Ski Arlberg 19/02 – 27/02/2016

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg

26/02 – St. Anton

Vandaag zou de laatste volle dag worden, daarom besloten we nog eenmaal naar St. Anton te gaan om daar de (nog) onbekende hoeken een bezoek te brengen op de ski’s.

Algemene informatie

Pistenplan
http://www.skiresort.de/skigebiet/lechzuerswarthschroecken/p…

Geopende liften/pistes
Afgezien van sommige skiroutes & piste 22 in St. Anton alles

Weer & Condities
Mix van zon en bewolking, afhankelijk van waar in het gebied je je bevond. Af en toe kwam er in St. Anton wat kunstsneeuw uit de lucht.
Pistes waren prima met later op de dag wat sneeuwhopen. Off piste lag 's ochtends ~10-15 cm verse sneeuw.

Sneeuwhoogte
1500 m : 175 cm
2000 m : 210 cm
In St. Anton zat de sneeuwhoogte op Valluga rond de 2,5

Wachttijden
Valluga I – 30 min
0-8 minuten bij de andere liften

Skitracker is helaas verloren gegaan

’s Ochtends stonden we rond 9 uur bij de Saloberjet. Omdat we nog nooit bij Nasserein geweest waren, besloten we hier heen te gaan. Vanaf Kapall / Gampen startten een aantal leuke pistes die eindigen in Nasserein of St. Anton. Klein minpuntje was wel dat de zwarte 22 (blijkbaar) het hele seizoen al gesloten was. Op borden stond de piste wel aangegeven, maar eenmaal de pijlen gevolgd stuitten we op een verblazen stuk off piste…

null

^Richting Schröcken

null

^De laatste wolken trekken weg, in St. Anton zou dit proces wat langer gaan duren

null

^In de zon is de 2 CLF Skischaukel Falken te zien, niet bezocht deze vakantie

null

^Mysterieus

null

^Vanaf Salober kun je met behulp van de Karhornbahn of de Jägeralpexpress naar Warth

null

^Aan het begin van de zwarte w8, perfecte condities

null

^Zoom op de Omeshorn in Lech

null

^Sonnenjet

null

^Eenmaal boven aangekomen doken we het wolkendek in

null

^Sprong naar Gampen, zicht op de Rendl dalafdaling

null

^Enige bedrijvigheid op Gampen

Na de pistes 35 > 25 > 24 a gedaan te hebben deden we nog een afdaling (21) naar St. Anton voordat het tijd was voor lunchpauze. Overal redelijke tot goede condities op de piste.
De lunchpauze vond wederom plaats bij de Bifangalm, al viel het wel enigszins tegen dit maal: mijn schnitzel was niet zoals ik hem gewend ben

Na deze lunch op de Rendl dalafdaling namen we de Galzigbahn om vervolgens een half uur te wachten bij Valluga I. Erg jammer dat deze lift zo weinig capaciteit heeft, landschappelijk is het hier erg mooi.

null

^Pauze

null

^Vanaf Valluga I daal je een stukje af naar de sleeplift, vanaf hier heb je meerdere mogelijkheden

null

^Schlindergratbahn bergstation, enkele meters lager

null

^Valluga II bergstation, niet genomen ivm de tijd en de wachttijd bij de lift zelf

null
]
^Zoom op de sleeplift

[img]

null

^Zoom op Schlindergrat met varianten

null

^Vanaf de sleeplift, dit zouden de Lechtaler Alpen moeten zijn

null

^De sleeplift met aan het eind een steil stuk, snapte wel waarom sommige wintersporters liever niet samen reizen in deze sleeplift

null

^Bergstation

null

^Zicht op Rendl (achter het kruis)
Links start skiroute 16 ‘’Mattunjoch’’, deze namen wij

null

^De skiroute gaat over de kam ham. Na een relatief smal stuk kom je uit in een brede kom waar verrassend genoeg nog enige poeder te scoren viel

Door de aanwezigheid van andere skiërs zijn we maar snel doorgegaan om ons stukje poeder vast te stellen, vandaar geen foto’s van de skiroute hehe

null

^Onder aangekomen in St. Anton

null

^In de tussentijd had de zon het gewonnen van de wolken

null

^Gampenbahn

Eenmaal boven op Galzig besloten we op huis aan te gaan, dit maal mikten we op iets meer dan 5 min speling.

null

^Vanaf het bergstation Tanzbödenbahn / St. Christophbahn richting Albona

null

^De zwarte 10 bracht ons naar de Schlindergratbahn

null

^Aangekomen bij het dalstation v/d Schlindergratbahn

null

^Voor het eerst in St. Anton mooi weer tot het einde van de dag!

null

^Top

null

^Traject Schlindergratbahn

null

^Links de zwarte 10 waar de buckels nogal hoog waren

null

^Steissbachtal

null

^Blijft een vreemde lift met zijn dubbele liftpalen

Dit maal stonden we maar liefst 10 minuten eerder bij de bushalte en waren we zelfs 15:40 bij de Auenfeldjet
Na de gebruikelijke terugreis namen we de Karhornbahn om daarna via W30 bij de Schirmbar Steffisalp de dag te beëindigen.

