Advies nodig over Espace Diamant!

Dit onderwerp gaat over de bestemming Espace Diamant

Wij staan op het punt een vakantie in de tweede kerstweek te boeken naar Espace Diamant. De andere optie is Val Gardena (Ortisei). We twijfelen enorm! We begrijpen dat Espace Diamant wat meer oude liften heeft, het hoogste punt niet zo hoog ligt als in Val Gardena en dat het simpelweg Italië niet is…
Maarrrr, het is wel veel rustiger, stiller, uitgestrekter en knusser dan Val Gardena. Tevens is een 6-daagse skipas slechts €197!

Ik ben benieuwd naar mensen die ervaring hebben met Espace Diamant of het dorp Les Saissies en of het de moeite waard is. Ga je je niet ergere aan de wat oudere liftinstallaties? Is het een divers en afwisselend gebied? Zijn de hoogteverschillen genoeg?

Ik ben benieuwd!

*bericht bewerkt door Thomas op 01 sep 2016 17:39

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Zou je later in het seizioen gaan naar Espace Diamant zou ik zeggen probeer het eens. Maar als je een start heb als vorige jaar zit je in de Dolomieten stukken beter. Op alpinforum staan trouwens een paar mooie reviews over Espace Diamant.

May the ski force be with you !!

Zou je later in het seizioen gaan naar Espace Diamant zou ik zeggen probeer het eens. Maar als je een start heb als vorige jaar zit je in de Dolomieten stukken beter. Op alpinforum staan trouwens een paar mooie reviews over Espace Diamant.

CJAHulskamp op 1 sep 2016 19:01

Klopt, heb ze gezien! Maar er is ook veel veranderd in de afgelopen jaren.
Tevens hebben ze dit seizoen zeer veel geïnvesteerd in kunstsneeuw, waarbij vrijwel alle pistes nu besneeuwd zijn. En tja, die dolomieten zijn soms rond kerst ook verschrikkelijk groen/bruin

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Maar de pistes zijn altijd stukken beter dan elders is mijn ervaring.

Les Saissies heeft over het algemeen de sneeuwproductie goed op orde. Twee jaar terug was het met kerst het enige gebied in omtrek die meerdere pistes open had met kerst. Vooral dankzij de ondergrond van alpenweide en de lichtblauwe pistes bij het dorp, deze hebben aan 20cm sneeuw voldoende hebben om te openen. Wel nog redelijk wat oude liften, maar ieder jaar vervangen ze wel iets waardoor dat langzaam beter wordt. De omliggende dorpjes zijn nog echt kleine, waardoor dit gebied natuurlijker aanvoel dan de bekende grote skigebieden in Frankrijk.

De Dolemieten ken ik niet dus een vergelijking geven doe ik niet wel wat info van iemand die zeker één maal per jaar van Les Menuires naar Crest Volant rijdt om in de Espace Diamant e kunnen skiën.

Hoewel ik een groot fan van Les 3 Vallées ben is de Espace Diamant voor mij een soort geheimtip. Mooie afdalingen, vaak tussen de bossen en je kunt er naar diverse leuke plaatsjes skiën. Nog de echt Franse sfeer met relatief weinig buitenlanders. Sinds het gebied onderdeel geworden is van de Remy Loisirs groep (http://www.labellemontagne.com/) wordt er enorm geïnvesteerd in nieuwe liften en kunstsneeuw.
Omdat het gebied als het ware in de sneeuwschaduw van de Mt Blanc ligt is het sneeuwzekerder dan de beperkte hoogte doet vermoeden.

bon ski

@Skifan verwoord het heel goed! Het is een geweldig gebied. Jammer dat maar weinig Nederlanders het kennen want dit gebied kan heel wat vooroordelen over Frankrijk onderuit halen. Leuke dorpjes, glooiende bergen, geen ski-industrie en vriendelijke mensen die trots zijn op hun skigebied. De tweede kerstweek is een rustige week in Frankrijk omdat Frankrijk een week eerder vakantie heeft dan de rest van Europa.

Click. Click. Peace

En met sneeuw weet je het vroeg vantevoren nooit…

Click. Click. Peace

We zijn nu ook aan het kijken naar Samoens. Er zit toch ergens een twijfel omtrent Espace Diamant. Er moet wel iets van leven zijn en het resort wat wij in gedachten hebben, la hameau du beaufortain ligt dan toch wel erg rustig. Met oud en nieuw, maar ook na het skiën wil je toch nog wel iets qua leven.

