Ski Arlberg of SFL eind maart

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg

Beste Wintersporters,

Ik heb al heel veel gelezen en informatie opgedaan de laatste jaren via jullie forum, dank daarvoor. Nu heb ik wel een vraag, omdat ik gewoonweg niet kan kiezen waar naar toe te gaan ivm twijfel over sneeuwzekerheid.
Ik ga met mijn broer een weekje boarden in maart op de 25e (eventueel 11e is ook mogelijk). We komen goed van de berg af, maar niet gevorderd. We houden wel van wat gezelligheid, maar gaan niet uitgebreid apres skiën. We zoeken een groter gebied waar beetje tochten mogelijk zijn en vooral waar sneeuwzekerheid goed is vanaf 25e maart (of de 11e, maakt dat überhaupt veel uit?).
Ischlg is afgevallen vanwege te decadent (voor mijn gevoel). Solden valt af (laatste jaren geweest en wil iets anders). Dan blijft nu voor ons over; Ski Arlberg of SFL. Lichte voorkeur voor SFL (Fiss), maar twijfel of dit voldoende sneeuwzeker is vanaf 25 mrt. Prijs maakt niets uit overigens.

Wil en kan iemand met ervaringen in die gebieden en kennis over het weer mij helpen? Hopelijk wordt mijn vraag niet als last gezien. Gr Paul

*bericht bewerkt door Paulieb op 22 jan 2017 15:27

Ik vind Arlberg best een pittig gebied voor met name de gevorderde wintersporters. Het gebied is wel echt gaaf en vrij sneeuwzeker. Sfl… Tja gewoon niet mijn gebied. Mij vind je er alleen in de zomer voortaan

SFL heeft de meeste pistes op zuidhellingen liggen, waar de zon dus vrij veel vat op heeft. Zo laat in het seizoen is de hoogte en de oriëntatie van pistes iets om op te letten… Gewoon het gebied op Googe Maps eens opzoeken, dan zie je vrij snel op wat voor hellingen de pistes liggen.

SFL heeft de meeste pistes op zuidhellingen liggen, waar de zon dus vrij veel vat op heeft.

Dat valt toch behoorlijk goed mee, hoor. De meeste leuke pistes (Fisser Nordseite, Scheid, Lazid, Pezid, Masner, Waldabfarhten, …) zijn ofwel hoog genoeg gelegen of NIET op het zuiden gericht (of beide).
Wij zijn de vorige 2 jaar telkens midden maart (de eerste keer zelfs tot 22 maart) in SFL geweest, met top to bottom topcondities!
Moest je nu eind april willen gaan dan zou ik SFL afraden (omdat het dan al gesloten is), maar dat geldt net zo goed voor Ski Arlberg.

Kort samengevat, doe mij in maart (begin of eind) maar SFL ipv Arlberg!

Voor pisteskiën vind ik de Arlberg sowieso zwaar overrated: veel verouderde liften (zeker vergeleken met SFL of Ischgl), smalle en drukke pistes, veel steekstukken, paar bottelnecks, …

Ik vind het overigens wel een beetje vreemd dat je Ischgl als te decadent beschouwt maar dan wel overweegt om naar de Arlberg of SFL te gaan. Persoonlijk vind ik daar weinig verschil op zitten.
Ok, in Ischgl is er op sommige plaatsen wat uitbundiger après ski, terwijl SFL gemiddeld net wat rustiger is, maar veel scheelt dat niet hoor en in alledrie de gebieden ben je sowieso behoorlijk wat centen kwijt

*bericht bewerkt door Skiwi op 22 jan 2017 19:14

Ik ben zelf een keer of 5 in zowel Ischgl, SFL als St. Anton geweest.

