Overnachting, ervaringen en suggesties

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Vorig jaar, na vele malen Frankrijk en Oostenrijk, voor het eerst naar de Dolomieten wezen skiën. Resultaat: komende winter zeker terug!

Vorig jaar zaten we in Canazei en dit jaar zouden we graag terug op de Sella Ronda zitten en dacht ik aan Alta Badia (Corvara?). Wie heeft er goede ervaringen/suggesties? Bij voorkeur een hotel/pension maar een appartement of chalet valt ook te overwegen.

Ter info: wij zijn met 2 volwassenen en gaan de 1ste week van maart .

Alvast bedankt voor de tips!

Concrete tips heb ik niet voor je, maar wel een erg overzichtelijke site waar je goed kan zoeken: http://www.altabadia.org/nl-nl/zoek_accommodatie?arrival=201…

@GiGi, die link had ik ook al gevonden maar ik ben vooral op zoek naar ervaringen van forumgebruikers.

Ik heb goede ervaring met hotel Arkadia in Corvara (ligt op de piste), hotel Belvedere en Kolfuscherhof in Colfosco (ligt op 100 meter van de piste), Hotel Olympia in Arabba, deze laatste heeft zowel hotel als appartementen (ligging op 600 meter van de piste, maar hun gratis skidepot ligt op de piste)

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

Ter info: wij zijn met 2 volwassenen en gaan de 1ste week van maart .

Alvast bedankt voor de tips!

frederik_15 op 9 aug. 2014 11:31

In La Villa kan je hier ook ook proberen: http://www.dolomit.it/
Ze hebben een paar tweepersoons appartementen die dus ook aan een schappelijke prijs verhuurd worden. De meesten daar in buurt hebben 2+2 persoonsappartementen en verhuren dus aan de prijs van 3 of 4.

@Lars3, hoe valt La Villa mee als uitvalsbasis?

als je echt wil gaan toeren en alle uithoekjes van de Sella Ronda wil zien is het mijn inziens het beste als je een dorp kiest wat aan de toer ligt.

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

@frederik_15, dat valt heel goed mee…

Je bent op een klein half uurtje skiën (en liften) van de SR, met als grootste voordeel eigenlijk dat je NIET op de SR zit. Die is wel mooi om één keer te doen in een week, maar de rest van de tijd is het eigenlijk een beetje ergerlijk omdat er toch wel wat volk de SR doortrekt.

Als je wat kan skiën merk je er dus eigenlijk niets van. Ik denk dat alleen het uiterste uithoekje wat lastiger zal zijn om te bereiken (lange dalafdaling Secada naar Ortisei), voor de rest hebben we altijd al alles bereikt.
Qua landschap is het wél een slag mooier nog (ochtend & avond) dankzij de Fanes groep.

@Lars3, bedankt voor je reactie. We hebben afgelopen jaar 2x de SR gedaan vanuit Canazei. We vinden het vooral een mooie ski-omgeving, de SR is ’bijzaak’ maar tevens mooi meegenomen door het grote aanbod aan pistes. Als ik dat zo lees lijkt La Villa wel een kanshebber volgende winter

Ben benieuwd… Wij zijn ook op zoek naar iets in Italië, waar we voorgaande jaren altijd in Orijk zaten.

@frederik_15 zolang je géén loisl-keller apres-ski zoekt is la villa eigenlijk een mooi plekje om te zitten ;-)

Haha @Lars3, Luislkeller is toch top? :-D @frederik_15, waarom zoek je niet de kanten van Sankt Cristina? Persoonlijk vond ik Alta Badia wel leuk maar vrij plat, weinig uitdaging. Als je wat gevorderd bent, denk ik dat Sankt Cristina beter is, ook een gezellig dorpje, je bent snel op de SR maar je hebt niet echt het gevoel van overweldigende drukte. En je bereikt de Seiseralm heel makkelijk voor als je het toch wat vlakker wil hebben.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Haha @Lars3, Luislkeller is toch top? :-D @frederik_15, waarom zoek je niet de kanten van Sankt Cristina? Persoonlijk vond ik Alta Badia wel leuk maar vrij plat, weinig uitdaging. Als je wat gevorderd bent, denk ik dat Sankt Cristina beter is, ook een gezellig dorpje, je bent snel op de SR maar je hebt niet echt het gevoel van overweldigende drukte. En je bereikt de Seiseralm heel makkelijk voor als je het toch wat vlakker wil hebben.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Haha Lars3, Luislkeller is toch top? :-D
frederik_15, waarom zoek je niet de kanten van Sankt Cristina? Persoonlijk vond ik Alta Badia wel leuk maar vrij plat, weinig uitdaging. Als je wat gevorderd bent, denk ik dat Sankt Cristina beter is, ook een gezellig dorpje, je bent snel op de SR maar je hebt niet echt het gevoel van overweldigende drukte. En je bereikt de Seiseralm heel makkelijk voor als je het toch wat vlakker wil hebben.

