Zomerski

Dit onderwerp gaat over de bestemming Schladming - Dachstein

Na de skireis in de krokus zijn we nu al aan het uitkijken naar een ‘ski’ reis voor de zomervakantie.

Wie heeft hier ervaring mee? Voor ons zou het de 1e keer worden.

Welke gebieden zijn aan te raden dit jaar en zijn ook nog zeker open want naar we vernomen hebben is bv. de gletsjer van kaprun gesloten tijdens de zomer…

Waar zijn er naast de skimogelijkheden op de gletsjer ook nog veel andere activiteiten mogelijk?

Kaprun was vroeger waarschijnlijk de beste zomerskibestemming, door de centrale ligging, o.a. bij het meer van Zell am See. Zomerskien gaat in hartje zomer maximaal tot 13.00 uur, daarna wordt het te warm en de sneeuw pap
Door de klimaatverandering echter is zomerskiën steeds beperkter geworden, zo niet onmogelijk in de loop van de zomer.
Deze zomer zal voor de Noordalpen bovendien een lastige worden doordat er deze winter zo weinig sneeuw gevallen is, en het sinds begin maart veel te warm is geweest. Er ligt erg weinig sneeuw.
Dachstein is sowieso geen erg goede bestemming.

Beste bestemming tegenwoordig is waarschijnlijk Zermatt, gezien de hoogteligging tot 3900 meter. Daar is deze winter bovendien juist veel sneeuw gevallen. (Inneralpien/Zuidalpen)

Passo dello Stelvio is sowieso open, en naar dachstein zou ik sowieso niet gaan.

Gang is alles

en naar dachstein zou ik sowieso niet gaan.

Jesper op 23 apr. 2014 14:28

Hoe weet jij dat als je er nog nooit bent geweest? Of herhaal je wat @Flexen al aangeeft?

Check deze voor skien in de zomer: https://www.wintersport.nl/weblog/bericht/1910/Zomerski%C3%A…

When life gets too complicated.... SKI

@alex Ik ben er wel geweest en toen ik er was draaide er geen 1 lift daarom lijkt het mij dus geen geschikte bestemming

Gang is alles

@alex Ik ben er wel geweest en toen ik er was draaide er geen 1 lift daarom lijkt het mij dus geen geschikte bestemming

Jesper op 23 apr. 2014 14:42

My wrong :-) En volgens mij is het skigebied gesloten van ergens juni t/m half augustus als ik het goed heb.

When life gets too complicated.... SKI

Dachstein is alleen interessant voor langlaufers, niet voor alpine ski.
In Oostenrijk vind ik (uit eigen ervaring) Hintertux met afstand het beste. Soelden is ook aardig maar heeft een groot nadeel dat je iedere dag met auto of bus omhoog moet.

En inderdaad, extreem weinig sneeuw in de noordalpen dus waarschijnlijk ski je half juli al op "crushed ice".

Stelvio is mooi, maar dan moet je wel boven wonen. Of van haarspeldbochten houden. Hoewel het 1 van de mooiste paswegen van de alpen is, lijkt me dat niet iets om iedere dag 2 keer te doen.

Schnalstal is kleiner dan Stelvio, maar heeft wel veel sneeuw gehad dit jaar. Bovendien sta je in no-time boven.

Beste optie is m.i. inderdaad Zermatt. Zeker als je vroeg in de zomer gaat, en er nog sneeuw ligt tot aan trockener steg. Dan heb je 1000 meter hoogteverschil (3900-2900) dat halen de meeste gebieden niet eens in de zomer.
Ga dan vooral aan de Italiaanse kant wonen (Cervinia of Valtournenche). De prijzen in Italie zijn de helft van die in Zwitserland. En het eten is er nog lekkerder ook.

The older I get, the better I was

Ga vooral niet in Cervinia zitten. :-) Dat moet zomers een naar en lelijk gat zijn!
Betaal iets meer voor Zermatt, en krijg ook iets meer.
Zermatt is in de zomer ook heel erg leuk en levendig, met prachtige wandelmogelijkheden.
En aan het eind van de middag in de Bahnhofstrasse achter een Aperol Spritz naar de horde op en neer lopende Japanners kijken is al een attractie op zich!
Om van het enige juiste uitzicht op de Matterhorn maar te zwijgen.
Zermatt is zo’n plek waar je minimaal één keer in je leven geweest moet zijn

@Flexen - ik ben zowel in Cervinia als in Zermatt geweest, en Valtournenche ken ik ook (van skieen in de winter, en wandelen in de zomer).

Zermatt moet je inderdaad een keer gezien hebben - dat zie je wel aan het aantal japanse dagtoeristen.
Qua prijzen, laten we er geen doekjes om winden. Het gaat niet om IETS meer. Het gaat om 50 tot 80% duurder (voor vergelijkbare accomodatie). Om over de prijzen in de horeca maar te zwijgen.

Cervinia is inderdaad niet het mooiste dorp. Wil je authentiek dan ga je naar Valtournenche, dan moet je 10 minuten autorijden voordat je bij de liften bent. Dat is nog altijd stukken sneller dan vanuit Taesch met de trein naar Zermatt.

