Skiroute 51 - Wat voor een afdaling is dat?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg

Ik zie dat de blauwe piste 55 (Steissbachtalabfahrt) de laatste dagen steeds dicht is dus ik vraag mij af of hij volgende week wel open zal zijn.
Ik vind de zwarte 52 superdruk en chaotisch (alle beginners die via zwart terug moeten naar St. Anton…) dus ben benieuwd wat de skiroute 51 voor een afdaling is.
Geprepareerd of juist niet? Waarom is dit een skiroute en geen officiële piste?

Geldt een skiroute eigenlijk als offpiste in het geval je wat overkomt of ben je daar gewoon verzekerd?

Dit is inderdaad een skiroute, deze zal er waarschijnlijk net zo bijliggen als de zwarte. Niet goed dus.
Je kunt natuurlijk ook via Osthangbahn naar de kant van de 57 en dan naar de blauwe 55. Het stukje hier naartoe is een pad maar dit vermijd de zwarte piste wel.

A winter without powder isn't a winter!

Een route is niet geprepareerd, wel lawine veilig als hij open is en dus ben je gewoon verzekerd. @Joostw er zijn ook gewoon liefhebbers van zwarte en van ongeprepareerde routes hoor, ja zelfs mensen die van buckels houden! ;-)

Je kunt natuurlijk ook via Osthangbahn naar de kant van de 57 en dan naar de blauwe 55. Het stukje hier naartoe is een pad maar dit vermijd de zwarte piste wel.

Joostw op 22 jan 2018 12:11

Klopt, dit hebben we vorig jaar ook wel gedaan maar de blauwe 55 is de afgelopen weken nagenoeg elke dag nog gesloten geweest; ik vermoed vanwege een hoog lawinegevaar vanaf de Valluga.
We gaan het skipad wel een keer proberen en anders maar weer tussen de grote massa over de zwarte naar beneden. :-)

@ankiepankie,

hier zal zeker nog meer reactie komen van Arlberg kenners. In ieder geval zal de 55 nog wel een paar dagen gesloten zijn vanwege lawine gevaar. De 51 wordt dan inderdaad erg druk maar lijkt me altijd nog een beter alternatief dan de ski-route. Deze is wel gecontroleerd maar is niet geprepareerd. Ik vraag me zelfs af of ski-routes na deze sneeuwval ook niet tijdelijk gesloten zijn? Als je angstig bent voor de 52 kies er dan voor om met de lift terug naar het dal te gaan. Kies je voor de Zammermoos kun je laatste stuk nog skiënd naar dal of je gaat terug met de Galzigbahn rechtstreeks naar dal. Veel plezier in dit top gebied!

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

@ankiepankie,

Als je angstig bent voor de 52 kies er dan voor om met de lift terug naar het dal te gaan. Kies je voor de Zammermoos kun je laatste stuk nog skiënd naar dal of je gaat terug met de Galzigbahn rechtstreeks naar dal. Veel plezier in dit top gebied!

Peter30 op 22 jan 2018 12:26

Ik kom zelf altijd wel beneden want kan me gelukkig prima redden. :-) Heb alleen een hekel aan een overbevolkte zwarte chaospiste waar je de ene na de andere beginner tegen de sneeuw ziet klappen. En afgelopen jaar was de zwarte 52 zo’n piste waar ik meerdere malen de helikopter mensen heb zien afvoeren. Dus dan lijkt me een rustige skiroute een beter alternatief… :-)

*bericht bewerkt door ankiepankie op 22 jan 2018 12:37

Zodra de 55 gesloten is wordt het chaotisch op de 52, zelfs al in de ochtend. Heb vorig jaar op de 52 overigens ook sneeuw moeten happen maar dat kwam vooral door invallende duisternis en totaal verzuurde benen op de terugtocht vanuit Warth…:):) De taxi terug naar ons hotel St. Christoph was een verademing

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Zodra de 55 gesloten is wordt het chaotisch op de 52, zelfs al in de ochtend. Heb vorig jaar op de 52 overigens ook sneeuw moeten happen maar dat kwam vooral door invallende duisternis en totaal verzuurde benen op de terugtocht vanuit Warth…:):) De taxi terug naar ons hotel St. Christoph was een verademing

Peter30 op 22 jan 2018 12:45

Ja, vorig jaar was hij echt niet fijn, helemaal niet bij weinig zicht. En de 55 is volgens mij al bij het minste beetje sneeuw dicht dus dan is een lastige zwarte als verbindingspiste niet ideaal.

