Schladminger 4-Berge Skischaukel GEOPEND

Dit onderwerp gaat over de bestemming Schladming - Dachstein

Vanaf aanstaand weekend zijn 3 van de 4 bergen in de Schladminger 4 Berge Skischaukel geopend.

Dat zijn:
Planai; Was al open sinds 30.10 maar ook de Planaibahn 1 en 2 gaan dan in bedrijf.
Hauser Kaibling: Heeft net bekend gemaakt dit weekend open te gaan.
Reiteralm: Was afgelopen weekend al open en gaat dit weekend weer open!

Hauser Kaibling en Reiteralm zijn alleen in het weekend geopend voor bezoekers. Door de week voor wedstrijdskiers.

Hochwurzen blijft voorlopig nog gesloten. Waarschijnlijk omdat het een "dochterberg" is van zijn grote zus de Planai!

Dachstein Gletscher: door de sneeuwval misschien ook geopend.

Overige blijven nog gesloten!!

Wie heeft er al weer zin in om naar Schladming e.o. af te reizen

Het was al vrij druk ( voor de tijd van 't jaar) zoals te zien is op de beelden op alpinforum.com!

Dachstein Gletscher blijft voorlopig GESLOTEN! (Uitgezonderd Dachstein-Südwandbahn"!!!)

Gletscherlifte aufgrund der Schneelage derzeit noch nicht in Betrieb!

bron: derdachstein.at

Ik ga 29 december naar Hauser Kaibling. Ik verwacht veel van het gebied. Relatief weinig Nederlanders, enorm uitgestrekt, zeer goede en befaamde apres-ski en verruit de beste pistepreparering van de gehele Alpen.

Zal wel een verslagje maken op deze site.

Even a bad day skiing is better then a good day at work

Thomas, veel plezier alvast gewenst!

Gelukkig is het inderdaad (nog) niet bekend bij Nederlanders. Over de pistepreparering; ik heb op skiareatest.com gekeken en alle 4 bergen van de Skischaukel hebben ten minste 2 keurmerken.

Helaas moet ik nog wachten tot februari. :(

DACHSTEIN GLETSCHER !!!GEOPEND!!!

Schlepplift Hunerkogel (D) is geopend evenals de bijbehorende piste 7.

@Thomas, als je er nog niet bent geweest hoe kan je dan oordelen of het verruit de beste pistepreparering van de gehele alpen is, beetje loze opmerking…

Ik sta er elk jaar weer versteld van hoe ze het voor elkaar krijgen in schladming. Altijd als eerste open met keurig geprepareerde pistes, zeker als men naar de hoogtes kijkt waar de pistes liggen.

''Powder to the people''

Heel simpel, alle 4 de bergen liggen op een noord helling waar nauwelijks de zon op schijnt. Tevens zijn het glooiende bergen, met weinig rotsachtig landschap. Daardoor blijft de sneeuw makkelijker liggen op de pistes en is 20/30 cm al genoeg. In combinatie met de vele sneeuwkanonnen die 's nachts aan gaan, zorgt er voor dat dit gebied al zo vroeg in het seizoen kan openen.

Hup Willem II

Ik sta er elk jaar weer versteld van hoe ze het voor elkaar krijgen in Schladming. Altijd als eerste open met keurig geprepareerde pistes, zeker als men naar de hoogtes kijkt waar de pistes liggen.

Reinier op 8 nov. 2012 16:49

Zelf vind ik dat nog al risicovol. De sneeuwkanonen draaien 24u en 1m3 kost om het te produceren toch al gauw 3 euro. Als er daarna een warme periode komt. Dan zie je je geld eigenlijk wegsmelten. Een dag draaien kost toch al gauw 150000 euro.

