Skiroutes St. Anton

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg

Hallo medewintersporters,

Dit jaar gaan we naar St. Anton, en op de pistekaart staan ontzettend veel skiroutes aangegeven.
Wat moet ik me daar bij voorstellen? Zijn dit ongeprepareerde pistes, die wel gemarkeerd zijn en gekontroleerd worden of is dit zodanig off-piste dat je op jezelf bent aangewezen. Kun je deze routes met gewone ski’s doen of heb je brede planken nodig. Hoe zit het met lawine gevaar op zulke routes, worden ze gesloten bij gevaar of moet je hier zelf een inschatting van maken?

Ook lees ik op verschillende sites dat je van Zurs naar Lech kunt skiën, maar ik zie daar ook alleen maar routes getekend en geen pistes. Zijn deze routes zo eenvoudig dat iedereen ze kan doen?

Kortom een heleboel vragen, dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Vast bedankt,
Willem.

@Willem,

die skiroutes zijn ongeprepareerd maar wel gecontroleerd. Op de interactieve kaart van st anton is verschil gemaakt tussen skiroutes en "extreme" skiroutes en dat is juist ingeschoten. Kom je een zwarte piste goed af dan zijn de skiroutes goed te doen, de route bij falfagehr is echt pittig en niet voor bangerikken. alle routes zijn voorzien van borden en dus prima te volgen zonder te verdwalen. Of je planken breed moeten zijn hangt af van de hoeveelheid poeder. Bij een dikke laag verse poeder zou ik niet met korte smalle pisteplankjes het gevecht aangaan. Een beetje drijfvermogen is dan wel lekker… De route van Zurs naar Lech heb ik nooit gedaan maar heb wel gehoord dat die goed te doen is maar dat is van horen zeggen. Hals und beinbruch!

sorry, Valfagehr skiroute nr 18 ipv falfagehr. Richting rauz… wel zeer de moeite waard bij nieuwe sneeuw!

De route van Zurs naar Lech is zelfs ‘kwasi’ geprepareerd, dit is bijna zoals een gewone piste.
Gewoon te doen.

zurs naar lech is idd niet echt een route maar meer een piste

@ Willem,

In SA kan je super skieen en alles staat duidelijk aangegeven op de piste kaart. Of je skiet gewoon de meute achterna. Er staan ook onderweg voldoende borden. Kan niet fout gaan. Ik zou wel effe vantevoren de kaart licht bestuderen.
De route van Zurs naar Lech is kinderlijk een voudig en zeer mooi.
Je kan met een gratis ski bus naar Zurs ( of bij het busstation voor een paar euro). Vanuit Lech ski je dan weer naar Zurs ( is een andere route ), ook niet al te lastig. Dan weer vanuit Zurs met de bus terug naar SA. Je kan natuurlijk ook in Lech een bus pakken, die brengt je ook weer terug naar SA.

Veel plezier !

Skiroute 33 vanaf het Zürs (Madloch) naar Lech is te vergelijken met een rode piste. Let op laatste stukje naar Zug is een beetje steil, anders gewoon rechtdoor naar Lech. Dit alles kan op gewone ski’s.
Let op dat er in St. A. ook veel routes door meer tricky terrein lopen waar toch vaak Rutschers of kleine lawines zijn. Voorbeelden hiervan zijn de routes nrs. 15a, 16, 33 en 34. Als deze maar ook andere routes afsloten zijn respecteer dan de afsluitingen!
Verder veranderen de meeste skiroutes al snel in Buckelpistes op de wat steilere gedeelten.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Zurs-Lech is altijd geprepareerd. Maar "kinderlijk eenvoudig" is niet de juiste weergave. Het is een rode piste met af en toe pittige stukken. Vooral als het druk is ontstaan er hobbels. Voor beginners en rustige skiers kan het een hele kluif zijn. Mocht je dat willen vermijden: Beginnen in Lech en aan het eind van de middag in Zurs eindigen. De skibus stopt in beide plaatsen.

