Geopend of niet rond 17 December

Dit onderwerp gaat over de bestemming Schladming - Dachstein

Ik ben aan het bekijken om ergens enkele dagen in December te gaan boarden voor het seizoen op gang te zetten.
Nu via de vele touroperators wordt Schladming al vanaf begin December opgenomen in het aanbod. Echter stel ik mij in vraag of het gebied Schladming (Planai) zou geopend zijn? Op hun website staat geen specifieke datum vermeld. Het is maar dat ik niet zou boeken en dan aankomen en enkel de gletsjer die geopend is. Als 2de optie zou ik Zell am Ziller hebben, daar heb je als sneeuwzekerheid de grote Hintertuxer glestjer.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Waarom nu al boeken? Week van te voren moet toch genoeg zijn? Genoeg aanbod in accommodatie lijkt me, en je kan veel beter inschatten waar de sneeuw ligt.

Planai probeert wel al jaren te stunten met vroege openingen. Hoe veel pistes dat dan zijn weet ik niet, overigens.

@GiGi Ja zoals ik zeg ik ben nog aan het bekijken. Ik zou inderdaad werkelijk pas begin december boeken of een week ervoor, maar dan weet ik nog steeds niet of dan al het gebied geopend zou zijn. Het was maar als de vraag hoe dit andere jaren verliep met de openingsdata en in combinatie met de sneeuwarme (voor)kerstperiode.

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Op de pagina staat een verwachte opening van 22 december.
Verder zijn er nog aardig wat geboden die rond half december open gaan (soms zelfs in de weekenden iets eerder met goede sneeuw), maar als het te warm is en gebrek aan sneeuw gaat dat niet door.
Ik hou meestal de pagina’s van de gebieden op Facebook bij. Vaak wordt daar veel info gedeeld over wat wanneer open gaat.

Aanvulling: ik zou echt niet eerder dan begin december boeken, liever pas rond de 10e in jouw geval. Week van tevoren is vaak pas echt duidelijk wat er open is/gaat.

*bericht bewerkt door Tiny-M op 01 nov 2017 23:37

@Tiny-M bedankt voor de info. Dus een vroegere opening dan 22ste zal het niet zijn, buiten enkele hoofdpistes als de condities het toelaten. Ik ga zowiso wachten :) maar de regel is in deze periode meestal zoek het hoger op. Dus kan zowaar weer zijn dat ik opnieuw bij Frankrijk uitkom :)

Like tourists huffing and puffing to reach the top, while we forgot the view on the way up !

Frankrijk is ook erg leuk, maar afhankelijk van de omstandigheden hoef je echt niet perse hoog te gaan zitten. Heb rond die tijd ook weleens bakken verse sneeuw gehad in schlick2000. Montafon gaat meestal al open rond half december weet ik toevallig, zillertal arena al begin december en zijn er zeker nog meer in Oostenrijk. Maar hangt natuurlijk ervanaf of er genoeg sneeuw is gevallen en/of koud genoeg voor de kanonnen. Met een goede nordstau pakken ze daar echt genoeg mee.

Kitzbuhel is nu in de weekenden al open. Niet echt bijzonder natuurlijk 2 pistes maar het is net november. In mijn ervaring gaat het gebied begin december vaak open en dagelijks worden er nieuwe pistes geopend. Het sneeuwt vaak de tweede week van december dus als je de 17e gaat zit je wel redelijk veilig.

Donderdag 23 november gaat Ischgl open. Ik ben er zelf nog nooit zo vroeg geweest maar als ik de berichten hier zo lees hebben ze altijd al flink wat pistekilometers beschikbaar.

Uitrusten doe je maar in de lift.

Over het algemeen is Schladming vaak ook vroeg qua openingen. Vooral met een leuke dump proberen ze daar alles al te prepareren. Maarja je weet maar nooit hoe het kwartje valt qua winterweer.

Op planai.at staat aangegeven dat Schladming op 1 december opent met een groot openingsfeest. Rond 17 december gegarandeerd open, tenzij het weer in december echt heel idioot gaat doen natuurlijk.

Plaats een reactie