De 55 zal zo goed als zeker dicht zijn, met nieuwjaar lag hier nog een stevige lawine over, en lag er van de Kappl/Valluga kant zeer veel lawines halverwege de flank.

Je kan er overigens wel induiken langs de 57, maar off pistekennis en materiaal zijn hier dan wel nodig.
Je zal er veel mensen zien induiken zonder materiaal, maak die fout niet dan te denken dat het veilig is.

De 51 ligt onder de Galzigbahn, dus je zal vooraf kunnen zien of ze goed ligt of niet.
Als het warm is zal dit zeker een stevige afdaling worden.
Het onderste stukje kan je zeker nemen, er is een bocht naar links juist voor de versmalling, daar kan je rechts in, niet steil en minder stressy, maar je komt snel weer op de 50.

Ik zou de zwarte nemen, de rechterkant werkt voor mij meestal het beste en stop zelf niet op de piste, gevaar onder je kan je navigeren, boven je niet.

Als je de Kandahar (52) niet prettig vindt zou ik de 51 ook links laten liggen en met de Galzigbahn terug gaan naar het dal. Hoe de 51 erbij ligt verschilt nu wel per dag. Na iedere sneeuwval wordt hij iig direct kapot geskied en wordt het eigenlijk gewoon een buckel piste.

Als je de Kandahar (52) niet prettig vindt zou ik de 51 ook links laten liggen en met de Galzigbahn terug gaan naar het dal. Hoe de 51 erbij ligt verschilt nu wel per dag. Na iedere sneeuwval wordt hij iig direct kapot geskied en wordt het eigenlijk gewoon een buckel piste.

Otto-V op 22 jan 2018 13:42

Zolang er pistes open zijn zal ik altijd skiënd naar beneden gaan in plaats van een lift pakken. Het is niet zo dat ik geen zwarte buckelpiste kan skiën (normaal gesproken zoek ik ze af en toe zelfs op) en kom zelf ook wel zonder problemen naar beneden.

Het is meer dat de 51 té druk wordt als de 55 dicht is en dan vooral met beginners die noodgedwongen van een zwarte buckelpiste naar beneden moeten terwijl ze daar nog helemaal niet toe in staat zijn. Dat maakt het mijns inziens zelfs voor vergevorderde skiërs een gevaarlijke piste omdat de kans vrij groot is dat je onderuit gekegeld wordt door iemand die zijn controle even kwijt is.

Voordeel idd van de 51 tov 52 is dat het meestal niet zo druk is.
De 55 is idd al sinds Kerst gesloten. Officieel is het gevaar “gleitschnee” tussen 1500 en 2400 m., d.w.z. lawines van sneeuw die over gras glijdt, e.e.a. a.g.v. de bijzondere omstandigheden dit seizoen.
Er zijn ook geruchten dat er iets anders substantiëlers aan de hand is wat verzwegen wordt.

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 22 jan 2018 14:11

@ankiepankie, dan is de skiroute wel een optie! Ben het met je eens dat de 52 regelmatig vol staat met (stilstaande) mensen die er eigenlijk niets te zoeken hebben.

@Wunderkammer weet je welke geruchten dat zijn toevallig? Laatste weken zijn er idd al meerdere lawines overheen geklapt dus wat dat betreft snap ik dat hij dicht blijft.

Voordeel idd van de 51 tov 52 is dat het meestal niet zo druk is.
De 55 is idd al sinds Kerst gesloten. Officieel is het gevaar “gleitschnee” tussen 1500 en 2400 m., d.w.z. lawines van sneeuw die over gras glijdt, e.e.a. a.g.v. de bijzondere omstandigheden dit seizoen.
Er zijn ook geruchten dat er iets anders substantiëlers aan de hand is wat verzwegen wordt.

