Skikarussell Altastenberg 01/02/2014

Dit onderwerp gaat over de bestemming Skikarussell Altastenberg

Skikarussell Altastenberg

Het bleef gelukkig niet enkel bij Neuastenberg, nee, we wilden Altastenberg nog aandoen! Het sneeuwde lekker door bij een temperatuur van 0°C.

null

Na een winters ritje kwamen we aan in Altastenberg. Het leek hier op het eerste gezicht wat drukker te zijn. We vonden echter vrijwel meteen een parkeerplaats bovenaan de Kapellenhang.

null

^^ Het pisteplan. Het skigebied ligt tussen de 645 en 780 meter hoogte. Een tikkeltje hoger dan dat van Neuastenberg.
Doorheen het dalletje verloop een vlakke blauwe piste langs een beekje. Hier vandaan vertrekken de meeste sleepliften. De Schwedenhanglift is een uitzondering: Deze ligt aan de andere kant van de heuvel, en is vanuit het skigebied enkel via de Steilhanglift te bereiken (of met de auto). Helaas heb ik beide sleepliften deze dag niet kunnen gebruiken. De reden: “Der Steilhang wurde im Herbst durch einen Holztransporter stark beschädigt. Neben einigen Stützen sind leider auch Umlenk- und Antriebsstation inkl. Getriebe beschädigt worden. Eine Reparatur ist auf Grund von Lieferproblemen für ein Ersatzgetriebe leider nicht möglich gewesen. Aus diesem Grund wird der Steilhang in dieser Saison leider nicht laufen können. Wir bitten um Ihr Verständnis.” Helaas, maar het is netjes dat dit liftgezelschap het zo uitlegt op hun website.

Klaar voor de start!

null

^^ Het centrum van het skigebied in Altastenberg.
In het midden ligt het restaurantje ‘Hasenhütte’. Daarvandaan gaat de Steilhanglift links steil de berg op.
Vlak voor/boven de Hasenhütte start de Kapellenhanglift, welke hier links van mij de heuvel op klimt. Aparte liftpalen heeft deze sleeplift!!! Volgens lift-world.info is het er eentje uit de fabriek van PHB.
Rechts sleept de Sonnenhanglift de wintersporters de heuvel op.
Het eerste wat ons opviel: Goede sneeuw! Geen bruin! Geen kgrrgkkkggkkkggggggg onder onze ski’s!:D Het kon dus toch…

null

^^ De gesloten Steilhanglift.
We hadden geen zin om deze steile heuvel te beklimmen doorheen de sneeuwval en het zware pak sneeuw.

null

^^ De Hasenhütte met het dalstation van de Steilhanglift.

null

^^ De kapellenhanglift en de gelijknamige blauwe piste 8, gezien vanaf de kassa aan de Hasenhütte. Hier hebben we onze liftkaarten gekocht.
Doorheen het beeld loopt de Sonnenhanglift.

null

^^ Het dalstation van de Sonnenhanglift met daarnaast de blauwe Sonnenhangafdaling nummer 7.
Linksachter is het eind van de Brüchetalhanglift te zien.

null

^^ Wat een weer! Gelukkig zaten we nèt onder de wolkengrens…
Een blik vanaf het bergstation van de Sonnenhanglift richting de Steilhang. Rechts van de zwarte Steilhang-afdaling loopt doorheen de bossen de rode verbindingspiste 2b. Deze leidt de wintersporters van de top van de 2-SL Westfalenhang I naar de Hasenhütte met de daarrond liggende sleepliften.

null

^^ Het bergstation van de 2-SL Brüchetalhang met de gelijknamige blauwe piste 6.
Op de tegenoverliggende bergflank komt de Westfalenschanze tevoorschijn.

null

^^ Vanaf de Brüchetalhang is achter tussen de bomen de 2-SL Westfalenhang II te zien. De blauwe verbindingspiste 5a verbindt deze sleeplift met de Brüchetalhang.

null

^^ Het dalstation van de Brüchetalhanglift met daaronder de blauwe Talabfahrt en de Westfalenschanze.

null

^^ De blauwe Talabfahrt nummer 11 onder de Westfalenschanze. Skiën doorheen een winterwonderland, heerlijk!:D

null

^^ De Westfalenschanze: Niet uitgetest.;)

null

^^ De Talabfahrt. Een vrij smalle, vlakke piste. De helling is over het algemeen net steil genoeg om niet te hoeven gaan langlaufen. De zware sneeuw remde echter wel erg hard af. Een extra zetje met de skistokken was bijgevolg wel eens nodig.

null

^^ De eerstvolgende skilift komt in het vizier: de 2-SL Westfalenhang II. De Talabfahrt gaat linksom verder richting de 2-SL Westfalenhang I.

null

^^ Een blik uit de 2-SL Westfalenhang II richting diens dalstation.

null

^^ Rechts ligt direct langs de Westfalenhanglift II de rode piste 5. Links de rode variantafdaling 4. Beide pistes waren in wat mindere staat met hier en daar plantenresten en wat grond dat doorheen de sneeuwlaag kwam. Dit was echter niets vergeleken met de gemiddelde piste-omstandigheden in het skigebied Postwiese!

