Chantemerle, condities en bereikbaarheid

Dit onderwerp gaat over de bestemming Serre Chevalier

Beste

Ik ben nu aan het kijken om een reis te boeken, om volgende week vrijdag te vertrekken ( nacht van 25 op 26 maart). Ik ben een erg leuke accommodatie tegengekomen in chantemerle, serre chevalier. Hoe zijn de condities daar? Ik verwacht dat deze nog erg goed zijn, gezien de temperaturen, maar je weet het nooit zeker, of moet ik het nog hoger moet gaan zoeken …
En voor de bereikbaarheid, blijkbaar moeten we nu dus inderdaad door de Fréjus tunnel omdat de col dicht is, Is er een alternatieve route ? Hoe stellen jullie dat eigenlijk in in de GPS? Ik ben geen navigatiewonder (eerlijk is eerlijk?). Dat is een ‘tussenstop’ waarschijnlijk dat ik dan ingeef…?

mvg Sven

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@sven311 De condities zijn geweldig! De laagste pistes worden 's middags wat zachter, maar dat mag geen naam hebben en hoger op is het gewoon genieten, de gehele dag!

Je moet inderdaad via de Frejus, veel GPSen geven dit als standaard route. Als die dat niet doet meteen doet voldoet vaak een druk op de knop naar ‘alternatieve’ route en anders vul je Montgenevre als tussenstop in. Dan pakt ie hem ook goed. Koop wel je ticket op de site van de Serre Chevalier voor de tunnel, is heel veel goedkoper. http://www.serre-chevalier.com/hiver/divers/pass-frejus-tunn… Alternatieve routes zijn langer en minder aangenaam rijden.

Op de snelweg wordt het ook goed van tevoren aangegeven (Turijn Milaan aanhouden tot door de Frejus).

Click. Click. Peace

Bedankt voor de erg nuttige informatie @Rogier!
En de lage pistes, zolang ze skibaar zijn is het allemaal goed voor mij :D
In 2013 was de dalafdaling in tignes ook slush en dat ging prima voor ons ,dus zal het deze keer ook geen probleem hoeven te zijn.

Nog 10 dagen geduld hebben ! :D
Als de weergoden nu nog wat meewerken en in die week ook zon geven, kan de pret niet op!

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Hier wat tips: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5876/de-vijf-moois…

En doe zeker de Luc Alphand een keertje 's ochtends vroeg wat een geweldige race-baan is dat. Echt GENIETEN!!!

Click. Click. Peace

Hier wat tips: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/5876/de-vijf-moois…

En doe zeker de Luc Alphand een keertje 's ochtends vroeg wat een geweldige race-baan is dat. Echt GENIETEN!!!

Rogier op 15 mrt 2016 09:01

Super, de voorpret kan beginnen haha :D

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Indien nog iemand to do’s heeft voor dit gebied, hoe meer hoe beter!
Op vlak van eten etc mag uiteraard ook

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

We hebben zojuist geboekt in résidence L’adret in chantemerle het aftellen is officieel begonnen! :D

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Moet je trouwens een vignet hebben voor het stukje dat je door Italië rijdt? Of is dit enkel in Oostenrijk/Zwitserland?

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@sven311: veel plezier toegewenst!

Moet je trouwens een vignet hebben voor het stukje dat je door Italië rijdt? Of is dit enkel in Oostenrijk/Zwitserland?

sven311 op 16 mrt 2016 10:49

italie kent geen vignetten. Wel tolwegen, maar gewoon met tolpoortjes (contant of creditcard)

Wannabe Dolomietenkenner... || Carv gebruiker

Moet je trouwens een vignet hebben voor het stukje dat je door Italië rijdt? Of is dit enkel in Oostenrijk/Zwitserland?

sven311 op 16 mrt 2016 10:49

italie kent geen vignetten. Wel tolwegen, maar gewoon met tolpoortjes (contant of creditcard)

Roy83 op 17 mrt 2016 08:24

hopelijk kom ik er niet teveel tegen na of voor de frejus Tunnel :p bedankt voor het antwoord!

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Er is een afslag gelijk na de tunnel en dan kom je op een b weg of je neemt 1 afslag later van de snelweg dus als je al moet betalen dan zal het niet veel zijn. Wel een leuk ritje. Niet zo leuk als de Col du Lautaret maar toch best leuk.

Eerst skier, toen snowboarder en nu weer skier

Ik heb ergens gelezen dat ik met de skipas van Serre Chevalier ook in andere skigebieden een dag kan gaan skiën, klopt dit? Zoja, de welke zijn dit dan?