Blogger, skiër, Belg & Tirol-fan!

Seiseralm kan je niet bepaald met alta badia vergelijken … toch? Daar verdienen sommige pistes zelfs ternauwernood een groene kleur ipv het blauw/rood dat ze krijgen :p.
AB heeft dan wel een paar leukere uithoekjes (zwart/rood)

Dat gezegd zijnde, het héle gebied is eerder om te genieten dan om op hellingshoeken te gaan kicken ;-).

Wij zijn redelijk ervaren skiërs en waren wel gecharmeerd door de SR. Aangezien we afgelopen winter in Canazei willen we nu eens een volledig andere uitvalsbasis, vandaar dus Alta Badia. Steil of vlak is in deze eigenlijk minder aan de orde.

Ik denk dat’k een open deur intrap wanneer’k zeg dat de hele omgeving daar landschappelijk uiterst aantrekkelijk is … om nog maar te zwijgen over de kwaliteit van de restaurants aan de piste ;-). Of je nu in AB, Corvara, Arabba, Sankt Cristina of bovenop Seiseralm zit…

Wat mij, op gebied van skiën dan toch, zeer aangenaam verrast heeft is Cortina. Het stadje zelf zou’k nog niet eens een blik gunnen maar de drie (eigenlijk vier) skigebieden rondom zijn een daguitstap, of twee, meer dan waard. Cinque Torri is landschappelijk een pareltje. Pocol/Pomedes/Tofana heeft één van de langste afdalingen die’k ooit van boven tot onder met een glimlach heb gedaan (boven lekker zicht, onderin de dorpafdaling heerlijk retro). Misurina/Staunies is een beleving (zoek maar eens beelden van de kloof :p). Faloria is meestal heerlijk verlaten cruisen, met een paar mooie zichten. Dat kan je dus relatief makkelijk met de auto bereiken vanuit AB (30’-45’ rijden).

Vorige week een prima ‘korte’ week gehad in Corvara. Deze ‘extra week’ nu voor het derde jaar in de Dolomieten. Hiervoor de Val Gardena, nu deze kant uitgekozen omdat het qua uitvalsbasis net ff gunstiger lag voor de ‘tochten’ die wij wilden maken. Rit via de Fernpass, Brennerpas en Bruneck prima te doen deze zaterdag. Bij aankomst 's avonds prima pizzaatje en limoncello gedaan bij Fornella in 't dorp.

Eerste dag hebben we ons vermaakt in het gedeelte achter Corvara en richting La Villa. De dalafdalingen waren nog wel intact, waren goed onderhouden maar de laatste stukken werden hier en daar al wat slecht. Lunch bij Florian aan de rode 26 in La Villa. Bediening prima, uitzicht prima, eten oke, niet geweldig.

Dag twee stond Lagazuoi op het programma. 's Morgens eerst even uitgeleefd op de zeer rustige uithoek bij de Cherz lift en de Pralongia lift. De blauwe 25 en 26 kregen van ons het stempel “Carver-Himmel”, echt een Geheimtipp die hoek van Corvara.
Daarna richting Lagazuoi. Taxi busjes (€ 6 pp) staan klaar onderaan de blauwe 9 bij Armenterola. Tijdens de rit begon het gelukkig langzaam open te trekken. Opvallend dat hoe rustig het gebied verder was, zo druk was het bij de Lagazuoi. Gondel na gondel kwamen ze naar boven. FF goed timen tussen twee ladingen en dan heb je de hele afdaling ‘voor jezelf’. Vanwege de slechte sneeuw stond het paard al op stal en moest je met de taxi terug (€2 pp). 's middags de pistes onder de Piz Sorega afgeknald. Heerlijk rustig en gezien de ligging hielden de pistes het prima. Lunch ook bij Piz Sorega gedaan. Goede pasta voor prima prijs.

Dag drie wilden we de La Longa (rode piste van 10,5 km lengte naar Ortisei) doen. Via Colfosco, Dantercepies, Wolkenstein, Saslong, St Cristina, treintje, Col Raiser ben je in 1 a 1,5 uur bovenop de Seceda. Daar eerst nog wat gedaan. Ligt iets hoger dan de rest en de pistes waren daar ook in vergelijking met de rest nog erg hard.
Rond de lunch de La Longa gedaan (2x). Vanaf het vertrekpunt van de gondel terug richting Seceda zagen we dat de afdaling die gedaan kan worden via het treintje vanuit Ortisei al compleet groen was.
Lunch bij Pauli onderaan de La Longa. Prima hut met goed eten en drinken.

