Chamonix 2 t/m 5 dec 2011

Dit onderwerp gaat over de bestemming Chamonix Mont Blanc

De wekker ging 2 december 2011 om 5:15…

Omdat ik, net als een klein kind dat weet dat hij morgen een cadeautje krijgt, de hele nacht van de spanning niet kon slapen, koste het wat moeite om op te staan. De hele nacht al liggen denken aan witte pistes, wintersport en de gezelligheid…Ondanks het moeilijke opstaan was ik toch om 7:00 sharp op Schiphol om met Easyjet richting Genève te vliegen. Genève, de eerste tussenstop richting de besneeuwde hellingen.

Rond 11:00 kwam ik in Genève aan. Om me heen keek ik uit op de bergen rondom de stad. De prachtige bergen, maar…GROEN! …En ik nog stiekem hopen dat weerman Roel ernaast zat, en het vrijdag toch onverwacht enorm hard zou sneeuwen bij aankomst. Helaas ademde de stad deze dag meer een lentesfeertje dan die van een barre winterdag.

Ik had in Genève afgesproken met een vriend van mij. Omdat hij vanuit Frankfurt in Duitsland met de auto zou reizen zou hij rond 14:00 in de stad aankomen. Dat gaf mij de gelegenheid om even lekker een terrasje te pakken bij Café Genéve, in het historisch centrum, en om alvast te gaan bidden voor wat sneeuw.
Niet lang daarna was het 14:00 en kwam Jop met de auto voorrijden en gingen we op weg naar de eerste tussenstop onderweg naar de sneeuw: Chamonix.

De route van Genève naar Chamonix gaat dwars door de eerste voorlopers van de Alpenhoofdkam. Het mooie uitzicht op de bergen…alleen jammer dat ook hier alles groen was en ook hier weerman Roel gelijk kreeg. Groene bergen in December is toch wat deprimerend. Wat wel fijn was, was dat het in ieder geval, zoals Roel voorspeld had, wel bewolkt werd. Toch sneeuw?

null

(foto: onderweg naar Chamonix)

Chamonix / Frankrijk, vrijdag

16:00 waren we in Chamonix aangekomen in ons hotel, la Prieure. http://www.bestmontblanc.com/en/prieure.html Dit hotel ligt precies aan de weg achter de grote winkelstraat van Chamonix. Het is dus de ideale plek waar vanuit je het dorpje kan verkennen, en allemaal voor een redelijke budget prijs. De kamers zijn er verzorgd en het personeel is beleefd. Kom je met de auto, dan is er een parkeerplaats bij het hotel of kan je de auto gewoon op de straat voor het hotel gratis parkeren. (We blijven Nederlanders…)

Voor ons betekent Vrijdag avond: lekker eten en uitgaan!
Dus hadden we om 20:00 een reservering in het restaurant Atmosphere in het centrum van Chamonix. Een aanrader als je houdt van lekker eten en een goede Franse wijn en voor 30 euro drie gangen wilt eten. Betaalbaar en goed, alleen ook erg gezellig waardoor de stap om de rest van de avond nog wat meer van het nachtleven in de stad te proeven te verleidelijk was om al netjes om 10:00 in bed te liggen…

null

(foto: Atmosphere)

Chamonix, zaterdagochtend, The Bootroom

Zaterdagochtend 8:00 was het, vanwege de gezellige vrijdagnacht, wel weer lastig opstaan. Maar ‘s avonds een man, betekent ook ‘s ochtends een man… dus om 9:00 stond ik bij Damien in ‘ The Bootroom’ om mijn nieuwe schoenen te kopen.

