Nederlandstalige skileraar

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Is er in dit gebied een skischool met een Nederlandstalige skileraar die priveles kan geven?

NL-talige skileraar kan’k niet precies zeggen.
Deze skischool had alvast wel een paar NL rondlopen in de hut: http://www.skidolomites.it/en/ … even bellen en vragen of ze dat kunnen aanbieden?

If not, best even rondbellen in de lijst:
http://www.dolomitisuperski.com/en/altabadia/ski-pass/ski-sc…

Bedankt voor de reactie!
Hoe flexibel zijn de skischolen daar eigenlijk? Komen ze ook naar een naastgelegen dorp als het moet?

En gelijk nog een vraag, misschien niet helemaal juist in dit topic, maar is het mogelijk om met alleen maar liftverbindingen (dus zonder skieen) in Selva (Wolkenstein) te komen vanuit Corvara?

Skischolen hebben daar vaste afspreekpunten … tenzij de leraar dus in het andere dorp woont, denk ik niet dat dat gaat lukken.

Wolkenstein & Corvara liggen op de Sella Ronda. Dus met wat gelift geen probleem.

En gelijk nog een vraag, misschien niet helemaal juist in dit topic, maar is het mogelijk om met alleen maar liftverbindingen (dus zonder skieen) in Selva (Wolkenstein) te komen vanuit Corvara?

Niels110189 op 5 feb. 2014 11:57

Kan lastig zijn. Vanuit Corvara omhoog moet je meerder liften achter elkaar nemen, waaronder een paar stoeltjesliften. Dat is op zich nog geen probleem, even melden bij de liftbedienden en je kunt waarschijnlijk wel zonder ski’s mee. Lastiger is dat je normaal gesproken een paar keer een stukje moet skiën om de volgende lift te bereiken. Ik twijfel of je dit (veilig) kunt lopen.
Vanaf de top kun je met de eitjeslift naar beneden en loop je verder Selva (Wolkenstein) binnen. Het liftstation ligt boven, aan de rand van het dorp.
De andere kant op kun je met de Dantercepies eitjeslift zonder ski’s naar boven. Echter, verderop kan een probleem zijn omdat je hier weer te maken krijgt met stoeltjesliften die je deze keer omlaag moet nemen. Daar heb je zeker de hulp van de liftbediende voor nodig. Beneden de eerste lift aangekomen sluit die natuurlijk niet aan op de volgende lift, zodat je een stuk langs de piste moet lopen, waarschijnlijk ook omhoog.

Conclusie: het lijkt mij een hachelijke onderneming. Als er een paar mensen zijn die niet skiën en die vanuit Corvara naar Selva (en terug) willen, is het zeker handiger om een taxi te nemen. Waarschijnlijk zelfs de enige optie.

Het is ook een beste afstand. Ik denk zo’n 10 km hemelsbreed en circa 800 hoogtemeters omhoog en omlaag.

Allereerst bedankt voor de goede reacties! Dat helpt me alweer een stuk verder!
Ik stelde de vraag omdat twee van de personen die meegaan op wintersport, gaan voor het eerst skieen (alleen 2 keertjes SnowWorld gehad) en ik had in Selva een skischool gevonden die een Nederlandstalige instructeur konden leveren.
Aangezien ik graag in Corvara wil zitten vroeg ik me af of ze (met ski’s aan de voeten en de mogelijkheid om kleine stukjes blauw al wel te skieen) makkelijk met de lift van Corvara naar Selva konden.
Ik begrijp uit bovenstaande reactie dat dat dus wel mogelijk is?

ah, niet gelezen "zonder skies", sorry.
nee, vergeet het … de liften op de pas zelf zijn allemaal "enkel met skies/board/…"

Je zou ook met de bus kunnen gaan. Je moet dan wel bovenop de pas overstappen aangezien je van regio wisselt en die lijnen puur regionaal zijn.

Niels: ik zou het niet doen. Het is (zoals ik al zei) een beste afstand en een heel gedoe.
Met de bus gaan is alleen theoretisch een optie. Er gaan geen skibussen naar de pas. Alleen de "gewone" busdienst en die rijdt even frequent als een busdienst op het Nederlandse platteland.