De routes in St.Anton zijn over het algemeen niet geprepareerd, maar in de directe omgeving van de markering wel veilig voor lawines.
Ze beginnen als tiefschnee, en worden (in St.Anton al heel snel) daarna buckelpistes

Er wordt hier vooral gekeken vanuit het oogpunt van de twee-lats wintersporter, maar hoe zijn de routes voor boarders?

Ik ga eind maart naar St. Anton met een vriendengroep skiers. Dit zijn hopelijk geen prikroutes? ;-)

@Chris:
ik doe beide; in de 33 naar Lech zit een kleine contra-helling. Vaart houden met je board dan red je hem wel; tot aan de telefoonpaal. Verder zoals ik al aangaf zijn sommige routes met behoorlijke Buckels; zoals de 3 en de 16 in St.A. en de 44 en 49 in Lech. Verder kun je ze natuurlijk altijd in de andere routes ook wel tegenkomen. En niet iedere boarder vind Buckels geweldig.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

In St.Anton heeft de centrale piste 12/13 4 1
twee tamelijk lange prikstukken.
Het is een piste die je vaak tegenkomt, doordat een groot deel van het pistenaanbod erop uit komt

in bovenstaand is iets mis gegaan met notitie. Ik bedoel de centrale afdaling:

Vallugagrat-Ulmerhutte-St.Anton

die gevormd wordt door achtereenvolgens pistenummers 12/13, dan 4 en dan 1

Als je vanaf de Ulmerhütte of de Valfagehrbahn het gas er op houdt dan hoef je op de 12 niet te prikken/steppen …:)

Als het wit is kun je er over naar beneden...

@Greenfield: Moet zeggen dat ik nog niet veel Buckels heb genomen, maar ik houd wel van een uitdaging. ;)

En gas erop houden ben ik wel van! Vaak als ik een keer ergens moet prikken, is de volgende keer planken! Iets met een ezel en twee keer stoten.

Wel mooi kriebel-topic dit, zit de ski arlberg kaart al uit te pluizen en kan niet wachten tot ik mag eind maart!

@ Chris

De snowboarder komt nog beter tot zijn recht op de Rendl. Dat is een skigebied waar lang niet iedereen komt. Voor snowboarders ligt daar een heerlijk snow fun park !

http://www.stantonamarlberg.com/nl/winter/skigebiet/snowboar…

@Andre en @Chris,
vergeet het park in Lech niet! Heeft wel een mooie half pipe en leuke kickers.

Als het wit is kun je er over naar beneden...

Net terug uit St. Anton (ben de TS), en het aantal prikstukken is me toch wel tegengevallen.
De 9 en de 12 moet je wel prikken, het is er gewoon te druk om vol gas te gaan. Ook de 4 en de 1 hebben lange stukken "pad" waarop je net niet hoeft te prikken, maar echt leuk is het niet.

Eén van de mooiste afdalingen is de combinatie R2 en R1 op de Rendl. Ook de 36 en 37 op Kapall zijn lekker, net als de 21 vanaf de Gampen. Ook de 2 vanaf de Galzig is prima te doen.

Wat me verder is opgevallen is dat "Blauw" vaak een rood randje heeft, zeker aan het eind van de dag zijn deze voor beginners nauwelijks te doen. De "Rode" pistes zijn gewoon echt rood, lekker uitdagend(voor mij i.i.g.). Niet zoveel "Zwart" gedaan, de 10(is eigenlijk rood), de 2 en de 22(echt wel zwart).
Ik heb uiteindelijk 1 route geprobeerd, de 14 vanaf de top van de Rendl, vooral het begin is pittig maar wel te doen.

Ook nog één dag in Lech geweest(met de auto) en daar vooral in Oberlech geskied. Viel me een beetje tegen, te "Blauw".

De skiroutes in St. Anton vond ik echt geweldig! Wij deden ze in de middag, als de sneeuw een beetje zacht was geworden, en dan waren ze echt leuk. Ik vond ze over het algemeen niet heel erg steil of moeilijk, maar juist leuke routes om te oefenen!