Lastig! Want Espace Diamant staat toch al wel lang op het to-do lijstje, maar toch altijd weer een twijfel.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Ik kan ipv hameau de beaufortain de acco village des lapons aanraden. Ook rustog gelegen maar direct toegang tot de hoofdstraat van les saisies.
Verder nog de acco chalets d’emeraude, ook centraal gelegen maar een klein stukje lopen naar de piste (maar voor die 100 meter kun je ook de bus pakken).

Les Saisies is het modernste gedeelte, maar ook de afdalingen naar Notre Dame de Bellecombe zijn heerlijk. Wel wat oudere liften maar heerlijk rustige pistes.
Topper qua afdalingen is Les Prez, ongeprepareerd en eindigend in niemandsland bij een bushalte. Check of de afdaling open is en check als je boven staat de bustijden.

Crest Voland is dan weer niet uitdagend qua moeilijkheid maar een heerlijke berg om in de bossen te spelen. Vooral bij sneeuwval een fijn gedeelte.

En verder: oud en nieuw is nog wel te doen, maar blijf er qua drukte weg in februari. De lifteb zijn inderdaad wat ouder en dan breekt de drukte op.

Samoens heeft als nadeel dat je met de gondel het gebied in moet if in 1600 gaan zitten wat wat minder sfeervol is dan het dorp zelf.

Maar de pistes zijn altijd stukken beter dan elders is mijn ervaring.

GiGi op 1 sep 2016 19:12

en bijna alles open

May the ski force be with you !!

Afgelopen February zijn wij naar Crest Voland geweest. Bij ons was het ook een beetje een prijskwestie. Maar wat is het een leuk skigebied. Het dorpje Crest Voland stelt niet veel voor. Daarentegen zag Les Saissies er wel gezellig uit. Het skigebied is redelijk uitgebreid en je kunt leuke tochten maken. Er is ook een busverbinding tussen Crest Voland en Notre dame de Bellecombe. Dus terugkomen was nooit een probleem. Heel kindvriendelijkheid gebied, met wat leuke speciale kinderpistes, maar er zijn ook een groot aantal boardercross/skicross in het gebied te vinden. Veel skiën tussen de bomen. Qua liften, tja er zijn een aantal oude sleepliften (in Notre dame de Bellecombe kun je bijvoorbeeld niet met een andere lift omhoog om in het gebied te komen) , maar er zijn ook een aantal nieuwere liften en ze zijn behoorlijk aan het investeren (als er geld is). Al met al vonden wij het een leuk, goed geprijsd skigebied, dat nog niet door het massatoerisme is ontdekt.
Wij hebben al heel veel gebieden in Frankrijk (en Zwitserland en Oostenrijk) gezien en prijstechnisch was deze wel aantrekkelijk, en zeker met (jonge ) kinderen is het dus een kindvriendelijkheid gebied.

Misschien is het ook een idee om eens te kijken naar het skigebied van Massif des Aravis, ook een leuk skigebied in dezelfde regio.
Succes met kiezen.

*bericht bewerkt door linda5 op 01 sep 2016 22:37

linda

Afgelopen February zijn wij n aar Crest Voland geweest. Bij ons was het ook een beetje een prijskwestie. Maar wat is het een leuk skigebied. Het dorpje Crest Voland stelt niet veel voor. Daarentegen zag Les Daisies er wel gezellig uit. Het skigebied is redelijk uitgebreid en je kunt leuke tochten maken. Er is ook een busverbinding tussen Crest Voland en Notre dame de Bellecombe. Dus terugkomen was nooit een probleem. Heel kindvriendelijkheid gebied, met wat leuke speciale kinderpistes, maar er zijn ook een groot aantal boardercross/skicross in het gebied te vinden. Veel skiën tussen de bomen. Qua liften, tja er zijn een aantal oude sleepliften (in Notre dame de Bellecombe kun je bijvoorbeeld niet met een andere lift omhoog om in het gebied te komen) , maar er zijn ook een aantal nieuwere liften en ze zijn behoorlijk aan het investeren (als er geld is). Al met al vonden wij het een leuk, goed geprijsd skigebied, die nog niet door het massatoerisme is ontdekt.
Wij hebben al heel veel gebieden in Frankrijk (en Zwitserland en Oostenrijk) gezien en prijstechnisch was deze wel aantrekkelijk, en zeker met (jonge ) kinderen is het dus een kindvriendelijkheid gebied.

