Enkele vraagjes over Breuil-Cervinia

Dit onderwerp gaat over de bestemming Breuil - Cervinia

Dank! Hard aan het aftellen nu!!

Edwin van Riel
Mr. Slow

@Simonko zie https://www.wintersport.nl/forum/topic/465038 voor meer indrukken ;)

Quick op 11 dec 2019 22:27

Thanks!

En kijk dan ook hier: https://www.wintersport.nl/skigebieden/breuil/forum/topic/23…

Mijn verslag maar vooral daarna een algemeen vragen topic voor Cervinia geworden.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Mooi allemaal, dank! Lijkt me een mooi gebied voor de laatste weken van het seizoen.
Topics bewaard mocht het actueel worden :)

*bericht bewerkt door Simonko op 12 dec 2019 09:36

Als je s’avonds wilt eten bij Baita Cretaz, dan kun je aangeven wanneer je opgepikt kunt worden bij de Cretaz-lift. Superleuke ervaring om met de snow-scooter heen en weer gebracht te worden. Probeer de uiensoep trouwens, de beste die ik in ieder geval ooit gehad heb.

Als je s’avonds wilt eten bij Baita Cretaz, dan kun je aangeven wanneer je opgepikt kunt worden bij de Cretaz-lift. Superleuke ervaring om met de snow-scooter heen en weer gebracht te worden. Probeer de uiensoep trouwens, de beste die ik in ieder geval ooit gehad heb.

Jeroen13 op 12 dec 2019 10:21

Leuk voor je partner die uiensoep 😉

May the ski force be with you !!

Leuk voor je partner die uiensoep 😉[post]CJAHulskamp op 12 dec 2019 10:31[/post][/quote]

Ik was met mannelijke vriendengroep, qua stank voegt het weinig toe in de kamer…

En topic-starter reist alleen, ik gok in dit geval dat het toch een veilige keuze is…:)

Ymeletrob. Het steakhouse onderin. De lekkerste biefstuk die ik heb gegeten. Ik ging er toen gewoon elke dag hetzelfde eten, en dat vonden de obers erg grappig.

Toen ik vanmorgen opstond, en naar buiten keek, was ik meteen blij met de straalblauwe hemel… heel wat anders dan het grijs van gisteren. Maar in de ontbijtruimte temperde onze lokale gastvrouw meteen mijn enthousiasme… de wind zou wel eens spelbreker kunnen worden vandaag.

Ze houdt de lokale sites in de gaten, en sprak over windsnelheden van 40-50 km/u aan Plan Maison, weliswaar niet koud (-2°), maar die wind zou het behoorlijk erg maken. De opening van de liften in Breuil-Cervinia werd telkens met 10-15 minuten uitgesteld. Toen de liften en pistes in Valtournenche al allemaal open waren, gaf ze mij het advies om de skibus te nemen naar Valtournenche en daar te gaan boarden vandaag. Ik had geluk, de bus stond net vertrekkensklaar toen ik er aankwam. Tot mijn grote verwondering moest ik 1 euro betalen voor de busrit… nu ben ik nog niet in zoveel skigebieden geweest, maar dat is toch niet normaal (het gaat hier meer om het principe dan om het bedrag natuurlijk). De bus zal helemaal vol, dus anderen hadden blijkbaar hetzelfde idee of hetzelfde advies gehad.

Na een 15-tal minuutjes rijden werden we netjes aan de funiculaire afgezet, die je van een 1650m naar Salette brengt op 2245 meter hoogte, het begin van het skigebied van Valtournenche. Het was daar ook wat lichtjes winderig maar goed te doen. Hogerop varieerde de windsnelheid naargelang de orientering, en de wind kwam ook in vlagen. Per momenten blies de stuifsneeuw over de pistes, en wapperden de vlagjes zoals in Tibet (ik weet niet of deze site filmpjes kan uploaden, zoniet plaats ik dit videofragment nog wel ergens).

