03-02-2015 Val de Wanne en Mont des Brumes

Dit onderwerp gaat over de bestemming Val de Wanne en Mont des Brumes

Het winterse weer houdt aan. Na afgelopen zondag (=> https://www.wintersport.nl/forum/topic/188769 ) het skigebied ‘le Monty’ in Lierneux en de pistes op de Baraque de Fraiture te hebben bezocht, wil ik meer.
Maandagmiddag kreeg ik te horen dat er een les zou uitvallen op deze dinsdagmorgen. Pas om 16.15 uur moet ik Antwerpen aan de schoolbank zitten. Spullen pakken en terug naar de Ardennen dus!

Na wat speuren op het internet heb ik de skigebieden ‘Val de Wanne’ bij Aisômont (Trois-Ponts) en Mont des Brumes bij Ruy geselecteerd.

Over Val de Wanne valt veel te vertellen. Een oud-skikampioen wilde miljoenen investeren in het skigebied. Hij installeerde vele sneeuwkanonnen en verlichting voor avondskiën. Daarbij wilde hij een koelbuizensysteem in de grond leggen om de sneeuw langer te behouden.
De buurtbewoners waren het hier niet mee eens. Het zou namelijk de kwaliteit van hun leefmilieu verminderen.
De vergunningen bleken bij Val de Wanne niet in orde. De omwonenden hadden dus hoop en trokken naar de rechtbank. Uiteindelijk kocht de eigenaar een ander skigebied, namelijk ‘le Monty’ in Lierneux. Hij heeft de strijd om Val de Wanne opgegeven door het skigebied in 2012 failliet te laten gaan.
Ik denk dat het skigebied momenteel in handen is van Nederlanders. De sneeuwkanonnen, waterbasins, lichtinstallaties etc. zijn weg. Het skigebied heeft dus een flinke stap achteruit moeten zetten. Jammer! Goede economische ontwikkelingen zijn tegengehouden door mensen waarvoor ik geen woorden heb. Ik vind het diep triest.
Dankzij de doorstart is het skigebied bij voldoende sneeuw gewoon open, zo ook deze week! Check voor de actuele openingstijden de website => http://www.valdewanne.eu/ of de facebookpagina.
Er wordt nu vooral geïnvesteerd in sneeuwonafhankelijke activiteiten. Een doolhof, devalkarts, trikes, downhillsteps, go-karts, speeltoestellen, een zomertubingbaan etc. maken hun opwachting voor het publiek.

Tijd om het skigebiedje uit te testen!
Het skigebied Val de Wanne bestaat uit een korte en een lange sleeplift. Het is eigenlijk één skipiste, gelegen op de noordoosthang van de heuvel. Met een lengte van ongeveer 1 km (grote bochten meegeteld) is dit één van de langste afdalingen van België. De piste begint erg vlak. Onder het dalstation van de korte lift wordt het wat steiler. Hierbij de iSki Tracker:

null

Het uitzicht vanaf de parkeerplaats op de korte lift. Door het gebrek aan groot publiek bleef deze vandaag gesloten:

null

Alles open! Achter de sneeuwpop bevinden zich de skiverhuur en de kassa. Het is zo rustig, dat de kassa gesloten blijkt te zijn. De skiarmband koop ik uiteindelijk voor € 14 in het restaurant rechtsachter:

null

Daar verwelkomt mij een Nederlandse vrouw:

null

Naar de piste lopend krijg ik een blik op het bergstation van de lange lift. Daarachter liggen het doolhof en de speeltoestellen. Rechtsachter de speeltoestellen zijn nog enkele sneeuwkanonnen te vinden!
Oh, er staat een kei schattige hond op de piste! Hij heeft veel plezier met de skiënde bezoekers. Elke keer zoekt hij een ander slachtoffer uit om te achtervolgen:p

null

Het ‘standaard’ uitzicht over het skigebiedje is best mooi! De paaltjes voor me markeren de zomertubingbaan. Links staat de korte skilift, rechts de lange. Achter in het dal ligt de stad Stavelot:

