Sella Ronda voor gematigde skiërs

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Is de Sella Ronda te skieën door gematigde skiërs?
Hiermee bedoel ik dan vooral blauwe piste skiërs?
Er kan al eens rood tussen zitten maar niet overwegend?

De Sella Ronde kan je twee richtingen op doen. Mét en tegen de klok. Ik heb hem diverse malen gedaan. Beide richtingen. Het is niet een supermoeilijke tocht. Veel hangt ook af van het lef van de gematigde skier. Ook belangrijk: het ene rood is niet het andere rood.

Maar ik heb de kaart er even bijgepakt en gekeken.
Ga je tegen de klok in dan zit er vanaf de Dantercepies (bij de Grödner Joch) tot Plan de Gralba een behoorlijk rood stuk. Het stuk tussen Plan de Gralba tot Passo Campolongo is ondanks veel rood toch vrij eenvoudig vind ik zelf. Hier en daar misschien (voor een gematigde skier) een klein pittig stukje tussendoor, maar goed te doen lijkt mij.
Bij Passo Campolongo kan je afbuigen en via Pralongia gaan, dan mis je de rode Boe piste. Vind ik zelf altijd een vervelend ding aan het eind van de dag.

Ga je met de klok mee en je vertrekt uit Alta Badia dan is het eerste vervelende stuk (echt vervelend) boven bij Arabba (Porta Vescovo) Het is een rode afdaling en alleen het allereerste stuk is moeilijk (druk, buckels). Heb je dat eenmaal gehad dan kan je tot Plan de Gralba redelijk relaxed skien (ondanks het feit dat er toch rood op de kaart staat). Van Plan de Gralba tot Wolkenstein is wel iets moeilijker. Dan ga je met de liften naar de Grodner Joch en vandaar heb je een heel relaxte piste tot Colfosco.

Samengevat: ik denk dat het redelijk te doen is voor een gematigde skier. Ik zou dan wel met de klok mee skien (de oranje pijlen volgen). Verstandig is ook om goed op tijd te vertrekken, dan hoef je je geen zorgen te maken om de laatste lift.
Bijkomend voordeel: de pistes worden werkelijk super geprepareerd. Dus een moeilijkere piste wordt zodoende toch een stuk makkelijker. Ik durf zelfs te zeggen dat een matige skier in de Dolomieten verbaasd over zichzelf zal staan en zelfs na een paar dagen een zwarte wil proberen. Doe dit dan wel smorgens uiteraard.

Rest mij nog te zeggen dat de Sella Ronde natuurlijk leuk is om te doen, maar dat er leukere tochten zijn (die je voorbij skiet als de de Ronde doet.
Alta Badia is het perfecte gebied voor iemand die nog niet zo ervaren is (en ook voor ervaren skiers met het hele Dolomietengebied aan je voeten). Absolute aanrader!!!

Wil je meer weten, vraag gerust.

Kan men voor de sella ronde een speciale skipas kopen?
Om welk uur kan men starten?
Dank u

Voor de Sella Ronde moet je gewoon de Dolomiti-superskipas kopen. Daar kan je gewoon in heel de Dolomieten skien.
En hoe laat je weg gaat dat bepaal je vooral zelf. De eerste liften draaien denk ik om 9.00 uur. Sommige misschien zelfs al eerder.
Als je niet zo ervaren bent is het misschien handig op tijd te vertrekken.

In beide richtingen zitten een paar knelpunten. Marlene legt dat al goed uit. Het enige dat je daar uit "redt" is op tijd vertrekken. De openingstijden voor de skiliften rond de Sellastock zijn trouwens met een ernstige korrel zout (in het voordeel van de wintersporter) te nemen. Vorig jaar stonden we regelmatig genoeg om 8u40 boven :).

Was de ronda maar wat moeilijker! Wij vinden het geheel van wintersport daar geweldig! maar…
De ronda gaat een beetje vervelen doordat er erg veel te vlakke stukken in zitten (op de kaart vaak nog rood ook) en de meeste pistes kort zijn. gelukkig kun je nog meer kanten op zodat we daar echt nog wel een keer komen.