null

null

In de tent bovenaan de funiculaire (Willy Bar) maken ze prima cappucio’s. Ze hebben een simpel maar werkend systeem gevonden om de vervelende helmen en handschoenen van de tafels weg te houden: boven elke tafel hangt een mandje waar je die spullen in kwijt kan.
null

null

De pistes in Valtournenche lagen er perfect bij, en ondanks de vele mensen die afgezakt waren vanuit Breuil was het er hoegenaamd niet druk. In het lager gelegen stuk liggen mooie blauwe boulevards (piste 3, 4, 8, 9, 14) die goed zijn om aan de techniek te werken, maar mijn favoriete piste is de heel lange 1 en 1a, die van helemaal bovenin tot in Valtournenche afzakt, het laatste stuk tussen de bomen. Alleen jammer van dat ene stuk ergens middenin waar het te lang weer bergop gaat, en ik als boarder moest loskoppelen en wandelen… Alle skiers moesten prikken, en alle boarders die ik gezien heb moesten steppen.
null

null

null

null

Langs piste 1, als je bijna beneden bent, ligt het Foyer Des Guides, een van de aanraders uit dit draadje. En terecht, ik probeerde hun gnocchi uit polenta met blauwe kaas en spekjes… overheerlijk, vriendelijke bediening, een aanrader. Het enige wat mij raar leek was de keuze om toiletten in de kelderverdieping onder te brengen… je zag menig skier naar beneden sukkelen.
null

null

Ondanks dat heel wat mensen uit Breuil afzakten naar Valtournenche, was het wederom absoluut niet druk… de foto’s tonen dat aan… meer dan een verdwaalde skier zie je meestal niet. Vaak zal ik weer alleen in de liften (behalve de funiculaire), en drie kwart van de stoeltjes bleven leeg… de liftoperatoren verveelden zich stierlijk… tijdens het hoogseizoen zal dat well wat slechter zijn denk ik zo.

Het was een fantastische dag, met alleen een beetje wind als spelbreker hier en daar. Zo mogen er nog komen van mij.

En nog twee panorama foto’s die ik eerst moest verkleinen om onder de 5MB grens te geraken.

null

null

Hier het filmpje van de wapperende vlagjes op YouTube… 't lijkt Mount Everest wel.
De processing van YouTube doet iets raars in de laatste paar seconden, alles wordt precies onscherp, wat in het origineel niet was.

https://youtu.be/PRHgvhqs_h8

Mooi verslag. Tip: gebruik de app Resize Image. In 2 seconden gecomprimeerd en hier bruikbaar.

funiculaire ??? In Valtournenche?

Oeps, geen funiculaire natuurlijk maar een gondel (of eitjeslift zoals wij die noemen). Search en replace kan ik hier helaas niet doen.

*bericht bewerkt door Videast op 12 dec 2019 22:53

Wegens zware sneeuwval hier in Breuil-Cervinia, geen verslagje van vandaag. De eigenaars van mijn accomodatie zijn al de ganse dag in de weer met sneeuwscheppen en sneeuwblazen.

Maar dit off-dagje heeft mij de tijd gegeven om even de data van mijn ski-app (Ski Tracker) wat meer in detail te bekijken. De afstanden die het ding opgeeft, kloppen schijnbaar niet met de lengte van de piste. Nu weet ik wel dat men wel eens een loopje neemt met lengte van pistes.

Een specifiek geval de rode 1, vanaf de top van de Bec Carré lift, helemaal tot aan de start van de gondel in Valtournence. De skikaart zegt 13918m, zeg maar 14km. SkiTracker zegt dat ik voor ditzelfde stuk 7 km heb afgelegd. Dan even op Google Maps het tracé van de 1 piste gemeten, en dat kwam uit op ongeveer 7km, dus gelijk aan wat de SkiTracker zegt. Nu blijkt Google Maps geen hoogte mee te nemen, en meet dus op een plat vlak. In realiteit, met de hellingshoek meegerekend, zal de lengte langs de schuine zijde wat meer zijn dan de 7km, maar geen 14km. Waar zit dan het verschil?

En moet ik hieruit concluderen dat SkiTracker met zijn 7km voor deze piste ook niet effectieve afstand langs de schuine zijde meet, en ook de lengte van de zig-zag bewegingen niet meeneemt (en dus niet een echte afgelegde afstand meet)?

met de hellingshoek meegerekend, zal de lengte langs de schuine zijde wat meer zijn

Dat zal nog wel meevallen, zo groot is de hellingsgraad van een blauwe of rode piste nu ook weer niet (op openskimap.org kan je dat nagaan)
De rode richting het dal is bijvoorbeeld gemiddeld 12° (22%), de extra meters die je daarmee maakt zijn verwaarloosbaar

en ook de lengte van de zig-zag bewegingen niet meeneemt

Zeker op snelheid zal dat inderdaad niet gebeuren, SkiTracker meet de GPS positie (die op zichzelf al niet op de meter nauwkeurig is) met een bepaald interval, waardoor deze minder accuraat zal zijn.

