Waarom is de Galzigbahn eigenlijk zo gecompliceerd gebouwd?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Anton am Arlberg

Ik vroeg me af waarom ze de galzigbahn zo ingewikkeld gebouwd hebben, de liften hadden toch ook zonder die grote wielen omhoog gekund? Is dit gewoon om de bouwskills te showen of zit er een praktische rede achter?

Gang is alles

Dat had inderdaad zonder gekund, maar zoals zo vaak bij liften vanuit het dal, zou je dan met (rol)trappen omhoog moeten lopen, alvorens je kan instappen. Dat was bij de voorgaande Galzigbahn dan ook het geval. Men wilde een comfortabele gelijkvloerse instap maken en dat kan alleen als je of de hele berg en piste sloopt om een tunnel ingang voor de gondels te maken of een dergelijk reuzenrad systeem.

Uitgebreide informatie over dit systeem kan je op de volgende pagina’s in het Duits teruglezen:
http://www.plm.automation.siemens.com/de_ch/Images/Success-S…
http://www.doppelmayr.com/uploads/media/WIR_2006_06_D.pdf…

Toen ik rond maart 2013 in St. Anton was heb ik als engineer toch zeker een half uur naar dit bouwwerk en werking ervan gekeken. Dezelfde vraag heb ik mezelf ook gesteld toen ik daar voor en in het gebouw stond.
Naar mijn idee zijn de volgende zaken aan de hand: Aangezien een normale cabinebaan een langere dal gebouw nodig heeft, moet men verder op de berg beginnen te bouwen, aangezien de plaats er simpelweg niet is. Het stukje berg voor het dalstation is best wel steil, met als gevolg al hierboven genoemd, je moet (rol)trappen omhoog om de benodigde hoogte te halen met je kabels. Door dit systeem heb je en een korter dal station en al meteen hoogte voor je kabels.

Nog een filmpje

null

Het schijnt ook een concept model van Doppelmayr te zijn geweest, om te bewijzen wat ze allemaal kunnen. Arlberg heeft dit model gekocht, wegens de praktische voordelen, zoals hierboven ook al zijn genoemd.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Mooi filmpje. Ik vind het altijd fascinerend om te zien, hoe zo’n lift werkt (en dat als vrouw ;) ),

Deze lift is in mijn termen "erg gaaf" gebouwd.

Geniet van elke dag, het leven is al kort genoeg!

@Mark13 "engineer", is dat een nederlands woord?;-)):
Het dalstation van de Galzigbahn is bepaald niet kort. Volgens mij niet veel korter dan een normale kabinebaan. En veel langer dan het oude dalstation.

Volgens mij was het toch vooral ook een prestige- en een pilot project.
Doppelmayr heeft door de jaren heen veel innovaties geintroduceerd in het Arlberggebied, zowel in St.Anton als in Lech

Aha ja dat van die roltrappen klopt wel, in Schladming bij de Planai moesten wij ook met roltrappen omhoog voordat we met de lift konden. Er zitten dus 2 redes achter zo te horen:
-Zodat je geen roltrappen hoeft te nemen
-Voor de show/als ‘uitvinding’

Ik ga 'm zeker nemen als we er zijn :D

Gang is alles

Nu ja, Vorarlberg en het westen van Tirol is zo’n beetje ook de speeltuin van Doppelmayr. Vele uitvindingen worden eerst in deze regio ‘getest’, alvorens men het voor de wereldmarkt aanbiedt. Zo is ooit ook stoelverwarming een uitvinding geweest dat men eerst in Vorarlberg heeft getest. En ik ken in die regio ook stoeltjesliften die nog veel sneller als normaal lopen (8 m/s) voor test doeleinden. Helaas schrijft de Europese “kabelbaanwet” een maximale snelheid van 5-6 m/s voor bij koppelbare liften. Dus nog sneller weer bovenop de berg staan zal er voorlopig nog niet inzitten. :(

Wat is de reden van die snelheidsbeperking?

Ze hadden in St.Anton net zo goed normale personenliften naar het instapniveau kunnen maken.
Zoals bijvoorbeeld bij de Rüfikopfbahnen in Lech. Waar ik overigens vooral de "korte rijen"-ingang en "lange rijen"-ingang slim bedacht vind.
Een dergelijke liftkoker neemt toch weer net ff minder ruimte in beslag dan de raderen van de Galzigbahn.

En laten we eerlijk zijn; deze lift past ook wel echt bij Sankt Anton zelf. De bakermat van het moderne skiën en de architectuur in het dorp zelf is ook vrij modern (vind ik zelf). Of het functioneel is of niet, ik vind de lift prachtig en ook echt helemaal passen in een dorp als Anton.

@Frans Ja klopt van die stoelverwarming was ik ook al op de hoogte sinds kort :P
Vorig jaar vroeg ik me altijd af waarom de sneeuw op de stoeltjes smolt, wist toen nog niet dat er stoelverwarming in zat lol. Had t ook niet echt gemerkt haha
@Flexen Maar dat in St. Anton ziet er wel vetter uit dan de personenliften bij Rüfikopf :P
@Rene Daar kan ik nog niet over oordelen, ben nog niet in St Anton geweest :O

Gang is alles

Het antwoord is simpel als zo vaak het geval is.
Sankt anton en de bergbahnen wilde de modernste lift in de wereld bouwen!
Bouwtijd 6 maanden een hoogstandje!Inclusief palen en bergstation.
Kosten ongeveer 20 miljoen euro. Bron: Het hoofd van het bouwteam van de fa.doppelmeyer die ik toen in de zomer gesroken heb.

Het antwoord is simpel als zo vaak het geval is.
Sankt anton en de bergbahnen wilde de modernste lift in de wereld bouwen!
Bouwtijd 6 maanden een hoogstandje!Inclusief palen en bergstation.
Kosten ongeveer 20 miljoen euro. Bron: Het hoofd van het bouwteam van de fa.doppelmeyer die ik toen in de zomer gesroken heb.

Hooykaas op 29 jan. 2014 09:40

Dat kan natuurlijk ook :P

Gang is alles

Plaats een reactie