gebirgsjager skitour

Dit onderwerp gaat over de bestemming Alta Badia

Wie weet hoe je vanaf Malga Ciapela bij de kloof van sottaguda komt om de grande guerra skitour (gebirgsjager skitour) te volgen? We zijn een paar keer de Marmolada op geweest maar zien onderaan de liften nergens bordjes of aanwijzingen naar de kloof of hoe je de route verder moet vervolgen.

Meer informatie over de tour kun je op deze link vinden. Rechts bovenin van deze site staat een pdf bestand met de route van de tour en welke liften, bussen, etc. die je moet hebben.

http://www.altabadia.org/nl-NL/wereldoorlog_dolomieten_skito…

'k ben niet 100% zeker (moet hem ook nog zelf doen maar ben al wel veel aan het zoeken geweest naar hoe er te geraken):

  • je komt aan het dalstation van de lift naar de gletscher
  • wandel verder voorbij residence Edelweiss (linker kant) naar het einde van het dorp
  • na ongeveer 300 buigt de weg duidelijk rechtsaf (een bocht van ongeveer 160° rechtsaf)
  • daar staat recht voor je neus een verkeersbord met drie peilen (1 bruine pijl naar links, 1 bruine pijl naar rechts, 1 gele pijl naar rechts)
  • de bovenste pijl zegt "serrai di sottoguda"

Dat is toch te zien via google maps:
https://maps.google.be/?ll=46.426632,11.914244&spn=0.002…

MAAR: vorig jaar was die blijkbaar een groot deel van het jaar “gesloten” voor skiers (niet genoeg sneeuw). Ik had toen een handig linkje om te zien of ze beskiebaar was of niet. Die link vind’k niet meer terug.
Dit lijkt ook wel interessant (maar dat italiaans van me …):
http://www.iski.it/index.php?pag=/it/Inverno/Grandeguerra/Se…

Je skiet gewoon de lift naar de Marmolada voorbij, dan kom je er vanzelf. Tis alweer een tijdje geleden, maar ik kan me niet herinneren dat het moeite kostte om de weg te vinden. Aan het einde van de kloof kom je in een dorpje. Het was toen nog wel een behoorlijk eind lopen naar de bus richting Alleghe. Maar dat is misschien inmiddels verbeterd.

Is er al iemand die hem werkelijk heeft gedaan?
Ik ga in maart naar ginder en dacht hem ook te doen.

Vorig jaar helaas niet gelukt … dit jaar is hij nog maar een paar keer open geweest (de omgeving heeft last gehad van stroomstoringen waardoor delen van de route niet bereikbaar waren).
Over (hopelijk) 14 dagen kan’k je meer zeggen ;-).

Wij zijn in januari door de kloof gegaan, echt schitterend. Wij zijn zoals RichardI zegt voorbij de Marmolade lift geskied tot aan de weg. Aan de overkant stond een koffietentje en hebben het daar binnen gevraagd. Ook niet goed gekeken want op het hutje stond er al een bewegwijzering. Aan het eind van de kloof kom je in het dorpje Sottaguda uit. Je loopt de straat door en kom vanzelf bij de bushalte uit. Hebben er in het dorpje heerlijk gegeten, tegenover de kerk en om 10 over 1 weer de bus terug genomen richting de Marmolade om weer terug te keren naar Selva. Fantastische dag gehad.

@Lars ik ben benieuwd naar je ervaring daarmee.

@ EBTV ik wil de volledige ronde skiën en niet terug naar de Marmolada met de bus. ik kan me moeilijk voorstellen dat je tot in het dorp moet wandelen om de bus te nemen. Ik had gedacht dat je de bus direct richting Alleghe zou kunnen nemen als je tot beneden skiet. Om te wandelen ga ik in de zomer naar de bergen.