null

Sneeuwscooters; altijd cool. Het dorpje Aisômont is op de achtergrond te zien:

null

Het dalstation van de gesloten korte sleeplift; een Montaz Mautino:

null

Je kan verder naar beneden skiën. Hier is de piste iets steiler:

null

De sneeuw is van goede kwaliteit! De voorbije nacht is er nog een poederlaagje van 1 tot 2 cm gevallen bovenop de laag van 20 cm. Bij een temperatuur van - 1 °C, windstilte en af en toe een zonnestraal is het hier goed uit te houden:D

null

Het dalstation van de lange lift:

null

Enkel dit laatste stukje van de afdaling is wat ijzig door de lichte dooi van de voorbije dagen. We zitten hier dan ook onder de 400 meter hoogte:

null

De laatste liftpaal van de lange sleper vind ik zeer kunstig! Ook het uitzicht vanuit het skigebied is de moeite, zoals hier op het gehuchtje Hinoumont:

null

Ten oosten van de lange sleeplift is de piste niet geprepareerd. Hier kan ik proberen te poederen! Helaas is de sneeuw zwaar met bevroren stukken. Voor de cosmetiek ligt er dat kleine poederlaagje op:

null

null

null

Een fundamentrest uit de ‘betere’ dagen.
Bij het dalstation stonden enkele jaren geleden de grote ronde waterbassins. Alles is helaas weg:

null

Nogmaals schrijf ik het; treurig wat er hier is gebeurd. Gelukkig heeft het skigebied een doorstart gemaakt! Een mooie lange piste staat nog steeds tot onze beschikking! Perfect voor beginners. Gevorderden zullen er na enkele afdalingen snel op uitgekeken zijn.

Het skigebied ‘Mont des Brumes’ ligt op 14 km van Val de Wanne. Tijdens de rit stop ik nog even in Coo. Een kijkje nemen bij de Watervallen van Coo en PlopsaCoo is toch een must:

De Watervallen van Coo zijn twee watervallen van ongeveer 15 meter hoog. Rond de 15de eeuw hebben monniken de rotswand doorgehakt om de meanderende rivier Amblève te ontlasten en de aanliggende dorpen te beschermen tegen overstromingen. De Watervallen van Coo zijn geboren.
Vanaf de brug over de watervallen kun je tussen de watervallen in afdalen:

null

Het is best leuk om tussen al dat watergeweld te staan. Ook mooi is de ijsvorming:

null

Vanaf hier zie je PlopsaCoo:

null

Het pretpark heeft diverse attracties, zoals achtbanen, waterbanen (boomstamrivier), een reuzenzweefmolen (Starflyer), dierenpark, zomerrodelbaan met sleeplift etc.
Een stoeltjeslift behoort eveneens tot het aanbod. Deze lift is in 1955 geproduceerd door Friedrich Krupp en brengt je van 240 naar 460 meter hoogte. Eerst zweef je over de Amblève…

null

… om vervolgens over de weg naar het uitzichtpunt te worden getransporteerd:

null

Net als de rest van het park is de stoeltjeslift helaas dicht. Ik ben al eens in PlopsaCoo geweest met school, maar niemand wilde toen mee in de stoeltjeslift door tijdsgebrek:(

Na een kwartiertje kom ik aan op de parkeerplaats van het skigebied Mont des Brumes. Ondertussen begint het lekker te sneeuwen bij -1 °C. Er ligt hier een laag van ongeveer 20 cm.
‘Mont des Brumes’ betekent ‘Mistheuvel’. Gelukkig maakt het skigebied zijn naam vandaag nèt geen eer aan; de wolkengrens bevindt zich nèt boven het skigebied:

null

Dit skigebiedje lijkt me het interessantste van België te zijn. Zowaar vier skiliften draaien hier hun rondes tussen de 350 en 530 meter hoogte. Op de website (=>http://www.montdesbrumes.be/nl/description.html ) staat dat de skipiste een uitdagende hellingsgraad heeft tot 64 %. Onderin het skigebied kunnen de beginners zich uitleven op de oefenpiste. Je kan hier tot 17 uur skiën. Ik kijk er naar uit!

