Skipas Breuil-Valtournech

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil - Cervinia

Vraag: Kun je met de skipas van Breuil-Valtournech, dus zonder de Zermatt-optie, bij de Kleine Matterhorn op 3800m+ komen?

Ik dacht van niet, tenzij een pistebully je wilt meenemen of je zinnens bent te voet te gaan. Maar, die uitbreiding naar Zermatt kan je ook per dag nemen volgens mij. Wil je één keer naar Klein Matterhorn dan zal je geen hele week moeten bijbetalen voor de uitbreiding. (De uitbreiding kan ik je wel aanraden :) )

Neen, dat gaat niet.
Klik op de PDF via http://www.cervinia.it/pages/SKIRAMA_i_en/443 en dan zie je een fijne stippellijn die de grens met Zwitserland aanduidt.

Prachtig gebied overigens!
Cervinia = autostrada’s à volonté!
Zermatt is wat gemengder (bossen, prachtige uitzichten,) maar ook een stuk drukker (het durft er al eens stikken van de Scandinaviërs).
Op één dag kan je ongeveer alle mogelijke vormen van transport gebruiken (trein, heli, lift, roltapijt, en ja, ook klassieke stoeltjesliften).

Nuttige info, ik ga zelf in maart voor het eerst op wintersport in Cervinia. Overigens vind ik de uitbreidingsmogelijkheid à € 34 per dag eigenlijk niet zoveel toevoegen.

Een 6 daagse skipas van Skirama Cervinia bedraag € 222 (gebaseerd op maart)
Een 6 daagse skipas inclusief Zermatt bedraagt € 289 (gebaseerd op maart)

Het verschil is 67 euro, dus 2 dagen uitbreiding kopen is al duurder (oke oke een euro)… Kun je net zo goed gelijk kiezen voor de skipas inclusief Zermatt? Ook geen gedoe bij de kassa voor de uitbreiding.

Nuttige info, ik ga zelf in maart voor het eerst op wintersport in Cervinia. Overigens vind ik de uitbreidingsmogelijkheid à € 34 per dag eigenlijk niet zoveel toevoegen.

Een 6 daagse skipas van Skirama Cervinia bedraag € 222 (gebaseerd op maart)
Een 6 daagse skipas inclusief Zermatt bedraagt € 289 (gebaseerd op maart)

Het verschil is 67 euro, dus 2 dagen uitbreiding kopen is al duurder (oke oke een euro)… Kun je net zo goed gelijk kiezen voor de skipas inclusief Zermatt? Ook geen gedoe bij de kassa voor de uitbreiding.

Robert123 op 21 jan 2016 22:09

Ik neem die uitbreiding altijd. Vraag mijzelf vaak af waarom mensen in grote gebieden gaan doen zonder het gebied gezien te willen hebben. In de grote gebieden is de accomodatie meestal ook een stuk duurder… Als je er dan toch bent wil je toch gelijk alles zien?

Breuil Cervinia heeft zonder de Zermatt uitbreiding voor de gemiddelde skiër zat te bieden. Ik ben er vorig jaar geweest en heb de uitbreiding ook niet genomen, en ook niet echt gemist. Ik denk wel als je een gevorderde skiër bent, dat het zeker interessant is, maar ik vraag me dan wel af waarom je naar Cervinia zou gaan.

Accomodatie is ook niet echt heel duur, vind ik. Daarnaast loop je wel wat risico met de weekpas, met wind is de verbinding vaak dicht, dat is zonde van je geld. Ik zou dus doen wat eerder gesuggereerd is; alleen Cervinia nemen, en evt 2x de Zermatt uitbreiding. Tenzij je echt gevorderd bent of elke dag veel uitdaging zoekt, maar eigenlijk zit je dan niet helemaal aan de goede kant.

Cervinia is qua skigebied echt fantastisch, ik ben er vorig jaar geweest en zou zo weer terug gaan.

[edit] en om de vraag uit de ts te beantwoorden; nee, je kan met de grote gondel tot ca 3400M komen en met de stoeltjesliften tot ruim 3300m. Hoger is de uitbreiding nodig.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Heldere argumenten Roy83. Ik zat vorige week in Ischgl, daar was 4 van de 6 dagen van mijn skipas de verbinding naar Samnaun dicht (veel liften en pistes minder) vanwege de sterke wind. Het lijkt me inderdaad verstandig om even de weersverwachtingen te bekijken.