@ Nils:
aan de zijkant van de Ronda kan je al leuk uitwijken:

  • aan Arabba zitten een paar leuke/lange rode en zwarte
  • aan Corvara/Colfosco (vergis me altijd) zit een niet zo moeilijke maar o zo heerlijke lange carvingpiste langs de negrahutte (paar aaneensluitende pistes)
  • verder naar Lagazoi is een heel mooie en lange natuurlijke piste met topzichten … en bovenop Lagazoi heb je natuurlijk een doorsteek naar andere gebieden
  • de Saslong is prachtig ('s ochtends vroeg … wanneer ze nog niet door iedereen is verkr…)
  • etc, etc…

is goed te doen als je met een clubje gaat bijvoorbeeld:

http://www.nivon.nl/reizen/reisdetail.asp?VarOndCat=7&Ag…

Klopt Lars!! We zijn een beetje verwend!

Vergeet de kuitenbijter van de marmolada niet!!

Wij logeren niet in de omgeving en hebben dus een plaatselijke skypas. Kan bv een dagkaart kopen voor de sella ronde?

Misschien moet je even uitleggen hoe je vakantie in elkaar zit. Waar logeer je en hoe lang ga je? Want als je één dag een pas nodig hebt voor het hele Dolomieten-gebied (lees Sella Ronde) dan kan je hem net zo goed voor heel de week kopen. Volgens mij maakt dat in kosten niet zoveel uit en misschien is het zelfs wel zo dat je dan goedkoper uit bent.

opm. m.b.t. lagazuol heel mooi maar niet aangesloten op de sella liften (dus bus of auto vanaf cetro pundo of s.cassiano) voor nils: neem dan ook even naar tofane/col druscie (afd. w/beker)

Ik zou niet met de auto naar Lagazuoi gaan. Als je dan de lange afdaling gedaan hebt dan sta jij in Armentarola en je auto op passo Valparola. En dan moet je uiteindelijk toch nog met de bus terug. Ik heb geen idee of die Valparola-bussen nog rijden aan het eind van de dag.

Klopt, Lagazuoi is niet rechtstreeks aangesloten en mogelijk best bereikbaar met de bus (tegen betaling, was 2 of 5€?). Je verliest ook wel wat tijd aan de lift zelf maar de zichten maken het wel de moeite waard. Het hutje dat je richting Armentarola tegenkomt heeft dan ook nog’s heerlijke gril en de paardenkoets op het einde (ja, ook betalend) is wel eens leuk om te doen (als er niet te veel volk op je skies komt trappelen).

De bus naar Lagazuoi kost € 5 en is inderdaad een mooi ritje. De hut die je richting Armentarola tegenkomt heet Scotoni en is een paar jaar geleden door de Adac uitgeroepen als één van de beste pisterestaurants in de Alpen. En terecht. Niet alleen de grillgerechten zijn daar lekker… Het nadeel hiervan is dat het daar altijd druk is.

Weet je per toeval of je bij Scotoni ook kan reserveren? Of is het gewoon een kwestie van op tijd aankomen?

Volgens mij is het bij Scotoni gewoon op tijd aankomen. Maar zelfs dat valt niet mee. Wij wachten gewoon tot er ergens een plekje vrijkomt en schuiven eventueel aan.
De laatste keer dat we er waren was in de crocusvakantie en we waren met zo’n tienen. Het geluk was met ons en we konden nog bij elkaar zitten ook.

Een ander supergoed restaurant, waar je wel kan reserveren is Punta Trieste. Dit zit bovenaan een lift (Pralongia)in Alta Badia.
De laatste keer dat wij er waren (weer in dezelfde crocusvakantie) was alles binnen gereserveerd. Gelukkig waren we redelijk op tijd en konden we nog een klein uur gebruik maken van een tafel.

Aan Marlene.
Wij logeren in Toblach en hebben een skypas voor het
Hoog Pusterdal

Ik zie dat de prijs voor een skipas voor Dolomiti-superski 233 euro is voor zes dagen (hoogseizoen). Alleen voor het Pusterdal is ie 200 euro. Ik weet niet of je hem voor één dag kan uitbreiden, maar ik heb het gevoel als je voor de hele week een uitgebreide pas neemt dat je goedkoper uit bent.
Dan kan je met die pas ook nog uitstapjes maken naar andere skigebieden binnen de Dolomieten.

