St. Anton geschikt voor lichtgevorderde?

Dit onderwerp gaat over de bestemming Ski Arlberg

Mijn man en ik willen met een bevriend stel naar St. Anton. Wij skiën zelf al jaren en hebben St. Anton al een tijdje op ons lijstje staan. Onze vrienden daarentegen skiën pas een aantal jaren. Aangezien St. Anton wordt aangeprezen als dé bestemming voor (ver)gevorderde skiërs vraag ik me af of onze vrienden hier ook uit de voeten kunnen. Ik lees dat er vooral bij Lech veel blauwe pistes zijn, maar hoe zit dat bij St. Anton zelf?

In St.Anton geldt voor veel pistes: Blauw is eigenlijk rood, rood is eigenlijk zwart. Bovendien worden een aantal belangrijke pistes in de loop van de dag vaak buckelig.

St.Anton is niet een oord voor mensen die van brede ‘autobahnpistes’ houden. De kracht van St.Anton zit 'm vooral in de off-piste mogelijkheden.

Het zit 'm vooral ook in je eigen voorkeur, los van je kunnen: Als je vooral van heerlijk relaxt skien houdt is St.Anton geen goede keuze. Lech is dan veel beter, maar ook duurder.

St.Anton is in die zin bijvoorbeeld ook niet te vergelijken met plaatsen als Saalbach, Serfaus, Kitzbuhel, Flachau etc.

ik was vorig jaar in sankt-anton en vond het best te doen hoor,is mooi gebied maar ik vind solden bvb veel beter,ik ga in maart nu eerste maal na frankrijk en heb eigenlijk al spijt…

Ey vorig jaar heb ik een stukje geschreven over licht gevorderede skieers en St Anton.

https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1743

Wel is en blijft ST Anton een gebied met een ongekend hoog nivo, wat betreft piste’s off-piste mogelijkheden en skiers.

Veel plezier!

Viele Wege fuhren zu Gott Einer geht uber Die Berge

blauw is rood, rood is zwart vind ik onzin. In Sankt Anton zijn genoeg vrij gemakkelijke blauwe pistes te vinden. Ja, er zitten ook veel uitdagende pistes tussen maar niet een is voor de licht gevorderde skieer te moeilijk, geldt eigenlijk voor alle gebieden in oostenrijk is mijn ervaring. Wel licht het gemiddelde niveau van de skieers hoger dan in de meeste gebieden wat niet betekend dat je als beginner er niet uit de voeten zou kunnen. Je kan er immers ook prima leren skieen bij de eerste skieschool van europa. De authentieke alpine-sfeer is wel een charmant pluspunt van het gebied die ik heel prettig vindt. Ik zou het gebied iedereen aanraden, dus ook beginners. 3e week van Januari ga ik met een aantal semi-pro’s, wat licht gevorderde maar ook met een beginner die kant op en ik heb het volste vertrouwen dat het voor iedereen een mooie skitrip wordt. Ervaring, techniek en inschattingsvermogen gaan pas echt tellen als je na genoeg drankjes in het donker de laatste 250m van de aprés-ski naar het dorp gaat afleggen…

"geldt eigenlijk voor alle gebieden in Oostenrijk is mijn ervaring"…

Gooi er maar weer een cliché in hoor! Pffff.

@Langerzug

wat ik daarmee aangeef; oostenrijk heeft de waardering van moeilijkheidsgraad beter voor elkaar dan zwitserland en frankrijk waar ik met 25jaar ervaring nog wel eens op een te lastig stuk terrecht ben gekomen met een beginner in mijn spoor. In oostenrijk ben ik eigenlijk nooit in gevaarlijke situaties belandt en wordt naar mijn bevinden de veiligheid beter in het oog gehouden. Sorry dat ik hierin misschien te veel generaliseer. Wat ik hiermee niet wil aangeven is dat het in oostenrijk allemaal gemakkelijker is dan ergens anders. Dat zou een domme clichematigge opmerking zijn…pfffff

@anton:over oostenrijk akkoord, excusé
maar blijf erbij wat betref St.Anton, en ook uit eigen ervaring: rustige en beginnende skiers vinden “het beroemde” St.Anton vaak tegenvallen qua pistenaanbod.
Ben zelf overigens een fan :-)

Ben afgelopen weekend 5 dagen in St.Anton geweest en kan me alleen maar aansluiten bij Langerzug in dit geval. Voor een beginnende skiër is St.Anton in mijn ogen echt wel pittig. In de blauwe pistes zitten veelal stukken die in andere gebieden als donker rood bestempeld worden. Volgens mij wordt je daar als beginner echt niet blij van. Voorbeeld hiervan zie je hieronder op de foto alhoewel in hellingshoek lastig vast te leggen is op een foto. De bulten zeggen echter genoeg…

Beginners / licht gevorderden zijn in mijn ogen meer thuis in Lech.

null

Beginners hebben niks te zoeken in St Anton. Zeer uitdagend gebied. Weinig blauwe autobanen, veel smalle en stijle stukken en pistes zijn vaak buckelig. Lech en in mindere mate Zurs is beter. (overigens niet skiënd te bereiken vanaf St Anton, wel met skibus).

Wij, stel van midden veertig, zijn net terug uit Sankt Anton. Prima week gehad met een overdaad aan sneeuw. Zelf ski ik meer dan 20 jaar en doe dit circa 2 maal per jaar. Mijn vriendin stond voor het derde jaar op de lange latten. Sankt Anton is wat mij betreft een van de uitdagenste skigebieden waar ik ben geweest. Pittige rode en zwarte hellingen, maar ook off piste een overdaad aan vertier. Mijn vriendin had een hele kluif aan de pistes. Gelukkig was er een overdaad aan sneeuw waardoor de snelheid meeviel. Naar mijn mening zijn er voor beginnende en iets gevorderde skiers veel geschiktere lokaties om naar toe te gaan. Een aantal blauwe pistes hebben een stijlte waar ik meningmaal van denk "eigenlijks is dit behoorlijk diep rood". Zeker bij veel sneeuw krijgen deze pistes al snel buckles, wat een teken en bewijs is dat er door de stijlte behoorlijk scherpe bochten moeten worden gemaakt. Zoek je een leuk en gezellig dorp met een uitdagend skigebied dan zit je hier helemaal goed. Beginners en licht gevorderden zou ik adviseren elders vertier te zoeken.

Ik kom al 10 jaar in St. Anton en onderschrijf bovenstaande meningen. De lange afdaling van Ulmer Hutte via Steissbachtal naar het dorp is bv. weliswaar blauw maar er zitten af en toe wat pittige (steile) stukken tussen. Op zich is dat niet heel erg, al met een klein beetje techniek kom je daar makkelijk vanaf, het probleem zijn de buckels die in de loop van de dag worden gevormd. Zeker als het boven 0 graden is krijg je behoorlijke papbulten en sneeuwhopen en moet je goed kunnen draaien en "wedelen" (korte bochten maken).

Lech is inderdaad veel meer "blauw" en op sommige delen redelijk goed vergelijkbaar met die brede Franse tapijtpistes. Alleen dat laatste stukje naar het dorp toe wil wel eens pappig/buckelig zijn.

Plaats een reactie