Misschien is het ook een idee om eens te kijken naar het skigebied van massif des Arabische, ook een leuk skigebied in dezelfde regio.
Succes met kiezen.

*bericht bewerkt door moderator op 01 sep 2016 22:35

linda

Allereerst heel erg bedankt voor alle adviezen!

Het is uiteindelijk toch Samoens geworden. De combinatie van het dorp, aanrijden, sneeuwzekerheid en aanrijden sprak ons net iets meer aan. Espace Diamant blijft wel op he to-do lijstje staan. De positieve verhalen hier hebben dan alleen maar versterkt.

*bericht bewerkt door Thomas op 05 sep 2016 10:54

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Jammer, was wel benieuwd naar de ervaringen in ED ;) Maar veel plezier alvast in Samoens, ook niet echt vervelend als ik het zo begrijp.


Misschien is het ook een idee om eens te kijken naar het skigebied van massif des Arabische, ook een leuk skigebied in dezelfde regio.
Succes met kiezen.

linda5 op 1 sep 2016 22:35

Waar ligt dat Arabisch Massief precies? :D

Jammer, was wel benieuwd naar de ervaringen in ED ;) Maar veel plezier alvast in Samoens, ook niet echt vervelend als ik het zo begrijp.

Userd op 7 sep 2016 09:38

Thanks! De laatste keer in Grand Massif was alweer 10 jaar geleden, dus ben erg benieuwd hoe het gaat bevallen. Veel lange liften met lange pistes als ik het mij nog herinner. Dat spreekt mij erg aan.
Espace Diamant zal ik denk ik zeker binnen 3 jaar eens bezoeken.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Misschien dat wij in Maart nog even gaan skiën en ED zou best eens de bestemming kunnen worden, als de omstandigheden een beetje meewerken.

@used. Dat krijg je ervan als dochterlief je tablet verovert en de taal wijzigt. Maar ik begrijp, dat je wel weet welk gebied ik wel bedoel:).
Maar als je naar ED kunt in maart (begin) gewoon doen, is echt een leuk gebied. Ben benieuwd wat je ervan vind.

linda

Misschien is het ook een idee om eens te kijken naar het skigebied van massif des Arabische, ook een leuk skigebied in dezelfde regio.
Succes met kiezen.

linda5 op 1 sep 2016 22:35

Waar ligt dat Arabisch Massief precies? :D

Userd op 7 sep 2016 09:40

Col des Aravis wellicht? La Clusaz, enkele tientallen km oostelijk van Annecy.

Edwin van Riel

Yep, Massif des Aravis. Wij zaten in het minidorpje Manigod. Een heel leuk gebied, maar houd rekening met wel een aantal sleepliften, zeker aan de kant van Manigod.

linda

Weet iemand hoe het zit met de skischool in Les Saisies? Is er Nederlandstalige les mogelijk? Er komen best veel Belgen dus wie weet. Kan je je kinderen heel de dag les laten krijgen inclusief lunch zodat de ouders ook zelf kunnen lessen en tocht kunnen skien? Dank je wel!

Weinig nederlanders in het gebied en toen wij er waren ook niet veel Belgen. Verwacht maar geen nederlandstalige skiles. Maar je kunt altijd even bellen natuurlijk.

*bericht bewerkt door linda5 op 12 mrt 2017 14:55

linda

Omdat het gebied als het ware in de sneeuwschaduw van de Mt Blanc ligt is het sneeuwzekerder dan de beperkte hoogte doet vermoeden.

skifan op 1 sep 2016 19:47

Hmm daar klopt iets niet: schaduw betekent juist afwezigheid:

Bedoel je dat het gebied het eerste, hoger gelegen gedeelte is dat vochtige lucht doet stijgen? (Orografische wolkenvorming?)? Dan maakt die bergreus er achter ook net meer uit.

Door de ligging ten opzichte van de Mont Blanc is bij de voor de regio gangbare westelijke stroming zowel Espace Diamant als Evasion Mont Blanc gelegen in het wolken stuwingsgebied voor de hoofdkam. Dus waar de wolken tegen het Mont Blanc massief aankomen liggen deze skigebieden.

Plaats een reactie