Chamonix Vallée blanche

Dit onderwerp gaat over de bestemming Chamonix Mont Blanc

hallo iedereen,
ik heb een vraag, Ik ga in februari naar chamonix.
Na even zoeken op internet en in reisbrochures zag ik een uniek panoramapunt namelijk Aiguille du midi. Ik zag ook dat er van daaruit een lange off-piste start nl. vallée blanche. Dit ziet er echt fantastisch uit, maar heeft er iemand ervaring mee? Er zijn blijkbaar erg lastige en gevaarlijke stukken in. Ik ben een gevorderde skiër maar zeker geen prof. Is het veilig om dit met of zonder gids te doen en in het bijzijn van 2 jongeren ( 18 jaar, die hebben ook wat ervaring)?
alvast bedankt en deel jullie ervaringen met mij aub.
groeten Karel

Nope, onverantwoord zonder gids. Huur er eentje, het kost je wat maar je haalt zoveel meer uit je dag.

Absoluut alleen met gids. De Vallée blanche is ski/board technisch niet heel moeilijk. Ongeveer rode/zwarte piste. Maar het is hooggebergte terrein met gletsjerspleten en lawinegevaar. Elk jaar vallen er heel wat zwaargewonden en doden in de gletsjerspleten van deze afdaling. Zeer uitgebreide kennis van het hooggebergte (dus veel meer dan off-piste ervaring als wintersporter) is verreist om deze afdaling zonder kennis te kunnen doen.

De afdaling is wel de moeite waard en heel erg mooi. Dus het is de moeite en geld waard om een berggids te huren.

Click. Click. Peace

bedankt, nog iets van tips voor mij? het is namelijk de eerste off-piste die ik zal doen…

Vergis je niet in de hoogte inderdaad ( lift station op 3842 ), lijkt me wel even andere koek…

Not all who wander are lost

hoeveel kost zo’n gids??? en is dit in groep? hoe zit het met het tempo in het bijzijn van een gids?

Wij hebben de Vallée Blanche in 2003 geskied (zie: http://www.vacanski.com/valleeblanche.html). Het is een prachtige route, waarbij de gids de moeilijkheidsgraad bepaald, afhankelijk van het niveau van de groep. Zonder gids is absoluut onverantwoord, alleen een gids weet waar de gletsjerspleten zitten, bovendien je skie je tussen de seracs door.

bon ski

bedankt

Als dit je eerste off-piste ervaring wordt is het afhankelijk van de omstandigheden of het verantwoord is. Ik bedoel met gids. Zonder niet doen.
Er zijn mensen die bij aankomst van de lift per direct last van hoogte ziekte krijgen. Hoewel skitechnisch bij goede condities het niet de moeilijkste afdaling is moet je hem idd ivm hoogalpine gevaren niet onderschatten. Wellicht is het zelfs beter eerst 1 a 2 dagen een les te boeken om off-piste technieken onder de knie te krijgen om vervolgens in overleg met leraar en gids te bepalen of het verstandig is. Je hebt er niets aan als je na een half uur helemaal stuk bent en je eigenlijk moeilijke passages niet goed meer kan nemen. Gaat het goed met de les en zijn de condities goed dan is het een go en een ervaring voor het leven. Samen met La Grave is dit het duo beroemde lange off-piste afdalingen die elke goede skieer zou willen doen. Alleen al de aanblik van de Seracs vanaf het dal is machtig.

Hoi, een beetje late reactie maar wie weet heb je er nog iets aan. Voor een gids heb je zowel de mogelijkheid om een privégids (ca 300 euro 1-4 pax) te nemen of je in te schrijven in een groepje (ca 80 € per pax/8 personen max). Voor de groepen is vaak een minimum leeftijd van ik rond de 15 jaar.

Op de website van de VVV van Chamonix kan je meerdere gidsenburo vinden om prijzen te vergelijken http://www.chamonix.com/vallee-blanche-and-ski-touring,26,en… en op de site van de OHM (hooggebergte buro onafhankelijk) heb je meer technische info http://www.ohm-chamonix.com/montain-information-activites-va…

Misschien nog een nuttige tip: kies er een mooie dag voor uit ! (Dus pas kort van tevoren gids bespreken. Overleg met gidsenbureau). Mooi weer maakt de tocht nog veel mooier (unieke hooggebergte-wereld !). Bovendien is de kans op afgelasting bij minder weer groot.

Bovendien, als je met een groepje van drie bent zou ik zeker een privégids nemen. Kost weinig meer en geeft veel meer vrijheid. Dan kun je ook i.o.m. je gids het tempo bepalen, hier en daar de tijd nemen voor foto’s of genieten van de bergen.

jaap 2,
Na alle tips nog enkele, wat is je ervaring met off piste/tiefschnee. als je echt wilt genieten moet je dit redelijk tot goed beheersen of je goed kunnen redden. realiseer je dat de omstandigheden vrijwel altijd verschillend zijn. daar kun je ook zo`n cursus boeken. dat zo wie zo handig is want de fransen hanteren speciale regels bij de gondel. wij waren daar in 2009 voor het laatst met een toer groep en in de wachttijden scheelde dit uren.groepen met gids krijgen voorrang d.m.v. voor reserveren v/d/ gondel.
ook Becker organiseerd daar cursussen, sukses

Ik weet niet welke week je precies gaat maar wel uitkijken met boeken van gids want tijdens de schoolvakantiesis het natuurlijk wel erg druk. Week 8 valt samen met engelse, scandinavische poolse vakanties en een gedeelte van frankrijk et week 9 (23/2-01/03) met 2 gedeeltes van Frankrijk (maar niet de parijzenaren:)

Plaats een reactie