null

^^ Rode variant piste 4 met op de achtergrond de Westfalenschanze.

null

^^ Links tegen de bosrand verloopt de verbindingspiste 5a richting de Brüchetalhanglift op de tegenoverliggende heuvel.

null

^^ Weer terug op de blauwe Talabfahrt met in de verte het dalstation van de Westfalenhanglift I en de Westfalenhütte. Links naast de piste stroomt de Nesselbach.

null

^^ Je moet achterom gaan om bij de ingang van de sleeplift te komen. Een beetje klimmen is hier nodig.
Ga je rechtdoor, dan kom je bij een parkeerterrein terecht.

Aan het dalstation van de Westfalenhanglift I stond de langste rij tot dan toe. Het aanschuiven daar duurde ongeveer 6 minuten tijdens het spitsuur.
Deze situatie deed me een beetje aan het skigebied rond de Feldberg denken:p Een lange blauwe piste doorheen het dal, met op het eind de Rothausbahn waar het altijd druk is…

null

^^ In de wachtrij aan de sleeplift was een vreemd schouwspel te zien. Op het eind van de rode 1 op de Westfalenhang ging zowat 80 % van de wintersporters liggen op hun gat. En nee, dit waren niet enkel snowboarders!:p Zo zwaar is deze piste toch ook weer niet?;p

null

^^ Zowel links als rechts van de 2-SL Westfalenhang I liggen pistes; links de rode 2, rechts de rode 1. De eerstgenoemde afdaling lag er het slechtste bij in Altastenberg. Op het laatste stuk lagen hier en daar zand en steentjes op de piste.

null

^^ Op de rode 1. Achter het standpunt waar deze foto is gemaakt liggen rechts het bergstation van de Westfalenhanglift I en links het nieuwe waterreservoir voor de kunstsneeuwproductie.
Links, verstopt achter de bomen, ligt de zwarte FIS-Slalom-afdaling. Deze was ongeprepareerd, dus niet echt prettig af te dalen met de zware sneeuw.

null

^^ De rode Westfalenhang I-pistes met de Astenstraße op de tegenoverliggende bergflank.

null

^^ De 4de piste die begint aan het bergstation van de Westfalenhanglift I leidt ons richting de Hasenhütte in het middelpunt van het skigebied. Deze afdaling 2b staat als rood geclassificeerd, maar dat lijkt me wel erg zwaar ingeschat.

null

^^ Een eindje verderop verloopt de verbindingspiste over een soort van bospad. Hier was het sneeuwdek vrij dun en lag er het een en ander op.

null

^^ Het skigebiedsknooppunt vanuit een ander perspectief. Naar rechts gaat de Steilhanglift, naar links de Sonnenhanglift en naar rechtsboven achter de bomen loopt de Kapellenhanglift de berg omhoog. In het midden van dit alles staat de Hasenhütte. Hier start bovendien de Talabfahrt.
Boven in de wolken ligt het dorp Altastenberg.

We waren doorweekt door de natte sneeuwval. Het was goed geweest voor vandaag!
Om terug naar het parkeerterrein boven de Kapellenhang te komen neem je de Sonnenhanglift.

null

^^ En daarna de blauwe verbindingspiste 7a om vervolgens op de Kapellenhang uit te komen.

null

^^ De dag liep op zijn eind. De mensen trokken zich terug naar het dorp. Hier onderaan de Kapellenhanglift hebben we het langst moeten wachten. Wegens continu vallende mensen en daarbovenop ook nog een kapot touw-oprolsysteem van een ankertje stond de lift een tijdje stil. Minstens 10 minuten hebben we uiteindelijk moeten wachten.

null

^^ Een laatste blik op de Kapellenhang bij een dalende wolkengrens. Daarna snel de auto in en de verwarming op turbostand!

Het skigebied van Altastenberg had het goed voor elkaar wat betreft de sneeuwcondities op de pistes! Dit hadden we niet verwacht na onze ervaringen in Neuastenberg. Bovendien had ik voorheen het een en ander gelezen over erg slechte pistepreparering en kunstsneeuwproductie. Deze vlag ging voor vandaag in ieder geval niet op. We hebben het erg naar ons zin gehad hier. Het weer begon echter wel tegen te staan…

Bedankt voor het lezen en hopelijk kiezen jullie ook eens voor deze alternatieven in het Sauerland! Je zal je niet vervelen. Bovendien is het bijvoorbeeld goed te doen om het Postwiesen-skigebied te combineren met het skigebied van Altastenberg op één dag. Koop een voormiddagskaart voor het ene gebied en een namiddagskaart voor het andere. Dat zorgt voor dubbel veel plezier!

Voor het verslag van mijn bezoek aan het skigebied Postwiese in Neuastenberg, zie:
https://www.wintersport.nl/forum/topic/145974

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Dankjewel voor de verslagen! :)
Ik was gisteren nog langs het skigebied gereden, het ziet er goed uit, mooie pistes!