Conclusie: voor een gevorderde skiër komt die 7km wellicht een pak dichter bij de werkelijkheid dan 13918m, dat laatste zal wellicht gemeten zijn door een absolute beginner die constant van de ene kant van de piste naar de andere heeft getraverseerd ;)

Gisterenavond ben ik gaan eten in Ymeletrob… ja een vreemde naam, maar blijkbaar is dat de geboorteplaats van de moeder van de eigenares, achterstevoren. Ik weet niet of dit een fabeltje is of niet, maar in ieder geval kent Google Maps Bortelemy niet. DrPhil is blijkbaar grote fan van dit restaurant (zie zijn post ergens hierboven), en ik moet zeggen dat hij gelijk had: hun vlees is echt super! Een beetje prijzig (zoals alles hier wat take-away pizza overstijgt), maar je krijgt er wel smaakvol vlees voor terug.

null

null

null

Wat eerder deze week werd aangekondigd als een mooie dag, blijkt toch niet zo mooi te zijn als voorspeld. De eigenares van mijn logement krijgt gelijk… je kunt echt maar 24u vooruit kijken in het hooggebergte. Rond een uur of 9 vanmorgen, was alleen de kleine Campetta (H) lift open, waarmee je alleen kleine rondjes kunt draaien op de blauwe 2. De wind viel goed mee, op de pistes lag een laagje verse sneeuw. Maar door het grijze weer was de overgang naar de zachte laag langs de zijkant moeilijk te zien, en een bocht iets te ver naar de rand van de piste resulteerden wel eens in doorzakken in de poeder.
null

null

null

Na enige tijd werd ook de grote gondel (B) naar Plan Maison geopend, en dus de eerste mogelijkheid om hoger te komen dan de 100m van de Campetto . Om aan de gondel te komen vanaf de Campetto lift (H) moet je wel een 200m wandelen over de weg. Blijkbaar was ik niet de enige die via Plan Maison 2 hogerop wou komen, want er stond een pak volk aan te schuiven. Het duurde wel 4 gondels voor ik mee was (een drie kwartier aanschuiven dus). Boven op Plan Maison op 2555m was het behoorlijk winderig, en de sneeuw vloog alle kanten uit. Daar een klein rondje gedaan, maar het zo moeilijk om de sneeuwophopingen te zien, dat ik besloot om weer af te zakken naar de lager gelegen pistes boven Breuil. Ondertussen was ook de Cretaz lift (E) open, dus die liet toe om naar Plan Torrette te gaan, en van daar wat afdalingen te doen. Maar wind en zichtbaarheid waren niet echt goed. Dan maar eerst gaan lunchen, maar alle plaatsen zaten overvol, dus het was wringen om een plaatsje te vinden aan een tafeltje in Baita Cretaz. Het feit dat het zaterdag was, en dan heel wat mensen vanuit Turijn en Milaan naar Cervinia komen (zelfs op een slecht weer dag) zal daar wel niet vreemd aan zijn. De Cervinia ski-teams (vaak kinderen of jongeren) waren ook van de partij.
null

Na de lunch nog een paar rondjes gedaan, maar rond 14u er de brui aan gegeven… Op 1 plaats was ik letterlijk omver geblazen. Hopen op dat goede weer van morgen voor mijn laatste dag hier.
Voor vanavond heb ik gereserveerd in Baita Cretaz, een chalet een paar honderd meter boven het dorp, en het leuke is dat ze je beneden komen halen met de snowmobiel, en brengen je nadien weer terug. Wordt een leuke ervaring denk ik (in ieder geval beter op die manier dan ermee afgevoerd worden).
Heb vandaag ook beseft waarom ik verkeerdelijk sprak over “funiculaire” in mijn vorig verslag: een gondel of kabelbaan wordt in het italiaans aangeduid als Funivia… vandaar mijn verwarring.

Fijn dat je, ondanks de wat mindere omstandigheden, je goed weet te vermaken. Ik weet niet of je vervoer hebt, maar na het weekend is Pila ook heel leuk (in het weekend te druk).

Baita Cretaz ben ik ooit een week geweest. Andere eigenaren, maar wel met de sneeuwscooter omhoog toen :). Als het eten nog net zo lekker is ga je een mooie avond tegemoet.