Vind het eerlijk gezegd maar belachelijk als je die foto ziet (geen 1 vlokje sneeuw op de berg maar volgespoten sneeuwkanonnen)… Op dit moment van het jaar op die hoogte is het vooral het pushen van de natuur waar we met z’n allen juist niet naartoe moeten gaan…

Ik wacht nog op het gebied dat als eerst open gaat (met relatief veel natuurlijke sneeuw) en meer dan een paar pistes heeft…

Overigens was mijn mening geen waardeoordeel. Ik ben er nog niet uit of ik het nou een goed iets vindt. Vind het er wel bijzonder uitzien zo, maar heb geen idee wat de kosten/lasten zijn voor het milieu. En daarnaast ben ik benieuwd naar de commerciele insteek hierachter. Want zoals gast197 al zegt, kost dit bakken met geld, en het smelt toch gewoon komende week weer weg als het warmer wordt? En de gasten die dit weekend komen, kunnen die dan de kosten dekken? (hotels, skiverhuur, restaurants en liftpassen vs. sneeuwkanonnen). Maar ik ben een leek op dit gebied, dus ik heb geen flauw idee hoe een dergelijke kostenplaatje eruit ziet.

''Powder to the people''

Ik sta er elk jaar weer versteld van hoe ze het voor elkaar krijgen in Schladming. Altijd als eerste open met keurig geprepareerde pistes, zeker als men naar de hoogtes kijkt waar de pistes liggen.

Reinier op 8 nov. 2012 16:49

Zelf vind ik dat nog al risicovol. De sneeuwkanonen draaien 24u en 1m3 kost om het te produceren toch al gauw 3 euro. Als er daarna een warme periode komt. Dan zie je je geld eigenlijk wegsmelten. Een dag draaien kost toch al gauw 150000 euro.

Michi op 8 nov. 2012 17:15

Reinier, misschien over het hoofd gezien maar ik had het al vermeld

Ik had het zeker gelezen. Daarom begon ik me af te vragen of ze dat terug konden verdienen. Zijn aardig wat hotelovernachtingen…

(Bovenstaande reactie is ook van mij. Ingelogd op verkeerde FB. Vond het al vreemd dat ik per mail moest bevestigen)

''Powder to the people''

@Thomas, als je er nog niet bent geweest hoe kan je dan oordelen of het verruit de beste pistepreparering van de gehele alpen is, beetje loze opmerking…

Gast550 op 8 nov. 2012 16:43

Omdat dit gebied niet zomaar onder de Oostenrijkers bekend staat als de Kailblinger Gletscherbahnen. Geen enkel gebied in de Alpen biedt zoveel skidagen in deze höhenlage. Daarnaast zijn alle opmerkingen op Alpinforum over de pistepreparatie van de 4 berge skischaukel tekenend voor zijn reputatie.

Daarom!

Even a bad day skiing is better then a good day at work

[Zelf vind ik dat nog al risicovol. De sneeuwkanonen draaien 24u en 1m3 kost om het te produceren toch al gauw 3 euro. Als er daarna een warme periode komt. Dan zie je je geld eigenlijk wegsmelten. Een dag draaien kost toch al gauw 150000 euro. [post]Michi op 8 nov. 2012 17:15[/post][/quote]

Wat een onzin, hoe kom je er in hemelsnaam bij dat een dag draaien 150.000 euro kost, als dat zo zou zijn zouden er maar heeeeeeeeeel weinig gebieden zijn die sneeuwkanonnen gebruiken… de lage gebieden zouden die investering er dan never en nooit uithalen!

Wat zijn de kosten dan? Ze investeren momenteel wel in sneeuw, terwijl de kans is dat het maar 3 dagen blijft liggen, met deze vooruitzichten (die bekend zijn) - een basislaag aanleggen op 1400 meter nu?. In drukke vakantieperiodes kan ik me het voorstellen dat het de kosten waard is (al is het alleen om de kosten die een slecht imago met zich meebrengt). Maar in deze tijd eerder open gaan, met maar slechts 4 pistes, voor 1 weekend? Vraag het uit interesse (niet uit milieuoverwegingen o.i.d.). Ben benieuwd naar de commerciele insteek (?).

''Powder to the people''

Wat zijn de kosten dan? Ze investeren momenteel wel in sneeuw, terwijl de kans is dat het maar 3 dagen blijft liggen, met deze vooruitzichten (die bekend zijn) - een basislaag aanleggen op 1400 meter nu?. In drukke vakantieperiodes kan ik me het voorstellen dat het de kosten waard is (al is het alleen om de kosten die een slecht imago met zich meebrengt). Maar in deze tijd eerder open gaan, met maar slechts 4 pistes, voor 1 weekend? Vraag het uit interesse (niet uit milieuoverwegingen o.i.d.). Ben benieuwd naar de commerciele insteek (?).

