waarheen? St Anton, zürs, Stuben of Lech

Dit onderwerp gaat over de bestemming Sankt Anton am Arlberg

Hallo,
kan iemand mij vertellen of één van deze vier gebieden aan elkaar aangesloten zijn? Zoniet, wat lijkt het leukste van de 4 gebieden om aan te doen? Hoe groot zijn deze skigebieden eigenlijk?

Ik ben op zoek naar een skigebied (maar heel ruim) eens niet in het Zillertal maar eerder eens in Voralberg of Arlberg…

Kan iemand mij helpen?

tnx

Ten eerste: Vorarlberg is de provincie ten westen van provincie Tirol.
De Arlbergpas scheidt deze twee provincies.

Het gebied SkiArlberg ligt rond de Arlbergpas, deels in Tirol, en deels in Vorarlberg.

SkiArlberg bestaat uit twee aparte, grote skigebieden + een klein skigebiedje, op één skipas:

  1. Lech-Zürs-Warth met 190 km pistes
  2. St.Anton-St.Christoph-Stuben met 110 km pistes
  3. Sonnenkopf-Klostertal met zo’n 40 km pistes

Gezamenlijk 340 km pistes en -verdeeld- over de drie, nog 180 km off-piste afdalingen.

Het gebied rond St.Anton staat bekend als waarschijnlijk het pittigste skigebied van Oostenrijk, met veel donkerrood en zwart.
Het gebied rond Lech is gemakkelijker, maar heeft ook veel uitstekende off-piste

SkiArlberg is het skigebied met de meeste traditie in Oostenrijk. Hier stond de eerste skilift, was de eerste skischool, de eerste skivereniging en werden de eerste skiwedstrijden georganiseerd.

Bereidt je wel voor op andere prijzen dan in het Zillertal, in het bijzonder voor accomodatie. Beste prijzen vindt je in Warth (pas sinds deze winter verbonden) en Klostertal, of in de dorpjes ten oosten van St.Anton

Hallo mag ik ervan uitgaan dat Lech-Zürs-Warth met 190 km pistes één aaneengesloten gebied is (geen skibus nodig?) te beskiën met 1 skipas (skipas geldig voor deze 190 km)

Aan te raden een verblijf in Lech te zoeken of ook Zürs en of Warth?

alvast bedankt

Ja, zo is het, 190 km aangesloten zonder bus.
De skipas geldt daarvoor, maar ook voor het gebied rond St.Anton (dat dus niet is aangesloten)
Lech, Zürs en Warth zijn totaal verschillend.

Lech (1444 m.) is een romantisch typisch Oostenrijks dorp met kerk en rivier midden in het dorp, en pistes aan alle kanten tot in de dorpskern.
Zürs (1700 m) is een typisch pasdorp, bovenop de Flexenpas, boven de boomgrens, met bijna uitsluitend 4 en 5 sterren skihotels die alleen in de winter open zijn.
Warth (1500 m.) is een gehucht, met klein dorpskern en wat verspreid gelegen huizen/hotels

http://www.lech-zuers.at/
http://www.warth-schroecken.at/

Dank je wel

@Gerrit : In welke periode wil je gaan en wat is je budget per persoon (per nacht)
En wil je een pension, appartement of hotel?
Misschien heb ik dan een paar tips voor je in St-Anton.

In het "stadsdeel" Nasserein is het wat goedkoper en met de Nassereinbahn kan je zo het gebied in.
Zoals @Flexen al zei is Lech wel wat groter maar met de bus vanuit St-Anton centrum (+/-30min) - St. Christoph (+/- 20min), Alpe Rauz (+/- 15min) en Stuben (+/- 15min) ben je zo in Zürs en Lech.

Persoonlijk vind ik Lech wat "stijver" qua aprés-ski maar als dit geen belang heeft is het zeker de moeite waard en kan @Flexen je alle info bezorgen die je maar nodig hebt.

Periode is volgend jaar met de krokus dus van 14/02 tot en met 21/02/2015

budget ongeveer 500euro half pension per persoon

alle tips zijn welkom

tnx

500 euro p.p halfpension in de krokus gaat niet lukken in Lech of Zürs en ik vermoed ook niet in St.Anton.
In Warth is de keuze sowieso beperkt.