Mijn keuze voor Cervinia is als volgt (overigens is dit ook in andere onderwerpen op dit forum besproken):

  1. De Matterhorn lijkt me een fantastisch decor om in te snowboarden (ik ben wel in de zomer in Zermatt geweest), ook de Gornergratbahn geeft schitterende uitzichten.
  2. Zermatt is een stuk duurder, qua accommodatie, maar ook de skipas.
  3. Zermatt is autovrij, dat heeft zijn voor- en nadelen. Ik zie het voornamelijk als nadeel, maar dat is voor iedereen een andere afweging
  4. Bij Cervinia heb ik nu een appartement vlakbij de gondel omhoog, ik ben dus zo in het Zwitserse deel (ten minste als ik de berichten bij de andere onderwerpen op het forum lees). Dus de keuze of in Täsch (met de trein elke dag) of Cervinia met de gondel viel voor mij (ook gelet op de wisselkoers) op Cervinia. Bovendien kan ik dan altijd kiezen om aan de Italiaanse kant te blijven.

In ieder geval heb je me overtuigd om mijn gedachtegang te heroverwegen. Ik vermoed dat weersverwachting, gelet op mijn ervaring in Ischgl vorige week, een grotere rol moet spelen, tnx!

Vorig jaar met Pasen een week gaan skiën met het gezin (kinderen waren 7 en 10 jaar) in Cervinia. Zonder twijfel een skipas genomen voor het ganse skigebied. 4 van de 6 dagen hebben we ook in Zwitserland geskied. Dat neemt niet weg dat de Italiaanse kant ook zeker de moeite waard is en dat bij eventuele mindere weersomstandigheden het te overwegen valt om skipas voor Cervinia te nemen.

Zit je bij de gondel richting Plan Maison @robert123? Is de enige gondel vanuit het dal, dus het zal wel, maar ff checken :). Dan is het goed te doen, die gondel is vrij traag, maar je stapt op plan Maison dan over in de gondel naar Cime Bianche Laghi en dan in de grote gondel naar Plateau Rosa.

Wachttijden zijn er niet, misschien 's ochtends vroeg iets bij de gondel omhoog, en natuurlijk moet je ff wachten tot de gondel naar Plateau Rosa er is. Alternatief is ook wel leuk om richting Zermatt te gaan: vanaf Plan Maison gewoon alle drie de stoeltjesliften nemen. Ik denk dat dat zelf heel iets sneller is.

Helder verhaal verder; als je een goede skiër bent en graag heeeeel veel km’s maakt, en de voorspellingen zijn goed; dan voor de hele skipas gaan, anders misschien daguitbreidingen.

Maar ga ook zeker een dag(deel) naar Valtournenche. Uitgestorven, maar erg leuk. Zeker het achterste stoeltjesliftje heeft wat leuke pistes, maar ook vanaf de verbinding zijn wat leuke rode pistes (maar echt niet heel lastig :)).

Hoe dan ook; ik kan er uren over praten en ben enorm fan van dit gebied :). Mocht je meer willen weten, let me know!

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Alle reageerders, hartelijk dank voor de genomen moeite om mijn vraag te beantwoorden c.q. mij te voorzien van tips en ideeën.

@Roy83 : wij gaan eind februari naar Zermatt/Matterhorn (zitten aan dalstation van de gletsjer), dus alle tips omtrent lekker eten en goeie pistes aan beide kanten van de grens zijn welkom :-)

@Roy83 we gaan wat off topic… Maar Brian is geholpen zo te zien. Ik zit in appartement aan de Via Bardoney, dus ik kan met gondel of cabine naar Plan Maison, daar vandaan inderdaad eerst gondel en dan cabine naar Plateau Rosa.

Goede tip van je dat ik ook met de stoeltjesliften naar Zermatt kan, zijn wel 3 stoeltjesliften voor nodig vanaf Plan maison.

Ik heb veel gegoogled (ook maps), maar is mijn volgende veronderstelling correct?
Van Cervinia naar Zermatt:
a) Stoeltjesliften tot Theodulpass
b) Gondels tot Plateau Rosa

Anders om: Zermatt naar Cervinia
a) Klein Matterhorn (windgevoelige cabine kabelbaan)
b) Sleepliften Plateau Rosa

Jammer dat de Theodulpass niet twee richtingsverkeer is. Sleepliften zijn niet mijn favoriet op het snowboard.