null

^Schlegelkopfbahn

null

^Met de brede “dalafdaling‘‘ naar Lech

null

^Funpark lag er nog prima bij

null

^:)

null

^Actiefoto

null

^De laatste lift van vandaag, de Karhornbahn

null

null

^Karhorn ® en de Wartherhorn (l)

null

^Een geslaagde dag loopt op zijn eind

null

^De sledes zijn niet voor niets meegenomen

Conclusie
Al met al hebben we ons goed vermaakt in St. Anton, we hebben met het bezoeken van Nasserein en Vallugagrat alles gehad en het ook deze delen van het gebied zijn ons goed bevallen. De afdalingen vanaf Kapall en Gampen bieden voor ieder wat terwijl de skiroutes vanaf Vallugagrat / Schlindergrat meer wat zijn voor de enigszins gevorderde skiër / snowboarder.

null

^‘s Avonds was het tijd voor mijn 100e verschillende biertje! Deze mijlpaal werd behaald in de Walserstube

Gang is alles

Je hebt heel wat af geskied! Heb je onderweg niets glinsterends gezien.
Tip:
Ongeveer 4 jaar geleden heeft een skileraar een gouden horloge gevonden in de sneeuw.
Sindsdien ben ik ook altijd alert naar iets glinsterends in de sneeuw.Er zijn blijkbaar mensen die skiën met dit soort horloges en ook verliezen.
Niet dat ik gouden horloges erg mooi vindt maar het zou wel een extra dimensie geven aan een toch al perfecte skidag.Toch

Mooi @Jesper, moest wel een beetje lachen om ‘Ons appartement staat bij de bomen, rechts van het witte huis’.

Mooie tocht.
Voor de volgende keer als je naar de Valluga gaat ga dan niet met de gondel maar met de Schlindergratbahn dat scheelt inderdaad een half uur en als het erg druk is 1.5 uur wachten voor de lift.En je komt ongeveer even hoog uit.Nou ja iets lager.

Mooi verslag van een mooi gebied. Ik moet hier toch echt een keer heen. Ben alleen bang dat het volgend jaar met de voorjaarsvakantie(midden Nederland) erg druk zal zijn.

@joepiedepoepie het zal niet rustig zijn inderdaad maar het is een vrij groot gebied en het verdeeld zich vrij makkelijk.

Dat is waar, dat heb ik in Samnaun ook meegemaakt. Maar zijn de pistes dan na 11 uur niet al totaal afgeragd?
En een half uur wachten op een lift heb ik nog nooit gedaan en ben ik ook niet van plan ook. Ik vond die 10 minuten in Samnaun wel weer lang genoeg.
Oei, klinkt wel weer erg verwend! :-)

@Lawine Iets glinsterends vinden tussen de glinsterende sneeuw… hmm…
@Sndr :) :)
@joepiedepoepie Wat Hooykaas zegt. En eigenlijk is het alleen in het hoofdgebied (rond Galzig) druk, in de andere hoeken valt het meestal goed mee. Hetzelfde geldt voor de pistes, rond Galzig gaan deze het snelst naar de knoppen. Dit was ook in de voorjaarsvakantie van midden Nederland.
Normaal wacht ik ook niet 30 minuten trouwens, alleen voor iets ‘‘speciaals’’ als dit
@Hooykaas Klopt, had ook gekund: je kunt vrijwel dezelfde afdalingen doen vanaf Schlindergrat. Maar we waren 's winters nog nooit op de Vallugagrat geweest, vandaar dat we voor een keer besloten te wachten. Vanzelfsprekend was dit eenmalig hehe

Gang is alles

Wachten @joepiedepoepie valt altijd reuze mee.Ik sta soms langer te wachten bij de supermarkt zeg ik wel eens.
Piste onderhoud is altijd top in Arlberg ze doen erg hun best s’nachts om de boel weer recht te trekken.

Altijd leuk te lezen dat je het naar je zin hebt gehad Am Arlberg @Jesper.Ik hoef jou niet meer te vertellen hoe mooi en sneeuw zeker het daar is.

Gouden horloges in de sneeuw in Sankt Anton en Lech komt uiteraard sporadisch wel eens voor.Ik heb er ook wel eens van gehoord.En ze worden vaak niet eens opgehaald. Na een jaar mag je ze houden.Altijd leuk natuurlijk

@Hooykaas Heb het inderdaad zelf al meerdere malen ervaren :)

Heb ook wel eens gehoord van een Rus die elk gerecht op de kaart bestelde in een luxe pisterestaurant in St. Anton. Zonde van het eten want halverwege bracht hij samen met zijn vriendin/vrouw een bezoek aan het toilet om vervolgens het restaurant te verlaten :D
En zo heb ik nog wel meer verhalen gehoord van de locals haha

Gang is alles

27/02 – De laatste dag

De laatste dag was aan gebroken… het plan was om –net als vorig jaar- een halve dag te skiën en daarna op huis aan te rijden, achter de meute aan.