Prijzen in SkiArlberg liggen ruim hoger dan in Zillertal e.o.
Of, om het nog iets scherper te stellen: Voor 500 euro p.p. heb je in Lech een heel aardig ontbijtpension…

Wat @Flexen al zegt. Die prijs voor die periode gaat heel lastig worden. Wellicht als je blijft slapen in Pettneu dat het te halen is. Wij bleven in Februari slapen in Wald Am Arlberg. Je kan daar direct omhoog bij de Sonnekopf lift en binnen 10 minuten rijden sta je aan de Albonabahn van Stuben, 20 minuten bij de liften van Zurs en 30 minuten voor Anton dorp (maar daar kun je ook weer komen vanuit Stuben).

Dit was freeride technisch gezien stukken interessanter dan voor een pisteknaller (wat jullie waarschijnlijk zijn). Maar het is maar net wat je wil. Als je 's avonds nog wil stappen zit je in Pettneu of 1 van de aangrenzende dorpen ook niet handig. Maar wellicht als je goed zoekt dat je in het Nasserein gedeelte nog wat betaalbaars kunt vinden mocht je echt in Anton willen zitten.

Zurs is gewoon echt onbetaalbaar, Lech is voor mij persoonlijk te mondain en zelf vind ik Warth te ver van alles liggen en te weinig bieden. Maar dit alles is persoonlijk en ook sterk afhankelijk wat je zoekt in je vakantie.

Wij zaten 400 euro (of minder) voor een week Haus Moosbrugger volgens mij. prima appartement aan de skiroute Wolfegg

Gang is alles

500 euro p.p halfpension in de krokus gaat niet lukken in Lech of Zürs en ik vermoed ook niet in St.Anton.
In Warth is de keuze sowieso beperkt.

Prijzen in SkiArlberg liggen ruim hoger dan in Zillertal e.o.
Of, om het nog iets scherper te stellen: Voor 500 euro p.p. heb je in Lech een heel aardig ontbijtpension…

Flexen op 20 mrt. 2014 14:17

In St-Anton hetzelfde verhaal: voor 500€ per persoon vind je enkel een kamer met ontbijt of appartement in het centrum van St-Anton.
Vanaf 700€ vind je misschien wel een 3* hotel met halfpension maar reken dan zelfs niet op ligging vlakbij een kabelbaan (Galzig, Nassereinbahn).
Als je in dergelijke dure periode een accommodatie wil met half-pension zal je je budget moeten bijstellen vrees ik.
Waarom niet kiezen voor een verblijf met enkel ontbijt en elke avond lekker uit eten gaan?
Dit kost meestal maar 30-40€ per persoon, tenzij je de duurdere restaurants opzoekt.
Een ander alternatief is één van de dorpen in buurt kiezen maar dan zal je je telkens naar de liften moeten verplaatsen met de bus (of auto)

Wij zaten 400 euro (of minder) voor een week Haus Moosbrugger volgens mij. prima appartement aan de skiroute Wolfegg

Jesper op 20 mrt. 2014 17:15

Zien er inderdaad mooie goedkope appartementen uit.
De topic-starter @Gerrit zoekt wel half pension dus zijn daar enkele restaurants vlakbij?

@Jesper, 400 euro, kijk dat zijn nog 'ns prijzen ;-)
En een stuk goedkoper dan bij de Familie Moosbrugger in Lech (Gasthof Post) ;-)

@Jesper, 400 euro, kijk dat zijn nog 'ns prijzen ;-)
En een stuk goedkoper dan bij de Familie Moosbrugger in Lech (Gasthof Post) ;-)

Flexen op 20 mrt. 2014 20:52

Haha ja dat geloof ik!
@Kenoo5

Uhm het is ongeveer 5/10 min naar het dichtsbijzijnde restaurant lopen. In Warth zijn er wel genoeg restaurants. Aan de piste zijn ook genoeg restaurants/hutten