Overigens ben ik zeer benieuwd hoe het gaat met de 3S die ze aan het bouwen zijn, maar dat is te ver off topic gok ik zo :). Alle leuke tips, skiroutes zeker welkom.

Op basis van andere onderwerpen hier op het forum heb ik al een vignet van Zwitserland aangeschaft, lijkt mij het prettigst aan rijden.

Heb al veel zin in maart zeg :D!

@Morzel: in Zermatt dus? Ik weet niet hoelang je ervoor nodig hebt om dan in Cervinia te komen, maar Plan Maison is goed bereikbaar vanaf de gletscher. Daar zit Chalet Etoile (ook te zien in t filmpje op deze site) en dat is goddelijk. Wel druk, vanaf 13.30 wachtrijen, dus of de dag ervoor reserveren, of op tijd lunchen. Beneden bij Plan Maison zit Tuktu, ook erg leuk en prima eten. Maar het is sowieso Italië, dus nergens halfgare braadworst oid, alles is prima. Het is trouwens niet spotgoedkoop. Ook niet duur, maar reken op de prijzen die je ook uit Oostenrijk kent, maar je krijgt wel veel beter en lekkerder eten.

Bij de Cretaz lift zit aan de blauwe afdaling, bijna aan het eind, ook een klein hotelletje met een prima keuken en een heerlijk zonnig terras…

Pistes: tja; dat verschilt denk ik per persoon heel erg. Ik ben niet in Zermatt geweest, maar ik vond zelf het erg leuk om de drie stoeltjesliften vanaf Plan Maison te nemen en dan over leuke rode pistes (met een paar varianten) terug te skiën; een ruime 4km met bijna 800m hoogteverschil. Zeker als je die dan weer verlengt tot aan het dalstation bij de Cretaz lift, dan ski je denk ik 8km aan één stuk met 1300m hoogteverschil zonder één lift te nemen onderweg. Bovenin wat pittiger (maar echt niet moeilijk), onderin wat makkelijker maar overal heerlijk breed en overzichtelijk.

We hebben er zelf wat minder geskied, maar bij Pancheron heb je ook veel rode pistes en is het misschien iets steiler dan in de rest van het gebied. Aan die kant vind je ook de enige zwarte piste (linksaf de lift uit). De aanrader is natuurlijk de Ventina afdaling, liefst vanaf het allerhoogste punt. Een mooie lange, brede afdaling die je, als je wilt, tot in Valtournenche kan maken.

Maar dat zijn allemaal inzichten vanuit mij, een gemiddelde skiër. Als echte enorme beginner zou ik iets anders zeggen, en voor gevorderden geldt het ook wel weer iets anders. Op youtube zijn wel de nodige filmpjes te vinden van mooie afdalingen in Zermatt (iets minder in Cervinia).

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

@Robert123: ik weet het niet zeker (ben vorig jaar dus niet in Zermatt geweest), maar volgens mij kan je de Theodullpas juist wel 2 kanten op skiën. Vanuit de Matterhorn gondel kun je volgens mij sowieso wel zonder sleeplift naar Cervinia skiën hoor. Alleen als hij dicht is (of heel druk), dan ben je wel aangewezen op de sleepliften.

Via Zwitserland is prima te doen. In Zwitserland zelf kun je niet echt doorrijden, maar tot aan Basel wel. Let wel op: je moet een dure tunnel door (€ 40,- retour oid), dus je bent in totaal zo’n € 80,- tol kwijt. Frankrijk is verder, maar wel iets goedkoper gok ik. Plus dat je op het laatste stuk wel veel tijd verliest (als het geen snelweg meer is).

En via zermatt.ch lijkt het idd mogelijk te zijn om Theodullpas 2 kanten op te nemen:

null

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Hallo,

Vorig jaar de 2de week van de paasvakantie naar Breuil Cervinia geweest en wij hebben ook een skipas gekocht voor het ganse gebied.
Voornamelijk ook omdat de afdaling richting Valtournenche de 2de week van de paasvakantie niet meer open was (met uitzondering van zondag).