Soms staan er taxies aan het einde van de kloof. Je kan deze nemen om jezelf naar de bushalte te brengen om het lopen te besparen. Je bent echter niet de enige die naar Alleghe wilt. Het is daarom maar de vraag of er plaats voor jou is in de allereerste bus. Het kan dus slim zijn om zo’n klaar staande taxi te nemen en jezelf naar Alleghe laten brengen. Je hebt je tijd immers goed nodig.

Je moet de route van de kaart lezen, er staan niet overal borden. Een foutje is dus snel gemaakt. Vertrek op tijd en ski goed door. Het is een route waarbij je meerdere bussen en een paarden taxi nodig hebt. Veel kansen op ongewenste vertraging dus. Het is een leuke tocht voor de gevorderde skiers!

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

@EBVT
Als je bij de marmolada lift bent, hoe ver is het dan nog tot aan die kloof?

@Ronny wij hebben aan het eind van de kloof geen taxi zien staan, maar lopend was het ongeveer 10 minuten naar de bushalte. Wij hebben de Gebirgjagertour niet gedaan, omdat je 2 lange stukken in de bus moet zitten en dan ook nog de lift naar Lagazuoi omhoog. Op de site http://www.altabadia.org staat de kaart van de tour, waarop je kan zien welke liften je moet hebben en de tijden van de bussen die je nodig heb. Links en rechts om.
@Claudia2 Voorbij de Marmoladelift is het maar een klein stukje tot aan de weg. Overgestoken hebben we een pad gevolgd door een weiland met een scherpe bocht langs een hotel en daar begon de kloof. Deze is ongeveer 2 km. lang. Op you tube kan je er filmpjes van vinden.

Heb eventjes 2 plaatjes gemaakt:

null

De rode stippellijn geeft de route naar de kloof aan. Als je van Fedaia komt ski je geheel door naar de lift van de Marmolade. Met de lift links van je steek je rechts de straat over. Je komt terecht op een winter wandelweg. Als je bij hotel Malga Ciapela bent steek je de parkeerplaats van het hotel over. Je bent nu bij de start van de kloof.

null

Zie de ‘K’ op het plaatje, dit is het einde van de kloof. Vervolgens dien je naar de hoofdweg te lopen. De weg is een dorpsweg die glad kan zijn en om deze weg in 10 minuten te lopen moet je aardig doorlopen zonder onderuit te gaan (je zal niet de eerste zijn). De weg loopt naar beneden af maar er ligt geen sneeuw dus je loopt wel met je ski’s te zeulen.

Steek je niet de straat over dan ben je meteen bij de bushalte voor de bus terug naar Malga Ciapela (‘M’). Deze bus neem je als je terug wilt naar Arabba/Sellaronde. Echt druk is deze bus meestal niet.

Steek je de straat over en loop je nog zo’n 100m verder dan kom je bij de bushalte richting Alleghe. Dit is bij een winkel met opgezette dieren. Deze bus neem je als je in Alleghe (‘A’) wilt skien of de Gebirgjagertour wilt vervolgen. Zoals hierboven al gezegd: dit is een drukke bus en niet altijd zullen alle wachtende meteen mee kunnen.

Het is een leuke tocht dus zeker een aanrader. Alleen : let op je tijd! Vorig jaar mensen onderweg ontmoet die echt keihard hebben moeten skien en uiteindelijk een taxi nodig gehad hebben om weer terug te komen in hun eigen skigebied. Zelf wacht ik met lunchen totdat ik terug ben in het eigen skigebied om geen risico te lopen.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

Ja, vorig jaar vanuit Selva ( wolkenstein)

zitten paar lange busritten tussen. maar het was de moeite waard. echt super mooi

Ik heb m twee keer gedaan vanuit Arabba en beide keren niet helemaal rond gehaald. Een keer doordat het in de loop van de dag ging sneeuwen. Een keer doordat we in het gebied van de Civetta de weg kwijt raakten en daardoor onnodig veel tijd verloren. We hadden misschien tijd kunnen inhalen door onderweg niet te stoppen om te eten, maar heeee, je bent in de Dolomieten dus dat is een no go.