‘ The Bootroom’ was het excuus om naar Chamonix te komen. Ik had namelijk nieuwe skischoenen nodig. De laatste paar jaar heb ik flink zitten aanmodderen met mijn schoenen en was ik nooit tevreden met mijn aankopen in Nederland…En voor wie mijn eerdere reisverslag over Chamonix heeft gelezen weet dat ik begin dit jaar kennis heb gemaakt met ‘the bootroom’ in Chamonix, waar mijn vriendin haar nieuwe schoenen heeft gekocht. Nu was ikzelf dus aan de beurt…Deze winkel zou dan ook op de zaterdagmorgen mijn bestemming zijn om daar mijn nieuwe schoenen te laten aanmeten door Damien Amblard, die, met zijn 15 jaar ervaring rondom het worldcup circuit en ervaring in zijn winkel, mij mocht adviseren naar de voor mij beste schoenen.

null

(foto: Damien van de Bootroom)

Na een interview van waarvoor ik mijn schoenen wil gebruiken (voornamelijk racing en in steeds grotere frequentie buiten de piste), een check van hoe lenig mijn kuiten zijn en een praatje over de slechte start van de winter in Chamonix begonnen we met passen. Eerst een paar verschillende modellen passen die hij mij adviseerde, zonder de binnenschoen…Hij keek dan met een kleine zaklamp of de buitenschoen wel goed aansloot op de vorm van de voet… om daarna dan met de binnenschoen (met daarin een groene superfeet zool) te passen welke schoen het beste zat. Uiteindelijk heb ik qua stijfheid en qua techniek gekozen voor de Lange RX 130. Mooie van deze schoen is dat het dezelfde schoen is als de raceschoen van Lange, alleen dan in een bredere uitvoering voor mensen zoals ik, met brede voeten. En een schoen waarmee je ook een freestyle uitstapje kan maken.
Nadat de schoen uitgekozen was heeft hij zowel de binnenschoen, de zool en de buitenschoen nog aangepast aan de vorm van mijn voeten, waarna hij mij de piste op stuurde.
Zijn advies: ga zaterdag en zondag skiën en kom elke avond langs om eventueel nog wat aanpassingen te doen. (Wat ik ook zowel zaterdag als zondag gedaan heb) Resultaat, de beste schoenen die ik ooit gehad heb. Mijn advies dus aan een ieder die dit leest: dit is een erg goed excuus om tussendoor naar Chamonix te komen en in de omgeving alvast wat te gaan skiën.

null

null

(foto: mij nieuwe schoenen)

Verbier / Zwitserland, zaterdagmiddag

Onderweg naar Verbier kwam er eindelijk een einde aan al dat vervelende groen om ons heen. We zagen namelijk snel al niet meer dan 100 meter verder, vanwege dichte mist, toen we begonnen te klimmen onderweg naar het skidorpje. En ja, niet veel langer begon het zelfs te regenen en naarmate we hoger kwamen te sneeuwen. In Verbier namen we dan ook snel de skilift naar boven. In de lift konden we wel goed zien dat het nog niet erg koud was geweest. De groene hellingen verdwenen pas na zo’n 2000 meter om plaats te maken voor een dun sneeuwdek. Gelukkig hebben ze in Verbier sneeuwkanonnen en waren er 2 pistes open. Skiën daar voelde daar dus, na 6x dezelfde afdaling gemaakt te hebben, zoals Snowworld met een mooier uitzicht. Maar dat mocht toch de pret niet drukken.
Na toch een paar gesloten afdalingen te pakken en af en toe wat naast de piste te skiën brachten we de variatie erin. En gelukkig bleef het de hele dag een beetje sneeuwen.
Aan het einde van de zaterdag zijn we nog even gaan eten beneden bij de lift bij het Offshore Café in Verbier bij de centrale lift. (Werkelijk waar: fantastische broodjes) http://www.offshorecafe.com/ Hierna konden we dus toch met een voldaan gevoel teruggaan naar Chamonix, waar het in de bergen inmiddels ook aan het sneeuwen was.

null

(foto: Cervinia, nog geen sneeuw in het dorp op 2200 meter)