Het pisteplan:

null

De iSki Tracker:

null

De oefenweide met twee touwliften ligt onderin het skigebied. Als je van de parkeerplaats komt, hoef je niet naar boven te lopen. De touwliften brengen je naar de hoofdliften. Goed gezien!

null

null

Ziet er goed uit! Linksboven ligt een piste die niet te zien is vanaf hier:

null

Ik heb geen idee waar ik een liftkaartje kan kopen! Misschien in de ‘cafétaria’? Jep:D
Aangezien het nog geen 14 uur is, kan ik nog geen namiddagkaart kopen voor € 10. Voor de dagkaart moet ik € 15 neerleggen:

null

Het is vrij druk! Volgens mij is de plaatselijke middelbare school hier aanwezig:p Echter vallen de wachttijden mee door de twee snelle sleepliften. Ook hier worden de sleepliften af en toe beklommen wegens technische problemen, zoals de kortste sleeplift Gleize 2 van Montaz Mautino:

null

Naar boven met de Gleize 2:

null

null

Mooie hellingsgraad en goede verse sneeuw:

null

Heeeeee in een schuurtje boven het restaurant staat een sneeuwkanon! Hij ziet er echter ongebruikt uit. Wel een goed vooruitzicht voor de toekomst?

null

De langste sleeplift, Gleize 1, start bij het restaurantje:

null

Het sneeuwt netjes door! De sneeuwlaag dikt goed aan:D

null

null

De bocht komt in zicht:

null

Er staan lampen; avondskiën wordt hier echter niet (meer) aangeboden. Waarschijnlijk is de lichtinstallatie kapot:

null

null

Wat zou er gebeuren als je drukt?;)

null

Het bovenste pistedeel is vrij vlak:

null

null

Geen snowboarder te zien op deze leuke piste… Ze zijn namelijk niet welkom.

null

In totaal 850 meter lang:

null

Het is alweer 14.15 uur… Helaas! Hier had ik echt nog úren kunnen blijven:D Binnen twee uur moet ik weer op school zitten.

Wauw, wat een lekker skigebiedje is dit zeg! Zo’n fijne piste, lekker strak, lekker snel, lekker lang. Tot nu toe is dit mijn nummer 1 in de Ardennen.

Maar dan… De parkeerplaats is echt een ramp! Een modderige/sneeuwerige bodem met diepe sporen is niet echt makkelijk om doorheen te komen met een gemiddelde auto. De onderkant van de auto raakte steeds de grond… Snelheid houden was nodig om niet vast te komen zitten… Haast ongecontroleerd rutschte ik bergaf… Remmen lukte net op tijd voordat ik bij de weg kwam. Spannend hoor!
Gelukkig was ik onderweg met de Opel Meriva van mijn moeder. Als ik hier met mijn oude BMW zou zijn geweest… :o :p
Mijn tip: Kom zeker eens naar hier, maar wel met een goede wagen;)

null

Bedankt voor het lezen!

*bericht bewerkt door moderator (JessicaKroef) op 07 jan 2021 14:58

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Mont des Brumes ziet er erg interessant uit! Ook maar een uurtje rijden. Ik kende de naam maar wist niet dat het zo “groot” was. Helaas dicht nu, maar als het weer open gaat ga ik er een middag heen! Hopen dat het weer gaat sneeuwen.

@Frank9 Wow! Je boft:) Zeker doen!
Ik hoop ook op nog een winterprik, al vrees ik dat we tot de volgende winter moeten wachten:'(

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Geen snowboarder te zien op deze leuke piste… Ze zijn namelijk niet welkom.