Anyway, de tocht is niet bijzonder moeilijk maar wel behoorlijk lang. En er zitten twee busverplaatsingen in die veel tijd kunnen kosten (wachten!). Wel leuk. Ik ga m nog één keer doen, maar dan helemaal!

.@unit106 PERFECT!!! Dat was wat ik moest weten.
Dus als ik het goed begrijp kan je skiën tot aan punt "K"
Nog 1 vraag: wij vertrekken vanuit Colfosco, hoelang zou het ongeveer duren (grof geschat in normale omstandigheden) voor (zeer) goede skiërs om deze ronde te voltooien tot ongeveer San Cassiano?

@Ronny, ik ben vorig jaar 9.40 vertrokken van de Campolongo pas (Arabba) met heerlijk zonnige weer condities. Ik was vorig jaar zonder pauze pas terug om 15.15 bij de Piz Di Sorega. Hier hebben we onze lunch pauze gehouden. Mijn ski partner kan aardig skien maar is niet de snelste.

Wij kiezen er dus voor om niet meteen de eerste lift te nemen in de ochtend en dankzij de geweldige verzorging van ons hotel kunnen wij lang teren op ons ontbijt (en in de rugzak wel de nodige tussendoortjes en water).

Bij Serrai di Sottoguda (einde van de kloof) hebben we ons naar voren gewurmd zodat we met de 1e bus mee konden naar Alleghe. Als we netjes achteraan hadden aangesloten hadden we 20 a 30 min extra moeten wachten waarschijnlijk.

Ik zou zeggen: vertrek vroeg en hou je pauzes niet te lang dan moet je vanuit Colfosco de tour moeten kunnen maken bij goede weercondities.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

.@unit106 Ik hou je op de hoogte wat het geworden is. We vertrekken normaal rond 8u30 dus dat zal zeker geen probleem zijn. We zitten maar 2 liften verder dan jou.

@Ronny, veel plezier. Over 3 weken zit ik er weer. Zal dit jaar de tour niet in z’n geheel doen. Wil wel naar Lagazuoi maar dan direct vanuit Arabba. Er is de laatste dagen weer genoeg sneeuw gevallen dus gaat weer een mooie vakantie worden.

Wie slaapt in een democratie, wordt wakker in een dictatuur.

@unit106 ik ben net terug van ginder en heb spijtig genoeg de tour niet kunnen doen daar de verbinding tussen Arraba en de marmoladagletsjer de ganse week dicht was wegens te hoog lawinegevaar. Voor de rest supertof weeral.

Ronny,
wellicht (te) laat, maar heb toch nog een tip voor als je het wellicht komend jaar weer gaat proberen.
Als je echt van de tour wilt genieten, dan moet je m niet in 1 dag doen !
waarom niet ergens onderweg overnachten in een berghut. Er zijn er voldoende, even van tevoren bellen, goed eten en niet duur. Wij hebben de afgelopen 2 jaar met een groepje meerdere keren de ronde zoals jij beschrijft gedaan. De bus onderaan de Marmolada is idd lastig te vinden. Let ook op de tijd: bus rijdt niet zo vaak en info staat op http://www.dolomitisuperski.com/en.
Route van onze ‘‘2-daagse’’ (2013, als onderdeel van een gewone vakantie): canazei, arabba, marmolada, alleghe, cinque torri (geslapen), lagazuoi, corvara, selva, canazei. Kan prima in 2 dagen en kan je ook nog uitstapjes doen zodat je niet altijd maar op de doorgaande route skiet…
Route van onze 4 daagse (2014): vliegen af rotterdam, selva, canazei (fredarola hut), arraba, marmolda, alleghe, cinque torri (hut), Cortina, Lagazoui (hut), via corvara terug naar selva en terugvlucht naar amsterdam. Hutten kosten ongeveer 60,- pp obv HP. Succes, Paul

Paulr

@pr dit pas eind maart naar Wolkenstein, dus zo laat op het seizoen zal deze ook wel dicht zijn vermoed ik.

Plaats een reactie