Gezien het niveau dat je van jezelf beschrijft zou ik SFL of Ischgl kiezen. St. Anton is inderdaad hier en daar best pittig, en ook best veel vlakke stukken. Voor boarders niet ideaal. (Zelf geen last van, omdat ik met mijn stijve plank voldoende snelheid kan maken om niet te hoeven steppen)

Apres Ski is qua St. Anton en Ischgl vergeliujkbaar, waar Ischgl misschien nog net een tandje meer heeft/ geeft. Qua decadentie zou ik me niet te druk maken.
Dat is in alle drie de gebieden hetzelfde. Het is niet zo dat in welke van de drie dan ook alleen maar Porsches en bontjassen te vinden zijn.

Als het SFL wordt, zou ik zelf in Serfaus gaan zitten, omdat daar net wat meer Apres Ski is (maar geen Ischgl), maar als het gewoon een paar biertjes pakken is en dan naar huis, dan voldoet de Hexen Alm (Fiss) meer dan voldoende.
Zeker half/ eind maart; lekker buiten staan, en om 8 uur naar huis.

Overigens; heb je Kaltenbach ook overwogen/ bekeken? Sluit volgens mij ook heel goed aan bij wat jij allemaal beschrijft en wenst. Ik vind het een soort van ‘onondekte’ parel. En zeker minder ‘decadent’ dan ‘de grote drie’.

Eind maart durf ik overigens niet te zeggen qua condities, het ligt volgens mij vrij laag. Ik ben er twee jaar in januari geweest en vond het een heel leuk gebied.

Overigens; heb je Kaltenbach ook overwogen/ bekeken? Sluit volgens mij ook heel goed aan bij wat jij allemaal beschrijft en wenst. Ik vind het een soort van ‘onondekte’ parel. En zeker minder ‘decadent’ dan ‘de grote drie’.

Meen dat nu echt? Kaltenbach is zowat het slechtste skigebied waar ik al ben geweest: helemaal niet zo groot, druk, eentonig (17 skisnelwegen naast elkaar op dezelfde flank) en de doorsteek naar Hochfügen is voor de lunch quasi niet te doen omdat iedereen daarheen wil en er daardoor serieuze files aan de liften staan. Enkel de dalafdaling is de moeite, maar de kans dat die eind maar nog open is, is niet zo groot (en als ze open is een eindeloze reeks aan paphopen die op het eind van de dag superdruk is)

Persoonlijk vind ik dit een beetje zoals tegen iemand die twijfelt tussen een Porsche, Ferrari en Maserati zeggen “heb je ook al eens naar de Citroën C3 gekeken?” ;)

Thanks allemaal alvast voor jullie ervaringen/reacties. Hier kan ik iets mee!

Het woord decadent is misschien niet helemaal goed gekozen voor Ischgl, maar is meer een gevoel dat ik kreeg na al het lezen.

Verder ging ik er inderdaad vanuit dat SFL genoeg noord-kant hellingen heeft om ons te vermaken.

Als ik het nu lees dan valt voor mij denk ik inderdaad de Arlberg af, aangezien wij niet super gevorderd zijn. Hoewel ik tegenwoordig wel genoeg snelheid weet te behalen, kies ik liever voor iets makkelijker ;-)

Wat mij verder aantrekt is wat Ton zegt; biertje buiten drinken en dan op tijd naar huis. Dus Fiss klinkt mij toch echt wel goed! Klopt mijn gevoel dan dat ik dan beter 11 maart kan geen i.p.v.de 25e? Of maakt dat elkaar weinig qua sneeuwzekerheid? Of is het gewoon geluk hebben met de weergoden? (want ik zou ook een week van te voren kunnen boeken op zich, maar ben dan bang dat ik niets meer kan vinden voor 50-60EUR pppn…

En Kaltenbach wel naar gekeken maar lijkt me niet sneeuwzeker genoeg, maar zeker dank voor tip. Tips van andere aan te raden gebieden zijn zeker welkom, maar wel echt met ook op sneeuwzekerheid medio maart en niet te klein.

Ik weet even niet hoe ik iemand terug kan taggen, dus dat heb ik achterwege gelaten (sorry).
Nogmaals Thanks alvast voor jullie hulp!