Gang is alles

Allen bedankt tot nu toe. Ik heb een aantal aanvragen lopen en ook voor Haus Moosbrugger. Misschien dat ze half pensioen kunnen boeken in een hotelletje dichtbij. Dat doe ik vaak… boeken enkel met ontbijt (als ze geen diner aanbieden) maar dan vraag ik het hotel of ze diner bij ander hotel kunnen boeken en meestal is dat aan een meerwaarde van tussen de 15 en 20 euro en heb je toch steeds vlug je vier gangen. 40 a 50 euro vind ik al veel om s’avonds te gaan eten. Dan kan je evengoed gewoon 700 euro half pension boeken en dan ben je tenminste ook zeker van je gangen s’avonds :-)
Hopelijk komt er snel iets uit de bus gevallen. Ik ben ook op zoek in Serfaus fiss Ladis, maar daar ben ik ook al moeten van terugkeren. Gewoon veel te duur (of de goedkoopste hotels zijn allemaal al bezet).Ik vraag mij toch af hoe ver op voorhand je eigenlijk moet boeken wil je aan confortabele prijzen in confortabele regio zitten. Idd, tot heden altijd gaan skiën in het Zillertal en daar liggen de prijzen idd een stuk lager. Misschien dat het terug het zillertal wordt, ik zal wel zien.

@Gerrit: Vroeg boeken in comfortabele (let op de m; is dit een verschil in onze taal tussen NL en B? ;-)
regio gaat meestal ook niet: Dan speelt het probleem van het reserveren voor de stamgasten tot in september.
Voor de volledigheid: Serfaus behoort tot de top, en Lech (met Zürs) is zelf waarschijnlijk het duurste oord van Oostenrijk.
En Zillertal zit eerder in en onder het midden qua prijzen. Een en ander hangt vooral ook samen met de hoogteligging

Als je betaalbaar wilt zitten moet je naar St Jakob gaan, binnen 3 budhaltes sta je bij de Nassereinbahn. Als je na het skien geen zin meer hebt om met de bus te gaan kan je met een taxibus voor €10. In St. Jakob liggen de prijzen stukken lager dan in Anton en er zijn voldoende restaurants (als je ze even googled).

@Gerrit: Er is al genoeg gezegd over het prijsniveau in bijv. St. Anton. Voor €150 per nacht heb je een ontbijtpension, voor €120 een appartement. Wij kiezen dan voor het laatste en gaan gezellig zelf het St. Anton in of halen een pizza, net waar we zin in hebben. HP kan soms ook erg tegenvallen vind ik.

@V700
Grappig:

"Er is al genoeg gezegd over het prijsniveau in bijv. St. Anton."

om te vervolgen met

"Voor €150 per nacht heb je een ontbijtpension, voor €120 een appartement"

Volgens mij klopt dit ook niet, appartementen zijn over het algemeen relatief duurder dan ontbijtpensions, en worden pas per saldo goedkoper doordat je zelf gaat koken. (of als je met een grote groep bent, in een groot appartement)

@Flexen: Verkeerde woordkeuze wellicht, maar het was een bevestiging van wat er al eerder was gezegd: Voor €1000 per 2 personen HP ga je het niet redden.

Qua prijzen:
Ik put uit mijn eigen ervaring in St. Anton, welke tot nu toe in het voordeel van een appartement is gevallen. Een pension kwam elke keer zo rond de €150 uit, terwijl een appartement zo rond de €120 was.

Pettneu is ook betaalbaar, Gasthof Zur Traube, skibus voor de deur, uitstappen bij de gondel in St Anton.
Skieen is Lech is leuk maar vind ik persoonlijk saaie pistes, teveel kak. St Anton heeft van alles wat en kan je ook goed skieen. Ben daar jaren achter elkaar geweest en me goed ermaakt, altijd dagje naar Lech skieen, soms met bus ivm tijd maar grotendeel is te skieen en de rendl is ook leuk. succes met je keuze

@Bianski:
"Skieen is Lech is leuk maar vind ik persoonlijk saaie pistes, teveel kak."

Wat bedoel je nou? Ligt er kak op de pistes en vindt je dat saai?
En waarom ging je er dan toch al die jaren weer naar toe, helemaal vanuit Pettneu?