Dag vier vanuit Corvara de auto gepakt en in 15-20 minuutjes richting de Kronplatz gereden. Is met dezelfde Dolomiti super skipas te doen. Auto neergezet bij Picolin. Heerlijk rustig, mss nog 5 andere auto’s maar prima verbinding om via St Vigilo richting de Kronplatz te gaan. Super rustige pistes vanaf Picolin richting en rondom St Vigilo. Op de Kronplatz waren de pistes boven nog wat hard maar naarmate naar beneden zeer goed. Ook de lagere pistes waren nog erg goed. Zeker de afdalingen van bovenop de Kronplatz richting Valdaora waren geweldig. Lunch uiteindelijk onderaan de piste bij het dalstation Valdaora. Nieuwe tent (naam vergeten :) ), groot maar zeer gave zaak en op zeker één van de lekkerste pizza’s ooit gegeten. Top! 's middags begon het flink te waaien op de Kronplatz en zijn we terug richting Picolin gegaan. Routes etc staan prima aangegeven overal. En als afsluiter de zwarte richting Picolin genomen die in 2011 als mooiste zwarte afdaling werd gekozen door een Duits skimagazine. (misschien een leuk idee om jaarlijks op wintersporters.nl een verkiezing te houden voor de beste blauwe/rode/zwarte piste??)
In Corvara was het inmiddels begonnen te regenen / motsneeuwen. Dat bleef zo de hele nacht doorgaan. Gevolg vers laagje sneeuw maar de sneeuw was erg zwaar en nat.
Dag vijf hebben we ons in de sneeuw vermaakt in het Edelweis tal bij Colfosco en richting de Dantercepies. Halverwege de dag de ski’s uitgedaan in Corvara, alles ingeladen en toch nog redelijk op tijd weer thuis.
Conclusie, top gebied, prima locatie, goede liften voor herhaling vatbaar. Volgend jaar maar weer een keer heen :)

Aequilater Nubila

@winterwonderland in Ortisei niet gegeten bij Caffè Val D’Anna? Dat is die hut waar tientallen paar skies voor de deur liggen! Een gemiste kans. Beter is er niet in Ortisei.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Pauli’s hutte is anders ook goed, als je met een groepje bent kun je de Finse hut reserveren. Heel gezellig en supergoed eten.

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

@winterwonderland in Ortisei niet gegeten bij Caffè Val D’Anna? Dat is die hut waar tientallen paar skies voor de deur liggen! Een gemiste kans. Beter is er niet in Ortisei.

Unit106 op 1 apr 2015 00:36

Idd wat een top tent is dit.

May the ski force be with you !!

Bij Pauli’s hoef je nooit te reserveren toch? Heb er in alle jaren nooit meer dan 10 paar ski’s gezien …

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

@Unit106, enkel als je van de Finse hut gebruik wil maken is het handig om te reserveren. Dan weet je ook zeker dat deze niet bezet is. ;-)

Iemand die met beide benen op de grond blijft staan, komt nooit een stap vooruit!

Dag twee stond Lagazuoi op het programma. 's Morgens eerst even uitgeleefd op de zeer rustige uithoek bij de Cherz lift en de Pralongia lift. De blauwe 25 en 26 kregen van ons het stempel “Carver-Himmel”, echt een Geheimtipp die hoek van Corvara.

Uhuh, veel mensen zouden die pistes als “saai en vervelend” bestempelen … maar als je écht eens de gaskraan wil opendraaien, mooi wil carven zonder direct als onverantwoorde razer bestempeld te worden en ondertussen nog genieten van een natuurlijk glooiend verloop kan je het daar wel doen :). Zo zijn er in die hoek nog wel een paar pistes trouwens!

@unit106. Dit jaar hebben we Val D’Anna overgeslagen. Vorig jaar idd wel heerlijk gezeten en gegeten. En die Finse hut is idd een klein ‘tuinhuisje’ achtige ruimte aan de zijkant van het terras. Zelf kijken we altijd of we in het ‘erkertje’ terecht kunnen. @Lars. Precies zoals je zegt :) ! FF heerlijk naar beneden carven / knallen op een bijna uitgestorven piste!! En idd er zijn er zoveel van ‘dat soort’ ;-)

Aequilater Nubila

Iemand ervaring met hotel Sport in Colfosco?

La Villa komt in zicht voor komende winter. Iemand ervaring met appartementen Gana?

Heb 2 jaar geleden in Apparthotel Sella Ronda gezeten. Dit ligt bovenop de Passo Campolongo. Ligt precies tussen Alta Badia en Arabba in. Het hotel-busje brengt je 's ochtends naar het punt waar 3 liften bij elkaar komen. 2 liggen er op de Sella Ronda en gaan of naar Corvara of naar Arabba. De derde lift brengt je in het Alta Badia gebied. Je kunt met een klein stukje off-piste terug skien naar het appartement. Je hebt wel de auto nodig om in een dorp te komen.

PaulH

Plaats een reactie