Cervinia / Zermatt, zondag

Op advies van Damien hebben we op de zondag de trip gemaakt naar Italië. Vanuit Chamonix is het via de Mont Blanc tunnel (tip: koop een retourkaartje wanneer je door de tunnel gaat) slechts een 1,5 uur naar Cervinia. Aan de kant van Frankrijk was het aan het regenen / sneeuwen en aan de Italiaanse kant van de Mont Blanc was het zonnig.

null

(foto: op 3400 meter met uitzicht op de Matterhorn)

In Cervinia kwamen we rond 11:00 aan. Daar hebben we een liftpas gekocht voor alle liften die open waren. En tot onze vreugde ging het hier al om ruim 90 kilometer aan piste die we konden gaan bedwingen. Wel wat anders dan de twee hellingen die we in Verbier konden gebruiken. Daarbij lag er boven de 2200 meter enorm veel sneeuw en waren de omstandigheden (zonnetje en blauwe lucht aan de Italiaanse kant) krokus achtig. Dat maakte de afwisseling met het gebied aan de andere kant van de Matterhorn bij Zermatt op lagere pistes des te leuker. Want daar lag alles in de bewolking en sneeuwde het.

null

(foto: eten & drinken in Zwitserland)

Hier kon ik dat ook lekker de nieuwe schoenen uittesten op brede goed geprepareerde pistes met niemand om je heen behalve wat recreanten, testers van de nieuwe skicollecties van volgend jaar en wintersportfanaten zoals wij.

Cervinia / Zermatt is dan ook zeker een aanrader om begin december te bezoeken. Veel pistes, veel sneeuw en heerlijk eten met uitzicht op de Matterhorn. Begin januari ga ik een week naar Zermatt, daar zal ik een uitvoeriger reisverslag voor plaatsen voor de geïnteresseerden.

null

(foto: Zermatt Skigebied, aan de andere kant Italië)

Chamonix, de afsluiting

In de avond was het nog even langs the Bootroom om daar nog de laatste aanpassingen te doen aan de schoenen om vervolgens nog even het nachtleven gedag te zeggen in een aantal barretjes. Op zondagavond vertrok Jop weer richting Duitsland en bleef ik tot de maandagochtend, wanneer ik weer naar Genève zou vertrekken terug huiswaarts.

Goede nieuws: het regende heel hard in Chamonix toen ik maandagochtend vertrok en op 1400 meter was het erg hard aan het sneeuwen, waardoor nu ook daar alle hellingen wit moeten zijn gekleurd. Weerman Roel heeft dus helemaal gelijk gekregen met zijn verwachting. En ik een natte jas…

Nu is het voor mij wachten tot half januari om daar weer lekker wat van die witte poeder te gaan genieten.

Voor alle drie de stadjes geldt: leuke sfeer, goede winkels, ook voor als je op zoek bent naar technische ski-gear, gezelligheid en lekker eten. En vooral in Cervinia / Zermatt is er al uitstekend te skiën, zelfs in een slecht gestart winterseizoen met hoge temperaturen.

Al met al een topweekendje. Wanneer iemand anders dus ook zijn skischoenen wil laten maken in een wintersportgebied, dan ga ik graag met je mee!

Veel plezier deze komende winter!

Mooi verslag!

Leuk verslag inderdaad,
Ik ken het gevoel van ‘eindelijk goede schoenen’! Dat is een zeer bevrijdend gevoel :)

Erg leuk verslag Joost, en de Bootroom klinkt interessant! Heb op dit moment nog schoenen die goed bevallen maar zodra dat minder wordt maar eens naar Chamonix :)

@ Bram: zou daar zeker een keer langsgaan als het moment daar is. Ben erg blij met mijn schoenen. Maak als je er ooit heengaat wel eerst een afspraak. Deze mannen zitten nu al elke dag van 9:00 - 19:00 helemaal vol. Van letterlijk over de hele wereld komen mensen daarheen om hun schoenen te maken.

Plaats een reactie