Ik denk dat Saalbach Hinterglemm of Skiwelt ook nog iets voor jullie kan zijn… Sneeuwzekerheid is een relatief begrip, maar het ontbreekt daar iig niet aan sneeuwkanonnen ;)
Vaak nog perfecte omstandigheden in Maart. En zeker geschik voor tochten!

Verder misschien niet zo groot, maar Obertauern is ook leuk voor een paar daagjes. Vond de apres ski daar best gezellig, niet te Hollands zeg maar.

*bericht bewerkt door Jst81 op 23 jan 2017 07:27

sorry dubbel …

*bericht bewerkt door Jst81 op 23 jan 2017 07:26

Alle je 11 maart gaat kun je echt overal nog zo’n beetje heen, maar ook de 25e is nog veel open. Zillertal Arena is ook erg leuk voor niet heel erg gevorderden en meestal prima te doen voor die periode. Saalbach hinterglemm inderdaad ook. Zijn echt nog zat opties.

*bericht bewerkt door JurriaanKok op 23 jan 2017 07:57

Ben vorig jaar met pasen naar kaltenbach geweest en kan me totaal niet vinden in het verhaal van @Skiwi
Het was heerlijk rustig en nergens hoeven wachten bij de liften. Ook was de sneeuw meer dan prima. Heb het niet bijgehouden maar de jaren dat ik in maart naar sfl ging was het daar beduidend minder goed. Ook zit je binnen 20min. in Zell an Ziller of in Mayrhofen. Keuze genoeg lijkt me zo.
En ga je enkel op wintersport voor het uitzicht of voor de lekkere pistes??
Zo vind ik sfl een minder leuk gebied omdat het vaak verbindingspistes en paden zijn waarop je door het gebied skiet/board.

Übung macht den meister!!!

@Skiwi

Hahaha, ja dat hoor ik meer. Wij waren er in januari, toen was het vrij rustig, superweer en perfecte sneeuw, ook de dal afdaling(en).
Ik kan me niet herinneren dat wij ergens hebben staan wachten

Wij waren met een clubje skiers/ boarders en waren er allemaal enthousiast over.

Maar goed, zoals het eruit ziet is de keuze voor Fiss gemaakt, wat mij een goede keuze lijkt.

PS: @Paulieb; 11 maart of 25 maart zal niet zoveel uitmaken. Betekent waarschijnlijk perfecte/ goede omstandigheden bovenin en papperig ondering. 25 maart is de kans dat het iets papperiger is er wel, maar het kan ook nog 10 graden vriezen.

Afdalen kan altijd.

*bericht bewerkt door Ton_ op 23 jan 2017 09:28

Thanks! Het geeft me aan de ene kant meer rust dat er genoeg mogelijkheden zijn medio maart, maar aan de andere kant maken de reacties mijn keuze moeilijker ;-)
@Jst89 Saalbach hinterglemm lijkt me eigenlijk erg goed voor ons, alleen de hoogte maken me dan toch onzeker. Misschien toch maar een week van te voren boeken dan ??
@Tiny-M En zillertal arena trekt me niet zo. Kaltenbach is vrij klein toch? (Ga ik vanavond lezen)

Obertauern is misschien ook wel iets, maar ook voor een week lijkt me dat vrij klein met te weinig afwisseling…

Wordt vervolgd, nogmaals dank allemaal.

Met alle respect maar er worden door een aantal mensen dingen door elkaar gehaald.?

@Paulieb

Hoe eerder je gaat in maart, hoe groter de kans op (nog) goede sneeuw. Je kan eind maart overal nog goede condities hebben, maar de kans erop wordt kleiner. Arlberg is volgens mij al afgevallen voor je, maar dat zijn ook behoorlijk wat hellingen die zon pakken (nog meer dan SFL volgens mij, bovendien ligt het gemiddeld lager). Omdat er op de Arlberg meestal ook veel sneeuw valt, betekent dat vaak ook grote hopen papsneeuw. Daar moet je van houden (I Do :)). SBH(LF) is zo laat in het seizoen meestal geen aanrader, het grootste deel van de pistes ligt daar vol op het zuiden.