You’re welcome!;)
Je had er niet langs moeten rijden, maar een tussenstop moeten maken!:p

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

En Winterberg nog!

We zaten te twijfelen om te gaan nachtskiën in Winterberg. Wegens het weer en de nog te komen lange rit naar huis hebben we dat maar gelaten. Aangezien er nog wel wat tijd was voordat de liften gingen sluiten, wilde ik toch nog even kijken hoe en wat.
Van kijken kwam kopen. Zo stond ik toch weer op de ski’s met een namiddagkaart op zak!
Een kort verslag van een kort bezoekje:

We hadden onze auto geparkeerd op het parkeerterrein aan de Nordhang.
Tot mijn grote verbazing was de Nordhanglift open! Dat had ik nog nooit meegemaakt (of ik wist het niet)! Ik ben er meteen naartoe gegaan.

null

^^ De Nordhangsleeplift trok mij doorheen een prachtig winters bos naar boven. Gewoonweg genieten!:D

null

^^ Ondanks de mist en sneeuwval genoot ik het meest van deze piste!

null

^^ Maar ik moest door. De Brembergkopflift II dropte me direct in het midden van het skigebied.

null

^^ Ondanks het zéér vlakke verloop van het sleepspoor vielen er enorm veel mensen! De sleeplift werd onder volgeladen. Na een lange rit met vele stops stond ik boven echter bijna alleen…

null

^^ Boven kwam ik uit bij de Brembergkopf I.

null

^^ En bij de Schneewittchenstoeltjeslift. Daar moest ik naar beneden om bij de Kappe uit te komen. De nieuwe stoeltjeslift ginder moest natuurlijk getest worden!

null

^^ Wat is dat dalstation toch mooi gelegen!

null

^^ De schneewittchenpiste lag er goed bij, tot aan de brug. Daarna was het een mix van wat zand en sneeuw.

null

^^ Met wat gepruttel en gesputter ging het naar de Käppchenlift.
Eenmaal boven begaf de lopende band het…

null

^^ Daar is ie! De nieuwe zespersoonse Kappe-stoeltjeslift!
Daarachter ligt het Bobhaus.

null

^^ Vorig jaar april nog een ander zicht…

De Waldabfahrten waren simpel gezegd een schande:

null

null

^^ 3 april 2014. Toen was ie veel beter…
Men heeft de piste afgelopen zomer/herfst verbreed.

null

null

^^ Ik had al gelezen dat het niet al te best zou zijn hier, maar toch verraste dit mij enigszins.

null

^^ Eindelijk bij het dalstation van de stoeltjeslift aangekomen!

null

^^ Vorig jaar vintage, nu modern.

null

^^ De zwarte Slalomhang beloofde op het eerste gezicht niet veel beters. Toch viel het (vooral aan de zijkant) wel mee met de stenen.

null

^^ Vorig jaar op 3 april geen enkele korrel zand op de piste!

null

^^ Niet veel mensen bij het instapperron van de Kappe-lift. Logisch…

null

^^ During the ride.

null

^^ During the ride in vintage style.

null

^^ All alone.

null

^^ Wat een flink gebouw is dat bergstation toch zeg!:o

null

^^ Tja, de tijd gaat vooruit…

null

^^ Het begin van de Slalomhang.

null

^^ Zo was het…

null

null

^^ Links staat het Bobhaus.

null

^^ Tot de volgende keer bij beter weer!

Voor de rest waren de pistes in het Skiliftkarussell Winterberg top! En dat ondanks de drukte…

null

^^ De Bremberglift en piste. Druk!

null

^^ File aan de Büre Bremberg X-Press om 16.06 uur.
Bij de daarachterliggende Kleine Büre hoefde ik niet zo lang te wachten gelukkig.

Daarna wilde ik nog vol gas gaan! Echter stond er zowat overal een lange rij… Ik dacht dat dat bij de St. Georg Schanze wel mee zou vallen… Niets was minder waar. Toen ik daar aankwam stond het bomvol mensen! Terug naar boven klimmen richting de Quick Jet zag ik niet zitten. Netjes blijven wachten dus…
Uiteindelijk zat ik pas om iets voor half 5 in de lift. De zorgen begonnen te komen. Ik moest nog terug naar de Nordhang!!!
Toen ik bij de Quick Jet aankwam was hij gelukkig nog open, maar bij de Brembergkopflift I waren ze het zeil al over de poortjes aan het doen. We mochten er echter nog wel in. Zo kwam ik rond vijf uur terug aan bij de Nordhang.

Dat was een lekker skitripje! De dag erna had ik wat spierpijn in mijn kuitspieren. Dat had ik sinds lang niet meer gehad:p Heerlijk! Meer hadden we er niet uit kunnen halen. :p

Bedankt voor het lezen! Zo lang er nog sneeuw ligt, pak je kans en ga naar het Sauerland! Je bent er zo…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

null

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Leuk verslag! veel foto’s ook :)

Gang is alles

nice !

Certified ski-boy, glijbewijs

Plaats een reactie