The older I get, the better I was

Dat het zomerskieen slecht gaat worden door weinig sneeuw deze winter is niet nu al te zeggen. In veel gletsjer gebieden kan het de komende maanden nog rustig flink sneeuwen.

@Gast690 - zo werkt het (helaas) niet. Het gaat om de maximale sneeuwdikte die bereikt wordt voordat de zomer smeltperiode begint. Eigenlijk om de sneeuwmassa die bovenop het ijs ligt.

Er kan inderdaad in mei nog wat vallen. Maar dat kan het extreme tekort niet compenseren. In de noordelijke alpen, met name Oostenrijk, is 40 tot 60% minder neerslag gevallen dan normaal.

The older I get, the better I was

@Menno: Begrijp me goed: ik ben verder geen groot fan van Zermatt-Cervinia (beperken we ons weer even tot de winter). Ik vind het winterskigebied behoorlijk overrated.
Geen toppistes, vaak lastige/lange liftverbindingen, off-piste is matig, sneeuw is meestal hard
Kan qua skien echt niet meedoen met 3V, Arlberg, 4V

Maar in de zomer, wanneer je 's middags ook nog iets leuks te doen moet hebben, dan lijkt me Zermatt toch veel leuker dan Valtournenche. Ik ken Zermatt zowel 's winters als 's zomers.
Cervinia zelf is in m.o. in de zomer totaal geen optie. In de winter trouwens ook niet ;-)

@menno daar heb je gelijk in, alleen bereiken de gletsjers vaak pas hun maximale sneeuwbedekking eind april begin mei. Ik heb ook even snel gekeken naar de huidige sneeuwhoogtes op een aantal Oostenrijkse gletsjers (Hintertux, solden, pitztal en stubai), deze zijn allemaal hoger of vergelijkbaar met afgelopen jaar.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat een zachte winter meer invloed heeft op de lage pistes en niet direct invloed heeft op de sneeuwval op grote hoogte.

Voor Oostenrijk zijn dit de mogelijkheden en seizoensdata:

Je kunt 's zomers al een aantal jaar niet meer skiën op de gletsjers bij Sölden! Ook dit jaar geldt: ‘‘Das Gletscherskigebiet ist bis einschließlich Sonntag, 04.05.2014 in Betrieb’’!
Daarna is het dus Schluss… :(

Op de Stubaier Gletscher kun je nog skiën tot 4 juli. Echter stelt dit niet veel meer voor tegen dan.

Op de Pitztaler Gletscher tot midden mei.

Op de Kaunertaler Gletscher tot in juni ergens.

Op de Kitzsteinhorn bij Kaprun ‘‘Skibetrieb bei ausreichender Schneelage bis 9.6.2014 und vom 27.6. - 20.7.2014’’.

Op de Mölltaler Gletscher is alles van 11 mei tot 19 juni gesloten. Vanaf 19 juni kan men weer skiën op drie pistes (bij voldoende sneeuw), en dat vanaf 08.00 uur.

Op de Dachstein Gletscher blijven de pistes open tot er geen fatsoenlijke sneeuwlaag meer ligt. Meestal houden ze het vol tot midden juli.

De meeste pistes op de Hintertuxer Gletscher houden het over het algemeen de ganse zomer vol. Zoals hier al is vernoemd, bieden ze hier 's zomers het meeste aan.

Wat betreft de sneeuwhoogte:

Als een mooi voorbeeld aan de noordkant van de Alpen kan je het weerstation op de Zugspitze nemen.

2014 tot nu:

null

2013 tot mei (kijk op 25 april):

null

2012 tot mei (kijk op 25 april):

null

2011 tot mei (kijk op 25 april):

null

2010 tot mei (kijk op 25 april):

null

Op 25 april 2014 lag er 265 cm sneeuw.
Op 25 april 2013 lag er 300 cm sneeuw.
Op 25 april 2012 lag er 500 cm sneeuw.
Op 25 april 2011 lag er 215 cm sneeuw.
Op 25 april 2010 lag er 285 cm sneeuw.

We lopen op de Zugspitze gemiddeld dus wel een klein beetje achter in vergelijking met de laatste jaren. Je weet echter nooit wat er in mei en juni nog kan gebeuren!

Vorig jaar mei/juni vergeten? Er lag toen eind juni net zo veel sneeuw als eind april!

null

Wil je verder vergelijken? Dat kan via:
http://www.wetteronline.de/rueckblick?pcid=pc_rueckblick_dat…

Warme lucht kan meer vocht vasthouden dan koude lucht. Tijdens een ijskoude winter krijg je dus over het algemeen minder neerslag op je hoofd dan tijdens een warmere winter.

Echter kwamen de neerslagzones afgelopen winter vrijwel steeds uit zuidelijke richtingen. Deze neerslagfronten konden niet of in afgeslankte vorm over de Alpenhoofdkam. Dan mag de lucht nog zo warm zijn, veel neerslag zit er dan niet in. Al die Südföhn…

# skidagen seizoen 2014-2015: 35 :D

Hmm plannen zijn gewijzigd voor mij, voor mijn verjaardag wil ik skiën op Hintertux :D

Gang is alles

Plaats een reactie