:'(

Leuk verslag weer! Wat een kekke gebiedjes heb jij toch bezocht @Snowjan

Gang is alles

Was de voormalige eigenaar niet Ricky Mollin, eveneens voormalig eigenaar van - de inmiddels afgebroken - skibaan ‘Casablanca’ in 's Gravenwezel/Schilde? Ricky Mollin, de broer van Cor die achter Snow Valley in Peer zit? :)

Heb hem een ruime tien jaar geleden daar vanboven aan die piste van Val de Wanne aangesproken, de nacht ervoor hadden enkele vandalen de buizen met koelvloeistof om de berg te doen “bevriezen” lekgestoken.

Leuk om nog eens een report te zien vanuit de Belgische Ardennen!

Geen snowboarder te zien op deze leuke piste… Ze zijn namelijk niet welkom.

SnowJan op 19 feb 2015 19:32

Geintje zeker?

Leuk foto verslag! :)

Ski: 25 jaar -|- Snowboard: 6 jaar -|- Respect the Mountains

Mooie reportage …

Val de Wanne…Voor mij op en top jeugdsentiment.
30 jaar geleden samen met m’n vader als 10- jarige leren skiën op de weide aan de andere kant van de straat
Namiddag wel 20x van de schotellift gevallen en gaan huilen in de bosjes.
Toch volgehouden en gestaag vorderingen gemaakt.
De jaren nadien meermaals terug geweest.

Het is op zo’n plekken dat je de smaak echt te pakken krijgt!

Nu heb ik zelf een 10- jarig zoontje en zijn de Ardennen ingeruild voor de Alpen.

Ik heb me laten vertellen dat de voormalige uitbater veel tegenkanting had van de plaatselijke bevolking.
Sneeuwinstallatie zou veel overlast veroorzaken, alsook toegenomen drukte?

Ruud.

Mooie reportage …

Val de Wanne…Voor mij op en top jeugdsentiment.
30 jaar geleden samen met m’n vader als 10- jarige leren skiën op de weide aan de andere kant van de straat
Namiddag wel 20x van de schotellift gevallen en gaan huilen in de bosjes.
Toch volgehouden en gestaag vorderingen gemaakt.
De jaren nadien meermaals terug geweest.

Het is op zo’n plekken dat je de smaak echt te pakken krijgt!

Nu heb ik zelf een 10- jarig zoontje en zijn de Ardennen ingeruild voor de Alpen.

Ik heb me laten vertellen dat de voormalige uitbater veel tegenkanting had van de plaatselijke bevolking.
Sneeuwinstallatie zou veel overlast veroorzaken, alsook toegenomen drukte?

Ruud.

Ruuducati op 2 mrt 2015 20:03

Tegenkanting was er van de lokale en gewestelijke overheden/

Grote tegenkanting was er van de boeren die vreesden dat de sneeuwkanonnen met hun waterverbruik de landbouw schade gingen toebrengen, in welke mate dat zo zou zijn heb ik geen idee van want daarvoor ken ik er te weinig van.

Grootste tegenkanting was er van de groene jongens, zij waren geloof ik ook verantwoordelijk voor het lek steken van die buizen met koelvloeistof.

Als je én de boeren, én de groene jongens op één lijn hebt staan weet je dat het een heel moeilijke zaak wordt om je gram te halen.

Ricky Mollin baat inmiddels skipiste ‘Le Monty’ in Lierneux uit als ik mij niet vergis.

@tum volgens mij is het echt waar, er zijn aardig wat gebiedjes in België waar snowboarders niet toegestaan zijn D:

Gang is alles

@tum volgens mij is het echt waar, er zijn aardig wat gebiedjes in België waar snowboarders niet toegestaan zijn D:

Jesper op 2 mrt 2015 20:34

Niet alleen de wegen in België zijn ouderwets…

❄️

Leuk om over dit soort gebiedjes te lezen! Zo kom je nog eens ergens!

@iedereen bedankt!

Voor zover ik me heb ingelezen klopt alles wat je zegt @DavidW :)
Koelvloeistofbuizen lekgestoken? Dus die hebben er daadwerkelijk gelegen? Wow… Nogmaals, ik vind het erg jammer:(

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Plaats een reactie