Wunderkammer op 22 jan 2018 14:09

Dat zegt 1 iemand op Alpinforum dat er meer aan de hand kan zijn, ben benieuwd hoe betrouwbaar dat zou zijn en wat ze dan denken als ‘gerucht anders dan lawinegevaar’. Het is ook niet zo fijn stuk met deze onstabiele sneeuwlagen en al helemaal niet in die kom. Die 7 in Ischgl in door het Velilltal is ook regenmatig gesloten vanwege lawinegevaar op die helling…

Je wilt het risico toch niet lopen dat er spontaan een lawine los komt op een piste dat geopend is?

Voordeel idd van de 51 tov 52 is dat het meestal niet zo druk is.
De 55 is idd al sinds Kerst gesloten. Officieel is het gevaar “gleitschnee” tussen 1500 en 2400 m., d.w.z. lawines van sneeuw die over gras glijdt, e.e.a. a.g.v. de bijzondere omstandigheden dit seizoen.

Wunderkammer op 22 jan 2018 14:09

Volgens mij ligt de 55 ook pal onder de steile rotsen van Valluga dus er zal ook genoeg sneeuw van bovenaf op die piste kunnen storten, denk ik. Daar dacht ik zelf eigenlijk meer aan. Kan me haast niet voorstellen dat een goed geprepareerde blauwe piste zelf gaat schuiven. Hoop wel dat hij volgende week weer open is want het is wel een relaxte piste om na een lange dag een beetje ontspannen te kunnen racen.

Valluga ligt erachter, dan zal Schnildergrat de boosdoener moeten zijn… Ik denk dat die nog wel even dicht blijft, sinds de kerst is hij niet meer open geweest…

Voordeel idd van de 51 tov 52 is dat het meestal niet zo druk is.
De 55 is idd al sinds Kerst gesloten. Officieel is het gevaar “gleitschnee” tussen 1500 en 2400 m., d.w.z. lawines van sneeuw die over gras glijdt, e.e.a. a.g.v. de bijzondere omstandigheden dit seizoen.
Er zijn ook geruchten dat er iets anders substantiëlers aan de hand is wat verzwegen wordt.

Wunderkammer op 22 jan 2018 14:09

Ik denk dat het gewoon de ligging in die ‘kom’ is. Andere jaren ook vaker gesloten geweest. Wat zou dat substantiële dan moeten zijn?

Wie tot tien kan tellen kan de hele wereld bellen

Toch een flink minpunt van het gebied.

Nee ik weet ook niet wat de inhoud is van de geruchten.
Maar het is echt niet alleen op Alpinforum.
Op Snowheads wordt het ook besproken. Wordt gesuggereerd dat er in St.Anton een soort ‘omerta’ is.
Maar ik hou me gewoon aan de officiële lijn. Kletskoek van Alpenlocals, dat kennen we wel.
@DrPhil: in Zermatt gaat het lekker hè?

*bericht bewerkt door Wunderkammer op 22 jan 2018 21:00

Beste @wunderkammer, ik zou het niet weten. Ik ben nog nooit in Zermatt geweest.
Ik mag daar niet komen van mijn behandelaar.

*bericht bewerkt door DrPhil op 22 jan 2018 22:19

Dit is inderdaad een skiroute, deze zal er waarschijnlijk net zo bijliggen als de zwarte. Niet goed dus.
Je kunt natuurlijk ook via Osthangbahn naar de kant van de 57 en dan naar de blauwe 55. Het stukje hier naartoe is een pad maar dit vermijd de zwarte piste wel.

Joostw op 22 jan 2018 12:11

Dat “pad” naar de 55 ken ik niet, waar ligt of begint dat precies? Ik ken wel de off piste afdaling aan de linkerkant van het pad naar de Tanzboden lift maar daarmee kom je alsnog hoog uit op de 55 (met het lawinegevaar van dien). Zie ook het verhaald van Brian36: “Je kan er overigens wel induiken langs de 57, maar off pistekennis en materiaal zijn hier dan wel nodig. Je zal er veel mensen zien induiken zonder materiaal, maak die fout niet dan te denken dat het veilig is.”

Een (mogelijk) pad aan het begin van de zwarte 57 naar de 55 heb ik niet gezien en als het er is lijkt het me redelijk steil. Bedoel je soms de skiroute 54? Die begint redelijk in de buurt van de Osthang en komt laag uit op de 52/55.

*bericht bewerkt door DerGraf op 04 okt 2018 17:18

*keep cool and relax...*

Plaats een reactie