Pistenplan
http://www.skiresort.de/skigebiet/lechzuerswarthschroecken/p…

Geopende liften/pistes
In Warth Schröcken alles

Weer & Condities
De dag startte bewolkt maar het werd al gauw zonnig met oplopende temperaturen, tot boven 0. Omdat we alleen ’s ochtends hebben beleefd waren alle pistes in goede toestand, helaas wel (over)vol.

Sneeuwhoogte
1500 m : 170 cm
2000 m : 205 cm

Wachttijden
Bij elke lift lang moeten wachten helaas… 5-15 minuten.
De auto’s stonden tot buiten het dorp, en zelfs bij ons appartement geparkeerd… Dit maakte de laatste ochtend niet bijzonder leuk.

Skiline

null

De dag startte bij de Steffisalpexpress, hier stonden we meteen al 5 minuten in de rij. Het was ons wel duidelijk hoe druk het zou worden: eenmaal boven waren de pistes vele malen voller dan gewoon en was het bij elke lift aanschuiven. Nadat we 10 minuten in de rij hadden gestaan bij de Saloberjet hadden we eigenlijk geen zin meer en gingen we weer terug naar Warth. Voor een Jerryslalom gaan we wel naar Winterberg. In Warth hebben we nog enkele keren de Wannenkopfbahn gepakt, dit was de enige rustige lift.

Nadat ik 3 keer achter elkaar viel tijdens mijn jib pogingen was ik er helemaal klaar mee en unstrapte ik mijn snowboard om 11:45.

null

^Genieten bij de Sonnenjet

null

^F to the antastisch

null

^Terug naar Warth via de Karhornbahn en de blauwe dalafdaling
null

^De Wartherhorn werd vandaag door veel mensen bezichtigd

null

^Enige tijd later waren alle wolken weg en begon het warmer te worden

null

^Een van de hotels die op loopafstand van de skilift liggen: de Wartherhof

null

^Wannenkopf

null

^Steffisalp express, later zou de lift door een technisch mankement ook nog eens 30 minuten stilstaan

null

^Skiroute 3 met ons gebruikelijke appartement

null

^De Sabotage heeft prima werk geleverd deze week :)

null

^ai

Na de eigenaren van het appartement nog even gesproken te hebben aten we wat bij het Dorfcafé en vertrokken we richting Scherpenzeel.

null

^De laatste

null

^Joe

In het Lechtal zijn we nog even gestopt bij de MPreis in Elbigenalp om inkopen voor onderweg te doen

null

^Vanuit de supermarkt, zicht op de sleeplift in Untergiblen

Na een voorspoedige reis zonder enige file kwamen we aan in Scherpenzeel… we zijn weer terug…

Tijd voor een terugblik

To do lijst vorig jaar:
-ALBONA ✔
-De hut bij Rendl op ¾ v/d dalafdaling ✔
-Rendl (hier moeten we gewoon nog een keer heen) ✔
-Valluga ✔
-Als nog niet alles verspoord is skiroute 15/16/33/34 ✔
-Nasserein ✔

-Geprepareerde skiroute 37 Langerzug ✔
-Skiroute 39
-Skiroute 41/40 ✔
-Zürser Täli ✔
-Trittkopf ✔
-Skiroute 56
-Koninklijke familie spotten

-Dalafdaling Schröcken w6

__
Ben goed tevreden over deze vakantie, afgezien van de laatste dag heb ik elke dag erg genoten.
Volgend jaar is het nog onzeker of ik in de voorjaarsvakantie weer in Warth te vinden ben, ben namelijk een tussenjaar in de sneeuw aan het plannen. Dit hoeft natuurlijk niet per definitie in Warth te zijn ;)

Alle foto’s: http://s1140.photobucket.com/user/perry999/library/Ski%20Arl…

Hartstikke bedankt voor het lezen allemaal, blijft toch een extra motivatie om reisverslagen te blijven maken.

De volgende reis is naar Blons, Oostenrijk. Samen met @Snowjan , @HenriS en @Jorian zal ik donderdagavond 31-3 vertrekken richting de Alpen. We zijn van plan de skigebieden Malbun, Brand/Gargellen, Silvrettta Montafon en Damüls te bezoeken. Natuurlijk wordt deze trip ook in een reisverslag vastgelegd :)

Joe

Gang is alles

Het blijft leuk om jouw verslagen te lezen. Ben benieuwd naar jullie volgende tripje. Nog maar 2 nachtjes slapen! Ik ben jaloers :-)

@joepiedepoepie Bedankt ! :)
Nog maar 1 nacht nu !

Gang is alles

super leuk verslag, binnen 2 weken ga ik ook naar Warth.
Super veel tips opgestoken van je verslag!!
Bedankt

Deze mijnheer is er ook elk jaar.@Jesper

null

Ook een Arlberg Boy ?

Ik ga er nu ook al voor het 5de jaar naartoe. Ik vind het perfect. Heb er alles wat ik wil en het verblijf in holzgau bij hotel bären is fantastisch

@hooykaas wat een gezelligheid:)

Gang is alles

null

Zonder helm…ach daar kan niets gebeuren ?

Plaats een reactie