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Fijn dat je, ondanks de wat mindere omstandigheden, je goed weet te vermaken. Ik weet niet of je vervoer hebt, maar na het weekend is Pila ook heel leuk (in het weekend te druk) .

Roy83 op 14 dec 2019 16:56

Ja, mijn stalen ros staat hier, nu met een halve meter sneeuw erop en errond, maar zondagavond moet ik naar Turijn rijden (moet daar maandag zijn voor 't werk) dus Pila zal voor een andere keer zijn. Stond al op mijn lijstje na al de positieve commentaren hier.

Leuk verslag weer!

🎿🌨 Just go with the snoW 🌨🎿

Tjonge, ik krijg alweer trek in hun biefstuk 👍. Pech van het weer, zeg!

Leuk dat je je ervaringen hebt gedeeld. Ik lees deze verslagen altijd met een glimlach en denk dan terug aan de mooie momenten die ik er heb beleefd. Altijd herkenbaar qua zicht en wind en hoe ze er daar mee omgaan. Gelukkig zijn er in Cervinia ook genoeg hele mooi strakblauwe dagen. Misschien moet ik in de laatste week van het seizoen nog een keer teruggaan.

Pila kun je overigens ook goed bereiken vanuit Cervinia met de bus+bus of bus+trein als je niet zelf wilt rijden.

*bericht bewerkt door ThomJ op 14 dec 2019 18:32

Iemand toevallig al eens gaan ijsklimmen in Cogne vanuit Cervinia? Ervaringen daar?

Edwin van Riel

Nee maar volgens mij kan je er ook leuk skiën!

Mr. Slow

Voor zaterdagavond had ik gereserveerd in Baita Cretaz, een hotel/restaurant net boven het dorp. Zij bieden een gratis snowmobiel service om je beneden op het halen aan het vertrekpunt van de Cretaz lift. Na een telefoontje pikt de motoslitta zoals ze dat hier noemen, mij enkele minuten later op. Volgas naar boven, en ik had alle handen nodig om mij vast te houden… dat ding sprong alle kanten uit… maar wel een belevenis natuurlijk.

null

null

null

Na het dinner wordt je op diezelfde manier weer thuis gebracht, nu een beetje matiger snelheid, en dus ook een wat stabielere rit. Het eten in Baita Cretaz is echt prima, de vriendelijkheid en service uitstekend, en nog acceptabel van prijs. Een aanrader.
Dan nog enkele sfeerbeelden van Breuil-Cervinia in kerststemming:
null

null

null

null

Zondag was al enkele dagen aangekondigd als een “mooie dag”… en na 3 van de 4 dagen slecht weer was dat natuurlijk iets om reikhalzend naar uit te kijken. En ja, een blik op de ochtendhemel bevestigde dat het er goed uitzag. Hoewel het oorspronkelijk de bedoeling was om op zondag de uitbreiding naar Zermatt te nemen (33 euro extra) op basis van de suggesties hier eerder gegeven, heb ik dat toch niet gedaan. Er was nog zoveel in Cervinia dat ik nog niet gedaan had, dat ik besloot om aan de Italiaanse zijde te blijven.
Bijna geen wind (behalve helemaal op het hoogste punt bij Plateau Rosa)
null

Voor de rest, volop zon, en pistes die er super bijlagen, wat kan een mens meer verlangen. Super condities om kris-kras door het gebied te laveren. En ik moet toegeven, ALS het mooi weer is in Cervinia, is het een super gebied. Veel meer woorden ga ik er niet aan spenderen, kijk gewoon naar de schitterende plaatjes. Ze spreken voor zich.
null

null

null

null
null

null

null

null

null

null

Hoewel ik hier en elders las dat er in het weekend, zeker op mooie dagen, een pak volk afzakt uit de grote steden uit de buurt - Milaan en Turijn liggen beide op ongeveer 1.5 uur rijden – viel dat eigenlijk al bij al goed mee. Ja, er was iets meer volk op de pistes, maar gedurende de week was het gebied dan ook zowat uitgestorven. Desondanks was het nog steeds behoorlijk kalm op de pistes, en ook aan de liften geen wachtrijen. Nauwelijks de helft van de plaatsen was bezet.
Wat mij wel opgevallen is in Cervinia, is het aandeel boarders. Ruw geschat 2 tot 3x zoveel boarders als wat ik gezien heb in de grote Franse gebieden.