En ben je dan wel in Zürs geweest? Want het is toch best opmerkelijk om een skigebied dat bij een groot publiek zo hoog aangeschreven staat, saai te noemen…
Of is het toch vooral de kak die je lastig vindt? ;-)

@Gerrit: Er is al genoeg gezegd over het prijsniveau in bijv. St. Anton. Voor €150 per nacht heb je een ontbijtpension, voor €120 een appartement. Wij kiezen dan voor het laatste en gaan gezellig zelf het St. Anton in of halen een pizza, net waar we zin in hebben. HP kan soms ook erg tegenvallen vind ik.

V700 op 21 mrt. 2014 14:27

@V700 : Je hebt het wellicht over de duurste periode van het seizoen en voor 2 personen?
Want ik betaal in St-Anton nooit meer dan 60 € per persoon per nacht in een ontbijtpension of appartement.
Best betaalbaar voor een meer dan degelijk gebied zoals de Arlberg.
Ga wel steeds buiten het seizoen.

Pettneu is ook betaalbaar, Gasthof Zur Traube, skibus voor de deur, uitstappen bij de gondel in St Anton.
Skieen is Lech is leuk maar vind ik persoonlijk saaie pistes, teveel kak. St Anton heeft van alles wat en kan je ook goed skieen. Ben daar jaren achter elkaar geweest en me goed ermaakt, altijd dagje naar Lech skieen, soms met bus ivm tijd maar grotendeel is te skieen en de rendl is ook leuk. succes met je keuze

Bianski op 21 mrt. 2014 15:34

Ik heb het persoonlijk ook meer voor St-Anton als voor Lech maar dit gaat niet over de pistes maar wel over het ongezellige dorp en een publiek dat naar mijn mening beter op een terrasje aan de Bodensee in Bregenz zou zitten.
Zoals @Flexen al aangaf, door de geweldige ligging van Zürs en Lech trekt dit gebied dergelijk "hautain" publiek aan.
Maar over de pistes in Lech kan je nu toch helemaal niet zeggen dat ze saai zijn?
Elke keer in St-Anton ben maak ik minstens 1x per week de trip naar Lech, samen met vele anderen trouwens…
Omgekeerd zal dit veel minder vaak het geval zijn en dat zegt meer dan genoeg…

@Ken005: Maar de kwalificatie "ongezellig dorp" (voor Lech) is toch ook weer nogal radicaal. Dat klinkt als een soort Les Menuires.
Je voelt je misschien meer thuis bij het publiek in St.Anton, maar om Lech nou een ongezellig dorp te noemen…

En bovendien: Lech is heel ingetogen van sfeer vergeleken met plaatsen als Courchevel en St.Moritz.
Ik zal niet ontkennen dat er een contingent vervelende brallers (vooral Nederlanders uit het Gooi etc. zijn vervelend) in Lech verschijnt. Maar overall valt het best mee. Ook in Lech overheerst de sportieve sfeer i.m.o.
Het publiek is wel duidelijk ouder, dat speelt natuurlijk ook een rol in de sfeer van een skioord.

En bovendien staat er iets tegenover: rustige terrassen met goede bediening en goed eten, en niet te vergeten rustige pistes, met gemiddeld betere sneeuwomstandigheden. Dat vind ik in St.Anton toch allemaal nog steeds tegenvallen: veel vreetschuren

@Ken005: Maar de kwalificatie "ongezellig dorp" (voor Lech) is toch ook weer nogal radicaal. Dat klinkt als een soort Les Menuires.
Je voelt je misschien meer thuis bij het publiek in St.Anton, maar om Lech nou een ongezellig dorp te noemen…

Flexen op 21 mrt. 2014 19:56

Het is natuurlijk moeilijk om dit uit te drukken in woorden en alles wordt natuurlijk ook bepaald door persoonlijke indrukken. Voel me inderdaad meer thuis in St-Anton maar dat komt natuurlijk omdat ik door de jaren heen daar ook enkele lokale mensen heb leren kennen en in het hele dorp blindelings mijn weg weet…
En ik ontken niet dat aprés-ski tussen 17-21u voor mij wel van belang is, hetgeen in Lech voor mij te "stijf" is…(vandaar ik het misschien ongezellig noem ;-))