Nog even een aanvulling op mijn vorige berichtje.

Ik heb even op de kaart gekeken en weet nu ook waar het HoogPusterdal ligt. Als je een uitgebreide skipas hebt kan je ook een dagje skien in bijv. Kronplatz en Cortina d’Ampezzo.

Als je de Sella Ronde wilt skien kan je er voor kiezen op te stappen in Armentarola/San Cassiano of Arabba.
Als je voor Armentarola/SC kiest dan heb je aan het eind van de dag nog het relaxte gebied van Alta Badia om de resterende tijd door te brengen. Arabba is wat uitdagender, maar heeft veel minder pisterestaurantjes.

even reageren op marlene/francois.
Toblach, marlene dat ligt wel aan de weg lienz/brunec dus: kronplatz/cortina gaat nog maar bv San cassiano!!
moet je via lagazuol, en dan de sella ronde??, moet je om 7 uur gaan rijden.
francois. wat dacht je,en wat voor ski vakantie had je in gedachten? toen je boekte in toblach? het is daar heel mooi, drei zimmen enz: skien: in toblach zelf zijn 3 liftjes voor de anderen ga je naar innichen en vooral sexten/bad moos. wil je wat meer ga dan naar b.v. kronplatz ongv.30 km

Ik vind het altijd lastig inschatten op een wegenkaart van een bergachtig gebied, maar ik denk inderdaad dat je gelijk hebt Jaap. Of je om 7 uur al op pad moeet dat betwijfel ik, maar het is wel een pokkeneind.
Ik zou het houden bij een dagje Kronplatz en Cortina. Maar dan moet je ook een grote Dolomietenpas kopen dus.

Als je wat avondtuurlijks wilt: overnachten in de berghut lagazuol (wel even reserveren) en s`morgens als ze de piste openen!!! doe en wacht hier altijd op anders krijg je veel problemen. die dag daar heerlijk skien en natuurlijk bij scotoni aanschuiven,omgeving!! dat keteldal daar is heel-heel mooi. over de bus, we waren daar met een groep en gids, zelf let je dan niet zo op de bus tijden maar het vervoer was (postbus) prima.de lijn: la val -cortina.

Ik heb in rif. Lagazuoi geslapen tijdens mijn skisafari. Is inderdaad leuk. Onze gids echter ging gewoon door het afzetlint heen toen de piste nog niet open was.

Kan iemand ons leuke accomodaties aanbevelen. Voorkeur: hotel met halfpension tege de pistes aan?
Uiteraard zijn andere aanbevelingen ook welkom.

Alvast bedankt.

Hotel Alaska in Selva ligt aan de piste en is een ideaal startpunt voor de Sella Ronda

Lagazuoi is vaak voor de kerst nog niet geopend en een tip: bij Cinque Torri is het ook erg mooi skien. Vanaf Lagazuoi te bereiken. Het begin van Cliffhanger is hier opgenomen.
Scotoni is om 3 uur gesloten.

Om nog even terug tot het topic te komen: Sella Ronda is zeker te doen voor de gemiddelde skier, zoals al eerder vermeld. Als je vlot je bochten kan maken, al dan niet roetjend, kom je er wel rond in 1 dag. Voor ieder lastig rood stuk is er bijna een blauw alternatief. En mocht het dan toch niet zo zijn, dan kan je er van uit gaan dat het ‘licht rood’ is ipv echt uitdagend rood.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Een paar berichten hierboven werd hotel Alaska iin Selva genoemd. Zelf heb ik geen ervaring met dit hotel, maar op een ander forum kwamen hier heel veel negatieve berichten over.
Zelf heb ik goede ervaring met http://www.pensionangelo.it
Dit is een pension op HP basis in Corvara. 's morgens 150 mtr lopen naar de lift, s avonds skien tot de deur. Ook lekkere sauna.
Je kan ook hotels zoeken op http://www.valgardena.it of http://www.altabadia.org

Hotel plazola in Selva is ook top. Klein slepertje voor de deur naar de Dantercepies baan of van daar uit terug naar de Champinoi gondel. Eten uitstekend en mooie grote kamers.

Plaats een reactie