Als dit gebied open is, is het in principe niet nodig om de kant van Zermatt uit te skiën omdat je dan voldoende pistes hebt in Cervinia.

Maar als je daar dan toch bent, heb je sowieso zin om ook die kant eens gaan te verkennen. En de Matterhorn spreekt toch tot de verbeelding hé.

Je moet er wel goed op letten dat je ten laatste om 16u in Zermatt de lift kan nemen om terug te keren naar Cervinia want wij waren 10 minuten te laat en hebben in onze skikleding een overnachting moeten gaan zoeken in Zermatt want onze vakantie onverwacht duur maakte hoor.

Eten en drinken is aan de Zwitsere kant wel een stuk duurder. Maar het oogt dan ook allemaal wat chiquer, soms live muziek op de berg tijdens uw lunch dus dat moet ook betaald worden natuurlijk. Wij hebben 2 keer gegeten 's middags in Zwitserland en 4 keren in Italië wat toch een stuk goedkoper is dan Zwitserland hoor.

Let er ook wel op dat je dus niet tot helemaal boven op de kleine Matterhorn kan. Deze wordt normaal pas in juni geopend (vorig jaar toch). Dus de laatste paar 100 meter tot helemaal boven, ga je enkel te voet geraken vrees ik.

Maar het ganse gebied is prachtig en groot en je zou toch zeker eens een keer langs de kant van Zermatt moeten gaan skiën om een totaal idee te hebben van het gebied en het is echt de moeite.
Maar zoals gezegd, langs de andere kant geen noodzaak om een goeie vakantie met voldoende pistes te hebben.

Het amusement.

@roy83 sorry ik had het duidelijker kunnen omschrijven. Ik bedoelde de stoeltjeslift “V”, van de de Trockener Steg naar de Furggsattel/Theodullpass.

Vanuit Zermatt naar Cervinia is dus eigenlijk altijd sleeplift of de cabine naar Matterhorn (mits goed weer).

Ah zo…nee daar niet inderdaad. En dan klopt ie inderdaad, altijd de gondel of sleepliften.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Ha @Roy83, ik heb gekeken op de site viamichelin punt nl. Deze houdt rekening met de tolwegen, vignetten enzovoorts. Super handig vind ik. Vanuit Rotterdam worden drie routes gegeven:
a) België (Antwerpen), Luxemburg, Frankrijk, Zwitserland, Italië (984 km / Tol+vignet = 33 + 40)
b) Venlo, Duitsland (A63 -> A5, Zwitserland, Italië (1068 km / Tol+vignet = 33 + 40)
c) België (Antwerpen), Frankrijk (A39 -> A40 / Reims -> Dijon -> Geneve) (1089 km / Tol+vignet = 150 + 0)

Bij a) en b) zijn als tol de tunnel à 27,90 en Italiaanse snelweg à 5,10.

Op retourbasis:
a) 2x33 + 40 = 106
b) 2x33 + 40 = 106
c) 2x150 + 0 = 300

De vraag voor mij is dus ga je via Frankrijk naar Zwitserland of via Duitsland. Dan kun je een hele berekening los gaan laten op hoeveel sneller je moet rijden om die extra 80 km goed te maken. Grofweg 4 uur lang 150 km/u t.o.v. 130 km/u en je hebt het al. Of je moet gaan kijken welke grote steden / knelpunten etc. op beide routes liggen. Ik laat dat over aan mijn navigatie :)

Welke route rij je normaal gesproken?

Ik ben vorig jaar bij Arnhem de grens over gegaan, dan via Frankfurt naar Basel. Op de terugweg daar wel file gehad, dus als ik opnieuw zou gaan zou ik de route via Venlo en dan door Duitsland kiezen. Maar vanuit Rotterdam is het een ander verhaal denk ik.

Wij gingen ook van zondag tot zondag, dat scheelt in Duitsland enorm qua vrachtverkeer. Ik zou denk ik voor route b gaan, die Franse tol maakt het wel erg duur plus dat Duitsland prima rijdt. Misschien ook een klein beetje laten afhangen van het weer, bij sneeuw is de st Bernard tunnel denk ik wel een potentieel tijdrovertje (de klim heen en terug dan natuurlijk :)). De tunnel kent ook retourtjes, dus dat is heel iets goedkoper dan 2x 27,90 volgens mij.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Plaats een reactie