemaal zo ver van míjn wereld. Ze doen maar.
Vals op zich vind ik eigenlijk niet echt een aantrekkelijk dorp.
De Thermen zijn mooi maar intussen ook alweer wat jaartjes oud.
Niet echt spectaculair meer; de concurrentie staat niet stil.
We waren er 2 keer en hielden 't ‘achter de hand’ als ‘slecht weer-activiteit’.
Maar niet voor CHF 80,00; mooi niet, alternatieven genoeg.

Ik heb ondertussen de kaarten/pistenplannen.
(Zorg dat je die te pakken krijgt)

De wandelingen in Obersaxen:
1:
Starten vanuit MEIERHOF, omhoog met de lift tot Kartitscha
en dan de Winrerwanderung richting Friggahus:
Heel mooi. Met de bus (grotendeels) terug
(of wandelend…)
2:
Starten bij VALATA/SURCUOLM omhoog met de lift tot Cuolm Sura
en dan richting Morissen, Vella en eventueel nog verder .
Je kunt terug met de bus.

3:
Nog niet genoemd maar voorbij Chur ligt ook TSCHIERTSCHEN.
Het is wat ‘verder weg’ maar de moeite waard.
Vorig jaar hebben we ook daar gewandeld (eerst omhoog met de lift)

En dan tot slot de ‘besteding’ van de dagkaart á CHF 30,00:

Parkeren bij Talstation Flims, omhoog helemaal tot CRAP MASEGN
en dan die hooggelegen Winterwanderung naar CRAP SOGN GION
Kicken!
Dan terug met de lift naar CRAP MASEGN en met de lift via FUORCLA
naar VORAB (ook met de lift)
Geniet van het fantastische uitzicht daar.
Van daaruit kun je wandern naar NAGENS en vervolgens verder tot PLAUN.
Daar de lift nemen en wandelen (via NAGENS) tot GRAUBERG.
Daar weer de lift naar STARTGELS en dan weer wandelend
via RUNCAHÖHE (mach mal Pause ;-) naar het dalstation van FLIMS.
Je hebt er dan die CHF 30,00 wel ‘uitgehaald’!
Niet te laat starten, tegen 15.30 is het heerlijk bij Runcahöhe…

Veel wandelplezier!
huleopreis@gmail.com

Dank je wel @huubjurgers Die liftpas van de AlpenArena heb ik vorig jaar drie keer gebruikt en ook alle liften die je als voetganger mag gebruiken. Je kunt bijna overal komen waar de skiërs ook komen. Inderdaad fenomenale uitzichten!
Bedankt voor alle tips, die sla ik op en dan zien we wel hoe ver we komen.

Een wandeling door de Rheinschlucht (Ruinaulta) in de winter lijkt me trouwens ook bijzonder en ook heel goed te doen als het bewolkt weer is.

winterwandelen in Val Lumnezia:
http://www.surselva.info/val-lumnezia/winter-val-lumnezia/va…

Kaartje Val Lumnezia:
http://www.surselva.info/fileadmin/user_upload/customers/sur…

Winterwandelen Obersaxen
http://www.surselva.info/obersaxen-mundaun/winter/obersaxen-…

Kaartje Obersaxen:
http://www.surselva.info/fileadmin/user_upload/customers/sur…

En als klap op de vuurpijl: de interactieve kaart van heel Surselva, met ook talloze wintersportmogelijkheden erop (rechtsboven kan je bij “karten” kiezen voor Winter Schweiz):
edit: de link werkt niet. Ga in http://www.surselva.info naar “service” en klik in het menu dat dan openvouwt op “interaktive Karte”

Dankeschön! @joepert Volgens mij, kan ik de volgende 10 jaar wel terecht in de Surselva!

Sinds vrijdag 20 februari weer in Surselva/Alpenarena. Zaterdag 21e ‘verkenningstocht’ gemaakt naar THUSIS.
Veelbelovend maar nog erg ‘groen/bruin’ tgv ontbreken van sneeuw. Die kwam (gelukkig/ongelukkig) 's avonds:
Het ophalen van onze GR/NL vrienden van 't station in Chur (waren van Athene > Zürich gevlogen) verliep zonder problemen tot 't ritje omhoog > P… In z’n één toch boven geraakt zonder sneeuwkettingen, oef!
Zondag tegen de middag stopte het sneeuwen en was de weg weer probleemloos berijdbaar: Voor veel hoger gelegen dorpjes/gehuchten is er een uitstekende ‘Winterdienst’. ‘Als dat niet gedaan wordt sterven die nederzettingen uit’ zegt onze gastheer H… Naar Falera gereden, auto daar op de parking en met de shuttlebus naar Laax Murschetg. Linksom bij de Bergbahnen even naar boven en Winterwanderung 22 (omgedraaid): 5,5 km (uit de folder ‘Unterwegs im Schnee’ verkrijgbaar bij ‘VVV’) en vervolgens Winterwanderung 20 (ook omgedraaid) 3,1 km. De 22 hadden we ‘noch nie gemacht’: Heel mooi!
Maandag -'t weer valt alles mee: droog en aangename temperatuur naar Breil/Brigels. Vanaf de parking de mooie Winterwanderung naar 't dalstation van de Bergbahn Curtginet>Alp Dado gemaakt (elk jaar ‘vaste prik’!) daar omhoog en van daar uit bovenlangs (soms gedeeltelijk over de Schlittenweg) weer naar Breil/Brigels. Elk jaar verandert de ‘routing’! Leuk en formidabele uitzichten op de Alpenarena/Obersaxen: genoten! Vandaag (dinsdag) 't sneeuwt! Ruhetag? Wir werden sehen…
Grusse HUUB J

Weer thuis uit dit mooie gebied! We hebben heerlijke dagen gehad. Gewandeld, geskied, gebadderd in de Thermen, met de trein en de auto ritjes gemaakt. Natuurlijk ook wat gewinkeld en lekker gegeten. Jammer dat zo’n vakantie zo ontzettend kort duurt.

Plaats een reactie