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Nee hoor na de tunnel geen tol meer. Neem niet de b-weg die is in de winter dicht; dus richting montegenvre aanhouden.

Andere skigebieden

  • Via Latea
  • Puy Saint Vincent
  • Alpe d’huez
  • Les Deux Alpes
Click. Click. Peace

@sven311 Alpe d’Huez en Les Deux Alpes zijn helaas deze winter niet echt een optie i.v.m. het instorten van de weg over de col du Lautaret. Ik kom net terug van een week Serre Chevalier en heb wel wat aanraders:

  • Luc Alphand 's ochtends, of in elk geval vóór 12:00 uur. Dan is hij het lekkerst, einde van de middag ontstaan vooral in het onderste gedeelte hopen sneeuw afgewisseld met ijs.
  • Vanaf de top van de Fôret de blauwe Marteau tot je de zwarte Casse du Boeuf kruist, vervolgens deze pakken.
  • Ook de dalafdaling richting Briançon is 's ochtends een aanrader, zou wel bij het tussenstation van de Prorel opstappen want het laatste gedeelte is door de zon en warmte niet al te best meer.
  • Rode en blauwe pistes boven Mônetier zijn erg mooi om te doen. Ook vanaf de Pic de l’Yret en Cibouit.
  • De zwarte creux du loup vanaf Eychauda.
  • En de geheimtipps: ski 's ochtends meteen richting de Aiguilette via de rode piste Eduits, geweldig! Ook de Petit Alpe vanaf de Bois de Coqs moet je een keer gedaan hebben.

Eettentjes (in volgorde van goed naar minder):

  • Le Flocon (bij Bachas)
  • Pi Maï (Village de Fréjus, onder de Vallons lift)
  • Chalet Hotel Serre Ratier (Serre Ratier, stukje omhoog lopen)
  • Le Bivouac (nabij bergstation Casse du Boeuf)

Voor meer tips moet je me maar taggen. Wij zijn ook een dagje naar Puy St Vincent gegaan, omdat we daar naar alle waarschijnlijkheid, gezien het beperkte aantal kilometers, niet zo gauw meer komen (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Via Lattea/Montgenevre). Leuk gebiedje, heb de grote hoeveelheid oostblokkers wel als een nadeel ervaring. Ook vond ik het appartementencomplex wat ze op 1600 meter gebouwd hebben foeilelijk. Pluspunten waren de lekkere lange afdalingen tussen de bomen door en de mooie rode afdalingen hogerop in het gebied.
@Rogier Je hebt een mooi dal uitgekozen om te gaan wonen, erg rustige en indrukwekkende omgeving en je zit zo in Briançon en Gap! ;)

Mr. Slow

Ik zal ter plekke beslissen welk gebied we zouden bezoeken voor een dag… Misschien doen we dat ook niet, hangt allemaal of van hoe het gebied bevalt en hoe de condities gaan zijn ^^.

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@sven311 Is ook afhankelijk van je skiniveau (hoe snel heb je het gebied met 250 km piste gezien) en of het je eerste keer in het gebied is. Wij waren begin februari al, in wisselende gezinssamenstelling, in Serre Chevalier geweest en zijn vlotte skiërs. Dat was de reden dat we dit keer besloten aan het einde van de week (gratis) een dagje naar een ander gebied te gaan.

Serre Che biedt voldoende afwisseling en kilometers om je meer dan een week te vermaken. Mocht een groot deel van de liften omwille van de wind gesloten zijn (komt nogal eens voor), dan is het wel fijn dat je in elk geval de mogelijkheid hebt je heil elders te zoeken voor een dagje. Veel plezier!

Mr. Slow

Vandaar dat ik denk dat we het gebied zeker niet zullen zien. Mijn vrouw skiet juist parallel. Dus het tempo is niet altijd super snel… Het is inderdaad zeer handig dat we die optie hebben. Bedankt voor jouw antwoorden !

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Indien nog iemand to do’s heeft voor dit gebied, hoe meer hoe beter!
Op vlak van eten etc mag uiteraard ook

sven311 op 15 mrt 2016 17:13

Er zijn lokale supermarkten uiteraard, de sherpa in de kelder van het gebouw tegenover de liften is erg duur. De Carrefour langs de doorgaande weg is iets goedkoper (nadruk op iets).

Gezien je met de auto bent: bij Briancon Zuid zit een grote Carrefour (Rue des veloutiers). Scheelt enorm qua prijzen, zeker voor verse groente en vers fruit en drank. Los van het veel grotere assortiment uiteraard.

