Route

Dit onderwerp gaat over de bestemming Flims - Laax - Falera

Eind januari 2012 ga ik (weer) naar Flims. Ik heb de neiging om gewoon via Ulm te rijden met het risico op files bij ik meen de Pfaendnertunnel. Ik heb gehoord dat het ook een optie kan zijn om via basel en Zurich te rijden. Dat zou niet heel veel om zijn maar veel rustiger. Heeft iemand hier ervaring mee? Is de reistijd veel langer?

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Frank: Waar kom je uit Nederland vandaan? Normaal gesproken is de route via Basel of Schaffhausen altijd sneller (en korter) dan via Ulm en de Pfändertunnel. De Zwitserse snelwegen zijn prima in orde en je rijdt vlot van Basel via Zürich naar Chur. Vervolgens volg je de borden Disentis/Mustér en je komt vanzelf langs Flims.

@Frans Ik kom uit het oosten van Brabant en zit zo in Duitsland. Eerder reed ik wel via Ulm en was ik een kleine 8 uur onderweg, waarvan wel een uurtje file (buiten de vakanties). Volgens Michelin is de route via Ulm het kortste, mar met files ben je dat weer kwijt.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@ Frank: Ik kom zelf ook van origine uit het oosten van Brabant en dan is inderdaad Ulm het kortste. De tunnel bij Bregenz is buiten de spits heel goed te rijden. Zeker vanuit Duitsland. Na een drukke skidag heb je op de weg terug wel kans om aan half uur stil te staan voor de tunnel, omdat je in de avondspits terecht komt.
Maar drukte in de spits heb je ook bij Basel en Zürich. Het voordeel van deze route zit hem volgens mij vooral in het feit dat je het file-gevoelige stuk tussen Karlsruhe en Stuttgart/Ulm over kunt slaan.
Kies je voor Ulm dan zou ik adviseren om niet door de stad Ulm te rijden, wat de TomTom graag wil dat je doet, maar gewoon even de snelweg te blijven volgen. Is een paar kilometer meer, maar die haal je er zeker uit in het verschil van snelheid en comfort. Let trouwens ook even op tot waar de Vignette Korridor loopt. Dan heb je namelijk geen vignet voor Oostenrijk nodig, de TomTom houdt hier meestal ook geen rekening mee.

Eindhoven is de vertrekplaats hiero. Ik rijd altijd via Basel en Zurich naar Laax. Basel en Zurich vormen geen enkel probleem, ook niet in de spits. Je rijdt gewoon met 70-80 km/u langs en door de stad. Zoals Martijn hierboven schrijft, mijd je ook het filegevoelige stuk Karlsruhe-Stuttgart-Ulm. Daarentegen heb je op de A5 Karlsruhe-Basel wel wat wegwerkzaamheden waar je maar 60-80 mag rijden, maar ook daar rijdt het (ook in de spits) door. Verder vind ik Zurich-Chur altijd een heerlijke weg om te cruisen. Mooie uitzichten en het is nog maar een klein stukje naar 1 van m’n favoriete gebieden :)

@Martijnski: Volgens mij kan je zelfs met 100 km/h om Zürich heen cruisen door de nieuwe tunnels. Persoonlijk vind ik Basel-Zürich-Chur een bijzonder fijne en mooie route. De A3-A13 van Zürich naar Chur (en ook verder naar San Bernardino en Bellinzona) is erg mooi en heerlijk rustig.

De vele wegwerkzaamheden op de A5 tussen Karlsruhe en Basel kan je kinderlijk eenvoudig omzeilen door de Franse A35 te pakken die parallel aan de Duitse A5 loopt van Kandel via Strasbourg naar Basel. Als je via de Linksrheinische Autobahn (A61) naar het zuiden rijdt en je neemt bij Ludwigshafen de A65 richting Landau dan kan je bij afrit Kandel-Süd direct doorsteken naar de Franse A35. De A35 in Frankrijk is overigens geheel tolvrij en kan je vanuit Duitsland geheel volgen tot en met Basel.