Reinier op 9 nov. 2012 11:27

@Thomas, als je er nog niet bent geweest hoe kan je dan oordelen of het verruit de beste pistepreparering van de gehele alpen is, beetje loze opmerking…

Gast550 op 8 nov. 2012 16:43

Omdat dit gebied niet zomaar onder de Oostenrijkers bekend staat als de Kailblinger Gletscherbahnen. Geen enkel gebied in de Alpen biedt zoveel skidagen in deze höhenlage. Daarnaast zijn alle opmerkingen op Alpinforum over de pistepreparatie van de 4 berge skischaukel tekenend voor zijn reputatie.
Daarom!

Thomas op 9 nov. 2012 10:57

Dus toch puur reputatie? Tja, dat zou zich terug kunnen betalen.

''Powder to the people''

In de drukke vakantie periodes zou is het het heel misschien waard zijn om flink te investeren, maar dan verdienen ze een gedeelte terug door de hotelovernachtingen en skipassen, maar in deze periode zoveel investeren zou geen enkel gebied doen aangezien er bijna niets geboekt word… en om nou de sneeuwkanonnen een paar dagen te laten draaien voor een kleine week zouden ze nooit terug verdienen, ze zijn echt niet gek daar hoor!

Ik weet dat afgelopen winter in Sankt Johan door de vele sneeuw de kosten van het ruimen (over de hele winter gesproken) 62% hoger uitvielen dan een "normale" winter de kostten bedroegen voor de gehele winter van midden december tot midden maart nu 322.000 euro tegenover een kleine 200.000 normaal gesproken!

[Zelf vind ik dat nog al risicovol. De sneeuwkanonen draaien 24u en 1m3 kost om het te produceren toch al gauw 3 euro. Als er daarna een warme periode komt. Dan zie je je geld eigenlijk wegsmelten. Een dag draaien kost toch al gauw 150000 euro.

Michi op 8 nov. 2012 17:15[/post] Wat een onzin, hoe kom je er in hemelsnaam bij dat een dag draaien 150.000 euro kost, als dat zo zou zijn zouden er maar heeeeeeeeeel weinig gebieden zijn die sneeuwkanonnen gebruiken.... de lage gebieden zouden die investering er dan never en nooit uithalen! [post]Gast550 op 9 nov. 2012 11:21

Reiteralm zegt dat een 1m3 3,- euro kost. Afgelopen zomer heb ik dat gezien!
Waarschijnlijk zullen de productie kosten ongeveer wel gelijk zijn.
Hauser Kaibling heeft een capiciteit van 150.000 m3. Als alle sneeuwkanonen aanstaan!
http://www.hauser-kaibling.at/static/cms/files/Factsheet_Hau…

Een simpele rekensom zegt.
150000 x 3 = 450000

Nog vragen?

Ook dit weekend is Hauser Kaibling weer geopend met weekendbedrijf. Wel zijn alleen de Hauser Kaibling 8er Gondelbahn en de Quattralpina geopend.

Reiteralm is sinds gisteren geopend elke dag geopend met de volgende liften:
8er-Seilbahn Silver Jet (Berg- u. Talfahrt)
6er-Sesselbahn Gasselhöhe
4er-Sesselbahn Seppn Jet
Verbindungslift
Kinderland

Hochwurzen, Fageralm, Galsterberg, Stoderzinken en Ramsau (Rittisberg) nog steeds gesloten.

Planai is nog steeds open. Maar je kan nu ook opstijgen met de Planai-Bahn want deze is ook dagelijks geopend. Natuurlijk zijn ook de liften die al in bedrijf waren ook geopend.

Dachstein Gletscher:
Naast de Hunerkogel en Südwandbahn is nu ook de Austriascharte geopend met de bijbehorende piste.

Voor de fans van Swedish House Maffia: a.s. vrijdag geven zij een concert bij Planet Planai in Schladming.
Tickets zijn nog verkrijgbaar.

Reiteralm: Weltcup-Piste Gasselhöhe is gesloten tot donderdag i.v.m. FIS Europacup.

Hauser Kaibling: Vanaf 30 nov. geopend met 8er Gondel, 4er Quattralpina, Tauern Seilbahn en de Kaibling 6er. Wijzigingen voorbehouden!!

Voor de rest geen veranderingen.

Plaats een reactie