Qua pistes al het nodige gezegd hierboven, sluit ik me bij aan, evenals bij de video van @Rogier plus reacties op dat blog.

En als je iets anders wil: zwemkleding mee (baden Monetier) of een middagje het oude centrum (Vauban fort) van Briancon doen.

Mag je zaterdag al je skipas halen, die pas ingaat vanaf zondag in serre chevalier?
Aangezien ik morgen veel te vroeg zal toekomen, is het handig als ik dit dan al kan regelen ipv zondag nog…

Skiverhuur, ik vind nergens vanaf welk uur ik het in de intersport mag gaan afhalen… iemand een idee?

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@sven311 Volgens mij kan dit voor de skipas. Het zijn elektronische skipassen dus deze kunnen ze in laten gaan wanneer je maar wilt…

Skihuur vaak vanaf een uur of 15:00 gaat het pas de volgende dag in. Maar dit is per winkel verschillend.

Click. Click. Peace

Yep, kan voor de skipas. Hebben wij ook op zaterdagmiddag gehaald terwijl we zondag pas gingen skiën.

Voor wat betreft de skiverhuur: wij waren erg te spreken over Sport2000 Luc Alphand, gelegen naast de Office du Tourisme. Je kan daar ook voor 10 euro p.p. per week je ski’s en skischoenen laten staan. Voor huur is dat denk ik gratis! Ook hebben ze daar wel vouchers voor 30% korting.

Mr. Slow

In serre chevalier chantemerle is het juist beginnen regenen, niet hard maar toch.
Vanmiddag sneeuwde het op de pistes lichtjes, ik weet niet of het er nu sneeuwt of regent smile.
De vorstgrens ligt volgens vele websites deze week allemaal rond de 2100m of meer.
De pistes vond ik vandaag wel heerlijk, hoe vroeger hoe harder de pistes, maar ook zachte sneeuw skiet erg fijn! We zien wel wat de rest van de week brengt, tot nu toe zijn we al erg tevreden!!

Ik probeer af en toe een update te plaatsen :)

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

Op de webcam van serre ratier (1850 meter) worden de bomen wit… ;-) veel plezier morgen.

Click. Click. Peace

@sven311 Goed om te horen dat het tot dusver goed bevallen is! Heb je nog wat aan mijn tips gehad? Zo ja, zijn deze ook goed bevallen? Veel plezier!

Mr. Slow

Ik heb een fantastische skireis achter de rug! Serre chevalier is me zelf beter bevallen dan Tignes!
Ik ga normaal deze week nog een kort reisverslag uitschrijven :).
Jammer genoeg zit het er alweer op! :/

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@sven311 Geweldig goed om te horen! En je had niet eens zulk geweldig weer! Bijna iedereen die naar Serre Che komt is meteen helemaal om :-)

Click. Click. Peace

@sven311 Geweldig goed om te horen! En je had niet eens zulk geweldig weer! Bijna iedereen die naar Serre Che komt is meteen helemaal om :-)

Rogier op 4 apr 2016 10:09

Het weer was niet op en top, maar wij vonden het ook niet zo slecht. Halve dag vaak zon of licht bewolkt en in de namiddag sneeuw boven. Alleen vrijdag, dat was wel een * dag . Ik heb me goed geamuseerd ondanks de sneeuw en regen, maar ik was doorweekt na een paar uurtjes :D. Ik en mijn vrouw zeiden al na een paar dagen, dat we zeker en vast terug zullen keren naar serre chevalier :). Het dorp chantemerle is ook zo gezellig! Zoveel restaurantjes en winkeltjes, fantastisch! Ik heb al heimwee… :D

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

@sven311 Laat ook even een commentaar achter bij het gebied en het dorp op de website, dan is het makkelijk terug te vinden voor andere bezoekers ;-) https://www.wintersport.nl/skigebieden/chevalier/ervaringen…

Click. Click. Peace

Rogier, ik heb iets achtergelaten op de pagina ;) . ik Veronderstel dat ik nu een ander tijdverdrijf moet zoeken dan op dit forum te zitten. Ik heb de laatste maanden niets anders gedaan dan op deze site te zitten !! :O

Sneeuw is gewoon mijn obsessie.

De week van 23 januari zal ik voor een 2de keer naar Serre Chevalier gaan, deze keer verblijf in Chantemerle ipv Briançon.
In dit gebied heb ik mijn eerste skivakantie doorgebracht, waardoor ik verslaafd ben geraakt aan wintersport :D

Plaats een reactie