@Frank: Je zou ook nog bij Schaffhausen de grens kunnen oversteken. Dan neem je bij Stuttgart de tamelijk rustige A81 naar Singen. Eenmaal bij Schaffhausen ga je de Zwitserse A4 op richting Zürich. Voor Zürich pak je dan de Zwitserse A53 naar Rapperswil-Jona. Vervolgens doorrijden richting Chur. Qua kilometers maakt dat niks uit in vergelijking met de route via Ulm.

Succes allemaal! ;)

route over Basel Zurich is verre weg het beste, 10 km voor voor Basel afslaan en over Rheinfelden rijden, dan heb je de drukte bij Basel niet en zit je direkt op de autobahn richting Zurich

@albert: De doorsteek via Rheinfelden (A98+A861) is inderdaad een zeer rustige (en mooie) route, alhoewel de snelwegen door Basel eigenlijk nooit voor problemen zorgen.

Als je toch over de Franse A35 rijdt dan is de route via Rheinfelden een klein beetje om.

Dank allemaal, het wordt beslist via Basel/Zurich, ik zie alleen nog wel of ik de Franse omleiding kies of niet.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

als je die route kiest let dan op de verkeers info vaak pak ik bij ludwigshafen de A65 en de A35 Franse kant deze is altijd rustiger en veel sneller te rijden dan de route hockenheim karlsruhe basel

Dank, Jaap. Ik ken de Duitse weg daar, ben meestal rond 8 uur bij Bruchsal (koffie!). Dan is het ook verder naar Basel nog rustig.

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

Weet iemand of de werkzaamheden rond Karlsruhe op de A5 een beetje klaar zijn inmiddels?

Nee, die zijn voorlopig nog niet weg. Wanneer je 's ochtends er op tijd bij bent kan je er zonder probleem langsrijden. Indien dat niet lukt kan je de Franse A35 nemen vanaf Kandel.

Zeker weten Frans? Kan je ook de Links-Rheinische pakken en dan ergens voor Karlsruhe de Rijn oversteken naar Frankrijk? Ze waren afgelopen januari daar al bezig, had gehoopt dat het inmiddels wel een keer klaar was.

Mr. Slow

http://www.anwb.nl/verkeer/buitenland/verkeersinformatie/dui…

Hier staat dat tot eind november de werkzaamheden aan de A5 bezig zijn.

Mr. Slow

Nu dit oude item toch nog eens de kop op steekt: in 2012 ben ik na alle adviezen via Basel gereden, heerlijk rustig en daardoor vlot. De volgende keer doe ik dat weer en niet meer via Bregenz.

De A5 is/was al jaren een bouwput. Echt vertraging leverde dat toen echter niet op (wat scheelt het op de gehele reistijd nu helemaal of je een stuk 80 of 100 kunt in plaats van 140 of 150).

2024 Met kleinkinderen, weer gebonden aan het hoogseizoen €€€

@Quick: Je moest eens weten hoe ‘snel’ Duitsers zijn met wegwerkzaamheden. Iets wat in Nederland binnen een jaar klaar is duurt in Duitsland zomaar 3-4 jaar, zonder extra vertragingen, want die komen er meestal ook nog wel bij. Je hebt gelukkig gelijk dat de wegwerkzaamheden op de A5 eind november weg moeten zijn. Volgens de actuele informatie op 3 december 2013. Ik rij regelmatig over de A5 en ben het zo langzaam ook ontzettend beu geworden.
@Frank: De files bij Bregenz behoren volledig tot de verleden tijd, aangezien de Pfändertunnel sinds deze zomer geheel klaar is en er 2x2 rijstroken ter beschikking staan. Elke omweg is daardoor overbodig geworden. In Oostenrijk wordt door de wegbeheerder flink geïnvesteerd om alle belangrijke corridors uit te bouwen.

Plaats een reactie