Tenslotte wil ik deze verslagreeks eindigen met een verontwaardiging: ondanks de waarschuwende knipperlichtjes dat het lawine-risico op 4 of zelfs 5/5 stond, zie je ongelofelijk veel mensen off piste gaan… en niet zomaar efkes de verkeerde kant van de paaltjes nemen, maar echt helemaal weg van de pistes, en vaak zelfs op de steile gedeeltes… ongelofelijk welke risico’s die mensen nemen bij dergelijke condities. Bij mijn terugkeer was de uitbaatster van mijn logement zeer bezorgd omdat ze de hele dag heli’s had horen overvliegen… meestal geen goed teken. Ze had er echter niet aan gedacht dat de heli bedoeld was om continue materiaal aan te brengen voor de world cup Snowboard-cross die daar op 20 en 21 december doorgaat. Je zag ze ook de hele dag in de weer met pistenbully’s om het parcours te preparen (op piste 26 voor wie de streek een beetje kent).

null

Daarna is het inpakken, de auto uitgraven uit zo’n 50-60cm sneeuw, en proberen om van de parking af te geraken.

null

Dat lukt mij met m’n 4x4 en winterbanden zonder moeite… heel wat beter dan de meeste auto’s met italiaanse nummerplaat die nergens heen gaan, al proberen ze nog zo hard om van de parking af te geraken.

’s Avonds lees ik dan in de Italiaanse online-krant, dat een 49-jarige alpine gids uit Cervinia in het Valtournenche gebied om het leven gekomen is in een off piste lawine, net als 2 andere skiers in andere ski-gebieden. Een triestige manier om het gebied te verlaten, in schril contrast met de schitterende laatste snowboard-dag die ik gehad heb.

EINDCONCLUSIE: Breuil-Cervinia is een schitterend gebied voor wie geen al te moeilijke pistes zoekt, voor wie niet graag wacht op liften, en wie graag brede “autostrades” heeft. Tenminste, als de zon schijnt, en er niet te veel wind is. Horeca is wel aan de dure kant voor Italie.

Ik lees hier op het forum al enkele jaren met veel plezier de verslagen, ik hoop met deze reeks een bescheiden bijdrage te hebben geleverd.

Ben het honderd procent met je eindconclusie eens. Je had de laatste dag wel echt droomcondities trouwens! En Baita Cretaz is ook één van mijn favoriete restaurants (goede prijs-kwaliteitverhouding).

Mr. Slow

Kan niet wachten!

Edwin van Riel

Met heel veel plezier wil ik jou rondleiden in dit prachtige gebied. Voor mij persoonlijk één van mijn favorieten. Niet alleen op gebied van skiën maar ook op gebied van culinair.

In Breuil - Chalet Etoile in het restaurant (niet zelf service) zeker eens gaan eten. Is een ervaring. Je moet soms wel de decadente Zwitsers die er komen eten bijnemen.

null

Lekkere pizza’s kan je eten aan piste 37.

In Valtournenche, net voor het einde van de piste is er aan de rechterkant een restaurantje (juist achter een kort steiler stukje piste).
De vers gebakken tonijn (voor, als ik mij niet vergis) slechts 19 EUR is daar zeker een aanrader.

De oversteek naar Zermat zeker eens maken.

null

Een leukerd is daar om even te stoppen aan het Iglo dorp en te genieten van een kaasfondue.

null

Het bergtreintje nemen is ook wel een leuke ervaring.

null

Wanneer je terugkomt van Zermat naar Breuil kan ik ook jou aanraden om boven aan de kleine Matterhorn net na het uitstappen van de lift de interne kleine lift te nemen (links in de tunnel). Vandaaruit heb je een prachtig zicht op de matterhorn en het volledige gebergte.

Thanssens,
Ik overweeg eind van de week die kant uit te rijden. Wat raad je aan voor accommodatie, ik heb weinig nodig.
En ik maak graag gebruik van je aanbod om iemand rond te leiden.

null

Als je nog info nodig hebt, laat maar weten!

thanssens op 22 nov 2019 09:50

Thanssens,
Ik overweeg eind van de week die kant uit te rijden. Wat raad je aan voor accommodatie, ik heb weinig nodig.
En ik maak graag gebruik van je aanbod om iemand rond te leiden.

Als je nog info nodig hebt, laat maar weten!

Plaats een reactie