Weet iemand wat die paspoppen/beelden zijn die rond de skiroutes staan? Wij zagen er in St. Anton bv. 1 met een groene string :D, 1tje met skikleding aan (naast dezelfde route), en in Lech ook weer zo’n pop. Is dat een soort kunstproject ofzo?

Procrastinating

@Andrea:

Dit was het project "Horizon Field" van de Britse kunstenaar Antony Gormely. Dit waren ongv 100 identieke afgietsels van een menselijk lichaam die allen op 2039m stonden in het hele Arlberggebied :) Project liep tot april dit jaar…

Hoe meer ik erover lees en de pisten bestudeer, hoe moeilijker het wachten wordt.
Goede info hier, bedankt!
Nog een week of 3 en dan ga ik het daar zelf eens bekijken, hopelijk zelfs 2 weken…

Lib tech met Flow my way in the snow

Is het nou de bedoeling dat je op de (rode) skiroutes een 3-eenheid bij je hebt, of is dit in principe niet nodig en zijn ze veilig genoeg om het zonder te doen? Dit is me na het lezen van verschillende topics en blogs nog steeds niet helemaal duidelijk.

Is het nou de bedoeling dat je op de (rode) skiroutes een 3-eenheid bij je hebt, of is dit in principe niet nodig en zijn ze veilig genoeg om het zonder te doen? Dit is me na het lezen van verschillende topics en blogs nog steeds niet helemaal duidelijk.

VanRoyal op 23 jan. 2013 13:00

Ze zijn lawinebeveiligd dus je kan er af zonder 3eenheid. Natuurlijk is het niet onverstandig om de 3eenheid toch mee te nemen.

Overigens vind ik die skiroutes een zeer goed idee: je hebt de offpiste beleving en je bent lawinebeveiligd.

Ok, nu mijn vriendin maar zover zien te krijgen dat ze ook een route meepakt, maar dat komt wel goed denk ik :) Heb overigens een paar filmpjes van de routes bekeken op youtube en sommige lijken inderdaad wel erg op een ‘normale’ piste.

Nog 3 dagen! :D

Ok, nu mijn vriendin maar zover zien te krijgen dat ze ook een route meepakt, maar dat komt wel goed denk ik :) Heb overigens een paar filmpjes van de routes bekeken op youtube en sommige lijken inderdaad wel erg op een ‘normale’ piste.
Nog 4 dagen! :D

VanRoyal op 23 jan. 2013 13:06

Hm, daar kan je je toch wel lelijk in vergissen hoor. Probeer de 18 maar eens of de 3 onder de Galzigbahn. De 15 van de schindlergrat vind ik een zeer mooie

Daarom zei ik ook ‘sommige’ :) Werd ook een beetje in de war gebracht omdat ik net een filmpje van Der Weisse Ring zat te kijken en daar was een bepaalde piste volgens de interactieve kaart (http://www.derweissering.at/DWR010/media/skirunde_de.swf…) een ski-route (33) terwijl dit volgens de pistekaart een normale piste is met een heel ander nummer.

De 18 is overigens een ‘extreme skiroute’, was niet van plan om me daar aan te wagen ;-)

Wat zijn niet te missen routes die niet al te lastig zijn, zowel in Lech als St. Anton?

In Lech Zurs is de 33 niet te missen (en de gehele Weisse Ring niet)
33 is bijna altijd geprepareerd, lijkt op een rode piste. Halverwege splits deze zich. Het deel naar Zug is bijna altijd zeer ijzig, buckelig en druk. Lekkerder is het naar dorp Lech te skien. Moet dan stukje lopen, maar dat valt mee. Komt bovendien langs Gasthof Post, alwaar je heerlijk kunt lunchen of koffie drinken. Wel buigen als Bea langs komt :-)

Ook essentieel: piste nr. 10 in Zurs. "Muggengrat-Zurser Taeli"

Landschappelijk een van de mooisten in de Alpen, altijd perfecte sneeuw, en grotendeels makkelijk. Alleen begin is steil.

Plaats een reactie