En bovendien: Lech is heel ingetogen van sfeer vergeleken met plaatsen als Courchevel en St.Moritz.
Ik zal niet ontkennen dat er een contingent vervelende brallers (vooral Nederlanders uit het Gooi etc. zijn vervelend) in Lech verschijnt. Maar overall valt het best mee. Ook in Lech overheerst de sportieve sfeer i.m.o.
Het publiek is wel duidelijk ouder, dat speelt natuurlijk ook een rol in de sfeer van een skioord.

En bovendien staat er iets tegenover: rustige terrassen met goede bediening en goed eten, en niet te vergeten rustige pistes, met gemiddeld betere sneeuwomstandigheden. Dat vind ik in St.Anton toch allemaal nog steeds tegenvallen: veel vreetschuren

Flexen op 21 mrt. 2014 20:01

Ik ken nochtans in St-Anton genoeg gezellige en rustige restaurants maar dan ga ik meestal niet uit eten in de Dorfstrasse. Ook op de piste zijn zeker goede restaurants te vinden.
Welk restaurant(s) vind je eigenlijk een "vreetschuur"?
Over de betere sneeuwomstandigheden in Lech kan ik je alleen maar gelijk geven.
St-Anton ligt niet zo gunstig t.o.v. Lech maar toch valt over het algemeen daarover ook niet te klagen, misschien wel op het begin en eind van het seizoen papperige pistes in de middag.

En bovendien: Lech is heel ingetogen van sfeer vergeleken met plaatsen als Courchevel en St.Moritz.
Ik zal niet ontkennen dat er een contingent vervelende brallers (vooral Nederlanders uit het Gooi etc. zijn vervelend) in Lech verschijnt. Maar overall valt het best mee. Ook in Lech overheerst de sportieve sfeer i.m.o.
Het publiek is wel duidelijk ouder, dat speelt natuurlijk ook een rol in de sfeer van een skioord.

En bovendien staat er iets tegenover: rustige terrassen met goede bediening en goed eten, en niet te vergeten rustige pistes, met gemiddeld betere sneeuwomstandigheden. Dat vind ik in St.Anton toch allemaal nog steeds tegenvallen: veel vreetschuren

Flexen op 21 mrt. 2014 20:01

haha zag nog bij de Jägeralp 4 mensen uit Wassenaar, echt erg die mensen lol
Waren de erfenis van iemand die nog leefde aan 't verdelen en natuurlijk het bekakte gepraat :P

Gang is alles

@Ken005
Ik doelde alleen op pisterestaurants, niet op het avondeten
Wij waren een paar geleden weer even met de blauwe bus (die vanuit Lech richting St.Anton lekker rustig is, i.t.t. andersom -alweer een voordeel- ;-) ) over naar de Tiroler kant.
Wij konden geen leuk pisterestaurant vinden. Wij zoeken een beetje kleinschalig, en met comfortabele stoeltjes en linnen kleedjes. Geen hutten met van die picknickbanken.
Langs de dalafdaling zitten wel wat ogenschijnlijk aardige restaurants, echter, daar stond de muziek knetter hard aan (deed me aan Verbier denken).
We zijn uiteindelijk maar weer in Alpe Rauz op de bus gegaan en hebben heerlijk in Lech gelunchd…
En voordat ik dan direct als een of andere dure fijnproever te boek kom te staan: dat is dan meestal gewoon een scherpe Pasta Arabiata van 10 euro. Lunch in Lech hoeft helemaal niet duur te zijn. (maar het kan wel ;-) )

En qua apres-ski, zoals in St.Anton, dass gibt es total nicht in Lech, inderdaad.
(ik heb er ook jaren van genoten: Mooserwirt en daarvoor nog de onvergelijkbare Gunnar in de Postkeller)

@ken005: €150 is niet in de schoolvakanties, wel in het centrum. €120 voor appartement was vorige week. Maar ben altijd op zoek naar goede adresjes in St. Anton. Mag eventueel ook per PM.

Plaats een reactie