Wat je nog zou kunnen overwegen in Oostenrijk:

  • 4 Berge Skischaukel (Schladming eo). Gezellige dorpjes, bijna alles op het noorden. Ook laat in het seizoen, ondanks de hoogte, vaak nog goede sneeuwcondities. En zeker geschikt voor tochten. Wordt niet zoveel door Nederlanders bezocht, ik snap nooit zo goed waarom.
  • Kitzbühel/Kirchberg. Zelfde verhaal als 4 Berg. Met Kitzbühel ook nog een echt mondaine, gezellige stad. Kirchberg is dan wel weer echt Nederlands.

En overweeg je ook Frankrijk? Maart en met jullie wensen lijkt daarvoor perfect…

*bericht bewerkt door 77steve op 23 jan 2017 12:01

Ik zou, zeker als je in die periode wilt gaan, gewoon een week vantevoren boeken. Is nog genoeg beschikbaar en tegen die tijd kun je ook kijken waar de condities nog het beste zijn. Als het vanaf nu helemaal niet meer gaat sneeuwen in het noorden van Oostenrijk, kun je altijd nog uitwijken naar Italië, Frankrijk of een zuidelijker gelegen gebied (o.a. Nassfeld).

Mr. Slow

Ja Thanks @Quick ik denk toch maar dat ik onze boeking ga uitstellen (past alleen niet bij me, werk niet voor niks bij een bank ;-))

Frankrijk of Italië ben ik nog nooit geweest (hou van Oostenrijk) en de langere reistijd houden me tegen.

En @77steve dank voor hulp. Als ik jou hoor dan valt SB dan af vanwege zuidhellingen. Ik ga zeker zo ook nog eens verdiepen in Kitzbuhel en 4 Berge. Ben benieuwd hoe groot Gebieden zijn…
@Ton dank. Nou na alle reacties ben ik er nog niet zeker Fiss. Ga zeker Kaltenbach nog eens goed bekijken.

Mijn conclusie:

  • Fiss blijft redelijk goede optie (incl noordhellingen)
  • Nog te bekijken: kitzbuhel/obertauern/4 berge/ Kaltenbach
  • en ik ga dan sowieso voor 11 mrt!
  • en week van te voren boeken is toch echt een optie (nog nooit gedaan…)

Ben echt blij met al jullie reacties met argumenten!

@RFKANGO we gaan voor de goede pistes en uitzicht is minder van belang. Kaltenbach ga ik bekijken.

Is er ook ergens op het forum te vinden hoeveel (%) pistes boven de 2000 meter liggen? (Of is dat een hele domme vraag)

@RFKANGO we gaan voor de goede pistes en uitzicht is minder van belang. Kaltenbach ga ik bekijken.

Is er ook ergens op het forum te vinden hoeveel (%) pistes boven de 2000 meter liggen? (Of is dat een hele domme vraag)

Paulieb op 23 jan 2017 20:57

Een domme vraag zou ik het niet willen noemen maar je zal denk ik zelf even op de kaart moeten kijken hoe hoog het allemaal Is.

Übung macht den meister!!!

Hey allemaal, nog een laatste keer om hulp gevraagd. Ik heb dus serieus gewacht met boeken en we willen volgend weekend gaan! Het voelt ongemakkelijk dat ik nog niet weet waar heen.
Maar de grote vraag is nu: waar zijn de condities nu goed om naar toe te gaan. Er is iig sneeuw gevallen.
We willen kiezen tussen: Ischl, serfaus/fiss of toch Zillertal arena of kirchberg (afhankelijk van de condities)
Wat denken jullie? (ben ook benieuwd naar beschikbare acco)
Alle meningen/tips zijn welkom!! Thanks alvast

Dan lijkt het mij niet moelijk ben in alle drie geweest Ischgl!

Gerrit.

Plaats een reactie