Ik zou dus ofwel naar Selva gaan als de Nederlandstaligheid van de skileraar van essentieel belang is, ofwel naar Corvara gaan en accepteren dat je heel goed skiles kunt krijgen van een Duits of Engels sprekende leraar.
Ik heb zelf ooit mijn eerste skilessen gehad in Selva (in het Engels en Duits) en was bijzonder tevreden over de kwaliteit van het lesgeven. Ik heb het snel geleerd (nou ja, volgens sommigen leer ik het nooit ;-) ) en de sfeer was altijd heel plezierig.
Er komen mensen uit de hele wereld naar de Dolomieten, de mensen daar zijn zeer taalvaardig en spreken vaak meerdere talen vloeiend (minstens Italiaans, Duits en Ladin).

Ik weet niet waarom je beslist een Nederlandse skileraar wilt, maar het is geen goed idee om in Selva les te nemen. Volgens mij rijden er geen bussen van Corvara naar Selva in de winter en het kan ook gebeuren dat de pas is afgesloten en dan is het zelfs met een taxi een hele lange rit. De lessen in Selva duren tot 16.00 uur en de meeste liften stoppen om 16.30 uur. Gaat je niet lukken met een paar echte beginners om dan op tijd bij de laatste lift te zijn. En rond die tijd zijn deze pistes en liften ook nog eens erg druk, mede i.v.m. de Sella Ronde. Vind het daarom ook onverantwoord om deze tocht met een paar beginners te doen.

Een oud winterplan opgedoken (we hebben ook eens met de bus moeten rijden in de winter) … de bussen rijden wél in de winter. Het is geen skibus maar een regiobus, maar de aansluiting boven op de pas is gewoon héél slecht (40’ wachttijd, lange, niet overlappende middagpauze wegens verschillende regiolijnen). 's Ochtends reden ze toen (4 jaar terug) zeer vroeg (7u vertrek) maar onregelmatig en ze stoppen ook zeer vroeg (15u21 was laatste rit).

En, zoals hierboven gezegd: het is een lange rit, de passen kunnen afgesloten zijn en de uren van de skischool komen niet overeen. Dus inderdaad niet aan te raden tenzij je een dag avontuur wil…

Ben trouwens wel benieuwd waar je die Nederlandse skileraar hebt gevonden. Handig om te weten omdat er wel vaker naar gevraagd is en tot voor kort was het niet mogelijk om in het Nederlands les te krijgen.

Heen is denk ik te doen alhoewel je de Dantercepies afmoet (tenzij je ook naar beneden gaat met die lift) en die piste is rood en blauw maar wel lang en weet niet of iemand die 2 lesjes in snowworld heeft gehad dat al kan/leuk vindt.

Zoals Gast000 al aangeeft moet je ook nog terug aan het eind van de dag/les. En dan heb je een paar rode pistes naar Corvara, dat zijn niet de moeilijkste maar aan het einde van een (drukke) dag kunnen die wel lastig zijn voor beginners…
Al met al kan het hachelijke situaties opleveren aangezien deze 2 mensen nul ski ervaring hebben, en het toch wel een stuk skiën is voordat ze bij de leraar zijn.
Ik zou of in Selva gaan zitten of in Corvara les nemen in het Duits/Engels.
p.s. waarom wil je persé in Corvara zitten? Als jij wel goed kan skiën ben je daar best snel vanuit Selva zeker als je de accomondatie in de hoek van Corvara kiest.

Gewoon lekker kiezen voor een Duits/Engels sprekende skileraar lijkt mij. Hele volksstammen hebben in het verleden in Oostenrijk leren skiën met een Duitssprekende leraar.
Kan zo’n probleem niet zijn lijkt me.

Voor de mensen die ook op zoek zijn naar een Nederlandstalige instructeur in Val Gardena: Ik heb via de mail gevraagd aan Skischool2000 in Selva naar een Nederlandse instructeur…en dat gaan ze voor me regelen;) Perfect dus!

Plaats een reactie